Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

robbiedobbie

Bericht door robbiedobbie »

asterduc schreef:
robbiedobbie schreef:
Geniet nog van de laatste nacht Concave Ed!
Binnenkort gaan ze naar huis.
zou je ze wel meenemen RobertJan?

Volgens mij gaan die lieverd's zoveel heimwee krijgen naar mijn luisterruimte dat ze bij niet willen klinken!
als je ze te hard mist, mag je ze best 's komen opzoeken hoor.......
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Vandaag was een belangrijke dag voor de Concaves, want een aantal Audio VIP's kwamen hem tijdens de HEZB2008 beluisteren.
Ditmaal aangestuurd door de juiste apparatuur waarop ze ontwikkeld zijn alsook in de thuishaven waar ze zijn afgesteld. Dus geen excuus van foute ruimte en niet bijpassende electronica.

En hier de reply die ik heb gehoord:
- Jos Van Eyndhoven: zeer mooi, fijn en open hoog. Een mooi klinkende speaker.
- Marc Heijligers: Je zult vele hifizaken moeten bezoeken om een dergelijke speaker te vinden. Het hoog mag nog een ietsje meer hebben. Bekken mogen wat meer naar de voorgrond. Iets meer indivueel detail is hier nog uit te halen.
- Tony Gee: Er is nog verbetering mogelijk in de overgang tussen laag en mid. Ik mis een ietsje punch in het gebied rond 200 hz.
- Rob Dingen: Elke keer dat ik hem hoor klinkt hij beter, zo ook nu. Het mid en hoog mag een db zachter en ik merk een kleine verkleuring in het gebied tussen laag en mid.
- Rolph Smulders: Dit is een opvallend goed klinkende speaker. Werkelijk top.
- Erik van Voorst: wat een kracht en dynamiek die uit die Concaves komen zonder dat ze daar enige moeite mee hebben.

ik heb niet alle replies vernomen of onthouden, dus als iemand zijn eigen ervaring hier wil posten, dan graag.
Bart, Merijn, Christiaan, Jan, en ... hadden ook een mening, maar die kunnen ze hier beter zelf met hun eigen woorden neerschrijven.

Ed.
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Met wat meer dempingsmateriaal in de laagkasten kun je het "dikke" onderin wegkrijgen waardoor er meer definitie komt in het lage middengebied, de middentoner iets meer energie geven onderin zijn bereik en dan ben je er bijna. :wink: Pas daarna kijken of je iets bovenin wilt aanpassen of niet. Ik vond met name de ruimtelijkheid erg goed van deze speakers met veel diepte. :)
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

Het is altijd leuk om te lezen hoe verschillend mensen speakers ervaren. Alvorens daar op in te gaan, eerst maar de sterke punten van de speakers.

Sterke punten:
- Veel drive. Het klinkt "lekker". Dat is met name de push onderin.
- Homogeen. Ondanks dat er wat klankbalans oneffenheden te horen zijn, klinkt de speaker als een geheel.
- De speaker klinkt zoals Engelsen dat zeggen "wet". Je hoort het verschil tussen een "b" en een "p", en ook tussen een "fffff", "chchchch" en "sssss". Met name dat vind ik een sterk punt van deze speaker.
- Muzikaal. Dat is waar het over gaat. Om een speaker met zoveel fun-en-drive te vinden, zal je in de winkels inderdaad flink moeten zoeken.

Een paar mogelijke open deuren voor verbetering (op basis van een paar tracks, dus met een slag om de arm):
- Box kleuring. Er is duidelijk sprake van box kleuring in het 200-350Hz gebied. Experimenteer met wat wol in het midden van de kast, en een minieme hoeveelheid elders. Net zoals Tony al zei zal dit ook ten gunste komen van de transparantie. De bas komt nu "uit een box" i.p.v. los van de speakers. Daardoor mist de bas wat drive op de pluk van de snaren, en gonst het soms wat teveel.
- Mid-hoog. Ik hoor wat hardheid in de overgang van het mid-hoog. Ik denk dat je daar nog wat met het filter zou kunnen "zoeken". Dat is ook hetgeen wat je hoort met Diana Krall (op de HEZB CD staat een track om dat te testen :)).
- Mid: Het mid staat denk ik wat te hard. Dat is denk ik t.g.v. de kastkleuring, je bent geneigd dit te "maskeren" door het mid wat harder te zetten. Het timbre neigt naar met bolle handen tegen je mond aan praten, en trommeltjes lopen relatief snel vast (alsof er sprake is van dynamische compressie).
- Attack: Aan de track van Sylvain Luc kon je horen dat je wat attack mist. Het is niet "snel". Dat komt denk ik door bovenstaande redenen, en omdat het hoog wat zacht staat (om zaken als brushes te laten "slissen", en bekkens metalig te maken).

