Price watch Nederlandse leveranciers; Kartel vorming ?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb 2 HiVi RT2C speakertjes besteld bij Parts Expres. Wel Btw betaald maar geen invoer. (vraag er maar niet naar...). Kostte uiteindelijk 124 Euro per stuk inclusief verzending. Bij Expolinear kosten ze 360 Euro per stuk. Concreet genoeg? Maar ik ken ook enkele voorbeelden dat het geen barst uitmaakt of je het van ver haalt of van dichtbij.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Leeuwarden schreef:
Ik heb 2 HiVi RT2C speakertjes besteld bij Parts Expres. Wel Btw betaald maar geen invoer. (vraag er maar niet naar...). Kostte uiteindelijk 124 Euro per stuk inclusief verzending. Bij Expolinear kosten ze 360 Euro per stuk. Concreet genoeg? Maar ik ken ook enkele voorbeelden dat het geen barst uitmaakt of je het van ver haalt of van dichtbij.
zeker :) . Maar dat is juist zo tricky, je weet van te voren nooit precies wat ze je nog allemaal laten bijbetalen :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Geduld? Binnen een week heb je 't in huis met FedEx International Priority, meestal duurt 't zo'n vier dagen, dus da's allezins redelijk lijkt mij.
da's vlot zat idd. maar wat kost dat voor een stel woofers?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

deepspace schreef:

zeker :) . Maar dat is juist zo tricky, je weet van te voren nooit precies wat ze je nog allemaal laten bijbetalen :roll:
Volgens mij alleen:
Invoerkosten (alleen voor buiten EU)
BTW (ook alleen buiten EU)
Verzendkosten

Ik kan zo snel even niets anders bedenken...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Paul Jenner schreef:
Ik vind een marge van 35 a 40 % helemaal niet zo erg hoog.
Rond de 30 moet je in de meeste branches toch wel zitten om het hoofd boven water te houden ...

Paul.
Hangt een beetje van het soort goederen af maar 30% tot 100% is vrij normaal voor dit soort goederen.

Blijft staan dat je in Duitsland in de winkel veel minder kwijt bent dan hier...

Ra ra hoe kan dat ????????? Koopt de importeur ze soms in Duitsland in de winkel? Ja dan geloof ik het wel :roll: Hogere prijzen zijn alleen gerechtvaardigd als er goede reparatieservice noodzakelijk is, maar bij losse speakerunits? Zo'n ding doet het of doet het niet en in dat laatste geval is het omruilen geblazen. Heb je dan in de VS besteld heb je wel een probleempje ...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Blijft staan dat je in Duitsland in de winkel veel minder kwijt bent dan hier...

Ra ra hoe kan dat ????????? ...
voor Peerless etc: die komen naar NL via IT in D... dus:
route D : fabriek - IT - handel
route NL : fabriek - IT - importeur - handel

tja, die importeur wil ook verdienen, en extra verzendkosten, en kleinere markt. is je niet opgevallen dat ineens de prijzen uit de IT catalogus waren verdwenen?
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Op tweakersnet staat een beschrijving van prijsmanipulatie via de cookies op je pc door webshops. Of deze techniek al in Europa is gesignaleerd is niet duidelijk. Wel iets om in de gaten te houden.
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Wat heeft dat precies te maken met prijsafspraken, intimidatie door de importeur en gebrek aan concurrentie (door een kleine markt)?
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Het is toch http://www.audiocomponents.nl/ die voor de Benelux een aantal exclusieve distributie rechten heeft verworven.

Probeer maar eens wat rechtstreeks bij Intertechnik te bestellen vanuit Nederland. Ondanks dat hun site zich presenteert al inet shop kom je (via http://www.audiocomponents.nl/) terecht bij S&C of andere dealers (met navenant hogere prijzen).

Ik denk wel dat hier EG wetten wordt overtreden (maar vaaf vandaag gelden wellicht wat minder ;) )
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Remo vs S&C/SPland hebben de markt onderling kwa merken verdeeld. Remo levert merken die S&C en Spland niet leveren en vice versa (op een paar kleine brands na).

Hoe zit het trouwens met Clofis?

BMM is erg goed.. Iemand zin in een powerbuy van Morel Supreme 110 tweeters??
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Duck Twacy schreef:
Hoe zit het trouwens met Clofis?
Bij Clofis kun je niet direct kopen, ze verwijzen je dan door naar een van de (bekende) shops...
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

sphere schreef:
Wat heeft dat precies te maken met prijsafspraken, intimidatie door de importeur en gebrek aan concurrentie (door een kleine markt)?
Ik heb dit aan dit draadje geplakt omdat het over consument versus winkelier gaat.

