Voodooless - LTP - dipool, 3-weg vloerstaanders SLS,HDS,NEO
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Nieuwe tekening maken is nog niet gelukt. Het was al te laat, en ik was een beetje gaar van de soldeerdampen van het soleren van de voeding van de ampjes
Misschien vandaag 
Ik heb ook nieuws over de TC Sounds woofer. Dat gaat me alleen al $350 kosten aan verzendkosten (voor 4 woofers). De gast vertelde mij wel dat het vanaf 30 stuks veel goedkoper zou zijn, zo'n $29 verzendkosten nog maar. Dus als er voldoende interesse is wil ik wel een inkoop actie plegen... Maar 30 stuks is toch wel veel...
Andere opties? Tuurlijk. RE Audio SE10 bijvoorbeeld (voor euro 268,-): http://www.ls-wagner.de/lsw40/details.p ... bergruppe=
Ook deze wil je zeker niet hoger dan 150 Hz gebruiken. Deze heeft wel een hogere FS, wat toch wel een nadeel is. Nog meer? Ja, een enkele van deze zou ook best leuk kunnen zijn: http://www.ls-wagner.de/lsw40/details.p ... bergruppe= , grapje kost dan wel 478,- euro, maar dan heb je wel 20 mm Xmax, en iets een lagere FS.
Maar voorlopig blijft de XXLS12-8 toch wel favo (hoe schokkend dat ook is
), zeker ook omdat deze de lage fs en hogere Qts mee heeft.
Ik heb ook nieuws over de TC Sounds woofer. Dat gaat me alleen al $350 kosten aan verzendkosten (voor 4 woofers). De gast vertelde mij wel dat het vanaf 30 stuks veel goedkoper zou zijn, zo'n $29 verzendkosten nog maar. Dus als er voldoende interesse is wil ik wel een inkoop actie plegen... Maar 30 stuks is toch wel veel...
Andere opties? Tuurlijk. RE Audio SE10 bijvoorbeeld (voor euro 268,-): http://www.ls-wagner.de/lsw40/details.p ... bergruppe=
Ook deze wil je zeker niet hoger dan 150 Hz gebruiken. Deze heeft wel een hogere FS, wat toch wel een nadeel is. Nog meer? Ja, een enkele van deze zou ook best leuk kunnen zijn: http://www.ls-wagner.de/lsw40/details.p ... bergruppe= , grapje kost dan wel 478,- euro, maar dan heb je wel 20 mm Xmax, en iets een lagere FS.
Maar voorlopig blijft de XXLS12-8 toch wel favo (hoe schokkend dat ook is
De XXLS 12" basreflex heeft een heel lage inductie voor zo'n grote woofer. Die XXLS ziet er qua parameters, ook wat mms betreft (100 gr) en zeer lage rms (hoge Qms van maar liefst 10!!!), echt heel mooi uit. Dit woofertje beperkt je dus nauwelijks, hoewel hij boven 400 Hz naar begint te doen. Afhankelijk hoe je filtert, maar met 3de orde akoestisch zou ik zelfs tot 200 Hz durven gaan in een dipooltoepassing. Je wordt daar dus veel meer beperkt door de dipool ellende (redelijk diep H-frame voor voldoende output in het hele laag) die op zo'n frequentie niet meer werkt wat je daardoor dwingt om maximaal tot zo'n 150 Hz te gaan.DIY_Freak schreef:Niet hilarisch.jeroen_d schreef:Nee he. Gaat ie toch voor de XLS. Hilarisch.Gewoon (h)eerlijk tot inkeer gekomen
![]()
@Jeroen: Hoe hoog zou jij de (X)XLS maximaal inzetten?
@Deepspace: Ik denk dat je voor de midbass toch snel op een 8-10" met gemiddelde slag uitkomt. Tenminste als je op 100Hz wilt filteren.
Groet, Jeroen
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Verrek, die inductie van de XXLS-12/8 is tweemaal zo hoog omdat het een 8 ohm versie is
Maakt dus verder niet uit, kun je in feite ook al zien aan de impedantiekarakteristiek.