Er is 1 punt dat ik moeilijk in kan schatten hoe je dat zou moeten verbeteren, omdat er waarschijnlijk ook interactie is met bovenstaande, en dat is transparantie en 3D image: Dit is wat mij betreft het zwakkere deel van de speaker zoals die nu is. Ik vind het geluid nogal aan de speaker "plakken", het komt "uit de kasten", en de geluidsbronnen hangt niet ergens in de ruimte. Nu is de gedempte luister ruimte daar voor een deel debet aan, maar het gaat ook al op voor watbetreft pinpointing.

Dit zijn overigens mijn observaties, en het is an sich al interessant om te zien hoe de meningen verschillen. Tony vind het imaging aspect wel goed, en Rob vond dat er eerder teveel hoog dan te weinig hoog in de speakers zat.

Concluderend, al een zeer muzikale speakers, maar ik denk dat er nog flinke stappen te maken zijn met niet al te gek veel moeite.

Grtn,
Marc
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Marc en Tony,

het laag/mid kan ik bevestigen. Heb het nu ook gemerkt. Dit is een resultaat van de filterwijziging net voor Breda. Toen is die bult bij het mid filter eruit gehaald. De woofers hebben wel een iets kleinere spoel gekregen, maar dat is niet voldoende om het detail in dat gebied terug te krijgen.
Ik hoor zelf ook iets resonerend rond de 2-300 hz, bij trio's geeft dat weliswaar een mooie kleuring op de contrabas, maar het hoort niet! Zal daar eens wat meer demping insteken, vooral dan in de gesloten baskast (is momenteel spaarzaam gedempt).

Voor het hoog moet ik passen. Ik heb onvoldoende ervaring op dat vlak om er fouten in te horen. Wel heb ik gemerkt dat bij het vorige filter de bekken iets meer metaalklank hadden, ook het trekken van bassnaren (Marcus Miller) klonk meer op de voorgrond en dat is nu wat meer ingetogen.

Ed.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ed,

Ik heb samen met Christiaan ook eens geluisterd naar je speakertjes.

Wat ons direct opviel (met Tori Amos vooral), was dat je hoog wel heel erg nadrukkelijk aanwezig was.
Of dat er aan ligt of de tweeter ietsjes te hard staat, of aan de resonanties die sommigen ring rad's hebben op 4kHz kon ik zo 1,2,3 niet plaatsen.

Wat ons ook direct opviel, was dat er (zoals anderen ook al zeggen) weinig output was rond de 100-200 Hz.
Het klinkt wel lekker droog dan, maar wel iets te droog.
Christiaan noemde dat het bijna klonk alsof je de bafflestep was vergeten (daar had het wel iets van weg).

Na een tijd geluisterd te hebben (actief en passief luisteren) vonden we ook beiden dat het totale plaatje beter kon.
Ik vond het niet een mooi geheel, maargoed wellicht heeft dat met de boven genoemde problemen te maken.

Je kon zegmaar niet gaan zitten luisteren en dat je binnen 1 minuut eigenlijk het systeem was vergeten. Het was was onrustig zegmaar.

Een aantal punten hierboven heb ik wellicht iets overdreven op geschreven, maar dat geeft wel wat beter weer wat ik er mee bedoel :)

Tot nu de beste scanspeak die ik gehoord heb :)
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik had ze 3 jaar geleden voor het eerst en het laatst in Breda gehoord. Toen was er een overweldigend laag en een vrij nasaal mid en fris hoog.

Gisteren hoorde ik een totaal andere speaker: gelukkig :) Het laag en midlaag was strak en detailrijk, maar toch wat ingetogen. Wat wel opviel was dat het lekker diep doorliep op een subtiele manier en dat vind ik dan wel weer prettig.

