Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Martijn M schreef:
Carlo had op de zelfbouwdag in Breda een hele mooie (door Edo gefilterde) speaker met Seas drivers bij zich. Hoewel deze misschien niet aan de Concave kan tippen, komt het nog verrassend dicht in de buurt!

:D Dank je ( mede namens Edo !)

Ik denk inderdaad dat je heel erg je best moet doen om `n "betere" allround speaker voor hetzelfde geld te maken.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zat vandaag eens wat oude HH's te lezen op zoek naar jou drivers.

Eens kijken of ik iets typisch kon vinden.

Nu heb ik het halve topic doorgelezen, maar je moet me toch even helpen.
(misschien zijn ze al opgelost, maar ik kon dat niet vinden)

Je zat naar mijn idee met 2 problemen, een bult rond de 4-5kHz en een dip rond de 8kHz.

Wat schept mijn verbazing ?

In de test van HH heeft de tweeter exact die problemen.
De 8kHz dip is on-axis goed te zien, en zou off-axis moeten verdwijnen.
Echter is on-axis de 4kHz bult niet echt te zien, maar off-axis al wat beter.
(soms wil het met filtering nog weleens wat erger worden)

Wat ook opvalt is dat de SS R2904 tweeter een vrij hoge k2 heeft, (de rest is heel laag) ik weet niet zo direct wat dit voor invloeden heeft.
Deze is ook hoog als je kijkt naar de THD vs de spanning.

Voor de rest heeft de tweeter een klein beetje meer energie bij 4-5kHz, maar dat hebben er meer. (denk niet dat dat relevant is)

Wat opvalt aan de woofer, is dat deze ook bulten heeft op 2kHz en 4kHz, voor de rest een kleine storing op 1kHz.
Op 1kHz wordt de vervorming ook een stuk hoger, de k2 zelf rond de 2% en op 500hz 1%.

De SPL loopt dus vanaf 1,5kHz op tot een max van +5dB op 4-5kHz.

Het ging me eigenlijk vooral om de dip en bult van de tweeter, die je destijds (wat ik me kan herinneren) niet kon verklaren.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Ik ben de schijven aan het optekenen voor de nieuwe concave.

Om het afstraalgedrag te verbeteren, en in mindere mate ook de baffle-step, zou ik de overgang van voorzijde naar zijkant een afronding willen geven.

Op onderstaande tekening zijn 2 opties.

De rechtse (A) werkt met een grote radius en laat de overgang smooth verlopen van de frontplaat naar de zijkant. Optisch gaat dit wel een brede frontplaat geven en een deel van de slanke look opeisen.

De linkse (B) gaat terug naar de oorspronkelijke Concave front, echter nu is er wel een ronding voorzien in het gedeelte waar de tweeter zit.
Rond de breedste kant van de woofers zal nog een knik blijven.

De 2 lijnen op de frontplaat geven een relief weer. Het is de bedoeling om de tweeter 18mm naar achteren te brengen. De frontplaat zal waar nodig, ook worden ingefreesd. Rond de woofers echter blijft de plaat 30mm dik om de woofers en de middentoner te omsluiten.

Wat denken jullie?
Bijlagen
keuze frontplaat.JPG
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik denk dat de radius te klein is om een uitgesproken effect te hebben. Waarom is deze kast niet goed?
nlmb

Bericht door nlmb »

hier stond iets dat verplaatst is naar een afgesplitst topic. MOD
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als je edge effecten wil verminderen dan moet je een zo groot mogelijke afronding maken
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

discussie over kritische blikken enzo maar afgesplitst: klik
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Was iets teveel info van mij weg :P

@ Ed

Ik denk dat de verschillen aan de kast zeer gering zullen zijn, ik betwijfel het of het hoorbaar is.
Maargoed het is natuurlijk wel weer een stapje verder naar een "perfect" ontwerp Very Happy, waar aan alle details moet worden gedacht natuurlijk Wink

Heb je trouwens nog over die punten van die tweeter nagedacht ?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Ik heb de discussie omtrent de klank van de Concave afgesplitst naar hier
nlmb schreef:
Henkjan schreef:
hehe, het topic wordt hier alsmaar kleiner en kleiner en kleiner
straks zijn we terug bij het begin :lol:
fgroen

Bericht door fgroen »

Ik denk, dat ter hoogte van mid en tweeter de afronding zo groot mogelijk moet zijn. Waarom niet iets Avalon-achtigs maar dan met afrondingen ipv rechte facetten?

