Ik heb nu zowat alles gelezen op dit forum over metingen aan luidsprekers. Maar mijn beginnersvragen zag ik niet duidelijk beantwoord in één verhaaltje.
Vraag 1: is er nergens een site of boek waarin alles redelijk (a -> z) beschreven staat?
Vraag 2 (6 delen): Klopt dit?
PC+software geluidskaart uit--> audioversterker --> LS --> microfoon --> microfoonversterker --> PC+software geluidskaart in -->plaatje.
- Zo ja, meet ik dan ook de 'fouten' in mijn audioversterker mee?
- Ik sluit mijn microfoontje voor het beluisteren van mijn vogels gewoon aan op de PCgeluidskaart microfooningang. Dat werkt, maar niet goed genoeg??
- Wat is op dit moment een redelijk betaalbare mic voor hobbymetingen?
- Wat zijn op dit moment redelijke eisen aan de PC voor hobbymetingen?
- Wat zijn op dit moment redelijke eisen aan de geluidskaart voor hobbymetingen
- Hoe worden de resultaten weergegeven? Zijn dat redelijk te verwerken digitale formats zoals GIF of JPG?
Vraag 3:
Ik lees van alles over opstellingen (zowat in de driver of op 1 meter afstand) en meetomgeving (op de hei of in de kelder)?
Kortom, wat mij betreft bij voorbaat dank aan iemand die simpelweg het meten aan luidsprekers wil bepreken
(Opmerking: a.u.b geen forumdiscussie over 'ja maar die is beter dan deze')
LS metingen
Moderator: Beheerdersteam
Re: LS metingen
Disclaimer: ik ben zelf maar een beginner, dus het zou zomaar kunnen zijn dat ik er flink langszit.HansV schreef:Ik heb nu zowat alles gelezen op dit forum over metingen aan luidsprekers. Maar mijn beginnersvragen zag ik niet duidelijk beantwoord in één verhaaltje.
Vraag 1: is er nergens een site of boek waarin alles redelijk (a -> z) beschreven staat?
Handleiding ARTA idd
Vraag 2 (6 delen): Klopt dit?
PC+software geluidskaart uit--> audioversterker --> LS --> microfoon --> microfoonversterker --> PC+software geluidskaart in -->plaatje.
Juist
- Zo ja, meet ik dan ook de 'fouten' in mijn audioversterker mee?
Ja
- Ik sluit mijn microfoontje voor het beluisteren van mijn vogels gewoon aan op de PCgeluidskaart microfooningang. Dat werkt, maar niet goed genoeg??
Nee
- Wat is op dit moment een redelijk betaalbare mic voor hobbymetingen?
zie : http://www.content.ibf-acoustic.com/cat ... Path=21_22
- Wat zijn op dit moment redelijke eisen aan de PC voor hobbymetingen?
Nix nijzonders, een PIII doet het al
- Wat zijn op dit moment redelijke eisen aan de geluidskaart voor hobbymetingen
Dat moet je aan de andere vragen
- Hoe worden de resultaten weergegeven? Zijn dat redelijk te verwerken digitale formats zoals GIF of JPG?
Zie ARTA papieren
Vraag 3:
Ik lees van alles over opstellingen (zowat in de driver of op 1 meter afstand) en meetomgeving (op de hei of in de kelder)?
close: om de woof te meten en de tweet met zo min mogelijk reflecties
veraf: om tweet en systeem tot 250 Hz te meten
Op de hei, om sysyteem te meten met woof erbij, kan ook in dode ruimte
Kortom, wat mij betreft bij voorbaat dank aan iemand die simpelweg het meten aan luidsprekers wil bepreken
(Opmerking: a.u.b geen forumdiscussie over 'ja maar die is beter dan deze')
Wowly