Werking lijn Pied Piper
Moderator: Beheerdersteam
Dat de woofers in de pp's op 1/5 en 1/3 van de het eerste test modelMarp schreef:Daar zou ik niet al te stellig over zijn, Sietse.sietse schreef:Volgens mij niet. De woofers zitten op 30cm van de bodem en dicht bij elkaar. Zoals bij mijn tweepitters. In aanmerking genomen dat de originele woofers groter zijn dan de mijne, klopt het zeker niet. Heb het even nagemeten.Klopt dit verhaal over 1/3 en 1/5 waarbij de freq <100hz opgehaald worden?
In het oorspronelijke ontwerp van Pied Piper bevindt de hartlijn van de onderste woofer zich op 30cm van de onderzijde van de kast, en die van de bovenste woofer op 48cm. Minus de bodemdikte (18mm) wordt dat respectievelijk 28.2cm en 46.2cm. De uiteindelijke pijplengte werd 125cm (-18mm), want door de luchtsnelheid in de volledig open pijp bleek de door GvV toegepaste 120cm net zo goed te voldoen als 140cm, hetgeen door KF toch als uitgangspunt werd gehanteerd in de ontwerpfase.
Toeval of niet:
28.2 / 140 = 0.20 oftewel 1/5
46.2 / 140 = 0.33 oftewel 1/3
Vanzelfsprekend komt het zo uit dat de woofers redelijk dicht bij elkaar zitten, maar nergens in de publicatie wordt erover gerept dat dit een uitgangspunt was (of moet zijn). Dat geldt eveneens voor de aanname dat de woofers op 1/3 en 1/5 zitten, maar feit is dat het klopt als een bus.
met een pijplengte 1.40 m zaten klopt inderdaad..
In de latere ontwerpen bleek dat de pijplengte er niet eens zo
veel toe deed, met 1.10 m werken de pp's met de originele sonics
net zo goed als met een lengte 1.40 m ( mijn oude pp's mk1
zijn 1.20 m hoog) De inwendige doorsnede bleek veel belangrijker te zijn
zeg maar 2 a 2,5 Sd
Ik heb wel vaker pp'er achtigen nagebouwd
met philips 16 cm woofers en audax 13 cm woofers en met
de speakers op 1/5 en 1/3 van de pijp (theoretishe lengte 1.40 m)
pijplengte nooit korter dan 1.10 m ..
Zou is er nu werkelijk niet een mooie vervanger
voor de sonics zijn te bedenken ?? Een tangband oid ???
Ik denk toch aan woofertjes met een lage Fs en dia 17 cm.
Of misschien de 135KEP van monacor? Zou ook best wel es goed kunnen gaan.
Kijk, weet je, Weidok heeft in die tijd wel vaker PP's gebouwd met andere woofers. En die deden het echt wel, maar net niet zoals met de Sonics.
Het blijft altijd een gokje.
Of misschien de 135KEP van monacor? Zou ook best wel es goed kunnen gaan.
Kijk, weet je, Weidok heeft in die tijd wel vaker PP's gebouwd met andere woofers. En die deden het echt wel, maar net niet zoals met de Sonics.
Het blijft altijd een gokje.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Lijkt me niet, met een QTS van 0.33 Ik denk dat je moet proberen om in de buurt van de 0.7 te blijven bij zo'n open systeem. Eerder hoger dan lager. Ook zou ik de Fs in de buurt van de 60Hz houden, anders ontstaat daar een behoorlijke piek. Die 50Hz van de W5-876SA lijkt me trouwens geen probleem bij een pijplengte van 125cm.weidok schreef:Ik zat aan 2 Tangbands W5-876SA te denken..Henkjan schreef:wat zijn de specs van die dingen?weidok schreef:Zou is er nu werkelijk niet een mooie vervanger
voor de sonics zijn te bedenken ?? Een tangband oid ???
maar of ze laag genoeg gaan .. ?? weet ik niet
Op thielesmal.com zag ik dat Tangband in 2004 de W7-337S maakte. Dat is een kevlar fiber woofer met een hogere QTS (0.68 ), waarmee je heel wat beter in de buurt komt.