Voor mijn gevoel was het hoog wat fel. Op zich vind ik dat wel lekker, maar voor Bart was het teveel. Voor mij misschien ook wel. Ik heb wel eens meegemaakt dat een klein beetje minder ervoor zorgde dat ook de rest opeens veel beter op zijn plek viel. Diana Krall klonk echter er lekker en vertrouwd. Daarna hebben we Tori Amos opgezet, en dat klonk toch wel opeens echt anders dan ik gewend was. Ik miste ergens iets dat ik niet precies kon plaatsen... Een soort van gat leek het wel. Misschien is dat wel juist die kleuring waar anderen over spreken?

Wees niet bang, dit wil natuurlijk niet zeggen dat het een slechte speaker is. In tegendeel zelfs :) Maar er is gewoon nog wat meer uit te halen denk ik.
Laatst gewijzigd door voodooless op di 10 jun 2008, 0:11, 1 keer totaal gewijzigd.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Bart,
ik weet niet in hoeverre ik je argumenten voor 'waar' moet nemen, maar het heeft mij aan het denken gezet.
Je verhaal geeft een aantal tegenstrijdigheden aan.
Ik stel me de vraag in hoeverre dat jij in staat bent om een systeem als de Concave echt te kunnen beoordelen.

Mijn kritiek ga je beledigend ervaren, daar ben ik me zeer van bewust, en toch wil ik het posten, temeer omdat het een vraag is die we ons allemaal eens moeten stellen.

Kijk, ik bouw al 35 jaar speakerkastjes, was 10 jaar muzikant, heb 150 gitaren gebouwd en enkele jaren free-lance als geluidstechnieker in een opnamestudio gewerkt.
Als ik eerlijk moet zijn dan moet ik bekennen dat ikzelf niet in staat ben om een set bestaande uit een doorontwikkelde Concave speaker, enkele Thel mono's en de Wadia speler echt te beoordelen.

Dan komt bij mij de vraag hoe iemand met slechts een fractie van die ervaring stelt dat hij dat wel kan en daar ook nog aan toe voegt geen Scan Speak te hebben gehoord die klonk! misschien is dat gelijk ook het antwoord op de vraag.

Ik vind je een ontzettend aardige kerel en wil graag beroep doen op je kennis omtrent zaken waar jij veel verstand van hebt. Maar ik heb er moeite mee als je gaat stellen wat er aan een goed functionerend systeem fout zit, of beweren dat een Scan Speak tekort schiet, dat lijkt me wat te hoog gegrepen.

De moderator kan deze post gerust verwijderen als dat gewenst is, maar ik denk dat dit een punt was waar ieder maar eens moet over nadenken en beseffen hoe weinig we weten en hoeveel we nog niet weten. En dat besef je pas vanaf dat je meer weet!

Groeten,
Ed.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wat mij betreft word er niets verwijderd. Bart is goed genoeg om een woord te incasseren. Overigens, hij kan niet meer dan zeggen wat HIJ hoort. Dus ook jij moet kunnen incasseren, al zul je het wel beter kunnen plaatsen als je alles in de juiste context ziet, wat jou zeker moet lukken.

Wowly
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

voodooless schreef:
Ik had ze 3 jaar geleden voor het eerst en het laatst in Breda gehoord.
Gisteren hoorde ik een totaal andere speaker.
Dat klopt ook Christiaan, maar ik denk voor wat het laag betreft dat dit eerder het resultaat is van de aanstuurelectronica en vooral de geluidsacoustiek.
Weet dat in de ruimte waar je gisteren zat, er dippen en pieken zijn van 10 db in het gebied tussen 50 en 100 hz. In de grote zaal destijds in Breda lag dat anders
voodooless schreef:
Voor mijn gevoel was het hoog wat fel.
... en dat klonk toch wel opeens echt anders dan ik gewend was.
Na de reply van Bart ben ik gaan denken wie nu kan bepalen of het meer of minder moet zijn. Wat is eigenlijk 'juist'?
Je kunt zoiets afstellen naar je persoonlijke smaak, naar de natuurgetrouwheid, naar de beste meetcurve, ... en dat geeft verschillende resultaten.

