Auto: vervangen standaard luidsprekers (?)
Moderator: Beheerdersteam
Auto: vervangen standaard luidsprekers (?)
Ik zit nogal veel in de auto, 2 maal daags een uurtje woonwerk. Daarbij heb ik graag een muziekje op. Meestal iets van jazz/klassiek, vaak ook gewoon pop op de radio. Geen boem-boem. Ik speel zelf een beetje basgitaar, en houd dus wel van de lagere oktaven. Die heb je niet standaard in de meeste auto's. Dus sinds kort ligt er meestal een horn-subwoofer in de achterbak. De kwaliteit van de bas die er uit komt doet de rest van de standaard audio nogal verbleken: de diepe bas is erg goed, dan een groot gat en dan de rest maar zo-zo. Dat zou ik wel wat beter willen. Nou wil ik zeker geen over-the-top spul in mijn auto, dat kan er toch alleen maar uit gejat worden. En ik heb al helemaal niks met het traditionele car-audio wereldje. Ik hoef op niemand indruk te maken, wil alleen graag genieten van mooi klassiek of lekkere jazz. Als dat goed klinkt, is pop ook wel te genieten.
Echter, ik weet niets van audio in de auto. Geen idee van merken, heb de indruk dat het meeste vooral overrated rommel uit China is met wat mooie kleurtjes en onzin-specs. Bling-bling en boem-boem zeg maar. Zelf denk ik dat ik het meeste resultaat boek door de standaard 16cm speakertjes in de voorportieren te vervangen door wat betere kwaliteit en het daar lekker bij moet laten zitten, maar geen idee of ik daarmee goed zit.
Zijn er hier mensen die daar een beetje kijk op hebben? Wat zijn luidsprekers om naar uit te kijken? Budget wil ik ook een beetje binnen de perken houden, ik ga er geen honderden euro's in stoppen. Ga ook mijn auto niet volproppen met kilometers extra bedrading, aparte eindversterkers en dat soort dingen. Ik zoek een substantiële verbetering van de geluidskwaliteit (niet het volume) binnen een beperkt budget en beperkte beschikbare tijd. Is er daarmee een behoorlijke verbetering te behalen ten opzichte van standaard spul, of moet ik dat gewoon uit mijn hoofd zetten en lekker met het standaard spul blijven rijden?
NB: "Luidspreker drivers" leek mij de juiste plaats omdat ik denk dat ik het daar moet zoeken, maar als het ergens anders beter op zijn plek is mag het best verplaatst worden.
Echter, ik weet niets van audio in de auto. Geen idee van merken, heb de indruk dat het meeste vooral overrated rommel uit China is met wat mooie kleurtjes en onzin-specs. Bling-bling en boem-boem zeg maar. Zelf denk ik dat ik het meeste resultaat boek door de standaard 16cm speakertjes in de voorportieren te vervangen door wat betere kwaliteit en het daar lekker bij moet laten zitten, maar geen idee of ik daarmee goed zit.
Zijn er hier mensen die daar een beetje kijk op hebben? Wat zijn luidsprekers om naar uit te kijken? Budget wil ik ook een beetje binnen de perken houden, ik ga er geen honderden euro's in stoppen. Ga ook mijn auto niet volproppen met kilometers extra bedrading, aparte eindversterkers en dat soort dingen. Ik zoek een substantiële verbetering van de geluidskwaliteit (niet het volume) binnen een beperkt budget en beperkte beschikbare tijd. Is er daarmee een behoorlijke verbetering te behalen ten opzichte van standaard spul, of moet ik dat gewoon uit mijn hoofd zetten en lekker met het standaard spul blijven rijden?
NB: "Luidspreker drivers" leek mij de juiste plaats omdat ik denk dat ik het daar moet zoeken, maar als het ergens anders beter op zijn plek is mag het best verplaatst worden.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Met het vervangen van de speakers en een betere inbouw kom je al een stuk verder. Betere inbouw bedoel ik mee: deuren dempen, speakers vast op de deuren monteren. Luchtlekken (akoestische kortsluiting) dichtmaken. De meeste car audio compsets zijn geschikt voor free-air gebruik.
n.b. een autointerieur heeft een cabin-gain, dwz een versterking van het sublaag gebied van 10-20dB. Vandaar dat je na toevoeging van de sub je nu wat "mist".
??
Rob.
n.b. een autointerieur heeft een cabin-gain, dwz een versterking van het sublaag gebied van 10-20dB. Vandaar dat je na toevoeging van de sub je nu wat "mist".
Bestaat dat ook al dan...het traditionele car-audio wereldje
Rob.
Mijn advies,
Ga lekker luisteren, neem je eigen cdtje mee en ga de winkels even af. Hier in de buurt hebben wij bijvoorbeeld autoshop de tunnel en van straten waar extreem veel audio te vinden is. Het patserspul maar ook het begaafde spul. Daarnaast kan je bijvoorbeeld, voor de luidsprekers aan de voorkant kijken naar een composetje, dit houd in woofer en tweeter gescheiden met een apart filter (oftewel net als bij hifi). Hierdoor valt vaak wat winst te boeken en is het geluid directer en de hoge tonen frisser. Voor de achterkant kan je gewoon voor coax speakers gaan en waarschijnlijk in dezelfde maat voering? Je zegt dat je er geen honderden euros voor wilt uitgeven, heel verstandig
Het speakersetje waar ik extreem over te spreken was, zijn deze:

In de conus is kevlar verwerkt voor extra stijfheid en prijs is een schappelijke 139 euro per paartje. Ik was alleen niet te spreken over het condensatortje als filter dus daar is een heel klein serie filtertje voor gekomen.
Suc6 met zoeken en voornamelijk luisteren
Ga lekker luisteren, neem je eigen cdtje mee en ga de winkels even af. Hier in de buurt hebben wij bijvoorbeeld autoshop de tunnel en van straten waar extreem veel audio te vinden is. Het patserspul maar ook het begaafde spul. Daarnaast kan je bijvoorbeeld, voor de luidsprekers aan de voorkant kijken naar een composetje, dit houd in woofer en tweeter gescheiden met een apart filter (oftewel net als bij hifi). Hierdoor valt vaak wat winst te boeken en is het geluid directer en de hoge tonen frisser. Voor de achterkant kan je gewoon voor coax speakers gaan en waarschijnlijk in dezelfde maat voering? Je zegt dat je er geen honderden euros voor wilt uitgeven, heel verstandig

In de conus is kevlar verwerkt voor extra stijfheid en prijs is een schappelijke 139 euro per paartje. Ik was alleen niet te spreken over het condensatortje als filter dus daar is een heel klein serie filtertje voor gekomen.
Suc6 met zoeken en voornamelijk luisteren
Bling bling en boem boemBertje schreef:Bestaat dat ook al dan...het traditionele car-audio wereldje![]()
??
Ik zal eens na gaan kijken wat er aan portieren te doen is, ben niet bekend met dempen en afdichten enzo.
Budget in de richting van wat jij laat zien Tim, is wel ongeveer wat ik in gedachten had, niet te ver boven €100 maar wel wat meer werk dan alleen speakers in de deur vervangen. Is er veel verschil tussen "coax" en "compo"? Er is geen standaard plekje voor een tweeter, dus dat zou betekenen extra snoertjes leggen, een crossover ergens in het portier of onder het dashboard, en gaten boren in dashboard of bekleding van de A stijlen. Hoop gedoe zeg maar, allemaal niet zo heel moeilijk maar ik zit door de week al genoeg in dat blik
De achterluidsprekers zijn trouwens niet dezelfde maat geloof ik. Ze zitten in het plafond, niet in portieren of hoedenplank, dus precies hetzelfde als voor gaat niet lukken. Ik heb ook de indruk dat de achterkant niet zoveel uitmaakt. Het klinkt wel allemaal iets ruimtelijker als ze meedoen, maar om nou te zeggen dat ik duidelijk hoor wat er nou eigenlijk van achteren komt? Vooral smakelijke bas eigenlijk, maar die komt niet uit het plafond
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Vreemd, ik ken meer klanten van me die totaal geen opvallende auto hebben en toch een uitstekende installatie, maar OK... 
Achterspeakers mag je weglaten, geven geen verbetering aan je totale geluidsplaatje.
En verder geef ik maar aan waar de meeste winst ligt, inbouw dus.
Een compootje kan je zelf ook nog wel wat aan tweaken m.n. tweeter volume. Bij een coax ingebouwd in de deur zit je tweeter ter hoogte van je enkels. En je begrijpt denk ik wel wat dat doet met 't tophoog?
Dus een compo geniet de voorkeur en hoeft ook de wereld niet te kosten.
Rob.
Achterspeakers mag je weglaten, geven geen verbetering aan je totale geluidsplaatje.
En verder geef ik maar aan waar de meeste winst ligt, inbouw dus.