Indien je een even grote uitslingering als van de Sonics zoekt, verwacht dat het moeilijk blijft om een echt alternatief te vinden. Misschien in de autobranche, maar dan krijg je waarschijnlijk een probleem met de impedantie: je zal moet immers parallel moeten schakelen om de electrisch koppeling tussen de units te behouden.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Die W7-337S vind ik helaas nergens. Bij Visaton kwam ik nog wat goedkope woofertjes tegen welke het best leuk zouden kunnen doen.
Visaton WS 17 E 8 Ohm

Nennbelastbarkeit 60 Watt
Musikbelastbarkeit 90 Watt
Nennimpedanz 8 Ohm
Maximaler Hub 13 mm
Resonanzfrequenz fs 45 Hz
Mechanischer Q-Faktor Qms 2,2
Elektrischer Q-Faktor Qes 1,28
Gesamt-Q-Faktor Qts 0,8
Prijs 16,56 (bij BMM)
Visaton W 170 8 Ohm

Nennbelastbarkeit 40 Watt
Musikbelastbarkeit 70 Watt
Nennimpedanz 8 Ohm
Maximaler Hub 15 mm
Resonanzfrequenz fs 68 Hz
Mechanischer Q-Faktor Qms 3,75
Elektrischer Q-Faktor Qes 1,24
Gesamt-Q-Faktor Qts 0,93
Prijs: 13,48 (bij BMM)
Nadeel van de eerste is dat hij een theoretische lengte van 190cm nodig heeft, waardoor je volgens mij niet veel korter kan gaan dan 140cm. Jammer, want hij oogt zelfs best leuk.
Visaton WS 17 E 8 Ohm

Nennbelastbarkeit 60 Watt
Musikbelastbarkeit 90 Watt
Nennimpedanz 8 Ohm
Maximaler Hub 13 mm
Resonanzfrequenz fs 45 Hz
Mechanischer Q-Faktor Qms 2,2
Elektrischer Q-Faktor Qes 1,28
Gesamt-Q-Faktor Qts 0,8
Prijs 16,56 (bij BMM)
Visaton W 170 8 Ohm

Nennimpedanz 8 Ohm
Maximaler Hub 15 mm
Gesamt-Q-Faktor Qts 0,93
Nadeel van de eerste is dat hij een theoretische lengte van 190cm nodig heeft, waardoor je volgens mij niet veel korter kan gaan dan 140cm. Jammer, want hij oogt zelfs best leuk.
he das toevallig heb de pp's vroeger (15 jr geleden)Marp schreef:Die W7-337S vind ik helaas nergens. Bij Visaton kwam ik nog wat goedkope woofertjes tegen welke het best leuk zouden kunnen doen.
[Visaton W 170 8 Ohm
Nennimpedanz 8 Ohm
Maximaler Hub 15 mm
Gesamt-Q-Faktor Qts 0,93
ooit eens nagebouwd zeg als lowbudget "rattenvangers"
pijplengte 1.20 m ...
wat ik me nog herinner dat ze het behoorlijk deden,
tenminste het laag.. het midden en hoog had ik ook
met goedkope visatonunits maar dat was niks vergeleken
met de orginele pp's ...
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Heb je je Pied Pipers nog? Op Speurders adverteert iemand met schappelijk geprijsdeweidok schreef:Zou is er nu werkelijk niet een mooie vervanger
voor de sonics zijn te bedenken ??
luidsprekerranden voor "Pied Piper woofers" (foam of rubber).
