USB geluidskaart geschikt?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

USB geluidskaart geschikt?

Bericht door ApaX »

Hoi,

Ik heb op Internet deze M-audio interface gevonden. Het lijkt me heel handig, alles zit er op wat ik nodig heb. Maar zijn de specs goed genoeg om metingen mee te doen?

Specificaties:
- up to 24-bit/96kHz performance
- 2 pairs of line-level audio inputs (1/4" TS and RCA)
- 2 line-level audio outputs (RCA) with level control
- S/PDIF digital I/O (coaxial) with 2-channel PCM
- digital I/O supports surround-encoded AC-3 and DTS passthrough
- 1x1 MIDI I/O
- headphone output (1/4" TRS) with level control knob
- AC-powered for high performance A/D and D/A

frequency response:
- 20Hz to 20kHz +/- 0.5dB
- dynamic range:109dB (A-weighted)
- signal-to-noise ratio:109dB (typical, A-weighted)
- THD:0.002512%

USB recording:
• 16-bit/44.1kHz > 4-in/4-out
• 24-bit/44.1kHz > 4-in/2-out or 2-in/4-out
• 24-bit/48kHz > 4-in/2-out or 2-in/4-out
• 24-bit/96kHz > 2-in or 2-
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: USB geluidskaart geschikt?

Bericht door Marp »

Welke M-Audio interface? :D

Klinkt als de Audiophile USB, en die is zeer zeker geschikt. Maar van M-Audio zijn de meeste interfaces prima om te meten, zelfs de zeer eenvoudige Transit USB.

Als het om Arta gaat, zie je ook een aantal interfaces van dit merk terugkomen, al zegt dat niets over de onvermelde interfaces.
Arta schreef:
  • Requirements to use the ARTA software are:
  • Operating systems: Windows 98/Me/2000/XP/Vista.
  • Processor class Pentium, clock frequency 400 MHz or higher.
  • Memory requirement for Windows XP is 256MB, and for Windows Vista 1GB.
  • Full duplex soundcard with synchronous clock for AD and DA converters.
  • The ARTA software has been successfully used with following soundcards:
  • RME Fireface 800, RME HDSP
  • Axys D-AudioCard, M-Audio Audiophile 2496, USB Transit, Delta 44, Mobile USB Pro
  • EMU 1820M, 1616M, 0404USB
  • YAMAHA GO46 and Terratec Firewire FWX24 (sample rate manually tuned)
  • Marian Trace Alpha, Terratec EWX 24/96
  • Digigram VxPocket 440 - a notebook PCMCIA card
  • Echo Layla 24, Echo Indigo I/O (notebook)
  • TASCAM US-122 - USB audio
  • Creative Soundblaster X-Fi (works on all sampling frequencies in sound creation mode)
  • Ego-Sys U24 USB and Waveterminal, ESI Quatafire 610
  • Creative Soundblaster Live 24 and Extigy-USB, Audigy ZS laptop, but only at 48kHz sampling frequency,
  • Turtle Beach Pinnacle and Fuji (good old ISA cards)
  • With less satisfying results the ARTA software can be used with following soundcards:
  • Soundblaster MP3+ USB (notice: don't install SB driver, use a Windows XP default driver),
  • Soundcards and on-board audio with AC97 codecs
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Re: USB geluidskaart geschikt?

Bericht door ApaX »

Marp schreef:
Welke M-Audio interface? :D

Klinkt als de Audiophile USB, en die is zeer zeker geschikt. Maar van M-Audio zijn de meeste interfaces prima om te meten, zelfs de zeer eenvoudige Transit USB.