Dat het anders klinkt als dat je gewend bent, ... misschien zit er dan iets fout bij dat wat je gewend bent! Datzelfde fenomeen heb ik tenminste lange tijd gehad met mijn bassystemen. :oops:
voodooless schreef:
Ik miste ergens iets dat ik niet precies kon plaatsen... Een soort van gat leek het wel. Misschien is dat wel juist die kleuring waar anderen over spreken?
Die kleuring geeft volgens mij net een extra vulling.
Ook hier zou ik misschien voorzichtig durven zeggen dat jouw referentie iets toevoegd wat je bij de Concave mist.
voodooless schreef:
Maar er is gewoon nog wat meer uit te halen denk ik.
en dat geldt voor elke speaker neem ik aan.
nu, we gaan daar nog wat aan werken!, ... totdat RJ ze komt ophalen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik denk dat je alle kritiek mee moet nemen, of ze nu van meer of minder ervaren luisteraars afkomstig zijn. Gewoon voor jezelf checken of er niet een kern van waarheid in zit. Je hebt zelf gevraagd om de mening van Bart. :wink:

Ik kan er ook nog wat aan toevoegen: wat ik heb gehoord in Breda was vooral ook het laag/mid dat nog niet 100% klopte. Ik denk dat wat Tony aangeeft ik ook zou doen: ietsje meer de middentoner laten spelen in het lage mid en de demping van de baskast nog wat aanpassen en dan daar weer het filter op afstemmen. Ruimtelijkheid en imaging kan ik helaas niets over zeggen, daarover oordelen gaat niet op basis van de luisterruimte/opstelling in Breda.
dre zit met zijn laatste project hier trouwens nu ook mee te stoeien: zeer goed midden/hoog, strak laag, maar op de overgang hoor je de baskast nog. Een meting vlak voor de conus laat een perfect plaatje zien, maar helaas geeft zo'n meting geen beeld van de energie die de baskast zelf nog afgeeft (paneelresonanties).

Je loopt nu ook tegen het moeilijkste stuk aan van een drieweg, dat is juist de laag/mid overgang. Soms moet je gewoon domweg gaan proberen, bv scheidingsfrequentie aanpassen of de filterorde aanpassen, net zolang tot de puzzelstukjes in elkaar vallen.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik kan me heel erg goed vinden in wat de meesten zeggen alhier! Soms lijkt het wel of ik de enige ben die zich bepaalde dingen opvalt bij een bepaald systeem, maar deze keer helemaal niet. Ik sta er ook van te kijken hoe analytisch sommigen kunnen zijn als ze naar muziek luisteren. Verbazingwekkend.

Maargoed, mijn simpele conclusie: fantastisch, en toch klonk het ook alsof het idd nóg meer potentie had. Ik zat 3 x niet op de hotspot, maar heb toch ERG mooie dingen gehoord. Zoals de enorme dynamiek (stil........HARD), zeer fraaie textuur en resolutie, al hoorde ik andere zeggen dat ze dat juist wat minder vonden, Ik zal wel niet veel gewend zijn. Het is lullig om te zeggen, maar het klijkt wel of je die middentoners een bepaald karakter kunt geven, zo goed lijk je te horen dat je te maken hebt met die middentoners van SS. En ik vond ze erg mooi om te zien staan. Ik denk dat ik ze nog mooier vind met metaalaccenten, het lijkt zo wel een rots van graniet. Erg mooi!

Wat in MIJN ogen minder was waren de bassen. In tegenstelling tot je eerste protoptype was er een MIJLENVER verschil, al vond ik het nog steeds wat te ronkend, maar dat is ook ed's "ding" heb ik zo het gevoel. En opnieuw hier wéér, met die tweeter heb ik ook weer van dat "rinkelen" in mijn oren. Waarschijnlijk omdat ik die zijdezachte 9900 van ss gewend ben. Ik hoor dit nog veel sterker bij Thiels overigens, alhoewel de speaker van montana dit weer niet had (eerste die ik hoorde...).

Waarom heb ik het gevoel dat er meer inzit? Omdat de resolutie zo goed is verwacht ik op een of andere manier ook een imaginair "beeld" voor me te hebben, al vond tony het op de hotspot helemaal goed 8)

Resolutie was zo goed, dat merkte ik pas echt toen bij een bepaald nummer van tony de drummer alleen maar hoefde te vegen met zo'n kwastje. En je kon dat vegen echt HEEL erg goed volgen, echt textuur. Soms dan gebeurde er wat in het stuk, en dan begon die drummer wat minder te vegen, wat meer onrustiger zal ik maar zeggen. En als dan het lastige of interessante stuk voorbij was voelde je de drummer zich weer herpakken en gaan concentreren op het vegen, wat dan weer heel soepel en relaxed klonk. Hahaha dat was een erg leuke ervaring! Nog niet eerder zo gehad eigenlijk.