Deepspace, dipoolbas tot 120 Hz laten doorlopen en dan overlaten nemen door een mid in een gesloten box, zeker als het een 6.5" is, zou geen probleem moeten zijn. Dan hoeft die dipool niet te hoog te komen en dat blijft lastig in een H-frame. Het vervelende van dipool ook in het laagmid gebruiken (zeg 100 a 300 Hz) daar waar het ook zo ontzettend mooi kan zijn, dwingt je om een extra 8" woofer op een ondiepe open baffle te gebruiken en dan op 300 Hz over te gaan op de gesloten mid. Kom je op 4-weg uit.
Maar dipoolbas beneden 120 Hz en dan daarboven gesloten is ook een mooi compromis hoor. Verder, de bol kan relatief wat kleiner zijn voor een 6.5" mid. De magneet is relatief klein en je kan volstaan met wat minder ruimte achter de woofer. Als de inhoud in combinatie met de parameters dan maar niet een te hoge Q geeft zit je goed. Bol van 26 cm zou toch inhoud zat moeten geven dan. Maar ik weet natuurlijk niet precies wat jij acceptabel vind voor breedte van je box. Maar in combinatie met die 12" zou het geen probleem moeten zijn.
Groet, Jeroen
Deepspace, dipoolbas tot 120 Hz laten doorlopen en dan overlaten nemen door een mid in een gesloten box, zeker als het een 6.5" is, zou geen probleem moeten zijn. Dan hoeft die dipool niet te hoog te komen en dat blijft lastig in een H-frame. Het vervelende van dipool ook in het laagmid gebruiken (zeg 100 a 300 Hz) daar waar het ook zo ontzettend mooi kan zijn, dwingt je om een extra 8" woofer op een ondiepe open baffle te gebruiken en dan op 300 Hz over te gaan op de gesloten mid. Kom je op 4-weg uit.
Maar dipoolbas beneden 120 Hz en dan daarboven gesloten is ook een mooi compromis hoor. Verder, de bol kan relatief wat kleiner zijn voor een 6.5" mid. De magneet is relatief klein en je kan volstaan met wat minder ruimte achter de woofer. Als de inhoud in combinatie met de parameters dan maar niet een te hoge Q geeft zit je goed. Bol van 26 cm zou toch inhoud zat moeten geven dan. Maar ik weet natuurlijk niet precies wat jij acceptabel vind voor breedte van je box. Maar in combinatie met die 12" zou het geen probleem moeten zijn.
Groet, Jeroen
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- pieter pan
- Berichten: 176
- Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
- Locatie: schilde (België)
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Maareh, uiteindelijk gaan ze er hetzelfde uitzien. De verhoudingen zijn niet echt anders, en de woofers worden niet zichtbaar (groot spreakerdoek). Daarbaast is het nog steeds een schets en nog niet helemaal af. Zo het rond lopende facet bovenin nog niet helemaal ingetekend. Dat zal de speaker een stuk slanker maken.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Hmm, als ik het zo bekijk, dan ga ik toch eens ff kijken of ik niet toch beter af ben met de XXLS10-8. De kast wordt zo namelijk toch wel erg breedt: 35 cm. Ik had het liever een beetje smaller. Ik moet dan zo'n 3 dB inleveren kwa MaxSPL, maar dat kan ik verdragen (heb immers ook nog mijn monopool subje).
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Zekers.
Ik vind dit een heel mooi ontwerp. Je gebruikt de bol/hoorn om traditioneel midden te maken (monopool) maar dan wel op de best denkbare manier. Beneden een paar honderd Hz krijg je problemen met tradiotioneel laag en dat wordt opgelost met de dipoolbas. Vervolgens, voor het uiterste laag waar het aantal roommodes minimaal is kun je weer zeer effectief terug naar de monopool en wordt je niet beperkt in je geluidsdruk. Voor muziek waar die monopool sub meer slecht dan goed doet zet je hem gewoon uit en zijn de 2 paar XLS-10 afdoende.
Leuk concept én mooie speaker! Dit kan heel mooi worden!