Als het om Arta gaat, zie je ook een aantal interfaces van dit merk terugkomen, al zegt dat niets over de onvermelde interfaces.
Arta schreef:
  • Requirements to use the ARTA software are:
  • Operating systems: Windows 98/Me/2000/XP/Vista.
  • Processor class Pentium, clock frequency 400 MHz or higher.
  • Memory requirement for Windows XP is 256MB, and for Windows Vista 1GB.
  • Full duplex soundcard with synchronous clock for AD and DA converters.
  • The ARTA software has been successfully used with following soundcards:
  • RME Fireface 800, RME HDSP
  • Axys D-AudioCard, M-Audio Audiophile 2496, USB Transit, Delta 44, Mobile USB Pro
  • EMU 1820M, 1616M, 0404USB
  • YAMAHA GO46 and Terratec Firewire FWX24 (sample rate manually tuned)
  • Marian Trace Alpha, Terratec EWX 24/96
  • Digigram VxPocket 440 - a notebook PCMCIA card
  • Echo Layla 24, Echo Indigo I/O (notebook)
  • TASCAM US-122 - USB audio
  • Creative Soundblaster X-Fi (works on all sampling frequencies in sound creation mode)
  • Ego-Sys U24 USB and Waveterminal, ESI Quatafire 610
  • Creative Soundblaster Live 24 and Extigy-USB, Audigy ZS laptop, but only at 48kHz sampling frequency,
  • Turtle Beach Pinnacle and Fuji (good old ISA cards)
  • With less satisfying results the ARTA software can be used with following soundcards:
  • Soundblaster MP3+ USB (notice: don't install SB driver, use a Windows XP default driver),
  • Soundcards and on-board audio with AC97 codecs
Ik zie dat ik de verkeerde data heb gepost, ik bedoelde de M-audo USB pre amp. Dit is een usb geluidskaart met onboard phantoom voeding. Dat is precies wat ik hebben moet. Het probleem is dat hij maximaal 16 bit 48Khz kan opnemen. Is dus een USB beperking? Wat is het voordeel van 24 of 32 bit metingen? Is dit zuiver een nauwkeurigheids kwestie? of zijn er meer voordelen/nadelen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB geluidskaart geschikt?

Bericht door Pjotr »

ApaX schreef:
Ik zie dat ik de verkeerde data heb gepost, ik bedoelde de M-audo USB pre amp. Dit is een usb geluidskaart met onboard phantoom voeding. Dat is precies wat ik hebben moet. Het probleem is dat hij maximaal 16 bit 48Khz kan opnemen. Is dus een USB beperking? Wat is het voordeel van 24 of 32 bit metingen? Is dit zuiver een nauwkeurigheids kwestie? of zijn er meer voordelen/nadelen?
Alles meer dan 16 bit @ 48 kHz biedt eigenlijk geen voordelen voor meten met een geluidskaart. Daar kun je meer dan nauwkeurig genoeg speakermetingen mee doen. Zelf ben ik daarvoor dik tevreden met het M-audio Transit kaartje.

De USB pre heeft wel het voordeel van een nette mic versterker.

Maar eigenlijk zou ik zeggen, ga eens op je gemak de draadjes in de rubriek "Meten" lezen. Daar zijn de meeste van je vragen al wel een keer aan bod geweest en is er een schat aan informatie te vinden.
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Re: USB geluidskaart geschikt?

Bericht door ApaX »

Pjotr schreef:
ApaX schreef:
Ik zie dat ik de verkeerde data heb gepost, ik bedoelde de M-audo USB pre amp. Dit is een usb geluidskaart met onboard phantoom voeding. Dat is precies wat ik hebben moet. Het probleem is dat hij maximaal 16 bit 48Khz kan opnemen. Is dus een USB beperking? Wat is het voordeel van 24 of 32 bit metingen? Is dit zuiver een nauwkeurigheids kwestie? of zijn er meer voordelen/nadelen?
Alles meer dan 16 bit @ 48 kHz biedt eigenlijk geen voordelen voor meten met een geluidskaart. Daar kun je meer dan nauwkeurig genoeg speakermetingen mee doen. Zelf ben ik daarvoor dik tevreden met het M-audio Transit kaartje.

De USB pre heeft wel het voordeel van een nette mic versterker.

Maar eigenlijk zou ik zeggen, ga eens op je gemak de draadjes in de rubriek "Meten" lezen. Daar zijn de meeste van je vragen al wel een keer aan bod geweest en is er een schat aan informatie te vinden.
Grote voordeel van de usb pre is dat je idd een soort alles in 1 kastje hebt geluid en preamp in 1, dat is wel super handig. Ik ga nog is rustig zoeken, dank voor de info
A. Buis
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 13 jun 2008, 22:11

Bericht door A. Buis »

M-Audio maakt prima geluidskaartjes voor een schappelijke prijs. De drivers zijn goed en er is voor bijna elk OS wel een driver beschikbaar.


Of het kaartje geschikt is voor metingen, hangt af van je metingen en de precisie die je verlangt. Als je met een microfoon metingen wil doen, dan is je mic eerder de zwakke schakel.