Ed en Rob, nogmaals gefeliciteerd met dit stuk!

Jan
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Laat ik dan ook maar iets zeggen.
Ik heb ze een dikke maand geleden gehoord en het zijn gewoon hele goed luidsprekers.
Ik heb Ed ook de puntjes van opbouwende kritiek verteld en die kwamen redelijk overeen met een aantal punten die anderen ook geschreven hebben.
Ik kan niet, ik mag niet en ik wil ook niet vergelijken met een hoornsysteem als wat ik heb staan. Een dergelijk "drive", levendigheid en plaatsing heb ik nog nooit uit "gewone" speakers gehoord, echt niet!
Dat de Concaves tot in den treure zijn bemeten en berekend was te horen. Ik denk ook dat de combinatie met een goede buizenversterker nog wel wat aan een paar effecten kunnen doen evenals "gemene" truukjes met koolstof. Dat zijn welliswaar externe elementen maar het is ook niet alleen een luidspreker waar je naar luistert.
Ik vind het hele mooie speakers en Ed weet zelf wel waar hij de puntjes op de i kan zetten...
Gewoon een dikke pluim, Ed!

Kees
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

asterduc schreef:
Dat klopt ook Christiaan, maar ik denk voor wat het laag betreft dat dit eerder het resultaat is van de aanstuurelectronica en vooral de geluidsacoustiek.
Weet dat in de ruimte waar je gisteren zat, er dippen en pieken zijn van 10 db in het gebied tussen 50 en 100 hz. In de grote zaal destijds in Breda lag dat anders
Kan heel goed hoor. Wat ik vooral miste was wat kick en slam. Daar moet je mee uitkijken dat het niet teveel gaat worden, maar voor mijn smaak was het net wat te rustig. Wel wel heel mooi was, was de detaillering.
Na de reply van Bart ben ik gaan denken wie nu kan bepalen of het meer of minder moet zijn. Wat is eigenlijk 'juist'?
Je kunt zoiets afstellen naar je persoonlijke smaak, naar de natuurgetrouwheid, naar de beste meetcurve, ... en dat geeft verschillende resultaten.
Juist is het als jij het "af" vind. Iedereen heeft zijn eigen smaak, en daar kun je niets aan veranderen. Bart houdt van bartspeakers, Christiaan houdt van christiaanspeakers, en Ed houdt van edspeakers. Dat dat niet altijd even realistisch is, of de curve niet altijd even recht is niet erg. Maar je gaat nooit meemaken dat iedereen unaniem zal zeggen dat ze een speaker top vinden.
Dat het anders klinkt als dat je gewend bent, ... misschien zit er dan iets fout bij dat wat je gewend bent! Datzelfde fenomeen heb ik tenminste lange tijd gehad met mijn bassystemen. :oops:
Vooral het verschil in gewenning tussen Diana Krall en Tori Amos vond ik erg verdacht eigenlijk. Wat ik van thuis gewend ben ik ook niet optimaal, maar ik heb wel een stel oordoppen (Etymotic ER4)die mij een prima beeld kunnen geven van hoe iets zou moeten klinken. Die dingen kleuren vrijwel niet, en zijn vrijwel geheel vlak kwa response, en dan moet ik vaststellen dat ik bij Tori Amos toch iets geks hoorde.

Misschien zit dat wel aan de opname, en is mijn referentie niet goed... maar alles wat ik kan doen is verwoorden dat ik heb gehoord.
scrutinizer

Bericht door scrutinizer »

asterduc schreef:
Bart,
ik weet niet in hoeverre ik je argumenten voor 'waar' moet nemen, maar het heeft mij aan het denken gezet.
Je verhaal geeft een aantal tegenstrijdigheden aan.
Ik stel me de vraag in hoeverre dat jij in staat bent om een systeem als de Concave echt te kunnen beoordelen.

Mijn kritiek ga je beledigend ervaren, daar ben ik me zeer van bewust, en toch wil ik het posten, temeer omdat het een vraag is die we ons allemaal eens moeten stellen.

