the 'RED-AMP' (2xkt88 pp buizen eindversterker)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@audioot
als penthode dus Ultra Lineair.
Gr, Simon
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Penthode en Ultra Lineair zijn verschillende manieren van aansluiten.

Bij Ultra lineair heeft de uitgangstrafo een paar aftakkingen waar de schermroosters van de eindbuizen op aangesloten worden.

In penthode zit het schermrooster aan de voeding.

Heb je niet een schemaatje?
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Robert D & Audioot Heb jullie een PB gestuurd met schema link
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Zeer gaaf Simon en Daddy.

Ik ben geïnspireerd geraakt door het ontwerp en waarschijnlijk zullen mijn preamp en phono-stage een zelfde soort behuizing krijgen, maar dan een beetje groter omdat er wat meer buizen op zitten.

Groeten,
Mischa
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Erg fraai Simon! 8)
kupfer_m

Bericht door kupfer_m »

Hallo Simon,

Waar heb je de transfo-kappen gekocht ?

Groeten,
K.
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Hallo Jim,
Kappen komen bij ,jou wel bekende , AE vandaan Echter heb ik 3 jaar geleden gekocht en was toen al een rest partij!
Gr, Simon
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik heb pas nog een aantal van dit soort kappen besteld bij AE. Gewoon uit voorraad. Tegenwoordig zitten er al M5 boutjes in de hoeken. Dus makkelijk te monteren.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Ontzettend mooi gedaan =D> Dat rood vind ik zeer geslaagd!
A. Buis

Bericht door A. Buis »

Knap werk!

Heb je een schemaatje?

Ik heb ook een KT88/6550 PP UL
met een 12ax7 in de fase draaier.

ben benieuwd!

Ik heb een schema van Klaré, nagenoeg hetzelfde als de amp van Penguin.

grt,

Sander.
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Sander
Gebruik nagenoeg de schema's van klare. Alleen gebruik ik de ecc83 als fasedraaier. De uitgangen zijn die van Klare. Ze draaien nu al een tijdje en klinken steeds beter!
Gr, Simon
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Mijn RED-AMPS hebben nu een kleine 2 weken gedraaid. Ze klinken fantastisch maar de buizen gaan stuk :?: :?: :?:
Het begon met gekraak en nu is er al niet meer naar te luisteren. Na een mail wisseling met A. Buis zijn we er dus achter gekomen dat ik hetzelfde probleem heb als A.Buis.
Voor het inspelen heb ik de oude buizen gebruikt van mijn eerdere project viewtopic.php?t=4582&postdays=0&postorder=asc&start=0
Het enige verschil tussen de RED-AMP en de ß2.1 is dat ik voor de RED-AMPS dus ander (merk) UGT's gebruikt heb. 1 jaar geleden heb ik daarom ook de ß2.1 gebouwd omdat mijn toenmalige blikken trommeltjes met EL34 buizen nogal vaak buizen 'versleet' :!: Nu een jaar verder dacht ik dat het dus aan de buizen lag :?: omdat de ß2.1, ook met KT88 uitgevoerd is dacht ik dat de RED-AMP gebouwd met KT88 dus wel heel zou blijven :evil: :evil: Nee dus :evil: :evil:
Mijn vermoeden bestaat dat er onbalans is in de UGT's. De trafo's van Klaré zijn misschien wel niet goed???