Wordt wel een behoorlijke puzzel voor je freestafel... :D
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

asterduc schreef:
Wowly schreef:
Ik heb de discussie omtrent de klank van de Concave afgesplitst naar hier
nlmb schreef:
Henkjan schreef:
hehe, het topic wordt hier alsmaar kleiner en kleiner en kleiner
straks zijn we terug bij het begin :lol:
ook wij kunnen downsizen :lol:
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

fgroen schreef:
Ik denk, dat ter hoogte van mid en tweeter de afronding zo groot mogelijk moet zijn. Waarom niet iets Avalon-achtigs maar dan met afrondingen ipv rechte facetten?
Waarom denk je dat?

Een "fout" die gemaakt wordt in het artikel waar de effecten van de facetten wordt bestudeerd. is dat direct en weerkaatst geluid van hoeken van kasten in 1 meting worden verwerkt. Daardoor lijkt het alsof er een ski-landschap ontstaat op de on-axis curve. Maar we horen meer dan dat. We horen ook de off-axis reflecties, en de delay is in de orde van ms, dus wordt gehoord als reflectie, en niet als deel van het timbre.

Als je een Avalon kast onder een hoek van 15 graden meet, zijn er al amper pieken en dalen meer in de curve te zien. Als je een aantal rechte houten platen langs een Avalon achtige speaker houdt te hoogte van de mid en tweeter, verandert het timbre en de ruimtelijheid niet zo significant. Toepassen van vilt rondom de tweeter bundelt het hoog wat meer.

Wat wel significant verandert met facetten is de baffle step van je mid, en daar kan je rekening mee houden in het filter. Mijn ervaring is dat brede baffles minder baffle step correctie behoeven, en energetischer klinken. Je hoeft een woofer namelijk een minder sterke slope te geven. Ik zou om geluids technische redenen nooit een smalle kast alla een Avalon kast bouwen. Ik vind de kast simpelweg er mooi uit zien, en goed genoeg voor zijn doel, dat is de reden waarom ik deze behoudt. Idem voor hoge kasten, dat geeft het gevoel van meer autoriteit en schaalgrootte aan het geluid. Wederom, dat effect is groter dan die van een sloped baffle.

Als afstraling een van je voorname design parameters is, dan is het zinvol om naar alternatieven te kijken, bijv. omhoog stralende tweeters met kegels, mid en hoog op hetzelfde punt als puntbron, de afstraal karakteristieken van je meerweg systeem optimaliseren, etc. Dat zal meer effect gaan hebben dan een afgezaagd hoekje.

Maar het oog wil ook wat, nietwaar? :wink:

M.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Marc, ik vind je post een beetje onduidelijk. Kun je nog even kort jouw standpunten op een rijtje zetten?

Dus wat zijn concreet de voordelen van facetten/afronden voor het afstraalgedrag en BSC en wat is er beter aan een brede kast?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Martijn M schreef:
Waarom is deze kast niet goed?
misschien niets, maar
1. ik ga niet 2 keer hetzelfde maken (tegen mijn princiepes)
2. er is altijd ruimte voor verbetering
3. om perfect passende schijven te krijgen moet ik de tekening opnieuw maken, dan maakt het niet uit om kleine wijzigingen aan te brengen
4. de huidige schijven zijn net iets te lang om efficient uit een standaard mdf formaat te frezen
5. de afwerking van de frontplaat op de schijven geeft mij bij het huidige model te weinig garanties op een foutvrije afwerking
Martijn M schreef:
Marc, ik vind je post een beetje onduidelijk. Kun je nog even kort jouw standpunten op een rijtje zetten?
Martijn, Marc's post is niet onduidelijk, je moet die gewoon een paar keer lezen en dan lukt het wel, tenminste bij mij is dat toch zo :lol:

---edit--- tenzij je het wel snapt maar daar nog dieper op in wil gaan! :wink:
Laatst gewijzigd door asterduc op vr 20 jun 2008, 14:59, 3 keer totaal gewijzigd.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Martijn M schreef:
Ik denk dat de radius te klein is om een uitgesproken effect te hebben.
Henkjan schreef:
als je edge effecten wil verminderen dan moet je een zo groot mogelijke afronding maken
b_force schreef:
Ik denk dat de verschillen aan de kast zeer gering zullen zijn, ik betwijfel het of het hoorbaar is.
fgroen schreef:
Ik denk, dat ter hoogte van mid en tweeter de afronding zo groot mogelijk moet zijn.
hmm, ik had eerlijk gezegd wel betere antwoorden verwacht :twisted:
Ben daarom zelf op zoek gegaan en vooral de test van HH (5/2001) heeft mij door meetresultaten in een duidelijke richting geduwd.