Kijk, ik bouw al 35 jaar speakerkastjes, was 10 jaar muzikant, heb 150 gitaren gebouwd en enkele jaren free-lance als geluidstechnieker in een opnamestudio gewerkt.
Als ik eerlijk moet zijn dan moet ik bekennen dat ikzelf niet in staat ben om een set bestaande uit een doorontwikkelde Concave speaker, enkele Thel mono's en de Wadia speler echt te beoordelen.

Groeten,
Ed.
Ed,

Allereerst mijn complimenten voor het ontwerp en de bouwkwaliteit van de Concave.
Wat mij sterk opviel - zoals Marc ook al aangeeft - is de verscheidenheid in 'perceptie' van enkele liefhebbers waar het de 'afstemming' van de Concave's aangaat.
Persoonlijk laat ik mijn waarden oordeel niet afhangen van 2 korte muziek fragmenten in een electrisch/akoestische setting waar ik - mede door gespreksonderwerpen met genodigden :wink: - niet serieus op 'gefocused' ben geweest........I'll take a rain check :lol:
Waar ik wel wat over wil zeggen is; vlak het 'belang' van kennis welke 'jij' omtrent - basgitaren en hun 'karakteristieke' eigenschappen - overjaren ... en dus ook in deze akoestische omgeving - heb weten te distileren.
Het zit hem vaak in 'bepaalde' cue's - waar ons kort akoestisch geheugen - wanneer geadresseerd ( zie het als een vorm van dither die op deze wijze door 1 LSB heen breekt) pas herinnerd/herkend wat juist is...m.a.w. vergelijk R. Waters zijn 'Fender' Presision Bass aan de 'Alembic' sound van Mark King ....of bijv. de wat 'vreemd' afgestelde EQ van de 'Acoustic 360' van J. Pastorius ....voor jou 'bekend' terrein ... verscherpte perceptie gevormd door zeer 'gepassioneerde' interesse ... een belangrijke .... "slice of the pie" :wink:

Anton.
Laatst gewijzigd door scrutinizer op di 10 jun 2008, 19:43, 2 keer totaal gewijzigd.
erik van voorst
In memoriam †

Bericht door erik van voorst »

Hoi Ed,

Ik denk persoonlijk dat die Concave op de Classe een heel stuk anders gaan klinken zeker voor wat betreft het hoog....dat zou best wel eens wat vriendelijker kunnen uitpakken...

Ik vond de resolutie een erg sterk punt...TOP

Marc/Rob/Anton en nog een enkeling (waar je heerlijke coteletten voor heb geregeld....herinner ze daar maar aan :lol: ) de aangewezen personen voor fine-tuning.

Verder vond ik het gaaf dat die speakers zo een heerlijke slam 8) hadden ondanks het feit dat dit voor mij persoonlijk niet een prioriteit is..

Afwerking hoeven we het niet over te hebben gewoon zeer gave materiaalkeuze !!!!

Al heb ik ze maar even gehoord heb ik toch een beetje beeld dus proficiat met deze Beauties jij en Robbiedobbie gaan daar nog veel lol aan beleven.
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

"Er is geen kok die voor iedereen op de wereld lekker kan koken" zeggen ze wel eens, en dat is met speaker bouwers niet anders.

Iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeuren, en zal tunen naar zijn smaak en prioriteiten. Ik heb van het weekend, en ook gisteren met Rob Dingen bij ons thuis mijn gitaar laten horen. Het aanslaan van 1 snaar geeft zoveel klank rijkdom, transparantie, en dynamiek, de interactie met de kast en andere snaren (die gaan meetrillen), de afstraling van energie, het uitsterven van de klank, iets wat ik nog nooit uit welk weergave systeem met welk bron materiaal dan ook heb mogen horen.

Ik stel dan ook stevige vraagtekens bij opmerkingen als "Tori Amos hoort zo te klinken". Hoe weet je nu hoe Tori hoort te klinken? Hooguit hoe het op het merendeel of "jouw favouriete installatie" klinkt. Of, ik denk nog meer to-the-point", hoe jij graag zou willen dat het klinkt! En dat is persoonlijk.

Watbetreft speaker bouw zal je denk ik een onderscheid willen maken in:

- Design fouten. Resonanties, sibilance, flinke afwijkingen in het timbre, waarbij techniek je flink vooruit kan helpen.

