Marantz CD60 modificaties

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb inmiddels op 1 kanaal geluid maar het is vreselijk zacht. Ik moet met mijn oor voor de speaker hangen om het te horen. Van het andere kanaal heb ik de indruk dat ik wel eens het verkeerde aftakpunt van de dac zou kunnen hebben gepakt.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Leeuwarden schreef:
Even snelle reactie vanaf de werkplek: Ik gebruik geen ECC88 maar een 6H6P. :-)
Ik snap nu waar mijn verwarring vandaan komt...

First some facts: 6H6P is written in CYRYLLIC alphabet. That's why sometimes you can find the same tube written in latin which spells 6N6P.
To my knowledge this tube has been produced only in Soviet Union (the oldest sample I found was from 1974, the newest from 89.)
It is a genuine Soviet design, unlike most of their tubes which they copied from the West all the time.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Hmmm... als ik mijn interlinks omwissel, wisselt het hele zachte geluid niet van luidspreker... Er zit iets serieus fout ben ik bang...

Heeeeeeeeeellllllllp :?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Neem er even afstand van. Als je er midden in zit verlies je soms dingen uit het oog die je de volgende dag zo ziet. Werk systematisch alle punten in het schema af en meet/check alle verbindingen.

De oorzaak ga je echt wel vinden en het gaat vast heel goed klinken. :wink:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik betwijfel of de 6N6P (jouw buis) en de 6N1P (aanbevolen buis volgens het schema) helemaal 1 op 1 uitwisselbaar zijn.

Wat je kunt doen is de spanning op pen 6 eens meten. Daar zou een spanning van pakweg 100 tot 140V op moeten staan.

De pin-out van de buis is inderdaad zoals jij aangaf. Dit is gezien vanaf de onderkant van de buis (onderkant voetje). Als je dat niet goed had gedaan, hadden je buizen nooit gegloeid.

Probeer ook eens de spanning over één van de weerstanden te meten. In het schemaatje dat ik in mijn vorige post heb geplaatst, staan de spanningen erbij. Hieruit kun je afleiden of er überhaupt wel stroom door de buizen vloeit.

Ben je er zeker van dat je buizen goed zijn? Waar heb je ze vandaan?

Andere dingen om even te checken:

Zit er een weerstand aan de uitgang van de "lampizator" (in het schema is deze 250kOhm)

Hoe groot is de weerstand aan de ingang?
Die mag best wat groter hoor, 100 Ohm is een veelgebruikte waarde op die plek.

Kun je nog terug naar de originele uitgangen van de speler? Komt daar nog wel geluid uit?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Robert,

Als je op meneer Lampizator zijn site kijkt, is daar een link waarbij je een word documentje download met een hele beschrijving. In dat documentje staat ook het schema dat ik gebruik en dat ik hier eerder gepost heb.

In dat schema dat ik gebruik ontbreekt de uitgangsweerstand.

De buizen komen bij AE-Europe vandaan..

De originele uitgangen van de CD-speler geven nog steeds goed geluid (gelukkig...)

Het probleem dat ik maar zacht geluid uit 1 luidspreker kreeg is opgelost. Er zat een stekker los. (...) Nu komt er heel zacht geluid uit twee luidsprekers...

Jan

(die even afstand heeft genomen en er inmiddels weer schuimbekkend bovenop gesprongen is :mrgreen: ):
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik zou die weerstanden maar snel plaatsen...

De uitgangscondensator moet wel naar "nul" getrokken worden, en we weten niet wat er aan de ingang van jouw versterker zit. Je loopt nu het risico dat de uitgangscondensator zich gaat opladen via willekeurig wat er aan de uitgang komt, als dat bijvoorbeeld jouw vinger is dan loopt het laadstroompje door jou heen. (De spanning begint met 140V !)

Gebruik een weerstand van 390k of 470k ofzo, dat moet goed zijn.
Ben trouwens benieuwd wat er dan met het signaal gebeurt.

Wat is jouw mening over het verschil tussen de 6N1P en de 6N6P ?
Ik heb het word-documentje ooit weleens gelezen, ik zal het nog eens bekijken. Het is een superleuk concept, dus het zou wel leuk zijn als je het werkend krijgt.

Heb je al foto's?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb niet zozeer een mening over het verschil tussen beide buizen. Deze meneer geeft nogal hoog op over de 6n6p, vandaar de keuze.

Ik heb net pin 9 nog even losgehaald van de aarde omdat in het document nergens over pin 9 wordt gesproken. Helaas geen verandering.

Even snel een foto gemaakt. Witte vlek is een weerstandje als tijdelijke bleeder...
Bijlagen
lampie.jpg
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
Ik heb niet zozeer een mening over het verschil tussen beide buizen. Deze meneer geeft nogal hoog op over de 6n6p, vandaar de keuze.

