van auto-versterker naar thuis-eindversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Juriaan
Ook commercieel actief

van auto-versterker naar thuis-eindversterker

Bericht door Juriaan »

Hoi , misschien een beetje vreemd voor jullie maar iemand kwam met dit idee omdat de amp toch maar ligt te liggen en ik m om de dooie dood niet weg doe ,leek het me een leuk idee om mn becker energy 400 om te bouwen voor thuisgebruik , of beter gezegd , intact te laten en een omvormer voor de voeding te zetten en dit samen in een behuizing te zetten met ieder een eigen "kamer" ivm de koeling

waar ga ik zo'n omvormer vinden ? zou 80 A max aan 12v/13,8v moeten leveren en niet te duur zijn anders kan ik beter een goede stereo amp kopen

voor vraag twee eerst een aantal tech-specs :

-4x100 watt @4ohm /2x200 watt @8ohm /2x100watt @4ohm +1x200watt @8ohm.
-freq response : 10Hz - 60 kHz
-Attenuation ratio : >100
-S/N ratio : > 105 dB
-distortion factor : <0,01% @50 watt ,f=1 kHz
-input sensetivety: 0,3 - 3 V
-input impedance : 7Kohms ongebalanceerd , 3,5 Kohms gebalanceerd
-channel seperation : > 80 dB
-damping factor : 1000 @ 100 Hz en 1kHz , 500 @ 20kHz

fotootje erbij van de opbouw voor de liefhebbers
Afbeelding
Afbeelding

nu vraag twee : heb ik hier nu nog een pre-amp bij nodig ? zal in iedergeval iets nodig hebben om het volume te regelen en wil hier zeker geen auto spul voor gebruiken
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hallo Juriaan,
Ik heb deze vraag hier ook eens gesteld en kreeg daarop het volgende antwoord: Probeer de interne omvormer die in de versterker zit om de autospanning (ca 13V) naar een voedingsspanning voor de versterker (30-60V, alnaargelang het vermogen van de versterker) omzet uit te schakelen en de uitgangsspanning van de omvormer van buitenaf erop te zetten. Zo heb je slechts 1 voeding, waardoor het verlies ook meevalt.

Succes.

Als preamp kun je een potmeter gebruiken die je tussen je bron en de versterker plaatst.

Groeten,
Mischa
richard

Re: van auto-versterker naar thuis-eindversterker

Bericht door richard »

Juriaan schreef:
...anders kan ik beter een goede stereo amp kopen
Je geeft zelf het antwoord al.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Kijk jier eens: http://marantzforum.nl/forum/index.php/ ... 056.0.html

€ 160,- is eigenlijk geen geld voor deze versterker. Die gaan gemiddeld tussen de 250 en 300 euro van hand tot hand. Ik neem hem niet omdat ik een kalere uitvoering wil hebben zonder de Tape-drukkers (puur uit optische overweging). Dit is wel ongeveer de beste PM-80 die je kunt hebben. Zwaardere voeding, beter afgewerkt.

Groeten,
Mischa
Juriaan
Ook commercieel actief

Bericht door Juriaan »

leuk dat er nu al versterkers worden aangeboden , ik ken de versterker niet en heb m nooit gehoord dus ik kan er geen zinnig woord over zeggen , wel kan ik je vertellen dat ook ik niet van toeters en bellen houd en in mijn beleving er een minima aan knoppen op een versterker hoort te zitten .
zal binnenkort maar eens een luisterdagje inlassen en eens een paar goede audiozaken aandoen om mijn wensen even in kaart te brengen ...
Plaats reactie