Aarde maken

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
squall

Aarde maken

Bericht door squall »

Hallo

Ik woon een een studentenhuis en ik wil eigenlijklijk graag aarde aanleggen. We hebben nergens aarde. Ik heb den mogelijkheid om de kachel gebruiken maar dit is kwa plaatsing niet echt handig.
Mijn vloer is bijna direct op de grond geplaatst en ergens in een hoekje van de kamer kan het gras groeien om het zo maar te zeggen.
Nau heb ik gehoord dat je voor het aanleggen van een goede aarde ook een (koperen) pin in de grond kan slaan.
Weet hier iemand het fijne hiervan, dingen zoals of het uberhaubt werkt, hoe lang die pin moet zijn, welk materiaal etc.

mvg Atze
richard

Bericht door richard »

Geen idee op welke etage je woont of dat je in een antiek studentenhuis woont met een vooroorlogse elektrische installatie. Maar tegenwoordig zou je toch wel ergens een aardedraad in een huis verwachten.

Bij een wat recentere woning kun je in de centraaldoos wel een aardedraad vinden, of kun je die trekken vanuit de meterkast. Trek dan vanuit die centraaldoos een aardedraad naar de wandcontactdoos bij je stereo en de computer. Vervang die dozen door dozen met randaarde.

Een aarde slaan moet door een installatiebureau gebeuren, je hebt daarvoor speciale apparatuur nodig om de weerstand door de grond te meten, anders krijg je levensgevaarlijke situaties. Ook zijn de waterleiding en de kachel niet geschikt, en zelfs gevaarlijk om een aarde vandaan te plukken.
squall

Bericht door squall »

Ik woon op de begaande grond. Ik denk wel dat we in de meterkast ergens een aarde aansluiting hebben. Ik zal eens kijken naar de mogelijk. Ik dacht echter dat een pin in de grond slaan een gemakkelijke oplossing zou zijn.
Tsja het is een studenten huis, met een schrale huisbazen zoals huisbazen zijn. Alles waar geen grote noodzaak voor bestaat ook vooral niet doen en ook proberen alles zo lang mogelijk uitstellen tot dat wij als bewoners het maar opgeven...
markje

Bericht door markje »

Ik dacht dat het verplicht om sanitair van staal en radioatoren te aarden.

Groeten Mark
squall

Bericht door squall »

nua hier iig geen sanitair van staal in huis, alleen radiatoren. Ik neem aan dat radiatorleidingen en waterleidingen dus dan geaard zijn?
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Bijna altijd zit het verwamings systeem aan de rand aarde.
Ik heb het voor de gein hier eens gemeten. Netjes 0,0 ohm :)

Dit is echter geen garantie.
Zomaar dus je aarde hier aan knopen heeft geen nut.
Beter is inderdaad even goed je meterkast door spitten.
richard

Bericht door richard »

squall schreef:
nua hier iig geen sanitair van staal in huis, alleen radiatoren. Ik neem aan dat radiatorleidingen en waterleidingen dus dan geaard zijn?
Nee dat mag je niet. Metalen sanitair en een cv-installatie moet geaard zijn maar je mag de randaarde van je apparatuur niet aan metalen sanitair aarden. In de koppelingen van water- en cv-leidingen worden vaak kunststof ringen gebruikt die een goed elektrisch contact verhinderen.

In het verleden werd er wel via de waterleiding geaard maar omdat de loden en ijzeren waterleidingen in de straat steeds vaker vervangen wordt door kunststof is een goede aarde langs deze weg onbetrouwbaar.

Is er iets mis met je apparatuur en je huisgenoot neemt op dat moment een bad dan kan de afloop voor hem/haar fataal zijn.
Soundexcel schreef:
Ik heb het voor de gein hier eens gemeten. Netjes 0,0 ohm :)
Dat zegt dus niet zo veel over de deugdelijkheid als randaarde, zeker als dat met een multimeter is gemeten. Voor het meten van dermate kleine weerstanden heb je een andere meetmethode nodig.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Met Richard eens, zelf lopen klungelen wordt niet wat, kan je alleen door een installatieberdrijf laten doen, dus door de huisbaas betaald etc.
Zeker als je het voor de veiligheid wilt doen. En dat is de reden neem ik aan?
Rob.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Nérgens aarde?

Ook niet in de keuken of in de badkamer?
Dat is wel heel ouderwets. En het klinkt mij nogal gevaarlijk.

Kijk inderdaad eens in de meterkast, post er desnoods eens een fotootje van.

