Actieve filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Actieve filter

Bericht door gerdinio »

Hey guys,

Ik ben vrij nieuw hier op dit forum. Dit weekend heb ik een subje gebouwd (mijn eerste zelfbouwproject dus :-) maar heb een probleem dat ik nog geen filter heb. Was aan het twijfelen tss een passieve of actieve subwoofer). Om te beginnen en om zelf wat te kunnen bijleren en experimenteren kies ik toch maar voor de actieve filter.
Ben wel iemand die graag zaken uitprobeert maar van die filters heb ik toch weinig verstand.

Kan/wil iemand mij eens tips geven of helpen met een ontwerpje van een filter voor mijn sub.
Ik heb een woofer gebruikt van het type Pioneer TS-W1200C.

thx
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hallo Gerdinio,

Welkom op het forum.

Als je actief wil gaan filteren heb je natuurlijk ook een versterker nodig.
Dus een subwoofermodule is het handigst. Kun je alles instellen en is kant en klaar te krijgen (in diverse prijsklasse)

Heb je al een versterker die je wil gebruiken moet je opzoek naar een los electronisch filter die je zelf moet maken. Dus printplaatje, kast, voeding onderdelen...etc etc. En je moet wat verstand van zaken hebben (solderen etc)
Bij bmm-elektronics hebben ze ook kant en klare filters voorals je al een versterker hebt.

Heb je die niet lijkt me een submodule zoals bijvoorbeeld wat hieronder staat de beste oplossing.
Afbeelding

M.v.g.
Edo
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

hey edo,

solderen en dergelijke weet iknog wel iets van en anders is mijn vader er wel heel handig in. Zo een submodule is wel handig uiteraard en zal dat mss ook wel aanschaffen. Nu was het eigenlijk om wat mee te experimenteren en wat bij te leren over filteren in het algemeen. Ook voor nu mijn subje eens te testen hé.

thx edo
verdere tips zijn uiteraard nog steeds welkom.
Milner
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 22:45

Bericht door Milner »

kijk ook eens op www.mivoc.de leuke modules voor weinag
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

edo,

ik zie dat jij ook veel ervaring hebt in het bouwen van kasten, nu is dit mss niet de goeie plaats in dit forum om te vragen maar de kast die ik voor deze sub gebouwd heb komt neer op ongeveer een 31 liter inhoud. Volgens dat ik zie is dit wel een car woofer. Denk je dat deze kast iets degelijks gaat opleveren van geluid in de huiskamer? Het is een closed box.

thx
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Beste Gerdinio,

Om een kast te maken/onwerpen heb je de parameters nodig van de speaker. Als je die niet hebt blijft het gokken en maar hopen dat het wat gaat worden. Maar een gesloten kast is veel minder gevoelig voor foutjes/afwijkingen, dus gewoon proberen zou ik zeggen.
Wat je wel hebt bij een car-woofer is dat die wat hoger getuned zijn (qua frequentie) dus rekening houden met de accoustiek van de auto. Als je actief gaat corrigeren kan het best wel wat worden, maar het blijft, zonder data/info, een beetje een gokje.

Edo
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

edo,

had de parameters eerst opgezocht van dit type woofer. Daaruit ben ik dan aan de 31l gekomen voor de box. Maar na wat leeswerk begon ik te twijfelen of dit wel de goeie inhoud was omdat het een car woofer was. Vandaar de vraag.

we gaan eens testen dan hé, thx
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Als je wat parameters hebt kan ik wel een simulatie maken voor je.
Milner
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 22:45

Bericht door Milner »

hoeveel vermogen komt er op te staan en heb je veel ruimte tot je beschikking?
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

de parameters heb ik op het net gevonden:

specs:

Max. input power 800 W
Nominal input power 200 W
Woofer diaphragm material Metal coated IMPP seamless cone
Sold as a single unit
Frequency response 15-2,000 Hz
Lowest resonance frequency (FS) 25 Hz
QTS 0.40
Recommended sealed enclosure (Litres) 31.0
VAS (Litres) 125
Sensitivity (1W/1M) 92 dB

Hier stelt men dus de 31l voor.

Momenteel heb ik een versterker van 1x 150W ter beschikking voor testen met te doen maar ben aan het uitkijken voor iets anders (mss een actieve module) indien het een beetje degelijk werkt.
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

oh ja Milner, ik heb vrij veel ruimte voor dit te plaatsen. Voorlopig wil ik deze in mijn woonkamer zetten en later meenemen naar een ruimte boven in mijn huis waar ik een eigen HT'tje wil bouwen. Dit zal dan een ruimte worden van ongeveer 5 op 3 en 2m hoog.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik denk dat ik hem in een basreflexkast 120 liter zou steken met de baspoort getuned op 25 Hz.
Dit geeft wel een net resultaat.

Die 31 liter is wel te klein. Je hebt dan ook een Q van 0.89. Erg hoog.
Dit is echt bedoelt voor in een auto waar de kleine ruimte het laag onderin gaat aanvullen.
Voor een Q van 0.7 heb je een gesloten kast van 60 liter nodig.
Dan zit je -3 dB punt rond de 35 Hz.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Mmm, denk toch dat ik dat niet zou doen Krunk.
Ik kom welliswaar ook op die inhoud en pijp etc, maar wel met een berekende Qms van -0.387....jawel, negatief...

