Ik heb een boom waar allemaal 15W'tjes aan groeien!nlmb schreef:[
Als je scanspeak zo goed vind waarom verkoop je ze dan
13cm mid advies gevraagd
Moderator: Beheerdersteam
Ik zeg nergens dat het niet het opbreken van het materiaal is, dit heeft er wel degelijk invloed op. Immers als je een resonantie onderdrukt dan wil dat nog niet zeggen dat deze helemaal uit het systeem is. Ook de maat van uitklinken/ uitdoven van verschillende frequenties is per materiaal weer anders. En dan zijn er nog tal van andere factoren welke het geluid beinvloeden (conus geometrie, ophanging, korf, aandrijving, gebruikte lijm, luchttemperatuur).Martijn M schreef:Wat maakt dan die eigen klank van een driver, als het niet het opbreken is?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Daar heb ik THD van gezien en je wordt er niet bepaald blij van nee....nlmb schreef:Als je toch een middentoner wilt wat vergelijkbaar is met Focal, dan zou ik een Audax HDA aanraden. Heeft misschien niet de lage vervormingscijfers waar iedereen naar opzoek is, maar heeft wel een rendement van 91 dB. Het membraam is van een lichtgewicht sandwich.
Te koop bij Proraum.
Werkt niet. Beneden de 1500Hz wil je de RSQ8P echt niet inzetten (geloof me, veels te veel vervorming). Een 3-weg zal echt beter zijn. Mijn ervaring met 2-weg is toch een wat meer laid back geluid. Zal ook wel te maken hebben dat een 20cm al wat aan de bundel gaat boven de 1000 Hz. Ik heb een aantal andere zelfbouwconcepten ontwikkeld met een 13cm die erg fijn uitgevallen zijn. Ik ga zeker de AL130 overwegen. Thanks!nlmb schreef:
Je kan BS door 8V laten doen, dan kan je misschien wegkomen met een mid welke minder rendement heeft. Alleen het is jammer dat m.i. de Scanspeak klankmatig 0% matcht met Focal.
Als je een philips RSQP gaat gebruiken dan zou ik die direct aan de focal hangen. Deze kan je <1500Hz nog goed inzetten. Met een extra neo maak je het concept alleen maar extra complex.
-
Duck Twacy
- Berichten: 530
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Ik overweeg eventueel ook nog deze: Audax HM170 CO
Omdat ik het liefst dicht tegen de 100Hz aan wil crossen met de woofer.
En deze 17cm heeft best goede mid eigenschappen.
Jullie ideeën hierover?
http://xa488.xa4.serverdomain.org/audax ... ptrubrik=8
Omdat ik het liefst dicht tegen de 100Hz aan wil crossen met de woofer.
En deze 17cm heeft best goede mid eigenschappen.
Jullie ideeën hierover?
http://xa488.xa4.serverdomain.org/audax ... ptrubrik=8
Doodzonde om ''n zgn filler toe te passen ; de RSQ8P is probleemloos in te zetten va 1000 HZ .
De lage inzetbaarheid is juist 1 vd unieke eigenschappen vd RSQ8P , geen gefilter / geen fase problemen etc
Bijvoorbeeld Ikon Akustik heeft de RSQ8P gecombineerd met de ETON 11 "" ; crossover op 1000 Hz .( met overigens zeer goede recensies
)
Heb zelf div systemen gehoord met de 8P , allemaal 2 weg ( met evt sublaag) kantelfrequentie varierend van 1000- 1700 Hz
Absoluut neusje vd zalm !!!
De 8"" Focal is ''n erg fraaie unit en uitstekend te combineren de 8P.
Het euvel wat jij omschrijft kan ook met de kastbreedte te maken hebben , die zou best wel 1s te smal kunnen zijn .
Dit is 1voudig te controleren door -tijdelijk- te kast te verbreden , bv dmv mdf stroken/dubbelzijdig tape.
De lage inzetbaarheid is juist 1 vd unieke eigenschappen vd RSQ8P , geen gefilter / geen fase problemen etc
Bijvoorbeeld Ikon Akustik heeft de RSQ8P gecombineerd met de ETON 11 "" ; crossover op 1000 Hz .( met overigens zeer goede recensies
Heb zelf div systemen gehoord met de 8P , allemaal 2 weg ( met evt sublaag) kantelfrequentie varierend van 1000- 1700 Hz
Absoluut neusje vd zalm !!!
De 8"" Focal is ''n erg fraaie unit en uitstekend te combineren de 8P.
Het euvel wat jij omschrijft kan ook met de kastbreedte te maken hebben , die zou best wel 1s te smal kunnen zijn .