Een compootje kan je zelf ook nog wel wat aan tweaken m.n. tweeter volume. Bij een coax ingebouwd in de deur zit je tweeter ter hoogte van je enkels. En je begrijpt denk ik wel wat dat doet met 't tophoog?
Dus een compo geniet de voorkeur en hoeft ook de wereld niet te kosten.
Rob.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
zo'n antwoord van Rob scheelt me een hoop typen... exact mijn idee.
oftewel: zoek een nette compo met een 16cm woof. zolang je t snoertje naar de tweet maar een beetje netjes kan wegwerken zal boren mss niet eens nodig zijn. ik heb de tweeters gewoon met dubbelzijdig plakband op t dash zitten
wat voor auto heb je eigenlijk?
oftewel: zoek een nette compo met een 16cm woof. zolang je t snoertje naar de tweet maar een beetje netjes kan wegwerken zal boren mss niet eens nodig zijn. ik heb de tweeters gewoon met dubbelzijdig plakband op t dash zitten
wat voor auto heb je eigenlijk?
OK, dus vervanging van de luidsprekers voor kan een wezenlijke verbetering geven, waarbij hoger plaatsen van de tweeters op deurstijlen of dashboard de moeite waard is. En daarbij is het nuttig ook demping en afdichting van de portieren onder handen nemen.
De auto is een Nissan Primera Estate, P11 als het je iets zegt, ongeveer zoiets. Het is een station, met de achterluidsprekers in het dak (bij de sedan versie heeft ze in de hoedenplank). Radio is een Pioneer, met CD/MP3/WMA. Type heb ik niet bij de hand, maar het is een vrij uitgebreide versie van een paar jaar terug.
De auto is een Nissan Primera Estate, P11 als het je iets zegt, ongeveer zoiets. Het is een station, met de achterluidsprekers in het dak (bij de sedan versie heeft ze in de hoedenplank). Radio is een Pioneer, met CD/MP3/WMA. Type heb ik niet bij de hand, maar het is een vrij uitgebreide versie van een paar jaar terug.
Zelf heb ik een paar kleine breedbandertjes in het dashboard zitten zodat je toch een redelijk stereobeeld krijgt. Dat vind ik met luidsprekers onder in de deuren meetsal wat minder goed gelukt.
Je kan het misschien met wat tweeters op de A-stijlen oplossen, maar die moeten dan wel laag genoeg worden ingezet en dus veel belasting aan kunnen.
Je kan het misschien met wat tweeters op de A-stijlen oplossen, maar die moeten dan wel laag genoeg worden ingezet en dus veel belasting aan kunnen.
Laatst gewijzigd door richard op za 21 jun 2008, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
In het dashboard is geen plek, althans niet standaard en het gaat mij te ver om het hele dashboard eruit te slopen om te zien of er een luidspreker in past. Ik was al wat verbaasd over de gewoonte om de tweeters een heel eind van de rest op te stellen, thuis probeer je de boel juist dicht bij elkaar te houden om lastige fenomenen op de crossover frequenties te minimaliseren. Anderzijds begrijp ik ook dat je niet zoveel opschiet met optimaal geluid ter hoogte van je kuiten 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
lijkt op de auto van de buren, ik zal eens spieken hoe dat er van binne uitziet.
de afstand tweet/woof: tja, nog meer da thuis is car hifi compromissen sluiten...
ik heb wat op SYS gesnuffled:
lijkt dit op jouw dash?

