Twaron dempings materiaal.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb in het boxje sinds gisteren weer het oude dempingsmateriaal zitten. Ik heb de indruk dat de combinatie van pritex en longhair wool, die ik voor deze box gevonden heb, toch gewoon evengoed werkt, ook gehoormatig.

Ik besluit het dan ook bij een review te laten zonder daarbij gehoormatige indrukken te vermelden. Twaron is:
- zeer bruikbaar: het is erg gemakkelijk te verwerken, omdat het veel volume inneemt blijft het ook bij een geringe hoeveelheid heel mooi in de box zitten.
- heeft een zeer goede demping: je hebt maar weinig nodig, in mijn metingen deed 10gr Twaron evenveel als 46gr wol.
- zeer duur: dit is erg jammer omdat het gewoon gekkenwerk wordt als je het in een grote kast gaat toepassen. In een kleine middentoner behuizing is de prijs geen echt probleem, de hoeveelheid demping kost dan qua ordegrootte evenveel als een enkel filteronderdeel van goede kwaliteit.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

miss wat voor de pico tango :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Het materiaal is vast prima geschikt voor het dempen van de achterkamer van een tweeter.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Bericht door Leobus »

Het materiaal is vast prima geschikt voor het dempen van de achterkamer van een tweeter.
Hallo,

Wat denk je: Eltim........ Morel.
Je zou maar zo eens dichter bij de waarheid kunnen zitten dan je denkt.

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Mooi dat de lucht wat geklaard is rondom Twaron!

Niet alle claims blijven overeind, maar dat verbaast me niet zo. De werking is in ieder geval wel aangetoond. Heel fijnmazig en dun spul wat zijn dempend werk erg goed doet in vergelijking met wol.

Ik zal het van de zomer zelf ook eens gaan vergelijken met wol in een gesloten kastje.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

het is een STUK vriendelijker van prijs geworden!

http://www.eltim.eu/TWARON%20angel%20ha ... prices.pdf
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Fijn...

Afbeelding

Van 20 naar 13 euro is wel flink verbeterd ja!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Twaron dempings materiaal.

Bericht door ds23man »

Overigens kun je het beter hier kopen:

http://www.speakerworld.nl/index.php?pa ... Itemid=109

9,90 voor 50 gram, bij Eltim 16,95! :shock:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Twaron dempings materiaal.

Bericht door Henkjan »

Berndt Timmermans heeft het (eindelijk) ook ontdekt, in de jongste Hobby Hifi staat een ontwerp met Accuton en daar gebruikt hij Angel Hair in het mid compartiment
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Twaron dempings materiaal.

Bericht door ray5150 »

En hoe zijn de bevindingen daarmee ?
Misschien moet ik het ook maar eens proberen. (in mijn Accuton mid units)
Laatst gewijzigd door ray5150 op do 26 sep 2013, 13:06, 2 keer totaal gewijzigd.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Twaron dempings materiaal.

Bericht door koifarm »

Volgens mij wordt het weer tijd om een paar vuilniszakken vol te regelen. :rock:
Ligt hier gewoon in de afvalcontainers.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Twaron dempings materiaal.

Bericht door ds23man »

koifarm schreef:
Volgens mij wordt het weer tijd om een paar vuilniszakken vol te regelen. :rock:
Ligt hier gewoon in de afvalcontainers.
Slaapt dat een beetje lekker in de nacht? Ik bedoel in die containers....... :rofl: :rofl:
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Twaron dempings materiaal.

Bericht door koifarm »

Behalve geluiddempen, isoleert twaron ook goed.
Dus het is lekker stil en warm in de container. :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Twaron dempings materiaal.

Bericht door ds23man »

:lagge:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Twaron dempings materiaal.

Bericht door ray5150 »

koifarm schreef:
Volgens mij wordt het weer tijd om een paar vuilniszakken vol te regelen. :rock:
Ligt hier gewoon in de afvalcontainers.
Zoveel zal ik nu ook weer niet nodig hebben... :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Twaron dempings materiaal.

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
koifarm schreef:
Volgens mij wordt het weer tijd om een paar vuilniszakken vol te regelen. :rock:
Ligt hier gewoon in de afvalcontainers.
Zoveel zal ik nu ook weer niet nodig hebben... :lol:
Hoezo? Tis crisis en de winter komt er aan! Voor dat je het weet lig je met je koters in openbare containers! :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Twaron dempings materiaal.

