the 'RED-AMP' (2xkt88 pp buizen eindversterker)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

the 'RED-AMP' (2xkt88 pp buizen eindversterker)

Bericht door doppedoos »

Dit keer werd het hoogste tijd om mijn 'blikke trommeltjes' over te bouwen. Dit plan was al geruime tijd geleden ontstaan daar ik veel commentaar kreeg op mijn trommeltjes en eigenlijk al ruim een jaar geen wijzigingen meer had doorgevoerd.

Een klein beetje geschiedenis:
Mijn 'blikke trommeltjes' zijn al te bewonderen geweest op de Breda I & III luisterdagen. Door de vele wijzigingen zijn er her en der wat extra gaten gevallen in de 'trommeltjes' en heb ik besloten om van de EL34 eindbuis over te stappen naar de KT 88 omdat de EL34 buizen niet zo 'sterk' zijn. Zowel in vermogen (eigenlijk geen problemen mee) als qua constructie... Mijn ervaring is dat de EL34 (die ik gebruikt heb) niet erg sterk zijn qua constructie en op 1 of andere manier snel stuk gaan! De KT88 (die ik gebruik) blijven wel heel?!
Hiervoor zijn er minimale wijzigingen doorgevoerd in het schema en is de voeding nog wat stiller gemaakt.

Dit keer ook gekozen om het draadje pas op te starten bij de voltooiing van het project daar ik anders behoorlijk afgeleid word door het FORUM zelf en weer te lang achter de PC blijf zitten 8) . Een extra impuls heb ik natuurlijk gekregen door de BREDA LUISTERDAG IV :!: . Dit omdat ik eigenlijk nog maar een paar details moest afronden na 'BREDA' en gewoon bouwen!

Hier een paar foto's van de 'blikke trommeltjes':

(luisterdag Breda III)
Bijlagen
READ-AMP-005.jpg
breda07_11.jpg
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Hier dan gedeeltelijk gedemonteerd:
Bijlagen
READ-AMP-006.jpg
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Hier dan het begin van de nieuwe 'RED-AMP':
Gekozen is voor een standaard U-profiel (aluminium) van 100 mm wat in mijn geval Rood geanodiseerd gaat worden:
Bijlagen
RED-AMP-040.jpg
RED-AMP-030.jpg
RED-AMP-020.jpg
READ-AMP-010.jpg
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Wat creativiteit om het prachtige verdeel apparaat van Daddy nu toch echt een keer te gaan gebruiken! Dit voor de koel gaatjes van de buizen (kt 88 wordt wel warmer dan de EL34 :!: )
Bijlagen
RED-AMP-070.jpg
RED-AMP-060.jpg
RED-AMP-050.jpg
Laatst gewijzigd door doppedoos op za 31 mei 2008, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Trafo's netjes ingieten:
Bijlagen
RED-AMP-090.jpg
RED-AMP-080.jpg
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

uiteindelijk (rood) anodiseren, monteren, electrisch aansluiten en draaien:
Het idee van het anodiseren en het gebruik van aluminium heb ik overgenomen van Audiomanics. Na lang overwegen heb ik toch gekozen voor een standaard profiel omdat het uitfrezen uit een massief alu-blok te kostbaar is als je de gereedschappen niet hebt.
Bijlagen
RED-AMP-140.jpg
RED-AMP-130.jpg
RED-AMP-120.jpg
RED-AMP-110.jpg
RED-AMP-100.jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

=D> mooi :!:
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Dat ziet er zeker netjes uit Simon.
Mooi dat rood.
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Thanks!

Wat ik bijna zou vergeten is dat een niet onbelangrijke reden dat ik deze vorm heb gekozen is de vijand van elke krachtige buizenversterker namelijk de WAF factor! Dit modelletje met z'n 10 cm diep! en 34 cm breed en 16 cm hoog valt hopelijk in de smaak! De eerste complimenten heb ik al binnen! Niet te geloven! Zelfs de vrouwelijke medewerksters bij AE vonden hem 'schattig' O:) . Als dat geen voordeel is 8)
Ik probeer later nog wat 'mooiere' foto's te posten

Groet, simon
knuisje

Bericht door knuisje »

Prachtig gedaan! =D>

Is dat een soort hars wat je in de trafo's giet?
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@knuisje:
inderdaad, trafo giet hars :lol: Kun je bij de meeste trafo bouwers kopen. Ik haal ze bij AE
Groet, S
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Heeeeel aantrekkelijke bakjes geworden, Simon!
Het blauw verlichtte venstertje met het buisje erachter wordt een beetje jouw handelsmerk, gok ik?? Ziet er in ieder geval erg gelikt uit.

Hoe los je de zijkanten en de onderkant op? houten zijpaneeltjes misschien?
Kunnen de buisvoetjes ook onder gemonteerd worden zodat de buisjes niet zo los hoog staan en de bovenkant mogelijk meer gelijk komt met de bovenkant van de trafo's?