Om een lang verhaal kort te maken stelt BT dat voor een mooi vlak afstraalpatroon in het hooggebied, de hoeken moeten rondgelegd of afgeschuind worden. De ronding of afschuining zou een radius of afschuining moeten hebben tussen de 7.5% en 15% van de baffle breedte.
In geval van afschuining prefereerd hij een hoek tussen 22 en 45°.

Wat jammer nu toch dat Marc roet in het eten gooit door te melden dat het bij dergelijk meting uitsluitend direct geluid betreft. Tenminste als ik het goed interpreteer (heb het slechts 3-maal gelezen).

Hoedanook, zij het alleen voor direct geluid, dan zijn die metingen volgens mij nog steeds voor een groot deel der weergave van toepassing en kunnen de daaruit voortvloeiende adviesen zondermeer toegepast worden. Toch?

Baffle step: Daar had ik oorspronkelijk bij het ontwerp van de huidige Concave rekening mee gehouden. Aanvankelijk zou de baffle iets breder worden en de Xover tussen laag / mid iets lager. Door een gewenste slankere front en een hoger Xover naar aanleiding van vervormingscijfers v/d mid is dat geheel wat omhoog gebracht, maar zitten we nog steeds goed. Dat zal bij de Mk2 niet anders zijn meen ik. De overnamefrekwentie zal steeds in de buurt liggen van de baffle step frekwentie, waardoor het filter het geheel netjes rechttrekt.

Het schuin plaatsen van mid en hoog had ik al een paar keer overwogen, maar dat vraagt ervaren cnc freeswerk. vandaar dat ik het steeds opzij heb geschoven. Met Kees als backbone durf ik me daar nu wel aan wagen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
Wat jammer nu toch dat Marc roet in het eten gooit door te melden dat het bij dergelijk meting uitsluitend direct geluid betreft. Tenminste als ik het goed interpreteer (heb het slechts 3-maal gelezen).

Hoedanook, zij het alleen voor direct geluid, dan zijn die metingen volgens mij nog steeds voor een groot deel der weergave van toepassing en kunnen de daaruit voortvloeiende adviesen zondermeer toegepast worden. Toch?
Marc beweert dat het niet om het directe geluid gaat omdat in de meting de difractie als gevolg van reflecties aan kasthoeken worden meegenomen. Het is echter gebruikelijk om het geluid dat van de speaker afkomstig is, inclusief diffractie, als het directe geluid te zien. Het schijnt zo te zijn dat de integratietijd van ons gehoor ongeveer 2 msec is. Sommige mensen kunnen bij 2kHz verschillen in group delay van 0,5msec horen. Mijn idee is daarom dat het spectrum dat binnen 0,5-2msec ontstaat bepalend is en beschouwd kan worden als direct geluid. Als dit een nogal ski-landschap is, dan lijken er mogelijkheden tot verbetering. Voor een vloerstaander zijn de reflecties tegen de hoeken van de baffle opzij en boven de tweeter daarbij het meest relevant. Bij een bafflebreedte van 34cm blijf je beneden die 0,5 msec en mag je volgens mij sowieso spreken van direct geluid inclusief de diffractie. Als je de speakers slechts licht hebt ingedraaid en de baffle niet recht op de sweet spot richt, zegt een on-axis meting niet zoveel. Een meting op 15graden zou vaak meer leidend zou moeten zijn en de voordelen van een Avalon kast worden dan minder duidelijk op dit aspect.

Ik wil ook nog even wijzen op de metingen die Ruud_B heeft aangehaald en die ooit door HH zijn gedaan over diffractie. Hieruit blijkt dat een smalle baffle niet perse een vlakkere respons geeft. Dan is er nog het artikel van Jeff B dat laatst gepost is, Jeff meent dat de kleine kast vooral ruimtelijker klinkt doordat er fundamenteel minder kastklank is door de stijfheid en het kleine oppervlak waardoor minder kleuring en versmering optreedt. Dit laatste wordt bevestigd door de ervaring van enkele professionele bouwers die ik ken. Ik meen dat vooral daarom de zeer dikke en smalle baffle van de Avalons ter hoogte van de tweeter gunstig kan werken.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Marc beweert dat het niet om het directe geluid gaat omdat in de meting de difractie als gevolg van reflecties aan kasthoeken worden meegenomen.
waw, ik begin het denk ik zowat te gaan snappen.

