michiel schreef:Met reflecties en diffusie elinineer je de back wave niet, je verspreid hem alleen maar.
Dit kan ik niet met je eens zijn.
Een uitlaatsysteem van een auto verwerkt zonder problemen een paar duizend liter uitlaatgassen per minuut. Aangezien hier grote problemen onstaan indien demping door absorptie wordt toegepast, wordt overwegend gebruik gemaakt van diffusie en reflectie (terugbrengen van de gasdichtheid door afkoeling is slechts een bijkomende methode). Dat een zeer efficiënte demping bij minimale tegendruk mogelijk is, mag dus duidelijk zijn. Het heeft me dan ook altijd verbaasd dat luidsprekerbouwers bij demping voornamelijk denken aan absorptie. Bepaalde behuizingen maken al gebruik van omzetting van de golflengte, maar waarom zou je e.e.a. niet combineren met uitdoving?
michiel schreef:Of je moet werken met reflectie en demping, en dan zorgen dat de backwave een zo groot mogelijke afstand door het dempings materiaal maakt zodat eht op den duur uitgedooft is.
Als je zorgt dat elke reclectie zich alleen maar van de bron kan verwijderen, kan je in het eerste gedeelte al met een minimale hoeveelheid dempingsmateriaal volstaan, zodat ook de drukgolf zich zo snel mogelijk naar het achterste gedeelte verplaatst. Omdat achter het gebogen paneel de reflecties min of meer "gevangen" zitten kan je op die plaatst efficiënt een grotere dichtheid van dempingsmateriaal toepassen. Maar waarom niet gelijk diffusie en reflectie toepassen om zowel de golflengte om te zetten als een grotere uitdoving te bewerkstelligen?
Tony gaf aan dat hij de bol met hoorn voor een woofer te groot vindt, wat heel begrijpelijk is

, maar dit zou dus een initiatief kunnen zijn wat je in andere behuizingen kan toepassen. V.w.b. demping maak je het zo moeilijk als je zelf wilt, maar het kost alvast nauwelijks moeite om de symmetrisch gescheiden signalen frontaal bij elkaar te brengen. Geluidsgolven die hierdoor worden uitgedoofd hoef je in elk geval niet meer te dempen, en dat zou vooral goed kunnen werken bij lage frequenties. Waarschijnlijk kan je daarom ook hier met minder demping volstaan.
deepspace schreef:Wat dacht je van piepschuim al mal?
Of een mal van gips of klei maken op de manier waarop ik polyester of beton rond een voetbal wil vormgeven? Voor de hoorn kan je dan evt. een draadmodel of kippengaas omgeven met gips of klei. Een scheidingswandje tussen de twee helften kan je maken van een plaat PVC, waarvan ik er meer dan genoeg heb liggen. Dat PVC is trouwens ook ergens omheen te leggen m.b.v. een föhn, dus misschien is daar ook nog iets mee te doen.