Ik heb net pin 9 nog even losgehaald van de aarde omdat in het document nergens over pin 9 wordt gesproken. Helaas geen verandering.

Even snel een foto gemaakt. Witte vlek is een weerstandje als tijdelijke bleeder...
Ik ben net ook begonnen met een cd speler met buizenuitgang. Het is een philips cd471. Lijkt verdacht veel op die van jou.
Ik ga een 6SL7 buis gebruiken.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het ziet er leuk uit. Voordeel van zo'n grote kast is dat alles er lekker in past.

Dat kleine groene weerstandje onderaan, tussen de twee krokodilklemmetjes, maakt die deel uit van de voeding? Daarmee kun je de spanning mooi op niveau maken.

Ik zat een beetje te speuren in de schakeling, heb je R2 op het mainboard gezet? Of gebruik je de weerstand die al in de speler aanwezig is? Ik zie namelijk geen R2 op de buisvoetjes.

Hoe heb je de uitgangen aangesloten? Ik kon dat niet goed zien. Naar mijn idee heb je per uitgang twee condensatoren van 0,47uF parallel geschakeld, klopt dat?
Heb je daar al een weerstandje naar nul achter gezet?

In alle databladen zie je dat pin 9 van deze buis geaard is, dus het lijkt me geen kwaad te kunnen. Het lijkt erop dat dat een scherm tussen de twee triode secties is.

Heb je ook al eens geprobeerd de verbinding met de originele uitgang te verbreken? Misschien valt het de DAC wat zwaar om twee verschillende uitgangen aan te sturen. Let erop dat je dan een R2 in jouw schakeling hebt zitten.
Bijlagen
In mijn CD460 ziet het er zo uit...
In mijn CD460 ziet het er zo uit...
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Ik zie in het schema van de Lampizator dat een weerstand van 50 tot 100R wordt aanbevolen voor R2. Dit geeft bij 4 mA p-p een voltage van 200 tot 400 mV. De output voltage compliance van de TDA1541 bedraagt 25mV p-p, daar zit je dan ruim overheen wat flinke vervorming zal opleveren. :cry:

Welke waarde gebruik je voor R2?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

De aansluitingen op de DAC:
R=rechts
L=links
A=aarde

Stippelijn verwijst naar het punt waar de draad naar de buisvoet is gesoldeerd.

Link naar dac data: http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/LIN ... 01541A.pdf
Bijlagen
Onderkant tda1541a.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

knuisje schreef:
Welke waarde gebruik je voor R2?

R1=270 Ohm
R2=90 Ohm

(Conform word-documentje)
Bijlagen
Lampizator.doc
(1 MiB) 1800 keer gedownload
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

sevenup schreef:
Leeuwarden schreef:
Ik heb niet zozeer een mening over het verschil tussen beide buizen. Deze meneer geeft nogal hoog op over de 6n6p, vandaar de keuze.

Ik heb net pin 9 nog even losgehaald van de aarde omdat in het document nergens over pin 9 wordt gesproken. Helaas geen verandering.

Even snel een foto gemaakt. Witte vlek is een weerstandje als tijdelijke bleeder...
Ik ben net ook begonnen met een cd speler met buizenuitgang. Het is een philips cd471. Lijkt verdacht veel op die van jou.
Ik ga een 6SL7 buis gebruiken.
Cool! Ik hoop dat je hem sneller aan de praat krijgt als mijn projectje :?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

RobertD schreef:
Dat kleine groene weerstandje onderaan, tussen de twee krokodilklemmetjes, maakt die deel uit van de voeding? Daarmee kun je de spanning mooi op niveau maken.
Klopt!
RobertD schreef:
Ik zat een beetje te speuren in de schakeling, heb je R2 op het mainboard gezet? Of gebruik je de weerstand die al in de speler aanwezig is? Ik zie namelijk geen R2 op de buisvoetjes.
R2 zit op het buisvoetje pin 7. Daar waar de aansluiting op de DAC ook aan vast zit.
RobertD schreef:
Hoe heb je de uitgangen aangesloten? Ik kon dat niet goed zien. Naar mijn idee heb je per uitgang twee condensatoren van 0,47uF parallel geschakeld, klopt dat?
Heb je daar al een weerstandje naar nul achter gezet?
Je ziet het inderdaad goed, het weerstandje zit er echter nog niet. Misschien een beetje stug van me maar dit schema is door meerdere mensen gemaakt bovendien heb ik uit uiterst betrouwbare bron vernomen dat het schema gewoon klopt.
RobertD schreef:
In alle databladen zie je dat pin 9 van deze buis geaard is, dus het lijkt me geen kwaad te kunnen. Het lijkt erop dat dat een scherm tussen de twee triode secties is.
Inderdaad, zo had ik het dus ook opgevat. Er wordt echter in het beruchte word documentje met geen woord over gerept. Het was het enigste wat ik op (beperkt) eigen inzicht had gedaan... Vandaar dat ik ook maar even zonder geprobeerd heb...
RobertD schreef:
Heb je ook al eens geprobeerd de verbinding met de originele uitgang te verbreken? Misschien valt het de DAC wat zwaar om twee verschillende uitgangen aan te sturen. Let erop dat je dan een R2 in jouw schakeling hebt zitten.
Dat durf ik eigenlijk niet. Misschien later als ik alles goed werkend heb.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dit gaat werkend worden hoor, het is altijd lastig om een foutje te vinden.

