FTP voor beginners..... (ofwel: hoe zet ik plaatjes on-line)

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

priens
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 10:40

FTP voor beginners..... (ofwel: hoe zet ik plaatjes on-line)

Bericht door priens »

Ik ben helemaal niet zo'n computerspecialist, maar ik kan bij mezelf ook dingen uploaden via ftp. Ik zal eens in het kort proberen uit te leggen hoe het bij mij gaat.
Ik heb internet via XS4ALL. Hierbij krijg ik 50MB webspace, en een maximum traffic (dataverkeer) van 5000MB per maand.
  • - Download het programma WS-FTP en installeer dit. Met dit programma kan je bestanden uploaden en downloaden via FTP. Het werkt eigenlijk net zoals windows verkenner; dus slepen, kopieëren, etc.

    - Start WS-FTP, bovenin het scherm zie je de 'address' balk staan. Hierin typ je het ftp adres dat je krijgt van je internet provider. In mijn geval is dat ftp://ftp.xs4all.nl en druk op enter. (bij een andere provider hoef je waarschijnlijk alleen 'xs4all' te vervangen voor jouw provider)

    - Je krijgt dan een schermpje te zien of je 'anonymous' wilt inloggen. Dit wil je niet, want je wilt op je persoonlijke webspace terecht komen. Haal dat vinkje dus weg.

    - Typ dan in het vakje 'User Id on remote host' je username (in mijn geval 'priens') van je provider in. Daarna meteen daaronder je password.

    - Klik op 'Connect' en je gaat verbinding maken.

    - Als alles goed is krijg je nu verbinding met je zogenaamde webspace op internet. En zie je in het rechter deel van het scherm wat mapjes en/of bestanden verschijnen.

    - Nu kan je net zoals in windows verkenner aan de linker kant van het scherm naar jouw files op zoek (het groene pijltje bovenin zorgt ervoor dat je een map omhoog gaat).

    - Wil je een (of meer) files uploaden, dan selecteer je deze, en sleep ze naar het rechter deel (je webspace) laat dan de muisknop los waar je de files wilt hebben, en de rest gaat vanzelf.

    - Nu kan je naar je files gaan linken. Bij mijn provider moet ik dan intypen: http://www.xs4all.nl/~priens/plaatje.jpg dan verschijnt het plaatje op het scherm. In dit geval verschijnt er niets, want plaatje.jpg bestaat niet.

    - Let er goed op dat je rekening houdt met hoofdletters en kleine letters, want vaak krijg je een rood kruisje te zien als je het niet goed doet.
Hopelijk lukt het zo, zo niet, dan horen we het wel...
Laatst gewijzigd door priens op wo 06 okt 2004, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Bedankt Priens! (ik heb er maar meteen een sticky van gemaakt)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Goede post priens. Met wsftp (light) werkt het inderdaad bijna altijd het eenvoudigst.
Oh ja Leuke foto's....maar wie ie degene met z'n vinger in z'n neus? 8)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

@priens

Ben jij dat die op dat tuin/klap stoeltje in z'n neus zit te boren?
:D :D

En Edo was mij voor :shock:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Tip : Om dit soort dingen te voorkomen kun je wel wat aan doen.
Want misschien heb je wel prive foto's in je directory staan en zo zijn ze voor iedereen te zien.

Als je een index.html even snel maakt/plaatst is de inhoud van die directory moeilijker danwel niet meer te zien....

Tot zover de tip.... :wink:
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

:lol:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Voor zonnet moet dit ingevult worden bij WSFTP:

Afbeelding
priens
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 10:40

Bericht door priens »

Graag gedaan. Hopelijk is het allemaal een beetje duidelijk.