Mag ik daaruit concluderen dat de metingen on-axis daarmee veeleer onjuist zijn en een volledig fout beeld geven als de speakers niet on-axis worden gebruikt want volgens de HH metingen (de anderen ken ik niet) speelt de diffractie bij metingen onder een hoek van 22° slechts een ondergeschikte rol.
Nu, dat is wat jij al 3 jaar aan het zeggen bent eigenlijk! :roll: en wat Marc (met andere woorden dan) ook claimt.

:?: Kan ik in het geval van de Concave stellen dat

- bij de baffle er best geen scherpe kant is groter dan 45° en dat een afronding op de frontplaat overbodig is doordat die 45° afkanting toch reeds aanwezig is door de zijwand van de kast

- de baffle om akoestische redenen beter iets smaller kan zijn omwille van onze gevoeligheid om de diffractie gewaar te worden alsook de hogere resonantie resistentie, maar breder omwille van de baffle step rond de middentoner

- de off-axis meting even belangrijk is als de on-axis curve en er naar een gelijkheid van beide curves moet gestreeft worden om zodoende de diffractie te neutraliseren

- het tweeter/midrange alignment probleem best aanpak door de frontplaat achterover te hellen
Laatst gewijzigd door asterduc op do 19 jun 2008, 21:35, 2 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat wisten we toch allemaal al :wink: :lol:

Maar je stelling zijn wel redelijk juist.

Persoonlijk meet ik altijd on-axis, onder 15 graden en 30 graden.
Zo krijg je een zeer goed beeld hoe het geheel zich gedraagt.

Goed compromis is dan 15 graden nemen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Marc, zou je je post van "Do Jun 19, 2008 11:50 am" nog iets willen toelichten?
marc.heijligers

Martijn M schreef:
Marc, zou je je post van "Do Jun 19, 2008 11:50 am" nog iets willen toelichten?
Het staat er misschien wat ongestructureerd, maar ik snap niet waar het onduidelijk is. Kan je aangeven waar je een vraag over hebt, dan zal ik proberen e.e.a. te verduidelijken.

M.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Het kan zijn dat mijn interpretatie fout is en mijn reactie dus niet past, maar ik doe een poging :wink: . Je post was een reactie op het nut van afrondingen aan een baffle.
marc.heijligers schreef:
Een "fout" die gemaakt wordt in het artikel waar de effecten van de facetten wordt bestudeerd. is dat direct en weerkaatst geluid van hoeken van kasten in 1 meting worden verwerkt. Daardoor lijkt het alsof er een ski-landschap ontstaat op de on-axis curve.
- Sommeren off-axis metingen en on-axis metingen leidt tot een skilandschap.

Is er dan niet iets heel erg mis met de response? Hoe is e.e.a. met het oog op het tijdsvenster en ruimtereflecties gemeten? Als het afstraalgedrag mooi homogeen is, zou je een betrekkelijk vlakke somfunctie moeten krijgen. Over welk artikel heb je het eigenlijk?
marc.heijligers schreef:
Maar we horen meer dan dat. We horen ook de off-axis reflecties, en de delay is in de orde van ms, dus wordt gehoord als reflectie, en niet als deel van het timbre.
- Off-axis afstraling horen we niet direct, maar als reflectie. Omdat de vertraging groot genoeg is, horen we dit dan ook als zijnde een reflectie en wordt het psychoakoestisch niet gesommeerd met de on-axis response. Daarom heeft dit geen effect op de tonale balans / timbre.

