Projectje

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

WayKin

Bericht door WayKin »

Interficior schreef:
Dynaudio tweeters staan onder veel mensen bekend als de beste dometweeters ooit gemaakt. Vooral de Esotar versie. Nu levert Dynaudio niet meer voor DIY-doeleinden dus een Dynaudio-tweeter is niet iets dat je dagelijks langs ziet komen.

Als het echt niet klinkt zijn er ten eerste mensen die springen om zulke tweeters en ten tweede zit er dan wellicht iets niet helemaal puik in het filter?

Edit: 't Is geen Esotar zo te zien, maar het kan nog wel gewoon een Esotec zijn. Morel behoort ook nog tot de mogelijkheden.
hier een fototje om het wat duidelijker te maken

Visotec blijkbaar, zegt het je wat? beetje bruikbaar voor high end doeleinden?

gr
Bijlagen
het tweetertje
het tweetertje
WayKin

kleine update

Bericht door WayKin »

heb vandaag weer kunnen beunen aan me projectje, heb de eerste kast inmiddels helemaal in de epoxie gezet en geschuurd (strak resultaatje al zeg ik het zelf)

heb me nog kunnen focussen op het speakerdoek frame, in het kleine rondje die voor de baspijp komt wordt het doek naarbinnen gevouwen, br dus altijd in het zicht :)

voor zover
Bijlagen
01062008114.jpg
01062008115.jpg
01062008113.jpg
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Leuk frame zo. Erg leuk idee om je BR pijp zichtbaar te houden. Ben benieuwd hoe dat staat als het doek erop zit.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Is zo'n frame van uitgezaagd MDF niet heel kwetsbaar?
danielv

Bericht door danielv »

RobertD schreef:
dat lijkt mij ook? zo'ndun randje :o
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

In een Philips boekje staat dat je die balkjes nog moet verstevigen met van die ijzeren dingen, ben de naam ff kwijt...
mipo

Bericht door mipo »

Mooie aandruk constructie hoor.. heb je per keer gewoon een dunne mdf plaat gebruikt ?
WayKin

Bericht door WayKin »

RobertD schreef:
het is idd een kwetsbaar frame, geldt niet zozeer voor de onderkant maar denk dat het met genoeg bevestigingspunten wel goed komt, zal er heel voorzichting mee om moeten gaan!!
WayKin

Bericht door WayKin »

mipo schreef:
Mooie aandruk constructie hoor.. heb je per keer gewoon een dunne mdf plaat gebruikt ?
het zijn in totaal 8 plaatjes van 3mm mdf per kant, kon er 3 tegelijk klemmen, eerst 1, dan 2 keer 3, en een laatste afwerk plaat om de kopkanten van de verdikte bodem en bovenkant af tewerken,
goed in de bruislijm zetten en per klemming zo'n 12 uur laten drogen.
WayKin

Bericht door WayKin »

Vuurkat schreef:
In een Philips boekje staat dat je die balkjes nog moet verstevigen met van die ijzeren dingen, ben de naam ff kwijt...
zou je voor mij kunnen kijken wat die 'ijzeren dingen' zijn, misschien kan ik er nog wat mee?
meanman64

Bericht door meanman64 »

Je had beter niet zo ver in de hoeken uitgezaagd,je hebt namelijk plaats genoeg om nog een stuk te laten zitten in de vier hoeken.Zaag 4 hoekplaatjes en bevestig ze in de hoeken of gebruik van die L-profielen.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Die "ijzeren dingen" zijn waarschijnlijk "Stoelhoeken".

Alleen moet je daarvoor een schroefje draaien in het kopse MDF, dat maakt de stevigheid er niet beter op.... misschien stoelhoekjes erin lijmen met 2-componenten lijm?

Of toch maar gewoon voorzichtig zijn?
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

WayKin schreef:
zou je voor mij kunnen kijken wat die 'ijzeren dingen' zijn, misschien kan ik er nog wat mee?
Volgens mij stond dat hier. Ik weet niet meer in welke het stond (is al een tijdje geleden dat ik ze heb gelezen), maar ik weet niet of het wel handig is om het te gebruiken.
WayKin

Bericht door WayKin »

ik denk dat ik wel gewoon een nieuw frame zaag, met in de hoeken hout (45 graden ofzo, iets meer 'vlees') dat geeft ook ruimte geeft om de bevestigingspunten in te boren en is direct steviger,
dank voor de tip meanman64 :) !!

heb vandaag wat speakerdoek op de kop getikt, polyester, wil de speaker doormeten met en zonder doek (toch is kijken wat het verschil is)

heb alleen nog nooit doek bevestigd, iemand tips, wat is het best voor zo'n frame, nieten lijkt me niets, dacht aan lijmen maar welke lijm hebt ik dan nodig? is met hete lijm werken misschien een optie?

gr
meanman64

Bericht door meanman64 »

Waarom zou nieten een probleem zijn?
Trouwens knap projectje.Ipv een nieuw frame te zagen verstevig deze eerst met 4 hoeken te zagen en deze lijmen en dan de zaak nog eens bekijken of het nodig is om een nieuw frame te maken.
WayKin