@Edo / SARK, Hahaha, nee, gelukkig ben ik dat niet. Da's iemand die 'in actie' was op een meeting. Het werd tijd dat er op een ander forum eens een actiefoto van hem gepost werd! 8)


BTW: Van mijn 'luidsprekerprojectje' waarvan er daar ook wat foto's staan zou ik graag eens een simpele website willen maken. Kan dat met Word ofzo, want daar snap ik dus helemaal niets van... :oops:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Kan in word ja, maar makkelijker is denk ik dreamweaver of microsoft frontpage....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

priens schreef:
Van mijn 'luidsprekerprojectje' waarvan er daar ook wat foto's staan zou ik graag eens een simpele website willen maken. Kan dat met Word ofzo, want daar snap ik dus helemaal niets van... :oops:
als het alleen gaat om de foto's dan kan je met bv Irfanview heel makkelijk een set bladerbare html pagina's genereren van een stel foto's
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Henkjan schreef:
priens schreef:
Van mijn 'luidsprekerprojectje' waarvan er daar ook wat foto's staan zou ik graag eens een simpele website willen maken. Kan dat met Word ofzo, want daar snap ik dus helemaal niets van... :oops:
als het alleen gaat om de foto's dan kan je met bv Irfanview heel makkelijk een set bladerbare html pagina's genereren van een stel foto's
Of in Photoshop...kan ook..
priens
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 10:40

Bericht door priens »

Daar zal ik me binnenkort dan maar eens in gaan verdiepen...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Priens,

Beetje suf van xs4all dat ik anoniem in jouw account kan rondsnuffelen bij xs4all :shock: Bij zonnet gaat dat niet en heb je alleen toegang met een password.

Tip: Je kunt je plaatjes altijd checken op de juiste link (type fouten enzo) door de link in de adresbalk van je internetbrowser te pasten. Je krijgt dan het plaatje sec in je browser te zien als het goed is.

:wink:
priens
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 10:40

Bericht door priens »

Nou, volgens mij kan ik dat wel beveiligen door middel van een wachtwoord ofzo, maar ik heb er niks tussenstaan dat anderen niet mogen zien. Gelukkig sta ik er zelf niet tussen met een foto, dat scheelt meteen! :shock: 8)

En idd, op die manier test ik meestal ook ff of een plaatje werkt.
Sander
Voormalige hoster
Berichten: 203
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 0:23
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Sander »

Aan de admin v/h forum,

Ik zou even de Attach mod installeren op het forum, dan kunnen gebruikers bij het plaatsen van een bericht gemakkelijk hun plaatjes uploaden in het te plaatsen bericht.

Groeten, Sander
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

FTP voor beginners..... (ofwel: hoe zet ik plaatjes on-line, op mijn eigen website)

:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Sander schreef:
Aan de admin v/h forum,

Ik zou even de Attach mod installeren op het forum, dan kunnen gebruikers bij het plaatsen van een bericht gemakkelijk hun plaatjes uploaden in het te plaatsen bericht.

Groeten, Sander
Die discussie is al in een ander draadje gevoerd. Kost een boel serverruimte en serverload. Ben bang dat we met de huidige provider dan helemaal nooit meer bij het forum kunnen komen :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Sander schreef:
Aan de admin v/h forum,

Ik zou even de Attach mod installeren op het forum, dan kunnen gebruikers bij het plaatsen van een bericht gemakkelijk hun plaatjes uploaden in het te plaatsen bericht.

Groeten, Sander
Die discussie is al in een ander draadje gevoerd. Kost een boel serverruimte en serverload. Ben bang dat we met de huidige provider dan helemaal nooit meer bij het forum kunnen komen :roll:
Ha die Sander! welkom hier. idd, zoals Pjotr zegt gaan we dat met de huidige host maar niet doen....
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Als alternatief voor (en toevoeging op) de FTP wijze van plaatjes op het forum plaatsen hier een methode om het met ImageShack te doen:

Na het starten van http://www.imageshack.us kun je naar het plaatje browsen welke op je lokale schijf staat :arrow:

Afbeelding

Zodra het plaatje gevonden is kun je op de knop "host it!" klikken :arrow:

Afbeelding

Je kunt nu kiezen tussen een verkleinde weergave die, zodra er op geklikt wordt, vergroot wordt weergegeven :arrow:

Afbeelding

Gewoon de hele regel selecteren en in je post plakken :idea:

De tweede optie is een directe link naar het plaatje op ImageShack.
Hou wel een beetje rekening met het formaat van het plaatje, deze bepaalt (nog wel) de breedte van de post :!: :idea:
Deze link dient nog wel tussen [ img ] linkje [ /img ] gezet te worden :arrow:

Afbeelding

ImageShack is gratis en de plaatjes blijven tot het einde der dagen bewaard (zeggen ze :roll: )
Laatst gewijzigd door SARK op zo 15 mei 2005, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi Sark,
ImageShack is gratis
Als je er op het verkeerde knopje drukt, zit je zoals ik, ergens waar je 20 free credits hebt en voor meer moet betalen. Je hebt dan wel een keurig overzicht van wat je er als upload hebt staan.
Inmiddels heb ik de gratis versie ook ontdekt. Maar heb gelezen van anderen dat er ongewenste post kan binnenkomen.
Ik gebruik op het ogenblik Talk2.nl uploader en gaat ook prima.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

sietse schreef:
Als je er op het verkeerde knopje drukt, zit je zoals ik, ergens waar je 20 free credits hebt en voor meer moet betalen. Je hebt dan wel een keurig overzicht van wat je er als upload hebt staan.
Ik heb die variant ook getest en het enige wat ik heb moeten geven is mijn e-mail adres, voor de rest nog steeds gratis. Pas als je batch uploads ed. wilt doen moet je credits kopen.
Inmiddels heb ik de gratis versie ook ontdekt. Maar heb gelezen van anderen dat er ongewenste post kan binnenkomen.
Ik heb nog geen last van ongewenste post.
Ik gebruik op het ogenblik Talk2.nl uploader en gaat ook prima.
Wat het makkelijkste werkt moet je gebruiken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Tip

Bericht door Pjotr »

Tip:

Voor diegenen die gewoon zijn eigen webspace van hun provider gebruiken om plaatje/files online te zetten en de mogelijkheid hebben voor SCP/SFTP (secure ftp) is WinSCP3.8 uit (is gratis).

Werk er nu een weekje mee en het werkt als een zonnetje (tot nu toe ;) )

Vele mogelijkheden, zoals synchroniseren van directories en wat erg handig werkt is een "send to" uitbreiding in het Explorer file pop menu. Als je alles goed ingesteld hebt zet je er plaatjes met 1 muisklik mee online.

Degenen die alleen de mogelijkheid hebben tot ouderwets onbeveiligd ftp hebben pech want daar werkt het niet voor.

En voor power users die het echt mooi willen hebben, die kunnen hun schijfruimte bij hun provider als een remote disk mounten met Sftpdrive (werkt alleen met SSH). Is helaas niet gratis maar ook niet duur.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

tada! Sander heeft de attachment mod geïnstalleerd (zie viewtopic.php?t=2127) dus vanaf nu kunnen plaatjes direct vanaf je computer aan een bericht gehangen worden.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Het volgende is meen ik al es ergens opgemerkt, maar het valt mij op dat er steeds vaker plaatjes worden gepost met kennelijk een hoog aantal pixels.
Hierdoor gaat het plaatje grotendeels buiten beeld en de teksten ook.
Ik zelf resise mijn foto's naar 640 x 480 pixels via Irfanview. Scheelt ook in de snelheid waarmee de plaatjes in beeld komen.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Imageshack is overigens niet aan te bevelen vanwege de tijd dat foto´s op deze site behouden blijven. Daarom kun je beter gebruik maken van de uploadfunctionaliteit van het forum. Nu de foto´s ook in de goeie volgorde komen te staan, lijkt me dat ook geen enkel probleem.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”