Hoe ik dit behoorlijk kan meten weet ik nog niet? Maar een feit voor mij is dat in mijn prototype versterker uitgangen van AE gemonteerd zijn waarbij de buizen gewoon heel blijven en in de RED-AMPS zitten uitgangen van Klaré. Die van AE zijn symetrisch opgebouwd dus uit 2 helften met iedere helft hetzelfde; dus identiek gewikkeld met exact dezelfde draadlengte. Die van Klaré zijn niet opgebouwd uit 2 symetrische helften, maar daar zijn de 2 helften (push pull) gewoon door elkaar heen gewikkeld. In het verleden draaide ik de Trafo's van Klaré met EL34 buizen die toen ook al stuk gingen. In eerste instantie werden de buizen als boosdoener aangewezen en heb dus nadat ze een jaar werkeloos hadden gestaan ze omgebouwd tot KT 88 versterkers en wel de RED-AMPS die pas 2 weken draaien! Voordat we hier de oorzaak echt gevonden hebben wil ik bovenstaand wel kunnen aantonen! Misschien doe ik wel wat fout? het feit is dat ik het verhaal van A. Buis nu ook gehoord heb en nu toch de oorzaak wil opsporen!
Mijn vraag is dan ook :
Kan door 'onbalans' in de UGT een buis sneuvelen?
Zo ja, Hoe?
en hoe meet je zoiets?
zijn er misschien andere verborgen fouten?
Kortom: de RED-AMPS zijn nog niet af!
:cry:
Groet, Simon
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hm, jammer dat het niet helemaal gaat zoals je zou willen. Wel een goed leermoment.
Zou je misschien voor een niet-buizenman kunnen uitleggen wat je precies bedoelt met de verschillen in wikkelen van de trafo tussen Klaré en AE ? Indien mogelijk graag in jip-en-janneke-tal of met een tekeningetje erbij (ik hoop dat ik zo vrij mag zijn dit te vragen :D )

Groeten,
Mischa

Binnenkort als het even meezit de spullen binnen voor mijn eigen tube-projecten. :idea: :idea:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het is wellicht te meten door een bron op de secundaire kant van je UGT aan te sluiten en dan op een scoop de signalen aan de primaire kant te vergelijken.

Je hebt dan wel een bron met een lage uitgangsimpedantie nodig en je moet oppassen met het spanningsniveau aan de primaire zijde. Gebruik probes, anders blaas je je scoop op.

Het lijkt me overigens sterk dat onbalans in de UGT de eindbuizen kapot maakt, maar jouw vergelijking tussen twee trafosets spreekt dat tegen.
In elk geval kan ik niet beredeneren waardoor dat tot een vroegtijdig defect aan de buizen kan leiden.

Ga je nu de AE uitgangen op de RED-Amps zetten? Zou gewoon onder de kappen moeten passen toch?
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

STORM IN EEN GLAS WATER \:D/
Na een lang denk moment :!: daddy bellen met z'n ruim 50 jaar buizen ervaring....
na een telefonisch onderhoud van een paar minuten kreeg ik het schaamrood op de kaken :oops: :oops:
Op de vraag: Heb je de ecc83's wel verwisseld??? Kon ik mij gelukkig herinneren dat ik voor het testen de 4 jaar oude ECC 83's uit singapore erin had gezet met inmiddels duizenden draaiuren :oops: :oops: De nieuwe buisjes lagen al een paar weken te wachten om erin gezet te worden want ik had wel nieuwe gehaald!
de RED-AMPS zijn weer fluister stil en de eindbuizen ontbreekt niets aan en de trafo's zijn ook OK.
Kortom:
STORM IN EEN GLAS WATER \:D/
Groet (van een opgeluchte) Simon

@mischa72:
Als je goed kijkt naar de plaatjes van de ß 2.1 versterker zie je dat de trafo's (ugt's) verdeeld zijn in 2 gelijke compartimenten en als je naar de foto in dit draadje kijkt van de UGT's van de 'blikke trommeltjes' zie je dat er geen tussenschot tussen zit. Dit betekent dat beide 'helften' van de trafo's (push/pull) in 1 keer (naast elkaar/door elkaar) gewikkeld zijn! Als je goed wikkelt hoeft het laatste geen probleem te zijn! Als je volgens de theoretische regeltjes werkt moet je met een tussenschot werken om problemen te voorkomen! Dus het eerste is theoretisch mooier of in ieder geval makkelijker voor de wikkelaar! Het is mooier en iets 'groter' bouwen en iets duurder bouwen. Op de vraag: wat er beter is ? durf ik geen antwoord te geven 8) . Het eerste lijkt me in ieder geval makkelijker voor de wikkelaar!

Groet, S
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Thanks, het is duidelijk.

Hoe het er in de schakeling precies uitziet heb ik nog geen idee van. Zou je mij (eventueel via PB) het schema van de versterker kunnen sturen?
Ik denk dat als ik het op die manier voor me zie, alles duidelijk is.

