Buizen hoofdtelefoon versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
sevenup

Buizen hoofdtelefoon versterker

Bericht door sevenup »

Nu dat mijn losse voeding werkt, is het tijd voor een versterkertje die op deze voeding draait. Mijn oog is gevallen op een hoofdtelefoon versterker. Die stond nog op mijn verlanglijstje. Nog even en alles wat ik heb aan audio apparatuur heeft buizen :D

Schema

Afbeelding

Het schiet al lekker op. Ben alleen wel vergeten om wat foto's te maken tijdens het solderen. Dit is wat ik tot nu toe klaar heb...
Bijlagen
headphone_2.JPG
headphone_1.JPG
Biarritz

Bericht door Biarritz »

Hoi Sevenup,

Is een leuk versterkertje hoor. Ik heb hem anderhalf jaar geleden ook gebouwd. Helaas gebruik ik hem nu erg weinig en is de voedingstrafo ondertussen naar een ander project gegaan.

Groet

Patrick
Bijlagen
6N1P 001.jpg
sevenup

Bericht door sevenup »

Biarritz schreef:
Hoi Sevenup,

Is een leuk versterkertje hoor. Ik heb hem anderhalf jaar geleden ook gebouwd. Helaas gebruik ik hem nu erg weinig en is de voedingstrafo ondertussen naar een ander project gegaan.

Groet

Patrick
Hallo Patrick. Ziet er mooi uit zeg :D

Heb nu geluid uit de mijne, maar vind hem een beetje bass-heavy. Misschien iets minder terugkoppeling doen? Meestal geeft dat meer hoog, minder laag.

Ben nu bezig met het netjes bekabelen en met een houten rand rondom. Zal binnenkort nog wat meer foto's posten...

Groeten,

Michiel
sevenup

Bericht door sevenup »

Zo, het hout is gezaagd. Moet nog wel geschuurd worden langs de randjes, maar geeft alvast een idee hoe hij er uit gaat zien. Bovenkant wordt nog zwart gespoten, en dan is hij klaar :D

Speelt al erg leuk. Heb iets minder terugkoppeling gedaan als aangegeven in het schema. Hierdoor komt het laag beter in balans met het hoog. Wat vooral opvalt is de rust in het midden en hoog. Rechtstreeks uit de CD speler geeft toch een wat schellere/fellere indruk. Maar dit is iets wat ik ook al had gemerkt met mijn buizen voor/eind versterker. Meer rust in het geluidsbeeld.

Stand tot nu toe...
Bijlagen
headphone_3.JPG
headphone_4.JPG
sevenup

Bericht door sevenup »

Nu eerst genieten :D

Hij speelt heerlijk. Genoeg power en heel veel detail. Net een paar uur geluisterd, en is absoluut niet vermoeiend, wat ik normaal wel ervaar. Binnenkort de bovenkant maar eens spuiten en het hout lijmen...

Hier de versterker in actie
Bijlagen
headphone_6.JPG
headphone_5.JPG
Forza

Bericht door Forza »

Ziet er erg leuk uit!!

Wat voor een hoofdtelefoon gebruik je er eigelijk bij :?:
sevenup

Bericht door sevenup »

Philips sph8900

Voor het geld een geweldige hoofdtelefoon. Ik heb veel foodtelefoons geprobeerd tot 100 Euro, en deze sprong er voor mij echt uit.

Ziet er niet overdreven uit, zit uitstekend met grote oorschelpen en zachte kusssens. Lekker hoog redement. Veel detail en strak laag.
Forza

Bericht door Forza »

Dat had ik niet verwacht :oops: , met zo'n mooie versterker had ik wel een exotischere koptelefoon verwacht :lol:
sevenup

Bericht door sevenup »

Forza schreef:
Dat had ik niet verwacht :oops: , met zo'n mooie versterker had ik wel een exotischere koptelefoon verwacht :lol:
Tja, ooit komt er wel een mooie hoofdtelefoon met 600 Ohm impedantie. Dan kan de buizenschakeling ongeveer 300mW leveren ipv 15mW nu...
sevenup

Bericht door sevenup »

Zo, de voeding weer uit elkaar gehaald. Heb de bovenkant gespoten in zijdeglas zwart. Straks even weer opbouwen en dan is het versterkertje zelf aan de beurt.
Bijlagen
headphone_7.JPG
sevenup

Bericht door sevenup »

De voeding is klaar :D Ziet er netjes uit.

