Audes 100W100-6

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Audes 100W100-6

Bericht door StevenW »

Heren van deze Audes,

Op het onderstaande plaatje staat een aantal afmetingen van de driver.

Afbeelding

De diameter van de flens en de positionering van de gaten voor de schroeven staan er netjes op, maar niet wat de diameter van de bovenkant van de korf is. Dat is echter wel een belangrijk gegeven, want dat is wat ik uit mijn baffle moet frezen.

Weten jullie wat de diameter voor het gat voor de woofer moet zijn? Dus niet de diameter van de flens, want die weet ik immers al.

Alvast bedankt en vriendelijke groet!

P.S. Ik heb al gemeten op verschillende manieren hoor, maar dat is niet echt nauwkeurig.

Steven
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

Volgens mij staat er 270mm, of begrijp ik je vraag niet goed?

oww, wacht, ik begrijp je vraag idd niet goed :oops:

Heb je de driver al? Zo ja, meet dan gewoon ff de breedte van die flens en trek die 2x van die 270mm af.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Anders laadt je het plaatje toch in paint? kun je pixels tellen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

touwtje er om en delen door pi
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

richard schreef:
Anders laadt je het plaatje toch in paint? kun je pixels tellen.
Dan moet het plaatje wel op schaal zijn.

Ik heb trouwens een weekje geleden nog een gat voor een driver gefreesd. Die had ik in mijn enthousiasme wat te klein gemaakt. Ik heb hem weten te vergroten door de rand van de cirkel af te ronden met een afrondfrees en dan vanaf de andere kan met een kopieerfrees de iets grotere diameter van de afronding te kopiëren. Zo heb ik het gat een paar mm groter kunnen maken (moest dit truukje wel 2x doen). Werkte als een tierelier. Een gat groter maken lukt dus wel, kleiner maken is erg lastig :+
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ik snap je vraag (omschrijving) nog steeds niet, maar de oplossing van henkjan lijkt me het beste :)
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

De diameter van de bovenkant van de korf, dus net onder de flens :wink:

Dit kun je met een schuifmaat eenvoudig meten. Met die pen die er aan de onderkant uitkomt, kun je t hoogteverschil meten tussen de flens en de korf.

CODE: Selecteer alles

270 - 2*(gemeten waarde) = benodigde diameter
Als het goed is, is dit tussen de 250 en 245mm..
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

richard schreef:
Anders laadt je het plaatje toch in paint? kun je pixels tellen.
Dat plaatje is niet op schaal. Dat wordt dus niet nauwkeurig. Wel leuk bedacht! :)
Henkjan schreef:
touwtje er om en delen door pi
Heb ik al gedaan. Ik heb het ook al gemeten door de driver te klemmen tussen twee parrallel ten opzichte van elkaar staande plankjes. Dan meet ik de afstand tussen de binnenkanten van die plankjes. Vrij nauwkeurig, maar niet voldoende. Volgen jullie het nog? :P
Boppo84 schreef:
Dit kun je met een schuifmaat eenvoudig meten.
Nope. Schuifmaat niet groot genoeg. :cry:
b_force schreef:
...ik snap je vraag (omschrijving) nog steeds niet...
Het is verdraaid lastig te omschrijven. Ik heb geen Paint of zoiets, anders had ik het plaatje even bewerkt om te laten zien waar het om gaat.

Simpel gezegd: Hoe groot moet het gat voor deze woofer zijn?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Finlux,

Op het plekje van de pijl zet je je schuifmaat. Dit maal twee afhalen van de 27.0 cm is je gat maat.

Afbeelding

Van wie het kwartje nu precies is hou ik me buiten, maar ik hoop dat ie nu valt!

Groet Roland
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Ik heb dezelfde woefer en heb gewoon over de overstekende rand een lineaal gelegd en dat maal twee. Een beetje zoals Roland doet.

Als je twijfelt of je het wel goed ziet doe je 1 of 2 milimeter bij de uiteindelijke diameter.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

thefinlux schreef:
Henkjan schreef:
touwtje er om en delen door pi
Heb ik al gedaan. Ik heb het ook al gemeten door de driver te klemmen tussen twee parrallel ten opzichte van elkaar staande plankjes. Dan meet ik de afstand tussen de binnenkanten van die plankjes. Vrij nauwkeurig, maar niet voldoende. Volgen jullie het nog? :P
waarom wil je dat nou zo precies weten dan? 1 à 2mm te groot is toch goed genoeg lijkt me?
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Voor de visueel ingestelde mensen:

(en anders maakt je toch eerst een proefstuk (iets te groot, dan kun je een nauwkeurige schatting maken hoeveel kleiner het gat moet))
Bijlagen
100w100_6_schuifmaat.GIF
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Geweldig Boppo ! Ik wist niet dat je de schuifmaat ook zo kon gebruiken !
(maar dit terzijde)
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Boppo84 schreef:
...Als het goed is, is dit tussen de 250 en 245mm...
Uhm...nee. Ik kom op 234mm. :?

Ik zeur. Ik maak eerst een paar proefstukken. Hoe groot het dan precies is, is eigenlijk helemaal niet relevant. :oops:

Wel een geinige oplossig Boppo! Zo kan het inderdaad ook.

Bedankt voor jullie reacties heren.
DerKammi
Berichten: 25
Lid geworden op: do 22 feb 2007, 8:52
Locatie: Dokkum
Contacteer:

Bericht door DerKammi »

234mm is het idd.

Kan het nog heugen van mijn bouw weekend met deze driver. 18mm aan beide kanten.

Zelfs met vanaf beide kanten frezen zat de driver in 1x met deze maat.
Plaats reactie