Kees
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@ Audiomanics, Kees,
Zijkantjes zitten inderdaad hardhouten plaatjes (niet op foto's te zien). Het blauwe verlichte venstertje is kitch maar wel mooi 8) en inderdaad: past bij het voorversterkertje....

Buisvoetjes onderkant....dit is een lange overweging geweest :-k ...heb het uitgeprobeerd maar werd al met al toch warm en vond het uiteindelijk niet mooier...Enfin, gekozen voor bovenop! Jammer dat de kt88 buisjes nu net boven de trafo's uitsteken. Met in achterhoofd dat ik uiteindelijk eigenlijk de RED-AMPS misschien wel ga uitvoeren met de 6550 buis 8) die net iets 'anders' klinkt en WEL precies onder de trafo kappen blijft.... (met buisvoetjes bovenop gemonteerd). Heb ook pas definitief bovenop gemonteerd nadat ik de schattige 'dop' moertjes gevonden had...breekt het geheel net iets.
Kan wel merken dat je oog voor detail hebt!! en snap jou vraag dan ook HELEMAAL :!:

Wat dacht je van: uiteindelijk blauwe eindbuisen??

Groet, Simon
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nice!!!

I want one!!

Jan
daniel

Bericht door daniel »

Simon,

zoals ik in Breda ook al zei: ongelooflijk elegante en mooie versterkers! Ik was geloof ik niet de enige die ze aan Quad deed denken. Ik heb effe een foto opgezocht.

je vertelde me dat je het alu ergens online gekocht had. Welke metaalhandel was dat? (ja, waarschijnlijk ga ik het design schaamteloos jatten voor een paar eigen monoblokjes).
Bijlagen
quad22quadiie.jpg
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik weet niet of ik dat blauwe venster wel kitsch vind.. Heel wat merken hebben een dergelijk venstertje, maar nemen daar dan oranje verlichting voor om het "gloeien van de buis" te simuleren. Vaak met een half ronde spiegel achter het buisje zodat je niet goed ziet waar je eigenlijk naar kijkt. Als het weinig moeite is kun je eens kijken wat een oranje verlichting voor effect heeft... Maar ik vind dat blauwe erg mooi..(ik heb iets met blauwe lampjes kennelijk)
Omdat je toch al blauw op die rode versterker hebt zitten kan de combinatie met blauwe buisjes best leuk staan.
Blauwe buizen geven echter niet die warm rode kleur. Dat wordt eerder iets geel-wittig.
Nog even doorzagen over die voetjes.. Kun je daar nog een zwart kraagje omheen leggen met ongeveer de diameter van de socket van die KT? zodat de buis wat meer aansluit op het frame, zonder een warmteprobleem te genereren?
Als je toch al zoveel effort gestoken hebt in iets moois kun je het ook perfect proberen te maken imho..
Het mag ook best erg warm worden, toch? daar zijn het buizen voor..
(grote sticker op de voorkant "Do Not Touch.." :lol:

Kees
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

paar details:
Bijlagen
RED-AMP-190.jpg
RED-AMP-180.jpg
RED-AMP-170.jpg
RED-AMP-160.jpg
RED-AMP-150.jpg
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Kees
ga nog een keer nadenken over de buisvoetjes! met name jou idee....Ik weet het niet....vind het zo ook wel mooi, maar.....denk...
Groet, S
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Erg mooi Simon nou ja ik had ze op de Breda dag ook gezien.
6550 tja je hebt ze kunnen beluisteren.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Hee ja! Die heb ik nog uitvoerig zitten bekijken in Breda. Op schoot gehad (wat een gewicht!) een beetje gekeken, er zaten al wat weerstandjes in en natuurlijk die joekels van een trafo's. Erg leuk, zeker ook met dat rood! :)
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Na 12 uur spelen, gaan ze steeds lekkerder klinken \:D/
Bij de hoeveelheid van 1 'candela' licht ziet het er fraai uit!
Bijlagen
RED-AMP-200.jpg
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wowly schreef:
Nice!!!

I want one!!

Jan
Luister jij in mono?

Heel mooi ontwerp, prima te jatten inderdaad. Ik ga ook eens op zoek naar dit soort aluminium. Dat hout aan de zijkant is een fraaie "touch".
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

vind het echt top hoor simon
werk je in triode of UL met je eindbuizen?
btw groetjes aan daddy
mvg
audioot :roll:
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@ Audioot:
Zie titel: pp (push pull) of te wel balans met fase draaier.
Groet uit het Noorden, Simon
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

ik wou juist weten of je de eindpitjes als triode(schermrooster aan anode)of UL(schermrooster aan aftakking op de UGT)geschakeld had
pp had ik nog opgevangen in breda
mvg
audioot
Plaats reactie