Is dat wel zo? Als de off-axis response niet bijdraagt aan de tonale balans, waarom is het dan belangrijk de off-axis response qua spectrale content vergelijkbaar is met de on-axis response? Is dit niet júist om een correct timbre te waarborgen? Bovendien staat het open voor discussie wat nou precies een wenselijk afstraalgedrag van de luidspreker als geheel is. Er is zowel wat te zeggen voor een gecontroleerde vorm van directiviteit als voor bijvoorbeeld een omnipolair afstraalgedrag van laag tot hoog.
marc.heijligers schreef:
Als je een Avalon kast onder een hoek van 15 graden meet, zijn er al amper pieken en dalen meer in de curve te zien. Als je een aantal rechte houten platen langs een Avalon achtige speaker houdt te hoogte van de mid en tweeter, verandert het timbre en de ruimtelijheid niet zo significant. Toepassen van vilt rondom de tweeter bundelt het hoog wat meer.
Hier begrijp ik helemaal niet wat je wilt zeggen.
marc.heijligers schreef:
Wat wel significant verandert met facetten is de baffle step van je mid, en daar kan je rekening mee houden in het filter. Mijn ervaring is dat brede baffles minder baffle step correctie behoeven, en energetischer klinken. Je hoeft een woofer namelijk een minder sterke slope te geven. Ik zou om geluids technische redenen nooit een smalle kast alla een Avalon kast bouwen. Ik vind de kast simpelweg er mooi uit zien, en goed genoeg voor zijn doel, dat is de reden waarom ik deze behoudt. Idem voor hoge kasten, dat geeft het gevoel van meer autoriteit en schaalgrootte aan het geluid. Wederom, dat effect is groter dan die van een sloped baffle.
Bafflestepverhaal snap ik. Echter, uiteindelijk zul je sowieso een zekere vorm van BSC moeten toepassen, ook bij een brede baffle (met uitzondering van in-wall luidsprekers). Met een brede baffle dring je de BS terug naar de lage honderden hertz, terwijl je dit met een zeer smal baffle pas tegen 1000 hz kunt laten beginnen. Waarom is het één beter dan het ander?
marc.heijligers schreef:
Als afstraling een van je voorname design parameters is, dan is het zinvol om naar alternatieven te kijken, bijv. omhoog stralende tweeters met kegels, mid en hoog op hetzelfde punt als puntbron, de afstraal karakteristieken van je meerweg systeem optimaliseren, etc. Dat zal meer effect gaan hebben dan een afgezaagd hoekje.

Maar het oog wil ook wat, nietwaar? :wink:

M.
Smal baffle leidt tot omnipool afstraalgedrag tot hogere frequenties. De bundeling zet later in. Bij frequenties waar bundeling wél inzet, is het al minder erg, want off-axis gedrag wordt minder hoorbaar omdat hoge tonen veel sterker door wanden gedempt worden en dus minder zullen bijdragen aan de response op de luisterplaats.

Door het toepassen van een grote radius aan een midbaffle vang je twee vliegen in één klap: je zorgt voor een meer gelijkmatige overgang van 4pi naar 2pi afstraling en je vermindert randdiffractie. Waarom zou het toepassen van een grote radius dan niet aan te raden zijn? Zijn er alternatieven?

Bovendien, wat is diffractie nou werkelijk? Hoe ernstig is het? Is het niet voornamelijk het effect van bafflestep in het hoog waardoor de on-axis curve wat rommelig wordt? Of is het toch een vorm van versmering in de tijd doordat de hoeken nieuwe geluidsbronnen op zich worden?

Wat je lijkt te zeggen, is dat je het beter vindt klinken als je een 2pi afstraling hebt tot betrekkelijk lage frequenties. Je zegt immers dat je brede baffles energetischer vindt klinken. Wat denk je zelf dat daar de oorzaak van zou kunnen zijn? Is dat niet een kwestie van afstemming in het filter?

Al met al is het me niet duidelijk welk afstraalgedrag jij zou willen streven en middels welke kastconstructie je dat zou willen bereiken.
marc.heijligers

Martijn M schreef:
Is er dan niet iets heel erg mis met de response? Hoe is e.e.a. met het oog op het tijdsvenster en ruimtereflecties gemeten? Als het afstraalgedrag mooi homogeen is, zou je een betrekkelijk vlakke somfunctie moeten krijgen. Over welk artikel heb je het eigenlijk?
Harry Olson, Journal of Audio Engineering Society, 1969, "Direct Radiator Loudspeaker Enclosures"

Iedere reflectie in je kamer draagt bij tot een verandering van je response. Tot in hoeverre dat hoorbaar is, en het timbre significant veranderd, kan je testen door je handen gebold bij je oren te houden, en van de af te bewegen. Een diffractie dicht bij je oren geeft een flinke timbre verandering, maar een paar cm verder al amper. Je kan dus 2 dingen doen. Of een hele mooie perfecte afronding maken, maar dan creeer je een baffle step, en daar moet je voor compenseren. Of je maakt hoeken ver van de units af, zodat het timbre niet beinvloed wordt.

