Mijn ultieme monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Begrijp ik het goed dat je een stang achterop een woofer wilt plakken en er dan met een schroef trekkracht op wil zetten: ik denk dat dit nooit lukt als je een klein lijmoppervlak gebruikt. Maak het eens groter, misschien lukt het dan.

Nog een methode: tap schroefdraad in het gat achterin de woofer-motor. Misschien is dat gat nodig om de kern te laten "ademen", dan gaat dit verhaal niet op of je moet een holle buis gebruiken natuurlijk.

Bij mijn ss 8546 midwoofer zit een gat waar mijn pink net in kan achterop de "motor" van de luidspreker. Als dit gat geen bijzonder functie heeft kun je daar probleemloos je unit mee vast zetten.

Wel wordt het lastig om de metaaldeeltjes van het tappen weg te houden van de magnetische delen :lol:
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Wowly schreef:
Bij mijn ss 8546 midwoofer zit een gat waar mijn pink net in kan achterop de "motor" van de luidspreker. Als dit gat geen bijzonder functie heeft kun je daar probleemloos je unit mee vast zetten.
Dit gat dient om de opgesloten lucht achter de stofkap en in de motor te kunnen laten ontsnappen en aanzuigen bij het heen en weer bewegen van de konus (gaat dus compressie problemen tegen). In geen geval dicht maken.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zoiets dacht ik al, blijft over een groter oppervlak verlijmen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De sliced paper cone midwoofers van scan speak hebben allemaal een geventileerde spider. Het frame is niet alleen boven maar ook onder de spider open en je kunt de spreekspoel zien zitten. Geen gat nodig. De Peerless midwoofers die ik op het oog heb hebben dat ook. Al een aantal malen gezegd trouwens in dit draadje :roll:

De carbon/paper en kevlar midwoofers van scan speak, zoals de 8546, hebben geen geventileerde spider via het frame en hebben dus absoluut dit gat nodig. Dergelijke midwoofers zijn dus sowieso niet geschikt om op een kegel te bevestigen.

Ik kan me niet voorstellen dat dikke lijmklodders gaan helpen. Lijm moet zijn kracht ontlenen aan de trekkracht die uitgeoefend wordt op het oppervlak. De enige mogelijkheid die ik dus zie is om het lijmoppervlak sterk te vergroten. Dat kan door de bout op een metalen, niet magnetische, plaat te lassen. Ik wil nu uitgaan van een ronde plaat van zo'n 8 cm diameter en daar de bout op lassen. Ik ga wel eens rondkijken hoe ik dat voor elkaar krijg.

Groet, Jeroen
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
Ik ga wel eens rondkijken hoe ik dat voor elkaar krijg.
Ik heb een lasapparaatje. Misschien kunnen we een luistersessie (bij je broer) combineren met een kwartiertje lassen?
richard

Bericht door richard »

jeroen_d schreef:
De sliced paper cone midwoofers van scan speak hebben allemaal een geventileerde spider. Het frame is niet alleen boven maar ook onder de spider open en je kunt de spreekspoel zien zitten. Geen gat nodig.
Het gat in de binnenste poolkern zit er niet om de lucht tussen de spider en de buitenste poolplaat te laten ontnappen maar om de lucht tussen de stofkap en de binnenste poolkern te laten ontsnappen.
Zonder poolkernboring comprimeert de lucht tussen de stofkap en de poolkern die zich dan alleen langs de spreekspoel en de luchtspleet/magneetveld kan vereffenen. Bij een goede luidspreker is deze spleet smal en de weglengte lang, dus makkelijk zal het vereffenen niet gaan wat tot compressie en turbulentie zal leiden.

Ook bij een luidspreker met geventileerde spider is een poolkernboring dus wenselijk. Alleen bij een faseplug heb je geen poolkernboring nodig, hier heb je immers geen stofkap.

