woofer met dubbele spreekspoel

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

woofer met dubbele spreekspoel

Bericht door Raymond »

Ik heb een 10" woofer met dubbele spreekspoel, deze zit in een gesloten kist gebouwd en dient als sub.
Nu wil ik maar één spoel gaan gebruiken (ze zijn beide 4 ohm. 2 en 8ohm zijn in mijn geval onhandige waarden).

Wat doe ik nu met de spoel die "over" is? Moet ik die kortsluiten of juist niet?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Gewoon lekker openlaten, Zeker niet kortsluiten...

Kees
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hoe zitten de spoelen nu dan? want een spoel open geeft andere parameters dan bv serie of paralel.

ik zal ff zoeken, ik heb nog ergens een artikel van Adire hierover
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

Op dit moment 1 spoel aangesloten, de andere open.

Ik dacht dat ik er iets over gelezen had in één van mijn luidsprekerboeken, maar ik kan het niet terugvinden.

Op internet heb ik wel een heel verhaal gevonden over hoe je de parameters kan beinvloeden door er een weerstand op aan te sluiten, maar echt uitleg over wat de effecten zijn van open laten/kortsluiten kan ik niet vinden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Raymond schreef:
Nu wil ik maar één spoel gaan gebruiken
Raymond schreef:
Op dit moment 1 spoel aangesloten, de andere open.

je wil dus wat je al doet :roll:

anyway: in de bijlage wat leesvoer van Dan Wiggins (Adire) over DVC drivers, ik denk dat hier in zou moeten staan wat je zoekt
Bijlagen
DualVoiceCoilDrivers.pdf
(13.33 KiB) 323 keer gedownload
DualVoiceCoilWiring.pdf
(261.45 KiB) 473 keer gedownload
ResistivelyDampedOperation.pdf
(49.21 KiB) 256 keer gedownload
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ik dacht dat er in het boek van Vance ook nog wat stond hierover, maar dat weet ik niet zeker meer.



Groeten Mark
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

Henkjan schreef:
Raymond schreef:
Nu wil ik maar één spoel gaan gebruiken
Raymond schreef:
Op dit moment 1 spoel aangesloten, de andere open.

je wil dus wat je al doet :roll:
Ja en nee :) De sub is af en in gebruik, en het niet aansluiten van de 2de spreekspoel leek mij de veiligste optie. Dat gaf mij de mogelijkheid om uit te zoeken wat de beste manier van aansluiten is.

Die artikelen verklaren een hoop. Volgens Dan zou een sub beter moeten klinken met de 2de spoel kortgesloten, maar verlaagt het de efficiëntie met 3dB.
Aangezien hij aan een niet al te zware versterker hangt, laat ik de spoel dus maar mooi open. Dat zal dan wel iets minder goed klinken, maar ik kan de efficiëntie wel goed gebruiken.

Bedankt voor de artikelen :)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Raymond schreef:
Aangezien hij aan een niet al te zware versterker hangt, laat ik de spoel dus maar mooi open.
Waarom zet je de spoelen dan niet in serie, dan heb je in ieder geval meer rendement uit je woofer. De versterker heeft het makkelijker en is bovendien de demping van de versterker over de woofer beter.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

is voor in de auto, 8ohm werkt dan niet lekker :)
Plaats reactie