Jeroen noemt al 2ms als indicatie (ik geloof dat dit getal afhankelijk is van de frequentie, en dat het voor het hoog wat minder is). 2ms betekent een kastbreedte van 30cm, dan zou het al niet meer het timbre beinvloeden.
Martijn M schreef:
Is dat wel zo? Als de off-axis response niet bijdraagt aan de tonale balans, waarom is het dan belangrijk de off-axis response qua spectrale content vergelijkbaar is met de on-axis response?
De off-axis response van het hoog is klein, omdat het bundelt. De off-axis response is met name belangrijk voor de power response, waar je golflengtes in de orde van de meters zit, en de luisterplaats bepaald hoe het timbre in het laag is.
Martijn M schreef:
Is dit niet júist om een correct timbre te waarborgen? Bovendien staat het open voor discussie wat nou precies een wenselijk afstraalgedrag van de luidspreker als geheel is. Er is zowel wat te zeggen voor een gecontroleerde vorm van directiviteit als voor bijvoorbeeld een omnipolair afstraalgedrag van laag tot hoog.
Het afstraal gedrag heeft zeker een sterke invloed, maar het ging hier over sloped baffles (afgezaagde hoeken).
Martijn M schreef:
Hier begrijp ik helemaal niet wat je wilt zeggen.
Simpel, pak een speaker met een sloped baffle, en maak er met opzet stukken een speaker van met rechte hoeken, en luister naar het verschil. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het verschil zeer miniem is, en dat de exacte luisterpositie meer invloed heeft.
Martijn M schreef:
Met een brede baffle dring je de BS terug naar de lage honderden hertz, terwijl je dit met een zeer smal baffle pas tegen 1000 hz kunt laten beginnen. Waarom is het één beter dan het ander?
Geen idee, slechts een vermoeden, maar als je je geluidsbron bundelt naar de gebruiker toe, ben je minder afhankelijk van reflecties voor je totaal timbre. Baffle-step correctie geeft een andere power response. Ik denk dat het daar te zoeken is. Linkwitz schrijft er e.e.a. over op zijn site in de context van monopolen versus dipolen.
Martijn M schreef:
Door het toepassen van een grote radius aan een midbaffle vang je twee vliegen in één klap: je zorgt voor een meer gelijkmatige overgang van 4pi naar 2pi afstraling en je vermindert randdiffractie. Waarom zou het toepassen van een grote radius dan niet aan te raden zijn? Zijn er alternatieven?
Een grote radius lijkt inderdaad een goede keuze. Maar je moet wel denken in termen van een bol, en niet een cylinder.
Martijn M schreef:
Al met al is het me niet duidelijk welk afstraalgedrag jij zou willen streven en middels welke kastconstructie je dat zou willen bereiken.
Ik had het primair over edged baffles, en diffractie op hoeken. Over "de ideale kast" en "de ideale afstraling" durf ik weinig zinnigs te zeggen, omdat de het veelal concessies zijn.

M.a.w., niks mis met een sloped baffle, maar ik denk dat de mosterd ergens anders te halen is zoals eerder gezegd.

M.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Duidelijk zo :) . Bedankt.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Marc en Rob hadden na de HEZB voorgesteld om een dagje met de Concaves te komen stoeien.
12 uur lang hebben ze vandaag aan de Concave zitten schroeven en solderen.

Reeds tijdens eerdere bijeenkomsten had ik het gevoel dat zowel Rob als Marc buiten hun kennis ook nog een stel goede oren hebben. Dit treffen vandaag heeft die stelling alleen maar versterkt.

Wat ze gedaan hebben is een verhoging van akoestische demping alsook kleine wijziging in het bestaande filter en een volledig nieuw alternatief filter. Het resultaat is een volledig andere Concave, vooral dan met het alternatieve filter.

Ik moet nog een paar uur luisteren afwisselend met beide filters om de wijzigingen verder te analyseren. Meer daarover later. Eerst nog tot een stuk in de nacht genieten.

Marc en Rob, bedankt voor deze gezellige en leerrijke dag.

Ed.
Bijlagen
HPIM2674 [800x600].JPG
HPIM2672 [800x600].JPG
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Mooi gezicht die twee. :lol:

Ben benieuwd wat er nu veranderd is en hoe je de nieuwe klank gaat omschrijven.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”