Wat heb je er voor versterker achter zitten? Ik ben even benieuwd naar de ingangsimpedantie daarvan.
(Ik ben even stug, ivm het naar nul trekken van dat ene pootje van de uitgangscondensator. In het andere schema van Lampizator dat ik postte zit het weerstandje namelijk wel.)


In mijn cd speler liepen er een paar draadbruggen vanaf de DAC naar de standaard uitgangsschakeling, die heb ik doorgeknipt en daar mijn buizenuitgang op aangesloten.

Wat jij nu hebt is dat er twee I-V weerstanden parallel aan elkaar zitten, die van je standaard uitgang, en de R2 van jouw buizencircuit. Misschien is het de DAC wel wat teveel (maar je gewone uitgang doet het nog), of krijgen de buizen te weinig signaal nu.

Heb je al gemeten wat de DC-spanning is op pen 6?
En op pen 3? En pen 8?
Die waardes moeten je vertellen of er wel stroom door de buizen gaat.
Heb je de gloeispanning ook gemeten?

Heb je een oscilloscoop? Dan kun je proberen het signaal te volgen, vanaf het rooster van de onderste buis, tot en met de kathode van de bovenste buis.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Nu had ik toevallig hier nog wat 6SN7 buisjes liggen en in dat bewuste word documentje staat ook een schemaatje voor gebruik met die buis.
Mijn gedachtengang om dat even te maken was om twee dingen uit te sluiten:1 kapotte buizen, 2 ergens een soldeerfout.
Zonet het ding in elkaar gesoldeerd. En ook hier heel zacht geluid net als bij de vorige versie.


Sjips...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

RobertD schreef:
In mijn cd speler liepen er een paar draadbruggen vanaf de DAC naar de standaard uitgangsschakeling, die heb ik doorgeknipt en daar mijn buizenuitgang op aangesloten.

Wat jij nu hebt is dat er twee I-V weerstanden parallel aan elkaar zitten, die van je standaard uitgang, en de R2 van jouw buizencircuit. Misschien is het de DAC wel wat teveel (maar je gewone uitgang doet het nog), of krijgen de buizen te weinig signaal nu.
Ik heb die Poolse meneer gemaild. Hij gaf soortgelijk antwoord als jij schrijft... F*ck, ik meen me te herinneren dat ik ergens gelezen heb dat dat niet hoefde... Anyway... Ik ga het morgen even proberen...
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik heb ook gelezen dat het niet hoefde... maar als er twee weerstanden meedoen zou het wel eens zo kunnen zijn dat het tóch moet.

Heb je die spanningen nog kunnen meten?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

1 kanaal geeft geluid! Bij het andere kanaal moet ik waarschijnlijk nog een printbaan doorsnijden...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

En twee kanalen geluid! Jippie! Probleem was niet de printbaan maar de draadbrug die ik moest losmaken en nog op de print leunde....

Dan mag mijn bezoek nu wel weggaan, kan ik even luisteren hoe een en ander klinkt met een (brakke) Sovtek 6SN7...

Hopelijk morgen ook even de 6N6P even proberen....
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Wauw! :mrgreen:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Gefeliciteerd!!

Dus uiteindelijk moest je de verbinding naar de originele uitgang doorsnijden?

Ben ook benieuwd wat het verschil is tussen de 6SN7 en de 6N6P.
Heb je die 6SN7 ook op dezelfde spanning draaien?

In mijn cd-speler draait het hele spul op iets van 300V ( ! ) Volgens mij heb je dan wat meer "headroom". Een buisje als gelijkrichter kan ook nog schelen. Lekker door experimenteren dus.
=D>
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Dank je :-)

De originele verbindingen moesten inderdaad doorgesneden...
De 6SN7 staat op op zo'n 180, 190V Ik weet dat die buis veel hoger kan maar hang dat ook niet in van de ruststroom?

Wat is volgens jou het verschil tussen een solid state en een buizen gelijkrichter qua klank?

Die Poolse meneer maakte ook nog een opmerking om de CD60 NOS te maken... Misschien ga ik dat ook nog eens doen...
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Wauw! :mrgreen:
dus het klinkt ...... hartstikkende mooi :)
Plaats reactie