Wat wil je meten en hoe?

grt,

Sander.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: USB geluidskaart geschikt?

Bericht door Henkjan »

ApaX schreef:
Pjotr schreef:
ApaX schreef:
Ik zie dat ik de verkeerde data heb gepost, ik bedoelde de M-audo USB pre amp. Dit is een usb geluidskaart met onboard phantoom voeding. Dat is precies wat ik hebben moet. Het probleem is dat hij maximaal 16 bit 48Khz kan opnemen. Is dus een USB beperking? Wat is het voordeel van 24 of 32 bit metingen? Is dit zuiver een nauwkeurigheids kwestie? of zijn er meer voordelen/nadelen?
Alles meer dan 16 bit @ 48 kHz biedt eigenlijk geen voordelen voor meten met een geluidskaart. Daar kun je meer dan nauwkeurig genoeg speakermetingen mee doen. Zelf ben ik daarvoor dik tevreden met het M-audio Transit kaartje.

De USB pre heeft wel het voordeel van een nette mic versterker.

Maar eigenlijk zou ik zeggen, ga eens op je gemak de draadjes in de rubriek "Meten" lezen. Daar zijn de meeste van je vragen al wel een keer aan bod geweest en is er een schat aan informatie te vinden.
Grote voordeel van de usb pre is dat je idd een soort alles in 1 kastje hebt geluid en preamp in 1, dat is wel super handig. Ik ga nog is rustig zoeken, dank voor de info
ik hoop wel dat deze goed is, want zo een heb ik er ook gekocht om mee te meten :lol: behringer mic erbij. nu trekt hij wel wat stroom van de USB poort als de phantom voeding aan staat, dus mss dat ik toch maar een powered usb hub er tussen moet zetten
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: USB geluidskaart geschikt?

Bericht door Marp »

Henkjan schreef:
nu trekt hij wel wat stroom van de USB poort als de phantom voeding aan staat, dus mss dat ik toch maar een powered usb hub er tussen moet zetten
Da's nooit verkeerd. Je voorkomt er in elk geval mee dat de USB-receiver telkens opnieuw pakketjes moet opvragen die door spanningsvariaties onleesbaar zijn geworden. Dat scheelt in een goede timing.

Edit: en wat Pjotr hieronder zegt.
Laatst gewijzigd door Marp op zo 29 jun 2008, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB geluidskaart geschikt?

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
ik hoop wel dat deze goed is, want zo een heb ik er ook gekocht om mee te meten :lol: behringer mic erbij. nu trekt hij wel wat stroom van de USB poort als de phantom voeding aan staat, dus mss dat ik toch maar een powered usb hub er tussen moet zetten
Is sowieso aan te bevelen. Mijn ervaring is dat de voeding vanuit de PC veel meer rotzooi bevat dan een losse voeding. Dat zie je soms wel terug in de metingen maar voor het meten van speakers is het niet desastreus. ;)
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Re: USB geluidskaart geschikt?

Bericht door ApaX »

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
ik hoop wel dat deze goed is, want zo een heb ik er ook gekocht om mee te meten :lol: behringer mic erbij. nu trekt hij wel wat stroom van de USB poort als de phantom voeding aan staat, dus mss dat ik toch maar een powered usb hub er tussen moet zetten
Is sowieso aan te bevelen. Mijn ervaring is dat de voeding vanuit de PC veel meer rotzooi bevat dan een losse voeding. Dat zie je soms wel terug in de metingen maar voor het meten van speakers is het niet desastreus. ;)
Ik heb inmiddels al via via een behringer Xenyx gekregen, voorlopig blijf ik dat ding als voorversterker gebruiken.

Verder gebruik ik gewoon een Creative USB 24bit, deze werkt prima!! Ik zat op 0.015% THD Dat is redelijk netjes, al haalde ik de -3dB niet helemaal, bleef steken op -5dB (arta test methode)

Meteen nog maar een offtopic vraag: In Arta staa bij audio devices Extensible, naast de 16, 24 en 32 bit vinkboxjes, wat betekent dit? Mijn 24bit USB kaartje doet het namelijk alleen in 24 bit als ik dit aangevinkt heb. Ik gebruik hem dus ook voorlopig alleen in 16 bit mode. Volgens de specs van Creative moet hij in 24 bit kunnen opnemen met een Fs van 96 kHz
Plaats reactie