hier kan je dus makkelijk een tweetertje op lijmen, snoer langs de zelfde route als deze krachtstroomkabel, en dan vervolgens zo

naar de deur toe. in de deur dus t filtertje van de compo aansluiten op de standaard kabel, woof en tweet op t filtertje, en klaar is Anton
in de deur nog wat anti rammel

en bitumen

enevtueel nog wat MDF ringen voor de woof

de afstand tweet/woof: tja, nog meer da thuis is car hifi compromissen sluiten...
ik heb wat op SYS gesnuffled:
lijkt dit op jouw dash?

hier kan je dus makkelijk een tweetertje op lijmen, snoer langs de zelfde route als deze krachtstroomkabel, en dan vervolgens zo

naar de deur toe. in de deur dus t filtertje van de compo aansluiten op de standaard kabel, woof en tweet op t filtertje, en klaar is Anton
in de deur nog wat anti rammel

en bitumen

enevtueel nog wat MDF ringen voor de woof

Hoi,
Ik ben (redelijk) nieuw hier op het forum en bezig om mijn deuren te voorzien van mijn Peerles woofertjes en mijn fiva tweaters.
Ik heb al 2 nieuwe kaarten bakken (Die dingen onderaan de deur) gemaakt, maar ik wil voor dat ik die dingen ga monteren en dus de panelen van de deur af moet halen eerst alles thuis hebben liggen. Om te voorkomen dat de boel nog een keer uit elkaar moet. (De plastic drukkertjes van mijn japanse auto zijn ook vawege de leeftijd niet echt meer van top kwaliteit.)
Het enige wat ik nog niet heb zijn eigenlijk de bitumen matjes. Zou iemand mij kunnen vertellen waar je die bitumen matjes vandaan kunt halen en wat ze ongeveer kosten?
Ik ben (redelijk) nieuw hier op het forum en bezig om mijn deuren te voorzien van mijn Peerles woofertjes en mijn fiva tweaters.
Ik heb al 2 nieuwe kaarten bakken (Die dingen onderaan de deur) gemaakt, maar ik wil voor dat ik die dingen ga monteren en dus de panelen van de deur af moet halen eerst alles thuis hebben liggen. Om te voorkomen dat de boel nog een keer uit elkaar moet. (De plastic drukkertjes van mijn japanse auto zijn ook vawege de leeftijd niet echt meer van top kwaliteit.)
Het enige wat ik nog niet heb zijn eigenlijk de bitumen matjes. Zou iemand mij kunnen vertellen waar je die bitumen matjes vandaan kunt halen en wat ze ongeveer kosten?
Ja, dat is precies mijn dash, zelfs inclusief airbag voor de bijrijder. Ik zie hoe ik daar tweeters kan plaatsen, dat hoeft niet eens in de A stijl als het maar een beetje te richten is en nergens in de weg zit lijkt me.Henkjan schreef:lijkt dit op jouw dash?
Ik zou huiverig zijn om noppenschuim aan te brengen omdat dat misschien vocht vast zou kunnen houden -> doorroesten van portieren (?)in de deur nog wat anti rammel
Hier sluit ik me aan bij JBHC: waar en in welke vorm vind je dat, en hoe maak je het vast? Is het belangrijk dat het portier luchtdicht wordt, of gaat het alleen (of vooral) om verzwaren om meetrillen te verminderen?en bitumen
Is dat als er eigenlijk niet genoeg diepte is voor de gekozen woofer? En/of andere reden(en)?en evtueel nog wat MDF ringen voor de woof
Dank voor het meedenken en de nuttige info, ik ben hier al heel blij mee
- anonamemouse
je deuren zijn niet waterdicht (en moeten dat ook niet worden, anders heb je binnen een jaar geen deur meer over), regenwater kan naar binnen langs het rubber van het raam, in de hoekjes, bij de scharnieren, enz..