Bij sommige luidsprekers is ook de ruimte achter de spreekspoel geventileerd, kan zelfs daar geen compressie ontstaan.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

DIY_Freak schreef:
jeroen_d schreef:
Ik ga wel eens rondkijken hoe ik dat voor elkaar krijg.
Ik heb een lasapparaatje. Misschien kunnen we een luistersessie (bij je broer) combineren met een kwartiertje lassen?
Schoonbroer :wink:

Waarom niet? Moet je hem wel deze maand nog bellen en liefst dan op een avond want ik heb nogal wat volle weekenden en wil niet voortdurend Marieke alleen met de kinderen laten zitten. En volgende maand is het weer zomervakantie, ben ik foetsie.

Marieke zegt trouwens dat het fout ging met het lijmen omdat je onvermijdelijk, door het aandraaien van de moer, niet alleen trekkracht maar ook torsiekracht op de lijmverbinding aanbrengt. En dat houdt ie niet. Misschien heeft ze wel gelijk.... ik twijfel want de wrijving is erg groot. Maar goed, doet er niet toe want eindresultaat is dat het geen goede oplossing is. Straks met het lijmen van de plaat op de woofer komt er nauwelijks kracht op die lijmverbinding. Alleen licht aandrukken tegen de baffle via de zachte slang/siliconen afdichting.

Groet, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 02 jun 2005, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

richard schreef:
jeroen_d schreef:
De sliced paper cone midwoofers van scan speak hebben allemaal een geventileerde spider. Het frame is niet alleen boven maar ook onder de spider open en je kunt de spreekspoel zien zitten. Geen gat nodig.
Het gat in de binnenste poolkern zit er niet om de lucht tussen de spider en de buitenste poolplaat te laten ontnappen maar om de lucht tussen de stofkap en de binnenste poolkern te laten ontsnappen.
Zonder poolkernboring comprimeert de lucht tussen de stofkap en de poolkern die zich dan alleen langs de spreekspoel en de luchtspleet/magneetveld kan vereffenen. Bij een goede luidspreker is deze spleet smal en de weglengte lang, dus makkelijk zal het vereffenen niet gaan wat tot compressie en turbulentie zal leiden.

Ook bij een luidspreker met geventileerde spider is een poolkernboring dus wenselijk. Alleen bij een faseplug heb je geen poolkernboring nodig, hier heb je immers geen stofkap.

Bij sommige luidsprekers is ook de ruimte achter de spreekspoel geventileerd, kan zelfs daar geen compressie ontstaan.
Je hebt vast gelijk. Ik heb niet al die scan speaks in de hand gehad, dus weet niet of ze allemaal een poolkernboring hebben. Bij de Peerless hebben ze de stofkap geventileerd door ronde gaatjes direct daarachter in de konus, hetgeen wel als nadeel heeft dat de konus daar ietsje minder sterk wordt.
richard

Bericht door richard »

Met het aandraaien van een moet op een M10 bout ga je al snel over die 180 kg/cm2 heen. Bovendien heeft een epoxyhars ook tijd nodig om optimaal uit te harden en moeten de omstandigheden ook optimaal zijn om het maximale resultaat te verkrijgen.

Heb je trouwens ook al secondenlijm geprobeerd? Dit kan vaak ook wel behoorlijke trekkrachten hebben. De te verlijmen oppervlakken moeten dan wel goed op elkaar aansluiten.
Laatst gewijzigd door richard op vr 03 jun 2005, 0:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Met een rol lijm rondom de boutkop verdubbel je probleemloos het hechtopperlak, en wanneer je dit als een soort kegeltje doortrekt tot aan de schroefdraad zit die bout ook muurvast in de lijm. Als ik zo hoor hoe de bout loslaat vrees ik echter dat het hechtoppervlak daarmee ontoereikend blijft. Mijn vliegtuig verloor zelfs zijn romp niet tijdens een duikvlucht dus het moét kunnen, maar lassen is veel eenvoudiger en met name op lange termijn veel zekerder. Zoals ik al beloofde wil ik je zo wat gelaste bouten opsturen, maar ik heb geen enkel lasapparaat thuis staan, dus met DIY_Freak is het waarschijnlijk eerder opgelost. Dat je jezelf verder geëmmer met lijm kan besparen staat in elk geval vast.

