Tonefactory, Juke-box revival kit, of toch een Yarland

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pieter

Tonefactory, Juke-box revival kit, of toch een Yarland

Bericht door Pieter »

Goedemorgen,
Ik lees al een paar jaar aktief mee op dit Forum, mijn naam is Pieter, ben 46 jaar oud, heb te veel hobby's, te weinig tijd en luister graag naar muziek. Maar zo zal het wel voor de meeste zijn. 8)

Reden van mijn post is een versterkertje wat ik tegenkwam op de site van de Tonefactory. : http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=358
Zij hebben nu 2 zelfbouwkits in hun programma. Een met een EL84 ontwerp en een met een 6v6 buis.
De prijs is meer dan redelijk en als introductie geven ze zelfs 10% korting.

Ik kom heftig in de verleiding zo'n kitje te bestellen. :twisted: :D

Is er iemand die dit ontwerp kent en me zou kunnen vertellen of het de moeite waard is. Ook zou ik graag weten wat de klankmatige verschillen tussen de beide buisjes zijn.

Ik draai nu met een kombinatie Velleman K8020 / K8040 en Vistaton Aria2 MHT.
De inzet zou wel een beter geluid zijn.

Dank jullie wel :!:
Laatst gewijzigd door Pieter op wo 31 dec 2008, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Pieter,

Je hebt voor ietsje meer (299.-) ipv 220.- een compleet gebouwde push pull EL84 van Yarland.

Als het je om de bouwervaring gaat zou ik voor zon kitje gaan. Als je goedkoop eens buizen wilt luisteren...

Groet Roland
Yarland
knuisje

Bericht door knuisje »

Wij van WC-eend adviseren ... :-s
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

knuisje schreef:
Wij van WC-eend adviseren ... :-s
Ik snap je reactie, maar als jij een paar gelijkwaardige alternatieven kan geven met dezelfde prijs, be my guest. ;)
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Voor dat geld is het wel een experiment waard.

Als het je niet helemaal bevalt kun je eenvoudig tweaken, vooral het veranderen van de koppelcondensatoren kan nog wel eens verrassend uitpakken. Ook kun je buisjes uitwisselen om de -naar jouw smaak- best klinkende te vinden.

Als afgewerkt product ziet het er erg leuk uit.
Pieter

Bericht door Pieter »

Wat mag ik voor klankverschil verwachten tussen de EL84 en 6V6 buisjes ?
Ik kan hier weinig van vinden op internet.
knuisje

Bericht door knuisje »

Bart_M schreef:
Ik snap je reactie, maar als jij een paar gelijkwaardige alternatieven kan geven met dezelfde prijs, be my guest. ;)
Niets ten nadele van Roland hoor, hij verkoopt mooie spullen voor een goede prijs.

Het kwam alleen vreemd op mij over dat iemand, die om advies vraagt over een zelfbouwkitje in z'n eerste post op een zelfbouwforum, direct het advies krijgt om toch ook te kijken naar een kant en klare versterker. 8-[

Dan had ie z'n vraag net zo goed kunnen stellen op het ht-forum.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

knuisje schreef:
Bart_M schreef:
Niets ten nadele van Roland hoor, hij verkoopt mooie spullen voor een goede prijs.

Het kwam alleen vreemd op mij over dat iemand, die om advies vraagt over een zelfbouwkitje in z'n eerste post op een zelfbouwforum, direct het advies krijgt om toch ook te kijken naar een kant en klare versterker. 8-[

Dan had ie z'n vraag net zo goed kunnen stellen op het ht-forum.
Ach, ik zie het alleen maar als een tip om ook een kant en klaar model te overwegen. Zeker omdat de prijs erg dicht tegen elkaar aan ligt.
Mocht kant en klaar veel duurder zijn, dan geef ik je zeker gelijk.

Als Pieter zelf wilt bouwen, is de Tonefactory amp een leuke kit. Maar als hij met tijdgebrek zit, is die Yarland een goed alternatief. (tevens makkelijker te verkopen als het niet bevalt)
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Ik begrijp dat het wat pushy overkomt. Maar wij van WC eend gaat me toch wat te ver. Zoveel andere buizen versterkers zijn er niet onder de 300.- euro :) .

Groet Roland
Pieter

Bericht door Pieter »

Geen probleem Roland,
De versterkers van Yarland staan al lang op de hotlist.
Zeker die EL34 SE lijkt me interessant.