Groeten,
Mischa
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Oei oei Simon de fout zat in een vies buisje hihihi goed dat je het gevonden hebt :P
jo

Bericht door jo »

Mijn complimenten voor de behuizing. Ik wil ook zelf ooit ook een aluminium behuizing maken en ben heel benieuwd wie het aluminium voor jouw behuizing heeft geanodiseerd. Heb je dit zelf gedaan of heb je dit laten doen?
Zou je hier meer over willen vertellen?

Jo
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

jo schreef:
Heb je dit zelf gedaan ?
Ik ben van plan om eens voorzichtig te gaan experimenteren met zelf anodiseren, maar ik denk dat ik daarmee de enige ben in een straal van 1000km..
Om maar even aan te geven dat anodiseren geen hobby-werkzaamheid is.. En daarmee is jouw vraag mogelijk beantwoord, toch?

Kees
jo

Bericht door jo »

Nou nee, mijn vraag is nog niet beantwoord. Ik weet nog steeds niet wie het aluminium heeft geanodisserd etc.
Ik zou dit graag willen weten want het resultaat vind ik prachtig.
Misschien dat de bouwer van dit prachtigs nog kan reageren.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Misschien moet je de vragen één voor één stellen :D . Een van je vragen is als je de tekst goed leest al beantwoord, namelijk dat anodiseren geen hobbywerk is.

Verder mag je niet verwachten dat je binnen een uur een antwoord hebt op je vraag, dus even niet zo ongeduldig. Vooral als je je vragen na 22.00 uur stelt, wil dat niet zeggen dat je dezelfde dag nog antwoord krijgt.

Gebruik Google eens en zoek naar anodiseren in je omgeving. Het proces is overal hetzelfde, niet overal zal in kleur anodiseren mogelijk zijn, maar met zoeken kom je een heel eind.

Groeten,
Mischa
jo

Bericht door jo »

Nee hoor, ik ben niet ongeduldig en heb alle tijd.
Mijn vragen waren gericht aan de bouwer van de versterker, dat leek mij duidelijk.
Omdat een ander dan de bouwer ging reageren op mijn vragen vond ik het belangrijk aan te geven dat mijn vragen nog niet waren beantwoord.
Dit is als uitnodiging bedoeld voor de bouwer zelf om ook te reageren.
Die zou immers kunnen denken "er is al gereageerd" en dan zouden mijn vragen wel eens onbeantwoord kunnen blijven. En ik ben zo nieuwsgierig........
En of hij dit nu volgende week of volgende maand doet, ik ben al blij als hij een reactie geeft.
Zo kunnen anderen en ik misschien leren en inspratie opdoen wanneer we zelf aan het 'rommelen'gaan...

Ik had reeds gezocht naar anodisren op het net en ben al wat wijzer maar zat nog met een paar vragen, vandaar dat ik deze heb gesteld.

Vriendlijke groeten Jo.

Ik zit net te denken; misschien voortaan maar een pm sturen, is misschien handiger
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

jo schreef:
Ik zit net te denken; misschien voortaan maar een pm sturen, is misschien handiger
Welnee, ik denk dat Mischa je reactie gewoon verkeerd begreep. Als dit soort vragen openbaar gesteld en beantwoord worden, inspireert het nu of in de toekomst misschien ook andere bouwers. :)
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

En zo bedoel ik het ook niet hoor!! Wie mij een beetje kent, weet dat..
Ik weet niet waar Simon ze heeft laten anodiseren, er zijn meerdere bedrijven die dat doen natuurlijk.
Persoonlijk heb ik goede ervaringen met PGE Aldor plating in Weert.
Snel en expert in ligubere legeringen.. (en daar heb je er een hoop van dat allemaal "aluminium" heet)
Al vind ik 19 euro voor verpakking en verzendkosten wat aan de hoge kant.. Verder prima kwaliteit.
Beschouw dat maar als tip, dan...

Kees
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Marp schreef:
Welnee, ik denk dat Mischa je reactie gewoon verkeerd begreep. Als dit soort vragen openbaar gesteld en beantwoord worden, inspireert het nu of in de toekomst misschien ook andere bouwers. :)
Als ik zijn reactie zo lees wel ja. Ik weet dat ik ah en toe ook wel kort uit de hoek kan komen (al probeer ik het zoveel mogelijk te voorkomen).

In elk geval alvast succes met bouwen. Simon, je krijgt concurrentie :D

Groeten,
Mischa
Plaats reactie