als je met mdf in je deuren gaat werken (of waar dan ook in je auto), hou er dan rekening mee dat het ontzettend vocht aantrekt en vasthoudt. je zal het dus op de een of andere manier moeten "impregneren", een flinke laag waterafstotende verf doet al een hoop. nat mdf is iets dat *zal* gebeuren als je daar niet van te voren iets aan doet.
als je met mdf in je deuren gaat werken (of waar dan ook in je auto), hou er dan rekening mee dat het ontzettend vocht aantrekt en vasthoudt. je zal het dus op de een of andere manier moeten "impregneren", een flinke laag waterafstotende verf doet al een hoop. nat mdf is iets dat *zal* gebeuren als je daar niet van te voren iets aan doet.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
De bovenstaande Nissan Primera is van een bekende van mij en iemand die echt wel weet waar 'ie mee bezig is.
Dat noppenschuim is inmiddels afgeschermd van water, want nat worden geeft inderdaad ellende. Liever niet gebruiken.
De MDF ringen moet je gronden en/of goed lakken, dan kan het jaren mee in een autodeur.
Zorg dat de waterafvoer onderinn de deur altijd open blijft, soms wordt er wel eens te goed bitumen geplakt.....
Rob.
Dat noppenschuim is inmiddels afgeschermd van water, want nat worden geeft inderdaad ellende. Liever niet gebruiken.
De MDF ringen moet je gronden en/of goed lakken, dan kan het jaren mee in een autodeur.
Zorg dat de waterafvoer onderinn de deur altijd open blijft, soms wordt er wel eens te goed bitumen geplakt.....
Rob.
OK, goed oppassen dus voor alles waardoor er water in de deur blijft. Geen schuim voor mij.
Ik begrijp trouwens nog steeds niet waarom mensen de speakers in de deur op MDF ringen schroeven. Wat bereik je daarmee? Verder van de deur af zodat je een dieper model kwijt kunt? Dat is zo ongeveer het enige wat ik kan bedenken. Maar zijn al die dingen niet gemaakt op de diepte van het gemiddelde auto portier?
Ik begrijp trouwens nog steeds niet waarom mensen de speakers in de deur op MDF ringen schroeven. Wat bereik je daarmee? Verder van de deur af zodat je een dieper model kwijt kunt? Dat is zo ongeveer het enige wat ik kan bedenken. Maar zijn al die dingen niet gemaakt op de diepte van het gemiddelde auto portier?
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Precies daarom, de meeste standaard speakertjes die de autofabrikant er in schroeft zijn 40mm. De meeste woofers van 16cm composetjes van zijn 65mm of meer.
Daarnaast worden de fabrieksspeakers vaak in plastic ringen op de deur gezet, deze worden omgewisseld naar xx mm MDF.
Let er ook op dat je geen extreme MDF koker maakt waarin de speaker komt te zitten, dat klinkt niet.
Rob.
Daarnaast worden de fabrieksspeakers vaak in plastic ringen op de deur gezet, deze worden omgewisseld naar xx mm MDF.
Let er ook op dat je geen extreme MDF koker maakt waarin de speaker komt te zitten, dat klinkt niet.
Rob.
Ook, en de speaker moet vast zitten, want als de speaker zelf meebeweegt, dan is de relatieve conusuitslag veel lager dan de effectieve. Dat is verlies en dat wil je natuurlijk niet... Ik heb zelf 3 ringen van 12mm gemaakt, in de middenste ring inslagmoeren gedaan, en dan alles aan elkaar gelijmd, opgevuld met mdf vuller, veeeeeel geschuurd en daarna alles 2 lagen grondverf gegeven ( met spuitbus ) tegen het rotten.AntonZ schreef:OK, goed oppassen dus voor alles waardoor er water in de deur blijft. Geen schuim voor mij.