Verder heeft Peerless nu een 5¼ inch woofertje in zijn SDS-line waarvan de Fs exact
aansluit bij de PP en waarvan ook de QTS (0.54) redelijk hoog is: nr.830656

ca. 22,-
Marp schreef:Heb je je Pied Pipers nog? Op Speurders adverteert iemand met schappelijk geprijsdeweidok schreef:Zou is er nu werkelijk niet een mooie vervanger
luidsprekerranden voor "Pied Piper woofers" (foam of rubber).
Verder heeft Peerless nu een 5¼ inch woofertje in zijn SDS-line waarvan de Fs exact
ca. 22,-
Ik heb de Pied Pipers nog steeds in bezit versie mk 1
met orginele sonic woofers, Philips 0211 SQ 8 52 mm mid dome
en de orginele multicel ribbontweeter ..
de speakers had ik al in bezit voordat het artikel in HVT
gepubliceerd was..
auteur hmm.. ontwerper..
Ze staan rustig en veilig opzolder van hun oude dag te genieten..
de foamranden van de woofers worden poreus...
dus misschien ooit eens mooie klus om ze te vernieuwen..
De eerste twee versie klonken in mijn herinnering erg goed..
de eerste PP versie heeft ooit in Groningen bij een speakerzelfbouw
show in het noorden de eerste prijs gewonnen
Wel was de weergave kwaliteit van de PP "s in die tijd
erg afhangkelijk was de audioapperatuur en de akoestiek van de ruimte
waarin de stonden...
Die Peerless woofer lijkt mij een goede vervanger...
nu de rest nog..
dome middentoner 52 mm ?? Monacor DM 135
bandtweeter van Omnes Audio
Wow, ik moet zeggen dat de theorie hier allemaal redelijk boven mijn pet gaat..
Wél zijn de volgende HiVi Research units grappig als hoog en mid naast de peerless-jes..:
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=10
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=38
Ik weer dat deze 2 tegenwoordig ook in de Rogers Monitor zitten van Remo.nl (Units zijn daar ook beschikbaar)..
Wél zijn de volgende HiVi Research units grappig als hoog en mid naast de peerless-jes..:
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=10
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=38
Ik weer dat deze 2 tegenwoordig ook in de Rogers Monitor zitten van Remo.nl (Units zijn daar ook beschikbaar)..
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Ik dacht dat het ter vervanging was van de Sonics, maar je wilt nog eens nieuwe bouwen?weidok schreef:Die Peerless woofer lijkt mij een goede vervanger...
nu de rest nog..
dome middentoner 52 mm ?? Monacor DM 135
bandtweeter van Omnes Audio
--
Mijn MK1's staan eveneens op zolder. Al in 1981 zat ik me te verlekkeren op de woofertjes in een catalogus van Hobbykit Centre (Leeuwarden), maar mijn ouders vreesden teveel herrie (ze kregen achteraf gelijk). Toen het artikel in 1982 ook mijn vader's enthiousiasme aanwakkerde, mocht ik dan toch de drivers bestellen en zette ik mijn eerste schreden naar serieuze hifi.
Mijn vader heeft nog de kasten gebouwd, terwijl ik me onzeker aan het filter waagde. Een stadsgenoot, die me door GvV op het spoor kwam, bezorgde me nog nog wat prijzige Philips MKP's maar daarna was mijn geld op. Van een wasmachinemotor en met een boekje van Philips ernaast heb ik toen maar zelf spoelen gewikkeld.
Ik krijg het niet over mijn hart om ze op te ruimen...
--
Het is wel eens in me opgekomen om ook nieuwe te bouwen, maar dat zou slechts één doel hebben: aantonen dat met een lager budget een indrukwekkend geluid is weg te zetten met minder kleuring in het laag. Een Visaton AL130M valt voor dit doel buiten het bereik, dus een open behuisde MSH-116 zou hier het volledige stembereik verzorgen.