De kracht door wrijving staat niet echt in verhouding tot de trekkracht, maar die kracht komt er wel extra bovenop, dus je vrouw heeft zeker gelijk dat dit een rol speelt. Wat ben jij gezegend met een vrouw die niet enkel met je meedenkt maar ook nog eens technisch inzicht heeft. O:)

Edit:
@Richard, wat je over die uitharding zegt klopt inderdaad. Ik stond er niet zo snel bij stil, maar ik had al vaker het idee dat de door bison opgegeven tijden vrij optimistisch zijn. Zolang de lijm in de open lucht uithardt klopt het vaak nog wel, maar bij een dikkere laag of opgesloten tussen twee niet-ademende materialen merk je vaak dat zelfs de handvaste periode al behoorlijk afwijkt.
Laatst gewijzigd door Marp op vr 03 jun 2005, 0:18, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ze heeft zelfs eens gelast vroeger op de HTS 8) Dat was echter onder practicum omstandigheden, dat gaat ze zeker niet herhalen met voor haar onbekende apparatuur :lol:
richard

Bericht door richard »

Een twee-componenten epoxy hardt uit door een chemische reactie, er hoeft geen oplosmiddel uit te dampen of waterdamp uit de omgeving bij te komen om de reactie op gang te brengen.
De twee componenten moeten wel erg goed met elkaar gemengd worden omdat ieder component bestaat uit de helft van een polymeerketen. Het is dus zaak dat iedere helft de bijbehorende andere helft vindt. Met goed roeren help je dit proces op gang en met het toevoeren van warmte versnel je het proces (de moleculen bewegen wat meer). Bij het vormen van de polymeerketens komt bovendien warmte vrij wat het uithardingsproces nomaals versneld (een bak met een grote hoeveelheid epoxy hardt daarom sneller uit dan een dunne laag tussen de boutkop en een volgplaatje).
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Richard, je hebt helemaal gelijk. Het ging hier immers om 2-componentenlijm.
jeroen_d schreef:
Ze heeft zelfs eens gelast vroeger op de HTS 8) Dat was echter onder practicum omstandigheden, dat gaat ze zeker niet herhalen met voor haar onbekende apparatuur :lol:
Misschien jammer, maar met het oog op de onderlinge verstandhouding eigenlijk heel wijs. :D
Geenius schreef:
Ik zit ook de hele tijd na te denken hoe je optimaal de rear-waves kunt "opvangen", of in ieder geval zorgen dat ze niet in de kast reflecteren en (vertraagd) door de konus weer naar buiten treden. De bol+omgekeerde hoorn zoals Jeroen dat doet werkt blijkbaar erg goed, maar zijn er andere opties die voor de hele speaker zouden kunnen gelden? Lumen White doet zoiets...
Als eens overwogen om de backwave symmetrisch te scheiden zodat de ene richting zich als anti-geluidsgolven voor de andere richting gedraagt? Je zou bijv. kunnen denken aan een oneindig kanaal waarbij je de woofer exact in het midden plaatst. Met een tussenschot achter de woofer wat enkel op de zijwanden aansluit creëer je al zo'n oneindig kanaal, en door dat schot parabolisch te buigen moet het mogelijk zijn om gereflecteerde geluidsgolven naar de grotere ruimte achter dat schot te leiden. Wellicht kan je daar dan nog verder dempen d.m.v. reflectie en diffusie i.p.v. absorptie. Wel zal je ook de hoeken moeten afronden om te voorkomen dat geluidsgolven terug worden gereflecteerd richting konus. Doe je dat met een gebogen schotje waarvan de uiteinden niet volledig tot aan de wand lopen, dan blijven de hoeken deel uitmaken van het totaalvolume.

