ik noem dit de zaak ten gronde aanpakken en ed is daar volgens mij zeer goed in.het project en vooral de aanpak heeft hier een voorbeeldfunctie op het forum(vind ik)
mvg
audioot
Moderator: Beheerdersteam
ik zou het toch iets bescheidener willen uitdrukken hoor Dirk.audioot schreef:het project en vooral de aanpak heeft hier een voorbeeldfunctie op het forum(vind ik)
ach, is uit noodzaak. Ik begin nu te beseffen dat ik straks geen speakers meer heb als RJ ze komt ophalen.CarloPJB schreef:Je laat er geen gras over groeien
Ziet er idd mooi uit, een duidelijke stap voorwaarts ook qua vormgeving. Ik vraag me wel of of je voldoende volume zult kunnen creeren als je met een kleinere schijf gaat werken. Tenzij je met een materiaal gaat werken anders dan MDF? Ben je niet bang dat je kast een stuk hoger zal worden dan de huidige concave??asterduc schreef:Voorontwerp van de footprint voor de nieuwe Concave.
Er zijn een paar zaken die ik in het nieuwe ontwerp zou willen wijzigen:
- een hoger rendement halen uit het plaatmateriaal.
- minder scherpe kanten aan de frontplaat
- een eenvoudiger af te werken overgang kast / frontplaat
- alignment van tweeter en mid
Het voorontwerp hieronder komt aan deze punten tegemoet.
De schijven kunnen nu korter gefreesd worden, er komen daardoor 15 schijven uit een plaat ipv 12.
De frontplaat kan als één geheel voor en achter worden gefreesd en zo als afgewerkt deel op de kast worden gekleeft. De afrondingen moeten dan 3D op de Frontplaat worden voorzien.
De frontplaat is 30mm dik, voldoende om de tweeter 20 mm naar achter in te frezen.
Ed.
Jemig de pemig, dat was zeker kort, want ik heb even globaal zitten tellen...Op 01 September [u]2005[/u] , asterduc schreef:Stevig brilliant maar toch neutraal hoog
met een natuurgetrouw, aangrijpend maar niet te plat midden
en een gedetailleerde bas vol punch die niet vermoeid.
Alles natuurlijk in een niet al te groot en mooi vormgegeven kastje dat eenvoudig nagebouwd kan worden zodat de research herbruikbaar is.
Het moet niet goedkoop zijn, maar wel met gezond verstand opgebouwd.
Dat is kort samengevat de opzet van dit project.
ED
Ik verheug me op de komende 33 maanden. Of worden dat, wegens uitzicht op straf met interum monitors, nu 33 dagen?Ruim 33 maanden, 15 dagen, 1927 posts en evenveel hoofdbrekens verder, asterduc schreef:Voorontwerp van de footprint voor de nieuwe Concave.
.....
het volume is nu hetzelfde bij beide schijven (zie tekening onderaan).robbiedobbie schreef:Ik vraag me wel of of je voldoende volume zult kunnen creeren als je met een kleinere schijf gaat werken.
Klopt, maar de frontplaat kan achteraan voldoende worden uitgefreesd. We hebben dat bij jouw kast ook gedaan. Bij de nieuwe zal er dan 22 ipv 12mm moeten worden weggehaald. De bevestigingseilanden kunnen behouden blijven, die zijn voldoende stabiel. Wel is er nu iets meer ruimte om een dieper gat te boren. Je weet nog dat we daar voorzichtig moesten zijn om het gat niet door te boren. Nu gaan we daar 10mm extra hebben.robbiedobbie schreef:Dan heb je ook nog de middentoner. Daar hebben we bij de huidige versie aan de achterzijde vd frontplaat een beetje weggefreesd voor betere luchtstromen van de driver. Dat gaat met zo'n dikke frontplaat lastig worden denk ik. Als je teveel wegfreest heb je tenslotte geen bevestigingsmogelijkheid voor de driver zelf. De driver (te diep) laten verzinken is ook geen optie denk ik.
hahaha, nee hoor, het gaat nu allemaal wat sneller gaan, maar 33 dagen is toch wel wat te krap vrees ik.Marp schreef:Ik verheug me op de komende 33 maanden. Of worden dat, wegens uitzicht op straf met interum monitors, nu 33 dagen?![]()
nee joh, heel de historiek staat hier beschreven, de Mk2 is slechts een kleine add-on van de oorspronkelijke Concave.Marp schreef:BTW: vind je het niet mooi om dit nieuwe hoofdstuk met een nieuw draadje te beginnen, zodat ook de MK2 zijn eigen aanvangstpunt heeft?
absoluut.audioot schreef:blijf je bij dezelfde speakers ed?
Is dit soort layout even "makkelijk" te programmeren voor de CNC, of is dit vervelender ? Alsook die smalle ruimtes tussen 2 schijven, heb je dan geen verhoogde kans op afscheuren/afbreken waardoor een onnauwkeurigheid ontstaat of een beschadiging ?audiomanics schreef:16! en als de vorm ongeveer zo wordt als de MK1 mogelijk nog meer...asterduc schreef:Verder zoals reeds eerder gezegd, zijn de schijven minder diep en kunnen er daardoor 15 uit een plaat ipv 12.
(Nesting is het toverwoord)
Kees
in theorie klopt dat wel Kees, maar ik wil het 'simon simple' houden.audiomanics schreef:16! en als de vorm ongeveer zo wordt als de MK1 mogelijk nog meer...
(Nesting is het toverwoord)
tijdens het onderzoeken van de sibilance op de Concave heb ik de ringradiator door de 66000 vervangen en het filter overeenkomstig afgesteld.audioot schreef:i... had ik toch wel gedacht dat je naar de 6600 zou gaan ...
Nooit een seas excel tweeter overwogen? Die vind ik iets realistischer klinken en je kunt het bijna niet fout doen met het filteren.asterduc schreef:tijdens het onderzoeken van de sibilance op de Concave heb ik de ringradiator door de 66000 vervangen en het filter overeenkomstig afgesteld.audioot schreef:i... had ik toch wel gedacht dat je naar de 6600 zou gaan ...
Met die 66000 tweeter is zeker niets verkeerd, en voor die prijs ...
maar ik mistte toch de ringradiator. Die heeft 'iets' meer wat ik niet op de 66000 terug kon vinden.
dat is natuurlijk ook nog een mogelijk alternatief.jeroen_d schreef:Nooit een seas excel tweeter overwogen? Die vind ik iets realistischer klinken en je kunt het bijna niet fout doen met het filteren.