Er is wel een juridisch verschil, kartel vorming en verticale prijsbinding zijn wettelijk verboden (Het orginele topic), prijsdiscriminatie en prijsdifferentiatie niet. Alleen hier vindt het (omgekeerde prijsdiscriminatie!) plaats door het ontbreken van de verreiste transparantie van de markt. Gezien de nieuwe techniek is hier vast nog geen wetgeving of jurispudentie over.
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

deepspace schreef:
Duck Twacy schreef:
Hoe zit het trouwens met Clofis?
Bij Clofis kun je niet direct kopen, ze verwijzen je dan door naar een van de (bekende) shops...
Mijn ervaring is dat ze niet zo moeilijk doen (ging niet om speakers maar koelprofielen).

KvK nummer is wel handig (van een kennis oid)
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Overigens is er ook nog Benny Glas (aquablue/diyparadiso), met zijn onnavolgbare prijspolitiek :D

Hij bestelt ook bij Clofis.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed om te zien dat deze discussie weer aangezwengeld wordt, ik heb namelijk deze week een stevige discussie gehad met een Nederlandse importeur die mijn commentaar in deze thread niet kon waarderen, zo erg zelfs dat hij een bestelling die ik wilde plaatsen weigerde. Hieronder even een quote uit de email wisseling die daarop volgde:
De centrale vraag is waarom er een groot prijsverschil is tussen de
verschillende landen en een aantal mensen geven hierop commentaar. Ik geef
eenvoudig het advies dat als je iets nodig hebt en niet teveel wilt betalen
je in de VS kunt bestellen, dit is zondermeer waar. Waarom zou ik mensen
naar de Nederlandse winkels verwijzen als ze daar tot 50% meer betalen? Da's
geen advies geven, da's samenwerken met deze winkels om hun marges in stand
te houden en daaraan doe ik niet mee, ik geef adviezen waarmee de lezer het
best geholpen is.

Ook geef ik aan dat de marges in Nederland hoog zijn, ook dit is correct. Ik
denk dat een dergelijke post niks afdoet aan mijn relatie met een importeur,
ik vertel immers geen onwaarheden of stel ze in een kwaad daglicht, ik geef
eenvoudig aan dat er een alternatief bestaat. Het is iedereen vrij om een
keuze te maken en meer te betalen en daarmee zeker in garantie gevallen e.d.
een streepje voor te hebben. Het is aan de importeur of winkel om hun
produkten zo aantrekkelijk mogelijk aan te bieden en de prijs speelt daarbij
uiteraard een doorslaggevende rol.

Val ik de Nederlandse importeurs hiermee af? Ik denk het niet, je kan dit
beter intepreteren als een goede reden voor hun om eens kritisch te kijken
naar de prijzen van bepaalde artikelen voordat klanten inderdaad hun orders
ergens anders plaatsen. Een lagere prijs is nog altijd het sterkste verkoop
argument en daarmee scoren de Nederlandse retailers in deze branche slecht.

De geschiedenis leert ons dat bedrijven die teveel rekenen voor produkten
die ergens anders goedkoper te krijgen zijn snel klanten verliezen, met de
komst van het internet en e-commerce is de wereld een flink stuk kleiner
geworden en gaat dit alleen nog maar sneller.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tja, allemaal leuk en aardig die speculaties over marktwerking, maar het blijkt maar weer dat dat dus in Nederland niet werkt. De drempel om bijvoorbeeld in duitsland stul te gaan kopen is nog steeds relatief hoog. Zeker als er wat aan is ben he gewoon veel geld kwijt. Dus: de heren houden de prijzen alsnog relatief hoog, omdat ze toch niks te vrezen hebben.

Misschien kan BMM dit langzaam gaan doorbreken. Hun assortiment groeit met de dag!
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

Duck Twacy schreef:
deepspace schreef:
Duck Twacy schreef:
Hoe zit het trouwens met Clofis?
Bij Clofis kun je niet direct kopen, ze verwijzen je dan door naar een van de (bekende) shops...
Mijn ervaring is dat ze niet zo moeilijk doen (ging niet om speakers maar koelprofielen).

KvK nummer is wel handig (van een kennis oid)
ik heb ze ook in zoetermeer bij clofis gehaald (zonder KvK nummer). Let wel dat je gepast moet betalen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

marktwerking gaat pas gebeuren onder een aantal voorwaarden, en 1 daarvan is een voldoende grote markt met veel aanbieders en afnemers. en dat lijkt me is op de diy audio markt in .nl niet t geval, die is daar gewooon te klein voor.... en met de verzendkosten vanuit .de minstens 15 euro, meestal meer, ga je niet daar shoppen voor een paar filtercomponenten..... en luisteren lukt nou ook niet on-line...