Met reflectie en diffusie wil ik overigens zelf ook nog experimenteren i.c.m. bol en inverted horn, in de hoop op zowel minimale reflecties als een minimale tegendruk achter de konus.
Geenius schreef:
Mijn idee was een soort matrix te maken zoals in de B&W 801 en daar dan...
Afbeelding
Maak je grote staande golven niet onmogelijk wanneer je de gaten in de tussenschotten niet recht tegenover elkaar plaatst, waardoor de afstand tussen reflecterende oppervlakken nooit groot kan zijn?
michiel

Bericht door michiel »

Ik denk dat de inverted horn de beste manier is om de backwave kwijt te raken zondar dat het al te veel ruimte in beslag zal nemen.

Met reflecties en diffusie elinineer je de back wave niet, je verspreid hem alleen maar. Of je moet werken met reflectie en demping, en dan zorgen dat de backwave een zo groot mogelijke afstand door het dempings materiaal maakt zodat eht op den duur uitgedooft is.
In de theorie snel gezegt, maar in de praktijk nog lang niet gedaan denk ik. Een foutje sluipt er al snel in, en het ontwerpen van een cunstructie die echt goed werkt lijkt me haast onbegonnen werk. Die tijd kun je beter steken in het verder uitwerken van de inverted horn waarvan de werking al bewezen is.

Ik zit trouwens druk te verzinnen hoe ik zo makkelijk mogelijk de inverted horn uit kunstof kan halen. En dit keer geen rechte hoorn wat nog goed te doen is, maar de opgerolde versie van jeroen. Ik heb er wel wat leuke ideeen over, echter het maken van de mal zal wat werk zijn. Indien er meerdere mensen intresse hebben in een inverted hoorn met dezelfde afmatingen is het natuurlijk erg handig om 1 mal te maken voor meerdere hoorns. Dan is het weer wat goedkoper per hoorntje....
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

michiel schreef:
Indien er meerdere mensen intresse hebben in een inverted hoorn met dezelfde afmatingen is het natuurlijk erg handig om 1 mal te maken voor meerdere hoorns. Dan is het weer wat goedkoper per hoorntje....
Graag :D Wat heb je tot nu toe al bedacht?
michiel

Bericht door michiel »

De hoorn plus bol uit twee delen maken. Je hebt dan een mal nodig die de helft van de bol en hoorn in het negatief voorstelt welke je op een plaat monteert en vervolgens lanineerd met glasvezel of iets dergelijks.

De mal kun je op verschillende manieren maken.

1) je pakt een kastje van jereon en zaagt deze doormidden :lol: en giet de bol en hoorn vol met iets waarop je later kan lanineren; schuim, rubber, klei, gips... Zolang het maar als 1 stuk uit de halve kast is te halen.
2) je probeert de halve bol en hoorn te maken van gips of klei.
3) je laat de vorm ergens uitfrezen

De bol plus hoorn kan ook gewoon uit 1 stuk gelanineerd worden. Dan moet je meerdere schuim malletjes maken, vergolgens hier over heen lanineren, en dan het schuim weg laten smelten.
voodooless
Contacteer:

Wat dacht je van piepschuim al mal?
michiel

Bericht door michiel »

Ik had schuim toch genoemd... :roll:

Er bestaat ook 2 componenten schuim welke goed te gieten is. :wink: Dat leek me wel wat.
voodooless
Contacteer:

michiel schreef:
Er bestaat ook 2 componenten schuim welke goed te gieten is. :wink: Dat leek me wel wat.
Of purr :twisted: , altijd leuk ;)
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

michiel schreef:
Met reflecties en diffusie elinineer je de back wave niet, je verspreid hem alleen maar.

Dit kan ik niet met je eens zijn.