Caps&Coils ken ik al langer. Die Aria's zijn gebouwd met clarity cap en Jansen foil spoeltjes. Klinken eigenlijk best wel lekker 8)

Zelf (kitjes) bouwen lijkt me wel leuk, tot nu toe heb ik alles zelf gebouwd. Maar als me de tijd ontbreekt wordt het misschien toch plug and play
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Pieter schreef:
Wat mag ik voor klankverschil verwachten tussen de EL84 en 6V6 buisjes ?
Ik kan hier weinig van vinden op internet.
Ik heb ook alleen maar van horen zeggen hoor, maar als ik het goed heb zijn de EL84's wat muzikaler en de 6V6 wat "ronder" qua geluid.
Echt vergelijkingsmateriaal heb ik niet.

Ik vind de EL84 in elk geval een heel fijne buis om naar te luisteren.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Beste Pieter, ik begrijp je vraag heel goed, beter dan de rest 8) haha. Ik heb sinds januari thuis een Yarland FV-34CIII staan en die bevalt mij uitstekend. Vooral nadat ik de vier Chinese EL84's heb vervangen door een viertal goed metende Philips Miniwatt's uit de oude doos. Mááár, ondertussen ben ik ook bezig met het bouwen van een versterker met twee keer twee EL34´s en dat is, ondanks dat het een dure hobby is en je soms dus met passen en meten op financieel gebied moet roeien met de riemen die je hebt, nog véél leuker. Mijn advies is dus kopen die Tonefactory bouwset en gooi jezelf in het diepe.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Is er al een knoop doorgehakt?
wol5455

Bericht door wol5455 »

elke buis heeft zijn goede en slechte eigen chappen :)
Pieter

Bericht door Pieter »

Sorry, niet netjes om niet meer te anwoorden. :oops:

Voorlopig heb ik het hele project maar even in de vriezer gezet. Een paar weken geleden is mijn schoonvader onverwacht overleden.
Voordat alles weer normaal is, zullen er wel een paar maanden overheen gaan.

Dus voorlopig blijf ik nog even een passieve lezer...

Groet Pieter.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Pieter schreef:
Sorry, niet netjes om niet meer te anwoorden. :oops:
Maar wel begrijpelijk... sterkte!
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ow....gecondoleerd!
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ook vanuit Urk veel sterkte gewenst voor jouw en je familie Pieter. En wanneer je er klaar voor bent gewoon beginnen aan je versterker hoor!
Pieter

Bericht door Pieter »

Zo, alles begint gelukkig weer een plaatsje te krijgen en is de tijd daar om door te gaan met de buizenversterker.
Het budget is ook vrij gemaakt en is ongeveer 500 Euro. (ik moet ook nog iets overhouden voor de volgende crash met de Trex-500 (modelheli :lol: )).

De eerste overweging is zelfbouw of iets commercieels kopen.
Ik heb bij Caps en Coils een hele mooie SE zien staan voor 399.- een paar KT66/77 buizen erin en klaar om te luisteren. Alleen is die 12 Watt misschien niet genoeg voor de aria's (86 dB).
De luisterkamer is trouwens maar 3.50 bij 6.00 en ik zit ongeveer in het midden. Is misschien die SE 2A3 van Yarland ook nog een optie :?

Voor wat meer vermogen zou misschien de Dynavox 70 een alternatief zijn Hiervan is veel op internet te vinden en schijnt met de juiste buizen ook niet slecht te klinken.

Op het gebied van zelfbouw heb ik bij Jukebox revival op de site een interessante kit gezien, gebaseerd op EL34 buizen, maar ook te gebruiken met KT66 of KT88.
De uitgangstrafo is 50Watt, ik denk dat ze van Hammond zijn. Is dat een goede trafo ?

Enfin, misschien kunnen jullie me een beetje richting geven.
De grote vraag voorlopig is voor mij SE of PP. En de te gebruiken buis, zo las ik dat de buizen van Genalex er goed klinken.
Ik heb trouwens Roland van C&C al info gevraagd over die Yarlands.