- Persoonlijke afstemming. De een een vette bas, de andere een holografisch beeld, etc. etc. Je kan bepaalde stukken van de gitaar benadrukken met kast, unit keuzes, filtering, etc., om het voor jouw relevante stuk gitaar te benadrukken. Maar wat je ook doet, het is niet zoals de echte gitaar klinkt. Dus dan maar hoe jij als ontwerper de gitaar wil laten klinken (als dat lukt, zo eenvoudig is speaker ontwerp niet).

Ook in die laatste categorie, ik vind dat er wat te makkelijk gesproken wordt over te weinig dit-of-dat, zus-en-zo bij de Concave, en dat er weinig beargumenteerd wordt waarom dat zo is. Zeggen dat er "te weinig hoog in zit" heeft geen waarde op zich. Zeggen dat er "te weinig hoog in zit, omdat bekkens niet metalig na-zingen" heeft meer zin. Dan heeft de opmerking een context, en kan iemand bepalen of hij dat belangrijk vind, en een reden om tot een herontwerp over te gaan.

Overall is de Concave een muzikale speaker, waar je met plezier naar muziek kan luisteren. Can you wish for more?

M.
meanman64

Bericht door meanman64 »

Ik heb lang zitten nadenken of ik iets zou gaan posten.Nu ik de uitleg van Marc lees kan ik dat alleen maar beamen.Ik heb ze ook beluisterd op enkele cd's die ik uitgekozen had en wat ik gehoord heb was in mijn oren geweldig.Voor mij was er 1 ding dat voor mij anders naar voor moest komen maar wie ben ik om daarover te oordelen.Voor mij was dat de bas.Goed dat is dan dat,toen ben ik gaan luisteren naar andere punten in het spectrum en daar heb ik persoonlijk niks op aan te merken.Met de bas bedoel ik dat ik hem graag anders had gehoord maar dat wil niet zeggen dat dit geen fantastische speaker is.Ik zou hem eens willen horen op een Pass Lab omdat ik weet welk een invloed die kunnen hebben op speakers.Langs de andere kant heeft ieder zijn smaak en daar valt niet over te twisten.
Ed, in mijn ogen en oren heb je knap werk geleverd.

Patrick
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

MOD

Ik heb de discussie omtrent de klank van de Concave afgesplitst naar hier, zodat deze draad mooi dedicated blijft aan de concave's

MOD

Wowly
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Ed,

Helaas heb ik je Concaves nog niet kunnun horen, maar hopelijk komt het er nog een keer van :)

Na het genoemde commentaar (afgesplitst in een ander draadje) over de klank, met name in het midden-hoog, ben ik wel erg benieuwd naar het afstraalgedrag. Aangezien de kast, ondanks de ronding, nog steeds wel scherpe hoeken heeft zou er diffractie kunnen optreden aan deze randen. Daarnaast kan het afstraalgedrag informatie geven over de koppeling met de ruimte.

Mvg,
Bertor
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

misschien had je het al overwogen, maar het eerste woord dat me te binnen schoot toen ik de suggesties over dempen las was Twaron
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

bertor schreef:
... ben ik wel erg benieuwd naar het afstraalgedrag. Aangezien de kast, ondanks de ronding, nog steeds wel scherpe hoeken heeft zou er diffractie kunnen optreden aan deze randen.
klopt, alhoewel dat wel meevalt.

De Concave Mk2 gaat in ieder geval een iets zachtere overgang krijgen.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

net wat actuele foto's geschoten.

Tevens heb ik wat historiek foto's op Picasa geplaatst
http://picasaweb.google.nl/collier6/Concave
Bijlagen
023 [1600x1200].JPG
019 [1600x1200].JPG
WMC

Bericht door WMC »

Heb je bewust gekozen voor de verschillende richtingen van het fineer? Dus tussen topkast en baskast.
robbiedobbie

Bericht door robbiedobbie »

leuk om die foto's zo samen te zien...

Beetje zoals een huis bouwen.. Als je vooraf zou weten hoeveel werk het zou zijn, zou je er nooit aan beginnen.

Maar dit is een heel leuk en leerrijk project geweest!
Laatst gewijzigd door robbiedobbie op zo 15 jun 2008, 1:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”