Een uitlaatsysteem van een auto verwerkt zonder problemen een paar duizend liter uitlaatgassen per minuut. Aangezien hier grote problemen onstaan indien demping door absorptie wordt toegepast, wordt overwegend gebruik gemaakt van diffusie en reflectie (terugbrengen van de gasdichtheid door afkoeling is slechts een bijkomende methode). Dat een zeer efficiënte demping bij minimale tegendruk mogelijk is, mag dus duidelijk zijn. Het heeft me dan ook altijd verbaasd dat luidsprekerbouwers bij demping voornamelijk denken aan absorptie. Bepaalde behuizingen maken al gebruik van omzetting van de golflengte, maar waarom zou je e.e.a. niet combineren met uitdoving?
michiel schreef:
Of je moet werken met reflectie en demping, en dan zorgen dat de backwave een zo groot mogelijke afstand door het dempings materiaal maakt zodat eht op den duur uitgedooft is.
Als je zorgt dat elke reclectie zich alleen maar van de bron kan verwijderen, kan je in het eerste gedeelte al met een minimale hoeveelheid dempingsmateriaal volstaan, zodat ook de drukgolf zich zo snel mogelijk naar het achterste gedeelte verplaatst. Omdat achter het gebogen paneel de reflecties min of meer "gevangen" zitten kan je op die plaatst efficiënt een grotere dichtheid van dempingsmateriaal toepassen. Maar waarom niet gelijk diffusie en reflectie toepassen om zowel de golflengte om te zetten als een grotere uitdoving te bewerkstelligen?

Tony gaf aan dat hij de bol met hoorn voor een woofer te groot vindt, wat heel begrijpelijk is :D, maar dit zou dus een initiatief kunnen zijn wat je in andere behuizingen kan toepassen. V.w.b. demping maak je het zo moeilijk als je zelf wilt, maar het kost alvast nauwelijks moeite om de symmetrisch gescheiden signalen frontaal bij elkaar te brengen. Geluidsgolven die hierdoor worden uitgedoofd hoef je in elk geval niet meer te dempen, en dat zou vooral goed kunnen werken bij lage frequenties. Waarschijnlijk kan je daarom ook hier met minder demping volstaan.
deepspace schreef:
Wat dacht je van piepschuim al mal?
Of een mal van gips of klei maken op de manier waarop ik polyester of beton rond een voetbal wil vormgeven? Voor de hoorn kan je dan evt. een draadmodel of kippengaas omgeven met gips of klei. Een scheidingswandje tussen de twee helften kan je maken van een plaat PVC, waarvan ik er meer dan genoeg heb liggen. Dat PVC is trouwens ook ergens omheen te leggen m.b.v. een föhn, dus misschien is daar ook nog iets mee te doen.
michiel

Bericht door michiel »

Je kan idd vanplaats lanineren ook kunstof platen vervarmen en met vacuum om een mal heen leggen. Is veel gebruikt in de massa productie... Ik heb echter geen vacuum pomp, en dat is wel erg handig als je dit tot een mooi resultaat wil krijgen. Maar aan de andere kant hoeft het ook niet bijzonder mooi te zijn, het zit immers in de kast.

