woofer met dubbele spreekspoel
Moderator: Beheerdersteam
woofer met dubbele spreekspoel
Ik heb een 10" woofer met dubbele spreekspoel, deze zit in een gesloten kist gebouwd en dient als sub.
Nu wil ik maar één spoel gaan gebruiken (ze zijn beide 4 ohm. 2 en 8ohm zijn in mijn geval onhandige waarden).
Wat doe ik nu met de spoel die "over" is? Moet ik die kortsluiten of juist niet?
Nu wil ik maar één spoel gaan gebruiken (ze zijn beide 4 ohm. 2 en 8ohm zijn in mijn geval onhandige waarden).
Wat doe ik nu met de spoel die "over" is? Moet ik die kortsluiten of juist niet?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Op dit moment 1 spoel aangesloten, de andere open.
Ik dacht dat ik er iets over gelezen had in één van mijn luidsprekerboeken, maar ik kan het niet terugvinden.
Op internet heb ik wel een heel verhaal gevonden over hoe je de parameters kan beinvloeden door er een weerstand op aan te sluiten, maar echt uitleg over wat de effecten zijn van open laten/kortsluiten kan ik niet vinden.
Ik dacht dat ik er iets over gelezen had in één van mijn luidsprekerboeken, maar ik kan het niet terugvinden.
Op internet heb ik wel een heel verhaal gevonden over hoe je de parameters kan beinvloeden door er een weerstand op aan te sluiten, maar echt uitleg over wat de effecten zijn van open laten/kortsluiten kan ik niet vinden.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Raymond schreef:Nu wil ik maar één spoel gaan gebruiken
Raymond schreef:Op dit moment 1 spoel aangesloten, de andere open.
je wil dus wat je al doet
anyway: in de bijlage wat leesvoer van Dan Wiggins (Adire) over DVC drivers, ik denk dat hier in zou moeten staan wat je zoekt
- Bijlagen
-
- DualVoiceCoilDrivers.pdf
- (13.33 KiB) 323 keer gedownload
-
- DualVoiceCoilWiring.pdf
- (261.45 KiB) 473 keer gedownload
-
- ResistivelyDampedOperation.pdf
- (49.21 KiB) 256 keer gedownload
Ja en neeHenkjan schreef:Raymond schreef:Nu wil ik maar één spoel gaan gebruikenRaymond schreef:Op dit moment 1 spoel aangesloten, de andere open.
je wil dus wat je al doet
Die artikelen verklaren een hoop. Volgens Dan zou een sub beter moeten klinken met de 2de spoel kortgesloten, maar verlaagt het de efficiëntie met 3dB.
Aangezien hij aan een niet al te zware versterker hangt, laat ik de spoel dus maar mooi open. Dat zal dan wel iets minder goed klinken, maar ik kan de efficiëntie wel goed gebruiken.
Bedankt voor de artikelen
Waarom zet je de spoelen dan niet in serie, dan heb je in ieder geval meer rendement uit je woofer. De versterker heeft het makkelijker en is bovendien de demping van de versterker over de woofer beter.Raymond schreef:Aangezien hij aan een niet al te zware versterker hangt, laat ik de spoel dus maar mooi open.