Oh,ja totale zelfbouw zie ik niet zitten, te veel andere hobby's. :)

Groet,

Pieter
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Hoi Pieter, even een paar opmerkingen/aanvullingen over je buizenversterker. Zoals ik al schreef ben ik bezig met een versterker in de trant van totale zelfbouw. Ontzettend leuk, maar ook ontzettend tijdrovend (voor mij synoniem aan leuk) en het kost veel hoofdbrekens. Zonder forum was ik denk ik niet zo ver gekomen... Mijn volgende wordt dus ook een compleet bouwpakket. Hoef je niet het wiel opnieuw uit te vinden. Ik heb een tijdje geleden de SE van Yarland te ruil thuis gehad en vond hem toch beter klinken dan mijn kleine Yarland met EL84's. Onze kamer is ongeveer even groot als die van jouw en dan is de 12 Watt voor mijn toereikend. Maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe een dure buizenversterker met veel vermogen klinkt dus kan ik dat niet vergelijken.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Gezien het rendement van je speakers heb je aan de 2A3 single ended versterker waarschijnlijk niet genoeg. Die leveren maar 2 tot 3 watt...

Er is volgens mij bij www.jukebox-revival.nl ook een bouwpakket te koop met EL34 buizen. Push-Pull iets van 30 Watt.

Staat vaak een advertentie van op Marktplaats.

Wat betreft de Hammond Trafo's, de meningen daarover op internet zijn redelijk positief. Ik heb weleens een Hammond voedingstrafo toegepast op een 2A3 single ended. Mooi afgewerkt, geen mechanische brom. Over de uitgangstrafo's kan ik niets zeggen.

Waar woon je? Kun je niet iets lenen of even een avondje uitproberen?
Pieter

Bericht door Pieter »

Hoi,
De SE versterker van Yarland heeft twee EL34 buizen. Ik zou ze graag vervangen door of een KT77, maar het liefste door een KT66.
Ik weet niet ofdat voor de laatste mogelijk is. Het vermogen is 2x12 Watt.
Recensie: http://audioforum.be/article-2095.html
Yarland heeft ook een versterker gebaseerd op twee 2A3 buizen SE -parallel. Schijnt heel erg goed te klinken, maar de prijs voor 4 nieuwe buisjes is nogal aan de hoge kant (350 - 400 Euro, voor niet chinese buizen). Vermogen: 2x8 Watt.
Recensie: http://www.vi-fi.nl/downloads/vifi29yarlandpv35a.pdf
Een van de Yarland's kan ik waarschijnlijk in Antwerpen beluisteren, een half uurtje rijden. Maar eens gaan doen volgend jaar.

Die kit bij Jukebox-revival heb ik ook gezien.
Lijkt me zeker een interessante optie, kan met KT66 of KT88 spelen en deze winkel is voor mij maar 20 minutjes rijden.
Er zijn wat mij betreft maar 2 "maaren":
Hij speelt in classe AB en : wat is dat ding gruwelijk lelijk !!!

Ik weet wat het verschil tussen classe A en AB is, maar heb geen idee hoe ofdat dit klankmatig terugkomt.

Ik wil er qua geluid niet op achteruit gaan.
Wat ik hoop te bereiken is "sound" met er veel detail en geen scherpe kantjes.

Groet
Pieter
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Een klasse AB versterker speelt bij laag vermogen in klasse A. Wanneer er meer power geleverd moet worden gaat de versterking vanzelf over in klasse B. Je krijgt dan te maken met de zgn. cross-over vervorming. De cross-over is het punt waar het signaal van Push (bovenste buis) naar Pull (onderste buis) overgaat. Bij veel vermogen zie je dan aan de uitgang een sinus ontstaan met een soort hobbel in de nuldoorgang. In klasse A is die hobbel er niet.

Lelijk? Daar kun je als zelfbouwer toch van alles aan doen?
Pieter

Bericht door Pieter »

Gisteren ben ik naar de Yarland FV34AIII gaan luisteren bij Audiofan in Antwerpen.
Mooie versterker en leuke zaak.
De versterker wordt besteld, levertijd februari. Even geduld dus.

Ik wens iedereen een mooi muziekjaar toe.

Pieter.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

goede keus.Ik heb m al 2 jaar tot volle tevredenheid. Wel met andere 5670 buisjes en KT77 en PiO koppelcondensatoren. Als je beter wilt dan moet je echt met substantieel meer geld aankomen. Ik heb hem al met heel wat amps vergeleken.
Plaats reactie