inbouwdiepte subwoofer driver

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
daxie

inbouwdiepte subwoofer driver

Bericht door daxie »

ik zal binnenkort twee subs maken op basis van een CSS-SDX15.

deze subwoofer driver heeft een diepte, gemeten vanaf baffle tot einde magneet, van 224 mm. (gemeten van baffle tot onderkant driver zelf is 123mm).

Nu heb ik door een beperkte breedte slechts een binnendiepte van 375mm beschikbaar in mijn kast.

Is dit een probleem, in die zin dat het de prestaties ernstig beinvloedt?

Ter info: de uiteindelijke kast zal ong 300l netto getuned op 14Hz worden.

bedankt,

Wouter
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Wordt de sub dan heel hoog? Anders kom je niet aan 300 liter toch?

Het is niet erg als je maar 10 cm achter de magneet overhoudt. Je moet ervoor zorgen dat het ventilatiegat achter de magneet niet belemmerd raakt.

Als je je sub heel hoog maakt kan je last krijgen van staande golven in je kast. Is ook afhankelijk van het inzetgebied natuurlijk.
daxie

Bericht door daxie »

Montana schreef:
Wordt de sub dan heel hoog? Anders kom je niet aan 300 liter toch?

Het is niet erg als je maar 10 cm achter de magneet overhoudt. Je moet ervoor zorgen dat het ventilatiegat achter de magneet niet belemmerd raakt.

Als je je sub heel hoog maakt kan je last krijgen van staande golven in je kast. Is ook afhankelijk an het inzetgebied natuurlijk.
140 x 60 x 45 zal hij worden dan. maar 140 breed, 60 hoog, 45 diep dus
richard

Bericht door richard »

daxie schreef:
...maar 140 breed,
De eerste staande golf bij 120 Hz. Zorg dat je die goed dempt of ruim buiten het weergavegebied laat vallen.
daxie

Bericht door daxie »

richard schreef:
daxie schreef:
...maar 140 breed,
De eerste staande golf bij 120 Hz. Zorg dat je die goed dempt of ruim buiten het weergavegebied laat vallen.
hoe kan ik die dempen? (behalve dan pritex en baf)?

mss dat ik nog iets hoger kan gaan, dus naar 70cm hoog, en hem dus iets minder breed maken. maar dat kan ik maar ter plaatse zien.
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

Je zou een schot midden in de kast kunnen maken waarmee je de ruimte in 2-en verdeelt. Dan moet je alleen wel 2 basspoorten gebruiken of een slotpoort in t midden maken.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Een slotpoort zou ik niet gebruiken. Die poorten zorgen voor de meeste poortruis in vergelijking met andere poorten. Bij zo een wapperende woofer zou ik een erg grote ronde poort nemen, met van die ronde einden.

Daxie, hoe hoog ga je crossen? Watvoor filter (?dB/octaaf) wil je gebruiken etc.. Zonder meer gegevens is er niks aan te merken op het ontwerp.
daxie

Bericht door daxie »

Montana schreef:
Een slotpoort zou ik niet gebruiken. Die poorten zorgen voor de meeste poortruis in vergelijking met andere poorten. Bij zo een wapperende woofer zou ik een erg grote ronde poort nemen, met van die ronde einden.

Daxie, hoe hoog ga je crossen? Watvoor filter (?dB/octaaf) wil je gebruiken etc.. Zonder meer gegevens is er niks aan te merken op het ontwerp.
bassmanagement zal volledig door de receiver gebeuren.
maw zal gecrosst worden op 80Hz. Momenteel is dit een marantz SR7500

Voor wat equalising zorgt een behringer parametrische equalizer. Amp wordt een pa amp (voorlopig 1 stuk t.amp ta2400).

In de kast zal om de pakweg 15-20cm bracing voorzien worden met de nodige onregelmatige gaten. (Op het gat voor de baspoort na natuurlijk).

Baspoort wordt een PVC-buis van 16cm buitendia (15,2 binnendia) van iets meer dan 80cm lang.

Binnenkant wordt bekleed met plakbitumen-baffletex-pritex.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”