Nu het versterkertje nog...
Bijlagen
headphone_8.JPG
headphone_9.JPG
sevenup

Bericht door sevenup »

Zo, enn toen was hij klaar :D

Vandaag echt zo'n dag om lekker te prutsen. Van de week de bovenkant al gespoten, vandaag alles in elkaar gezet.

Nog wat luistertesten gedaan tussen deze hoofdtelefoon versterke en de standaard hoofdtelefoon uitgang op mijn CD speler.

Eerste wat opvalt is dat de buizen veel ruimtelijker en dynamischer spelen. De standaard uitgang van de CD speler klinkt nogal vlak en kil.
Ook komt de buizentrap lager en klinkt gewoon aangenaam warm.

Al met al een geslaagd project :D
Bijlagen
headphone_10.JPG
headphone_11.JPG
sevenup

Bericht door sevenup »

En klinken doet hij :D

Kan niet anders zeggen dan een heel lekker geluidje. Lekker vol in het laag, maar toch met veel lucht en detail in mid-hoog. Ruis is er helemaal niet en vermogen is voldoende.

Toch begint het zelfbouwvirus weer op te spelen. Misschien iets single ended met wat grotere eindpitten...

Moet ik nog maar eens over nadenken. Als ik iets nieuws maak zal deze waarschijnlijk in de verkoop gaan. Heb alleen geen idee wat ik voor zoiets zou moeten vragen. Staan niet vaak te koop.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

sevenup schreef:
Heb alleen geen idee wat ik voor zoiets zou moeten vragen. Staan niet vaak te koop.
Bovendien wordt er al snel degenererend gedaan over zelfbouw. Niemand weet de echte waarde te schatten en zijn portemonee open te gooien. Als je het verkoopt mag je echt blij zijn als je je gemaakte kosten er uit hebt..
Maar je kan ook wel eens mazzel hebben...

Kees
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Of misschien gewoon op een andere plaats in gebruik nemen? Bij de PC ofzo?

Je kunt ook eerst investeren in de jouw "droomkoptelefoon".

Heb je de "Blue Ears" ontwerpen van Jan Deckers al eens bekeken?
http://members.lycos.nl/deckersmoll/

Post eens een schemaatje van de voeding, of had je dat al ergens gedaan?
sevenup

Bericht door sevenup »

audiomanics schreef:
Bovendien wordt er al snel degenererend gedaan over zelfbouw. Niemand weet de echte waarde te schatten en zijn portemonee open te gooien. Als je het verkoopt mag je echt blij zijn als je je gemaakte kosten er uit hebt..
Maar je kan ook wel eens mazzel hebben...

Kees
Daar heb je wel gelijk in. Moet net iemand vinden met verstand van zaken die de waarde kan schatten. De meesten willen toch gewoon een kant en klaar produkt van een gerenommeerd merk.

De gemaakte kosten waren niet zo hoog. De meeste onderdelen heb ik gekregen of had ik nog liggen. Alleen moet ik de uren niet meetellen, dat wordt hij meteen onbetaalbaar :shock:
sevenup

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
Of misschien gewoon op een andere plaats in gebruik nemen? Bij de PC ofzo?

Je kunt ook eerst investeren in de jouw "droomkoptelefoon".

Heb je de "Blue Ears" ontwerpen van Jan Deckers al eens bekeken?
http://members.lycos.nl/deckersmoll/

Post eens een schemaatje van de voeding, of had je dat al ergens gedaan?
Zal eens kijken of ik het schema van de voeding nog heb liggen. Volgens mij niet, maar ik moet hem toch nog maken voor het archief en voor op mijn site.
Plaats reactie