Bericht door WayKin »

meanman64 schreef:
Trouwens knap projectje.Ipv een nieuw frame te zagen verstevig deze eerst met 4 hoeken te zagen en deze lijmen en dan de zaak nog eens bekijken of het nodig is om een nieuw frame te maken.
nieten heeft denk ik de kans om het mdf te splijten, het is maar 15 mm dik en is op 12 mm uitgezaagt, zal het proberen op dit frame want de beslissing is al genomen, dit frame gaat op de troep hoop. had er trouwens niet echt gedachte aan gegeven hoe ik het zou bevestigen dus de optie om in de hoeken iets meer mdf te laten zitten spreek me erg aan (2 vliegen in 1 klap)

hoekjes erop lijmen en doen wordt em niet, ben ik te perfectionistisch voor.

nog tips over andere bevestigings methoden van speakerdoek?
meanman64

Bericht door meanman64 »

Heeft het een bepaalde reden waarom je er een doek voorspant?Ik persoonlijk zou de units laten zien ipv verstoppen.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

meanman64 schreef:
Heeft het een bepaalde reden waarom je er een doek voorspant?Ik persoonlijk zou de units laten zien ipv verstoppen.
Helemaal mee eens. Zeker met die mooie units met die gele conussen.

Ik heb ooit een paar Tannoy Mercury M20 speakers gehad, die klonken zonder doek ook gewoon mooier. Meer helderheid. Was misschien psychisch, maar voor mij leek het echt of er een gordijn open werd gedaan.
Bovendien hadden deze speakers een wooferunit met semi transparante conus, te mooi om achter een doekje te verstoppen.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

WayKin schreef:
meanman64 schreef:
nieten heeft denk ik de kans om het mdf te splijten, het is maar 15 mm dik en is op 12 mm uitgezaagt, zal het proberen op dit frame want de beslissing is al genomen, dit frame gaat op de troep hoop. had er trouwens niet echt gedachte aan gegeven hoe ik het zou bevestigen dus de optie om in de hoeken iets meer mdf te laten zitten spreek me erg aan (2 vliegen in 1 klap)

hoekjes erop lijmen en doen wordt em niet, ben ik te perfectionistisch voor.

nog tips over andere bevestigings methoden van speakerdoek?
Met een strijkbout en hotglue. Beetje rondzoeken en dan strand je wel op een post van mij waar ik het een beetje beschrijf.
WayKin

kleine update

Bericht door WayKin »

heb vandaag weer wat kunnen werken aan het speakerdoekrekje met hoekjes :) waarom ik er speakerdoek voor doe, ik wil gewoon de optie hebben , met en zonder. heb ook niet zoveel ervaring in het beluisteren (eerste serieuze projectje) dus als jullie zeggen dat het zonder doek beter klinkt, zal dat zo zijn, kom ik dan vanzelf wel achter :o

de tweede kast is trouwens ook bijna klaar voor de spuiter, nog 1 plamuur laagje morgen en weer zo'n rekje zagen (tijdrovend wel) en dan nogsteeds dat filter, denk dat het een 2de orde word, maar heb daar al helemaal geen ervaring mee dus ALLE TIPS zijn altijd welkom

voor zover
Bijlagen
03062008130.jpg
03062008128.jpg
meanman64

Bericht door meanman64 »

Ik zou vooreerst de units infresen anders heb je meer kans op reflexies op je voorfront.Als je mogelijk hebt effe doormeten.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

én zwarte schroefjes natuurlijk... (smaak kwestie)

eventueel een aantal zwart verven met een matte lak.
WayKin

Bericht door WayKin »

bartsegers schreef:
én zwarte schroefjes natuurlijk... (smaak kwestie)

eventueel een aantal zwart verven met een matte lak.
Schroevjes zijn ook tijdelijk, heb ze laten meten vandaag, moest even snel gebeuren, heb dus wat standaard schroeven gepakt!!

maar wordt allemaal zwart!!
WayKin

Bericht door WayKin »

wie weet er een goed programma om filters uitterekenen??
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

WayKin schreef:
Edit: 't Is geen Esotar zo te zien, maar het kan nog wel gewoon een Esotec zijn. Morel behoort ook nog tot de mogelijkheden.
hier een fototje om het wat duidelijker te maken

Visotec blijkbaar, zegt het je wat? beetje bruikbaar voor high end doeleinden?[/quote]

Beetje late reactie... Het lijkt op een Morel, alleen daar is de frontplaat te dik voor. (mdt 29) Ik denk niet dat er in die visonik speakers dynaudio tweeters zitten, dat is prijs technisch bijna onmogelijk. Ik denk dat het een kloon is van Morel/ Dynaudio. (anders zou er wel trots vermeldt worden, wij gebruiken Morel tweeters) Het kan ook nog een voor visonik op oem basis gebouwde morel zijn met een plastic frontje om de kosten te drukken.

Deze tweeter kan maar zo beter wezen dan de tweeter die je nu gebruikt in je kevlar project :D

Groet Roland

PS: ik zou ze ook zonder front laten, ziet er erg mooi uit die knal gele woofer en mid 8)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”