Dit is 1voudig te controleren door -tijdelijk- te kast te verbreden , bv dmv mdf stroken/dubbelzijdig tape.
Hoi Pjotter,
Dat de RSQ8P vanaf 1000 Hz inzetbaar is, daar verschillen de meningen erg over. Heb veel contact met duitsers die hem in diverse systemen hebben draaien. Allemaal vanaf 1600Hz, soms zelfs met vierde orde. Zij bemerkten hetzelfde als wat ik ook had: te lage filtering geeft een naar geluid (vervorming; oneven harmonische). En heb reeds twee platen aan weerszijde geplaatst en toen gemeten: geen verschil.
groet,
Ramon
Dat de RSQ8P vanaf 1000 Hz inzetbaar is, daar verschillen de meningen erg over. Heb veel contact met duitsers die hem in diverse systemen hebben draaien. Allemaal vanaf 1600Hz, soms zelfs met vierde orde. Zij bemerkten hetzelfde als wat ik ook had: te lage filtering geeft een naar geluid (vervorming; oneven harmonische). En heb reeds twee platen aan weerszijde geplaatst en toen gemeten: geen verschil.
groet,
Ramon
Heb de 8P zelf ook hoger ingezet ( 1700 Hz ) maar de systemen die ik heb gehoord , crossover op 1000 Hz , klonken superschoon , niet beter dan mijn speakers op 1700 Hz maar van onvolkomenheden was absoluut geen sprake .
Eea heeft wel invloed op max SPL vd 8P , op 1000 Hz ist ie -ong- 200 watt belastbaar , voor huiskamerbegrippen overigens meer dan voldoende .
Hoe dan ook wordt in bijna alle gevallen de 8P als 2 wegsysteem opgebouwd , al dan niet aangevuld met -aktief- sublaag , daar istie immers voor ontwikkeld ; om niet te hoeven filteren in het -over- kritische middengebied ......
Kijk 1s naar ''t topic : Buisvriendelijk ontwerp met de RSQ8P ; ''n 2wegsysteem van extreme kwaliteit
Eea heeft wel invloed op max SPL vd 8P , op 1000 Hz ist ie -ong- 200 watt belastbaar , voor huiskamerbegrippen overigens meer dan voldoende .
Hoe dan ook wordt in bijna alle gevallen de 8P als 2 wegsysteem opgebouwd , al dan niet aangevuld met -aktief- sublaag , daar istie immers voor ontwikkeld ; om niet te hoeven filteren in het -over- kritische middengebied ......
Kijk 1s naar ''t topic : Buisvriendelijk ontwerp met de RSQ8P ; ''n 2wegsysteem van extreme kwaliteit
Als je in twee weg gaat denken zou je de Hivi m8a 8"woofer kunnen overwegen. Die presteert erg goed en kan makkelijk een 1.5kHz xo aan. Anders de excel W22, maar die is duurder.
Op HTGuide kan je alle pro's en contra's lezen over de hivi en W22.
Het voordeel van een drie weg is dat het mid veel meer rust heeft als je hard gaat luisteren. Een wapperende driver die onvervormd mid kan weergeven bestaat niet.. Het voordeel zou een makkelijkere integratie kunnen zijn, maar zonder 4e orde filter zie ik een tweeter/woofer niet tot 1300-1500 Hz komen.
Op HTGuide kan je alle pro's en contra's lezen over de hivi en W22.
Het voordeel van een drie weg is dat het mid veel meer rust heeft als je hard gaat luisteren. Een wapperende driver die onvervormd mid kan weergeven bestaat niet.. Het voordeel zou een makkelijkere integratie kunnen zijn, maar zonder 4e orde filter zie ik een tweeter/woofer niet tot 1300-1500 Hz komen.
Tis voor de meesten sowieso lastig om het gedrag vd 8P te beoordelen omdat ''n referentie simpelweg ontbreekt .
Info wordt dan verkregen door wat er op ''t net staat geschreven ; hooguit leuk voor algemene info maar lezen is iets anders dan horen .
De 8P is -mits- juist gefilterd absoluut vrij van onvolkomenheden en zeer hoog belastbaar / laag te filteren ,
Is juist vaak het 1e wat mensen opvalt wanneer ze de 8P de 1e keer horen : ongeacht het volume blijft de klank exact hetzelfde
Info wordt dan verkregen door wat er op ''t net staat geschreven ; hooguit leuk voor algemene info maar lezen is iets anders dan horen .
De 8P is -mits- juist gefilterd absoluut vrij van onvolkomenheden en zeer hoog belastbaar / laag te filteren ,
Is juist vaak het 1e wat mensen opvalt wanneer ze de 8P de 1e keer horen : ongeacht het volume blijft de klank exact hetzelfde