@SSassen: wie was die importeur en quote eens uit zijn mail... ben wel erg nieuwsgierig
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik ben het ook niet eens met de hoge prijzen, vooral als je hoort dat audiocomponents voor mensen buiten de benelux zéér interessante prijzen lijkt te maken...

Toch wil ik even een lans breken voor de speaker en co's en speakerlands in nederland; ik ben al blij dat ik ergens naar de zelfbouwontwerpen kan gaan luisteren! Als beginner in diy en niet techneut moet ik het hebben van nabouwen en evt modificeren van speakers, daarbij wil ik wel waar voor mijn geld! Niet dat ik dure units heb aangeschaft en het blijkt later niet te matchen....

Ik heb nooit begrepen dat die zelfbouwwinkels rendabel zijn, en ben dus blij dat ze (nog) bestaan in nl. Ook begrijp ik best dat speaker en co en speakerland samen zijn, want op zo'n kleine markt sta je samen sterker. en dat daar dan prijsafspraken worden gemaakt lijkt me logisch, hoewel illegaal.

Nog even over benny, hij heeft zeer goede prijzen, maar geen luisterruimte's of wat dan ook, het is dus gewoon een handelaar....

Ik zou dus willen zeggen; ben je een échte zelfbouwer, bestel in USA of bij benny. Ben je een occasionele zelfbouwer met beperkte kennis en ervaring: loop je binnen bij speaker en co's en speakerland.

BTW de drempel om in het buitenland te kopen is hoger voor de occasionele zelfbouwer dan de frequente, lijkt me zo. Eens gedaan en voordeel behaald is makkelijk herhaald, toch?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Helemaal mee eens Wowly. Zelfs als frequent bouwer haal ik vaak bij S&C en consorten. En als goede klant is er meestal wel een "prijsje" te maken is mijn ervaring. En vergeet Remo ook niet die nu weer lekker aan de weg timmert.

Iets kost geld of tijd. Het is ook maar waar je je prioriteiten legt. Alhoewel het verschil in prijzen soms wel erg groot is moet ik zeggen. Toch heb ik het idee dat de prijzen in de winkel in Nederland een beetje bijtrekken. Mede door de internethandel denk ik. Dus die concurentie is er wel degelijk.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ff off the record: onlangs bij speakerland geweest, zij verklapte mij dat zeer binnenkort de prijzen van de scan speak-units worden bijgesteld naar beneden (5-10%). Mocht je op dit moment wat willen kopen zorgen ze er al voor dat je de nieuwe prijs krijgt. Vond ik allemaal erg netjes, misschien kunnen jullie er nog je voordeel mee halen? (btw: ik heb absoluut géén connecties met speakerland of speaker en co whatsoever) :wink:
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Ja eh. Het is natuurlijk ook volledig toeval dat speaker en co en speakerland bij de zelfde registrar zitten. Maar goed. Hopelijk kan BMM de niche market voor de zelfbouwer die geen behoefte heeft aan de winkel voorzien.

Om de een of andere reden voert BMM echter geen Seas Standard line woofers.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sphere schreef:
Ja eh. Het is natuurlijk ook volledig toeval dat speaker en co en speakerland bij de zelfde registrar zitten. Maar goed.
ze maken nou ook niet echt een geheim van hun samenwerking, kijk maar eens naar de plastic tasjes............
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Henkjan schreef:
sphere schreef:
Ja eh. Het is natuurlijk ook volledig toeval dat speaker en co en speakerland bij de zelfde registrar zitten. Maar goed.
ze maken nou ook niet echt een geheim van hun samenwerking, kijk maar eens naar de plastic tasjes............
Oh ok, ik ben er nog nooit geweest, dus dat wist ik niet.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Speakerland heeft de prijzen aangepast aan het niveau van de webwinkels ... en daar zijn we heel blij mee.
zie http://www.speakerland.nl/HOT.htm

Opvallend is dat men hier en daar onder het web niveau zit en soms een beetje er boven.

Kortom shoppen loont, als je sec naar de muntjes kijkt. Soms een paar euro extra betalen voor de mogelijkheid om te gaan luisteren naar een breed scala voorkomt natuurlijk een "miskoop". De keus lijkt weer reeel.

Aangepast zijn scanspeak, peerless en audyn cap plus.
Plaats reactie