Groet, Jeroen
Ik vind dit een heel mooi ontwerp. Je gebruikt de bol/hoorn om traditioneel midden te maken (monopool) maar dan wel op de best denkbare manier. Beneden een paar honderd Hz krijg je problemen met tradiotioneel laag en dat wordt opgelost met de dipoolbas. Vervolgens, voor het uiterste laag waar het aantal roommodes minimaal is kun je weer zeer effectief terug naar de monopool en wordt je niet beperkt in je geluidsdruk. Voor muziek waar die monopool sub meer slecht dan goed doet zet je hem gewoon uit en zijn de 2 paar XLS-10 afdoende.
Leuk concept én mooie speaker! Dit kan heel mooi worden!
Groet, Jeroen
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Thanks Jeroen 
Kan ik me nu bezig gaan houden hoe de zooi in elkaar gaat steken.
De buitenkant gaat in ieder geval gemaakt worden van 2x 18 mm MDF of multiplex (of een mix van dunnere platen). Het dipool gedeelte is dan gewoon 18 mm plaatmateriaal. Voor de top denk ik dat ik niet ga voor de glasvezel bol. Ik denk dat het beter is dat ik platen MDF van voor naar achter kan gebruiken, waar ik de bol+inv hoorn vorm uit ga halen (dus net anders dan jeroen heeft gedaan). Zo kan ik namelijk de baffle makkelijk vormen (zeker met copieerfrees), en tevens het facet al grofweg uitwerken. Lastige is alleen om dit allemaal van te vorem goed uit te werken. Daar ga ik me binnenkort over buigen
Ondertussen wacht ik ook nog op de T-ampjes die mid en tweeter gaan aansturen. Zal binnenkort ook ff gaan kijken voor de DCX, maar eigenlijk wil ik ook nog een nieuwe digicam kopen... Er zijn teveel leuke dingen
. Misschien laat ik de digicam maar voor wat het is, want eigenlijk doet mijn huidige het nog wel gewoon goed.
Kan ik me nu bezig gaan houden hoe de zooi in elkaar gaat steken.
De buitenkant gaat in ieder geval gemaakt worden van 2x 18 mm MDF of multiplex (of een mix van dunnere platen). Het dipool gedeelte is dan gewoon 18 mm plaatmateriaal. Voor de top denk ik dat ik niet ga voor de glasvezel bol. Ik denk dat het beter is dat ik platen MDF van voor naar achter kan gebruiken, waar ik de bol+inv hoorn vorm uit ga halen (dus net anders dan jeroen heeft gedaan). Zo kan ik namelijk de baffle makkelijk vormen (zeker met copieerfrees), en tevens het facet al grofweg uitwerken. Lastige is alleen om dit allemaal van te vorem goed uit te werken. Daar ga ik me binnenkort over buigen
Ondertussen wacht ik ook nog op de T-ampjes die mid en tweeter gaan aansturen. Zal binnenkort ook ff gaan kijken voor de DCX, maar eigenlijk wil ik ook nog een nieuwe digicam kopen... Er zijn teveel leuke dingen
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Nope
Na de vakantie ga ik pas langzaam van start. Nog zat dingen te bedenken en uit te zoeken. Wil ook eerst eens de DCX kopen om mee te spelen. En aangezien ik nu eerst een nieuwe digicam heb gekocht zijn de centen ff op (of in ieder geval, moeten ff rusten
). Maar vandaag opslag gekregen, dus prognoses zijn goed 
Na de vakantie ga ik pas langzaam van start. Nog zat dingen te bedenken en uit te zoeken. Wil ook eerst eens de DCX kopen om mee te spelen. En aangezien ik nu eerst een nieuwe digicam heb gekocht zijn de centen ff op (of in ieder geval, moeten ff rusten
Bel ook Radio Piet in Arnhem eens! Met mijn ScanSpeak subs scheelde het 40 euro/stuk met speakerland!JuuL schreef:Heb je al drivers gekocht?
(ik stelde voor om miss samen met jou en hem samen speakers te kopen bij BMM voor korting, naar Speakerland is een stuk goedkoper)Goed idee, maar bij Speakerland kost de XXLS12 183 euro. Bij BMM kost hij 206 en met korting 188 euro. Speakland of S&C lijkt mij handiger?