Dit maakt WinISD ervan bij mij trouwens.

Vooral met het idee in m'n hoofd dat het een car-hifi woofer is, ga ik ervan uit gezien m'n ervaringen met subs in de auto dat die 31 liter nog zo gek niet is.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Mijn berekeningen waren vrij snel gemaakt via WINISD online...
Wat is er dan precies aan de hand met deze waarde Qms?

Als je hem 31 liter maakt, dan is het toch niet echt een sub meer?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Als ik de bekende (weinige) waarde invoer, FS, QTS, Vas en SPL, berekend hij zelf de rest....en daar kwam een negatief getal uit, wat lijkt op ergens een verkeerde waarde... ergens...
Vandaar dat ik een beetje mijn twijfels had met die grote kast. De 31 liter wordt door de fabrikant opgegeven en is in samenvoeging met de accoustiek van de auto best wel ok denk ik.
De bedoeling was voor een actieve sub in huis, dus met wat bass-boost denk ik dat die 31 liter (gesloten) best kan gaan werken.
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

ja idd, het is de bedoeling om deze te gebruiken als een actieve sub in huis.
Ik heb niet meer parameters kunnen vinden van deze woofer op het net. Ook rechtstreeks bij pioneer konden ze mij niet veel meer vertellen. De 31l werd idd aangegeven door de fabrikant zelf.
Vrijdag ga ik ook effe gaan shoppen voor een actieve submodule plus eventueel nog wat uitleg vragen ivm de passieve mogelijkheden (eerder voor test doeleinden dan).
Heb ook nog wat foto's gemaakt van het subje. Zal deze later in de week nog eens laten zien.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

op basis van de Qt en Vas lijkt me 60 liter in een gesloten box toch wel t minimum hoor, met 31l een hobbel. bij 60 liter f3=42 Hz.

BR: met een simpele berekening kom ik aan 92 liter, afgestemd op 24 Hz; mooie vlakke curve, f3=27 Hz
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

probeer de foto's hier te tonen maar lukt me niet. Kan iemand zeggen hoe ik dit precies doe. Heb echter wel geen website waar ik ze kan opzetten.

[/img]
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

gerdinio schreef:
probeer de foto's hier te tonen maar lukt me niet. Kan iemand zeggen hoe ik dit precies doe. Heb echter wel geen website waar ik ze kan opzetten.
tja, als je dat laatste niet had gezegd, dan was een link naar deze post genoeg geweest..... mail ze me maar, dan voeg ik ze wel toe (eens zien wanneer mijn webspace vol is ...)
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

hoi henkjan,

fotokes zijn onderweg. bedankt al. Dit is wel de 31l versie. De afwerking moet wel nog gebeuren binnenkort. Heb helaas nog geen filter om te testen vanwege wat tijdsgebrek maar dit gaat zeker komende week in orde komen. Zal dan zien wat het resultaat zal geven. Jij denkt dat het beter zou zijn in de 92l versie. Mss herbegin ik nog wel eens indien het niet goed klinkt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik zal de foto's in de showcase plaatsen.

die 92l was voor BR, voor de gesloten box zou ik liever een grotere gekozen hebben dan de 31 liter, maar je oren zijn de baas, niet t simulatie programma!
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

hey guys, hier ben ik weer. Heb eindelijk mijn testen kunnen doen vandaag. Een eenvoudig filtertje voorgeplaatst en een versterker van 200W aangehangen. Voor muziek ging dit echt goed, een lekkere stevige bas. Voor film ben ik echter minder tevreden. Het valt eigenlijk wel een beetje tegen. Beetje te rommelig. Zijn wel nog maar de eerste testen natuurlijk, sub moet nog een beetje ingespeeld worden.
Kan het zijn dat de 31L versie voor het gebruik bij film toch niet de goeie keus is?
Moet wel zeggen dat de testen voorlopig op het gehoor getest zijn.
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

blijkbaar geen reacties meer??? Zou toch nog eens de BR ook willen uitproberen (dus de 92l versie) kan iemand nog tips geven waar ik moet op letten? welke lengte en diameter moet ik voor de pijpjes voorzien? 1 of meerdere pijpjes?

gerdinio
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Het kan idd zijn dat die 31 liter niet diep genoeg voor films gaat.

bassreflex zou je het volgende kunnen maken:

80 liter netto, dwz zonder de ruimte die poort, woofer en eventuele bracing en demping innemen
poort van 8,2 cm binnendoorsnede en 26,7 cm lengte


succes!
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

ok bedankt paul. Ik zal dit de eerstkomende dagen toch eens proberen.
Nog één vraagje. De berekeningen die jullie maken, welk programma gebruiken jullie daarvoor? Is dit bv. winisd Pro. In het geval van deze driver zijn echter niet alle waarden gekend, geven jullie dan fictieve waarden in of waarop baseren jullie zich dan? Heb ook al eens wat zitten experimenteren met winisd (was wel niet de pro versie) en ik kom daar andere waarden tegen.

Greetz
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”