Hebben jullie daar een wasmachine in gebruik? ( of gaat de was naar moeders :?: )

Een randaarde in de grond laten slaan moet je door een erkend installateur laten doen, maar dat is de verantwoordelijkheid van jouw huisbaas denk ik zo. Die is trouwens ook verantwoordelijk voor een deugdelijke elektrische installatie.

Vroeger kon je de boel laten inspecteren door het gemeente energie bedrijf, tegenwoordig zal dat wel via Nuon of Essent ofzo moeten lopen, tegen betaling waarschijnlijk.
Als jij kunt laten aantonen dat de installatie niet deugt, dan heeft je huisbaas denk ik geen andere keus dan de boel te laten opknappen.
squall

Bericht door squall »

ik ben inmiddels wel oud genoeg om mn wassie te doen :wink: en we hebben hier gelukkig dan ook een wasmachine, deze staat samen met de cv aangesloten op een apparte groep en deze groep heeft wel aarde.
Ik zou het hier vanaf kunnen tappen, deze loopt wel redelijk dicht langs mijn kamer. Maar is de aarde van cv en wasmachine niet ernstig vervuild? of is dat niet erg?
Mijn huisbaas ergens voor verantwoordelijk stellen gaat wel, maar werkt niet echt... Die gaan vooral dingen zeggen als, ja dan moet je maar geen 'gevaarlijke' apparaaten aansluiten etc ookal lijkt een koelkast mij toch wel op z'n minst iets wat je zou moeten hebben. Die van ons staat niet op aarde.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dan is er in het pand dus een aardaansluiting aanwezig. Die zou je in de meterkast moeten kunnen terugvinden.

In principe mag een aarde nooit vervuild zijn, het is niet de bedoeling dat er stroom door deze leiding loopt en bovendien is de geleider heel goed met (moeder) aarde verbonden en zal dus écht nul volt zijn.

Je kunt de aarde vanaf de wasmachine aftakken, maar het is netter om het vanuit de meterkast te doen, anders krijg je verbindingen tussen twee groepen. (niet netjes, niet overzichtelijk en daardoor niet veilig.)

Kijk verder eens in je huurcontract... je huisbaas is verantwoordelijk voor jouw veiligheid, ook als je door de vloer zakt moet hij het herstellen. Als jij een koelkast hebt, dan moet deze op een geaarde aansluiting aangesloten (kunnen) worden. Als er een onveilige situatie ontstaat is je huisbaas aansprakelijk, tenzij je een enorme slinger aan verlengdozen en verdeelstekkers gebruikt. Wat aan de muur vast zit (hoort te zitten) is zijn pakkie-an.
danielv

Bericht door danielv »

RobertD schreef:
Dan is er in het pand dus een aardaansluiting aanwezig. Die zou je in de meterkast moeten kunnen terugvinden.

In principe mag een aarde nooit vervuild zijn, het is niet de bedoeling dat er stroom door deze leiding loopt en bovendien is de geleider heel goed met (moeder) aarde verbonden en zal dus écht nul volt zijn.

Je kunt de aarde vanaf de wasmachine aftakken, maar het is netter om het vanuit de meterkast te doen, anders krijg je verbindingen tussen twee groepen. (niet netjes, niet overzichtelijk en daardoor niet veilig.)

Kijk verder eens in je huurcontract... je huisbaas is verantwoordelijk voor jouw veiligheid, ook als je door de vloer zakt moet hij het herstellen. Als jij een koelkast hebt, dan moet deze op een geaarde aansluiting aangesloten (kunnen) worden. Als er een onveilige situatie ontstaat is je huisbaas aansprakelijk, tenzij je een enorme slinger aan verlengdozen en verdeelstekkers gebruikt. Wat aan de muur vast zit (hoort te zitten) is zijn pakkie-an.

precies =D>
richard

Bericht door richard »

RobertD schreef:
Kijk verder eens in je huurcontract... je huisbaas is verantwoordelijk voor jouw veiligheid,
Ook al staat er niets in het contract. De huiseigenaar blijft verantwoordelijk voor de veiligheid van het gehuurde object, hij kan dat niet met een contract afschuiven naar de huurder.

Een recent nieuwsberichtje
danielv

Bericht door danielv »

DAT IS PAS EEN WTF MOMENTJE [size=0]jezus christus[/size] dat is wel heel erg gevaarlijk, adt ze dat nit is opgevallen :!: :!: :!: :-#
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”