Radio Piet BV
Klarestraat 7
6811DP Arnhem [kaart]
Tel: 026 4425950
Fax: 026-4458203
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ah, nog meer adresjes
Altijd leuk.
Ben ondertussen van vakantie terug. Daar heb ik een creatieve poging gedaan om de kast nog eens in 3D uit te tekenen om te zien of het me wel echt zou bevallen. Conclusie: het zal idd bevallen.
Echter aangezien ik binnen enige afzienbare tijd uit huis wil (wat sowiso een voorwaarde is om deze speakers überhaupt te kunnen plaatsen, in ieder geval zo, dat ze tot hun recht kunnen komen), zal ik toch moeten bezuinigen. Komt nog bij dat tegenwoordig iedereen thiel units gebruikt. En eigenlijk wil ik altijd iets maken wat niet iedereen heeft
Nu heeft straks niet iedereen een actief digitaal gefilterd 3-weg systeem met dipool bass, B&W like mid en zo'n interessante vorm, maar toch, langzaam begint die Thiel rage me te irriteren. Het zijn natuurlijk wel gewoon pracht (en mooie) units. Maar er is natuurlijk nog veel meer te krijgen.
Het is dus, of hier en daar sparen met andere units, of er een extreme long term project van te maken. Het laatste spreekt me eigenlijk ook weer minder aan
Dus sparen kan wel prima, aanzien Thiel niet het enige merk op de wereld is met top drivers. Bij de dipool bass is vrees ik niet veel te sparen zonder dikke vette compromissen in vervorming en maxSPL in koop te nemen. Dus dat blijft gewoon gelijk.
Blijft nog mid en tweeter. Ik was hier sowiso nog niet zeker van de units, maar ik wil nu mijn blikveld toch wat verbreden.
Voor de tweeter zag ik in de nieuwe HH de Huquphon OWI staan, die daar voor rond de 100 euro staat beschreven. Excelete 19 mm tweet, echter vraag ik me af of ie Dynamisch gezien wel mee kan, aangezien het toch maar een 19 mm tweet is. Misschien dat het II model wat beter is. Dan SS 9800 of 9900. Of natuurlijk is de Aurum Cantus G2Si, die ik nu al im mijn center gebruik, ook een mooie keuze. Of een leuke Seas (al ben ik geen fan van de milleniums).
Mid: misschien SS 15W/4531G00. voldoende Xmax, en speelt daarom al prima vanaf 100 Hz hard genoeg mee in een kleine gesloten doos (zoals de bol/hoorn zal zijn). Evenals de 15W/8531K01, echter met flink minder gevoeligheid (hoeft echter geen probleem te zijn).
Aan het filter zal ook niet gespaart worden, aangezien daar niks te sparen valt
Andere alternatieven zijn natuurlijk welkom
Zodra ik mijn ontwerp tekening terug heb zal ik die ook wel ff posten (verwacht niet teveel van mijn tekenkunsten
)
Ben ondertussen van vakantie terug. Daar heb ik een creatieve poging gedaan om de kast nog eens in 3D uit te tekenen om te zien of het me wel echt zou bevallen. Conclusie: het zal idd bevallen.
Echter aangezien ik binnen enige afzienbare tijd uit huis wil (wat sowiso een voorwaarde is om deze speakers überhaupt te kunnen plaatsen, in ieder geval zo, dat ze tot hun recht kunnen komen), zal ik toch moeten bezuinigen. Komt nog bij dat tegenwoordig iedereen thiel units gebruikt. En eigenlijk wil ik altijd iets maken wat niet iedereen heeft
Het is dus, of hier en daar sparen met andere units, of er een extreme long term project van te maken. Het laatste spreekt me eigenlijk ook weer minder aan
Blijft nog mid en tweeter. Ik was hier sowiso nog niet zeker van de units, maar ik wil nu mijn blikveld toch wat verbreden.
Voor de tweeter zag ik in de nieuwe HH de Huquphon OWI staan, die daar voor rond de 100 euro staat beschreven. Excelete 19 mm tweet, echter vraag ik me af of ie Dynamisch gezien wel mee kan, aangezien het toch maar een 19 mm tweet is. Misschien dat het II model wat beter is. Dan SS 9800 of 9900. Of natuurlijk is de Aurum Cantus G2Si, die ik nu al im mijn center gebruik, ook een mooie keuze. Of een leuke Seas (al ben ik geen fan van de milleniums).