Bericht door ray5150 »

Dan kom ik wel bij jou logeren, neem ik lekker mijn eigen straalkachels mee... :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Twaron dempings materiaal.

Bericht door ds23man »

Straalkachels komen hier niet in vanwege het hooi en stro!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Twaron dempings materiaal.

Bericht door ray5150 »

Best wel knap, hoe jij iedere discussie uit z'n verband weet te trekken... :lol:

Ik herhaal nog maar even de vraag aan henkjan :


Henkjan schreef:
Berndt Timmermans heeft het (eindelijk) ook ontdekt, in de jongste Hobby Hifi staat een ontwerp met Accuton en daar gebruikt hij Angel Hair in het mid compartiment
ray5150 schreef:
En hoe zijn de bevindingen daarmee ?
Misschien moet ik het ook maar eens proberen. (in mijn Accuton mid units)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Twaron dempings materiaal.

Bericht door Walt »

Hallo Ray,

Pas wel op met het eventueel openzagen van de Accuton C77 achterkappen, je wilt absoluut niet dat er spaanders in de spreekspoel terecht komen. Wellicht is snijden met een hete dunne metaaldraad nog wel een veilige optie...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Twaron dempings materiaal.

Bericht door ray5150 »

Ik snap je bezorgdheid, ik zal erop letten.

Kan er iemand nog wat grammetjes Twaron missen ? :wink:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Twaron dempings materiaal.

Bericht door Hans Nootdorp »

Jeroen-D, bij deze nog bedankt voor jouw onderzoek. Nadat ik over Twaron hoorde stuitte ik op dit topic en vond jouw bevindingen erg nuttig.
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Twaron dempings materiaal.

Bericht door ]eep »

Ik heb eeeeeindelijk de twaron die ik van koifarm heb gehad achter een paartje Tangband W4 titanium gebruikt die ook al heel lang in de kast liggen. Ik had bij de kringloop waar ik meehelp een 4-tal Mirage OS3 sats gekocht voor een zacht prijsje (waren net binnen gekomen). Ze bleken bij thuiskomst 3 van de 4 een woofer te hebben die zijn Xmax een beetje overschreden hadden (150w vlgs spec? Echt niet!) En ja, wat doe je dan? Nee, niet klagen, maar kijken of het te repareren is. Ik had ze gekocht omdat het fraaie kastjes zijn met een op Tangband lijkende 4" woofer (pp met opgedampt Ti). Dus met een klein beetje dremelen de kastjes aangepast zodat ze er in pasten. Ok, ze deden het weer. Toen het filter aangepast (2e en 3e orde naar full range en >7k 1e orde). Mirage omnisound stralen naar boven tegen een kommetje. Ongelofelijk hoe goed dat klinkt! Je hebt wel een strakke subwoofer nodig (ik gebruik Genesis VI) maar wat een geluid. Ik mis de rest van de Genesis VI eigenlijk niet. Alleen net iets teveel 'gekwaak' uit het kastje (hoge bas). Toen bedacht ik dat dit het moment was om de twaron in te zetten. De strengen netjes uitgepluist en extra in het kleine kastje gevleid.

Nu is het geen vergelijking met de originele plastic watten die er in zaten, want die liggen er onder, dus het is gewoon meer demping. Heel subjectief, maar ik vind dat het prima werkt. Ik weet niet of het beter werkt dan ander materiaal, maar in dit geval, een kastje van 1.5 liter, vult het goed en het het werkt. Of ik het voor een premium prijs zou kopen? Waarschijnlijk niet. Maar dit werkt prima en ik heb maar 1 streng hoeven gebruiken per speakertje. Ik ben er blij mee.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Twaron dempings materiaal.

Bericht door Pjotr »

Juist in kleine kastjes is het onovertroffen. Ik heb er een paartje Technics SB-F1 mee opgeknapt. Had ik eerst al eens Baileys Longhair in gestopt. Maar met het twaron blijft het opener/neutraler klinken en toch voldoende dempen om juist dat gekwaak weg te werken. Je moet zelfs oppassen er niet te veel in te stoppen. In die kleine kastjes heb je eigenlijk geen plek om ook nog eens schuim op de wanden te plakken.
Eddy hobby
Berichten: 11
Lid geworden op: do 10 jun 2021, 4:36

Re: Twaron dempings materiaal.

Bericht door Eddy hobby »

Ik heb deze gebruikt en het resultaat is verbluffend ,wordt gebruikt door de proffesionele merken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”