Er zijn nog zat andere manieren om een dergelijke vorm te maken, maar ik wil het graag thuis doen zonder al te veel moeilijk en tijdrovende technieken toe te passen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Marp schreef:
Een uitlaatsysteem van een auto verwerkt zonder problemen een paar duizend liter uitlaatgassen per minuut. Aangezien hier grote problemen onstaan indien demping door absorptie wordt toegepast, wordt overwegend gebruik gemaakt van diffusie en reflectie ....
aanvulling: ook een uitlaat maakt soms gebruik van absorptie dempers. hier zit om een geperforeerd deel van de buis een laag absorptiemateriaal, en dat werkt verrassend goed. dit zit m.n. in uitlaten die donker klinken omdat dus alleen de hogere tonen gedempt worden; deze dempers bieden de minste tegendruk. [vorige week net een klinkende demonstratie hievan bij een uitlaatfabrikant gehad] btw: wat bedoel je met demping door difussie?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Henkjan schreef:
Marp schreef:
Een uitlaatsysteem van een auto verwerkt zonder problemen een paar duizend liter uitlaatgassen per minuut. Aangezien hier grote problemen onstaan indien demping door absorptie wordt toegepast, wordt overwegend gebruik gemaakt van diffusie en reflectie ....
aanvulling: ook een uitlaat maakt soms gebruik van absorptie dempers. hier zit om een geperforeerd deel van de buis een laag absorptiemateriaal, en dat werkt verrassend goed. dit zit m.n. in uitlaten die donker klinken omdat dus alleen de hogere tonen gedempt worden; deze dempers bieden de minste tegendruk. [vorige week net een klinkende demonstratie hievan bij een uitlaatfabrikant gehad]
Klopt, en daarom gebruikte ik de term "overwegend". In standaard uitlaatsystemen die van fabriekswege onder personenauto's worden gemonteerd kom je dat maar mondjesmaat tegen, en dan nog hooguit als aanvulling op andere dempers. Bij auto- en motorsport tref je het vaker aan omdat daar een optimale flow en een spectaculair sound op de eerste plaats staan.
Henkjan schreef:
btw: wat bedoel je met demping door difussie?
Bij diffusie verspreid je het geluid middels vele smalle openingen in uiteenlopende richtingen, wat resulteert in een bepaalde mate van onderlinge uitdoving. Dit effect wordt vergroot door de verspeide geluidsgolven in een kamer op te vangen waarin ze net zolang worden reflecteerd totdat ze elkaar hebben uitgedoofd, danwel zo zwak zijn dat ze door een beetje dempingsmateriaal zijn geabsorbeerd. Slechts een kleine gedeelte van de geluidsgolven zal de weg terug weten te vinden door de kleine openingen. De geluidsdemper die je noemt is daar een mooi voorbeeld van. O:)

Om gelijk even zo'n demper bij luidsprekerbouw te betrekken:
Stel dat exact geluidsgolven elkaar halverwege zo'n demper frontaal tegenkomen, dan zal een deel van die golven elkaar uitdoven, en met name de bassen. Van de resterende hogere frequenties wordt een groot gedeelte door de demper opgenomen. De weinige golven die via de openingen terug in de pijp worden gereflecteerd zullen via tegenover liggende openingen weer grotendeels terug in de dempingskamer komen. En anders wel via de openingen op de rest van hun weg.

Dit principe lijkt me dus zeer bruikbaar, en dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. En misschien ook heel mooi te combineren met de inverted hoorn, want de binnenpijp heb je daarmee al.
michiel

Bericht door michiel »

Ik zou haast gaan denken dat die manier van dempen pas effectief wordt als de gehele golflengte in de 'demper' past, en dat zal toch wel groot worden wil je de bassen dempen.
Zolang de ruimte waarin de refleties zich bevinden zo klein is dat er geen geluidsgolven in kunnen ontstaan dan zal het apparaat zich als gesloten kast gaan gedragen. Opzich niet veel mis mee. Maar ik vrees dat je alsnog met staande golven kan komen zitten, deze wordt namelijk niet uitgedoofd door reflectie zoals jij dat aangeeft.
Het zou dus nodig moeten zijn om een constructie te maken die geen grond resonantie heeft. En dat lijkt me niet makkelijk.

Het is wel weer een ander principe dan je normaal ziet, en nu ik er eens over nadenk, ik heb wel eens een gek idee gehad om iets toe te passen als de uitlaat demper die henkjan noemt.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ik dacht het al genoemd te hebben, maar de lagere freqenties zullen voornamelijk worden uitgedoofd door de confrontatie met hun tegenovergestelde evenbeeld. Het mooiste is dat dit ook het beste werkt op lagere frequenties. De demper zal het restant van de hogere frequenties voor zijn rekening moeten nemen. Bedenk overigens dat de drukgolven halverwege geen kant meer op kunnen, en daardoor ook grotere golven afbuigen naar de dempingsruimte waarin de druk op dat moment lager is.

Ach, groot? Benut gewoon de ruimte die je hebt achter dat parabolische tussenschot. En waar zie jij nog grote staande golven? Vanwege de rondingen met schuine panelen zie ik als enige grote staande golf nog die golf die zich in de lengte bevindt, en ook die komt zijn exacte evenbeeld halverwege tegen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”