Mid: misschien SS 15W/4531G00. voldoende Xmax, en speelt daarom al prima vanaf 100 Hz hard genoeg mee in een kleine gesloten doos (zoals de bol/hoorn zal zijn). Evenals de 15W/8531K01, echter met flink minder gevoeligheid (hoeft echter geen probleem te zijn).
Aan het filter zal ook niet gespaart worden, aangezien daar niks te sparen valt
Andere alternatieven zijn natuurlijk welkom
Mag ik vragen waarom je al op 100Hz wil filteren tussen een "laag" gedeelte en een 15cm unit, hoewel de 15cm unit het wel aankan is het beter om die unit zo weinig mogelijk zen center te laten bereiken vanuit een dynamisch aspect, zodat je mid range tenminste zuiver blijft.
Ook al de moeilijkheidsgraad om op die frequentie al een deftige aansluiting van de twee te vinden is ook al een reden om er weg te blijven.
Groetjes
Rudy
Ook al de moeilijkheidsgraad om op die frequentie al een deftige aansluiting van de twee te vinden is ook al een reden om er weg te blijven.
Groetjes
Rudy
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Andere mids: Seas W15CY001, CH001 of LY001. Heb echter nog niet van alle units de prijzen te pakken gekregen. Vooral de LY lijkt me wel interessant.
Ook leuk: Eton 7-372/32 HEX, 7-375/32HEX, of misschien zelfs het kleinere broertje 5-880/25 HEX... de & heeft erg weinig vervorming.
Ook met weinig vervorming en een zacht prijsje: Peerless HDS 182 PP (daar heeft jeroen_d geloof ik een variant van). Of de exclusive versie, maar daar heb ik geen prijs van.
Ik vraag me wel af of een 13/14 cm unit wel voldoende vlees heeft om netjes met de twee 10" units aan te sluiten... maatje groter is misschien niet slecht... Echter heb je dan vaak flink meer kastvolume nodig voor bol/hoorn.
Tweeter mischien deze. Moet ik het het ontwerp een beetje op aanpassen: http://www.lautsprechershop.de/pdf/audaphon/neocd20.pdf . Kost 175 euro, maar dan heb je wel een prachtige unit.
Ook leuk: Eton 7-372/32 HEX, 7-375/32HEX, of misschien zelfs het kleinere broertje 5-880/25 HEX... de & heeft erg weinig vervorming.
Ook met weinig vervorming en een zacht prijsje: Peerless HDS 182 PP (daar heeft jeroen_d geloof ik een variant van). Of de exclusive versie, maar daar heb ik geen prijs van.
Ik vraag me wel af of een 13/14 cm unit wel voldoende vlees heeft om netjes met de twee 10" units aan te sluiten... maatje groter is misschien niet slecht... Echter heb je dan vaak flink meer kastvolume nodig voor bol/hoorn.
Tweeter mischien deze. Moet ik het het ontwerp een beetje op aanpassen: http://www.lautsprechershop.de/pdf/audaphon/neocd20.pdf . Kost 175 euro, maar dan heb je wel een prachtige unit.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Hmm, de 18 cm HDS Excl heeft weinig ruimte nodig. Met 7 liter zal ie het prima doen. Ik denk dat dat wel goed te doen moet zijn met bol+hoorn.
Tevens hoor ik dat er op dit moment gunstige prijzen voor de units zijn. Ik denk dus dat ik toch maar meteen toe ga slaan voordat het te laat is...
Als tweeter hierbij lijkt me de Fountek NeoCD 2.0 een uitstekende keuze. Alleen nog ff zien hoe dat allemaal in het ontwerp gaat passen.
Tevens hoor ik dat er op dit moment gunstige prijzen voor de units zijn. Ik denk dus dat ik toch maar meteen toe ga slaan voordat het te laat is...
Als tweeter hierbij lijkt me de Fountek NeoCD 2.0 een uitstekende keuze. Alleen nog ff zien hoe dat allemaal in het ontwerp gaat passen.