JeroenKV schreef:De laatste dicussie van hear.nl. Het is nu duidelijk:
Beste Jeroen,
De impendantiecurve van de Pied Piper liet twee kleinere pieken zien, aan weerszijden van de resonantiefrequentie. De eerste piek was hoger dan de tweede, wat lijkt op een klassieke ònderkritische reflexafstemming. Beste Jeroen,
Ik had het over twee piekjes in de impedantiekarakteristiek (aan weerszijden van de Fs (ca. 60 Hz)). Die impedantiepiekjes lagen dus bij 30 Hz (20 Ohm) en 90 Hz (12 Ohm).
Voortschrijdend inzicht:
Dit zijn korte TL pijpen
nav conclusies impendantie metingen in artikelen van MJ. King
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Nou Ytzen,weidok schreef:Marp schreef:[knip].....[knip]weidok schreef:Zou is er nu werkelijk niet een mooie vervanger
ca. 22,-
nu de rest nog..
In Breda hoorde ik de SDS-164-THP welke Edo onlangs in zijn "Low budget 2-weg vloerstaander" heeft toegepast. Als die SDS-134-THP in het laag even goed presteert, zijn het voor dat bedrag fantastisch leuke woofertjes. De volumeverplaatsing is waarschijnlijk wat kleiner als van de Sonics, maar volgens mij vind je niet snel een geschikter alternatief.
- Leeuwarden
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Ik heb geen idee, Jan. Het was in elk geval een zaak welke voornamelijk kant en klare bouwkits (electronica) en losse luidsprekers leverde. Van beiden gaven ze een vrij uitgebreide catalogus uit, welke eind '70 / begin '80 geregeld gepromoot werden in de toenmalige electronica- en audio-tijdschriften. Het was trouwens ook dit bedrijf wat de Sonics SLE woofers en de Multicel bandtweeter (das Superbändchen) naar Nederland haalde.
Als ik een van die catalogi nog eens tegenkom, zal ik eens kijken wat het adres was. Kan dat iets met "kade" zijn geweest?
Als ik een van die catalogi nog eens tegenkom, zal ik eens kijken wat het adres was. Kan dat iets met "kade" zijn geweest?
Volgens was het Skill Tronics of zoietsLeeuwarden schreef:Off-topic...Marp schreef:...in een catalogus van Hobbykit Centre (Leeuwarden)...
Nu woon ik hier al heel wat jaartjes maar deze kende ik niet... Is dit toevallig dezelfde als Bouwman op de Voorstreek?
Heb daar de Sonics in 1982 ? ook gekocht
- Leeuwarden
Denk dat beide woofertjes wel kunnenMarp schreef:Nou Ytzen,weidok schreef:Marp schreef:[knip].....[knip]
ca. 22,-
nu de rest nog..
In Breda hoorde ik de SDS-164-THP welke Edo onlangs in zijn "Low budget 2-weg vloerstaander" heeft toegepast. Als die SDS-134-THP in het laag even goed presteert, zijn het voor dat bedrag fantastisch leuke woofertjes. De volumeverplaatsing is waarschijnlijk wat kleiner als van de Sonics, maar volgens mij vind je niet snel een geschikter alternatief.
gulden ratio doorsnede
- Bijlagen
-
- vijfhoek
- vijfhoek.jpg (9.83 KiB) 2368 keer bekeken
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Waarschijnlijk wel, want de parameters ontlopen elkaar niet echt veel. Alleen komt de 164 wat dieper, dus die mag eigenlijk wat lager afgestemd worden.weidok schreef:Denk dat beide woofertjes wel kunnen
En die vijfhoek... is dat een serieuze overweging, of heb je geen plannen meer in deze richting?
Zelf hou ik het "voorlopig" op niet geboxte weergaveMarp schreef:Waarschijnlijk wel, want de parameters ontlopen elkaar niet echt veel. Alleen komt de 164 wat dieper, dus die mag eigenlijk wat lager afgestemd worden.weidok schreef:Denk dat beide woofertjes wel kunnen
En die vijfhoek... is dat een serieuze overweging, of heb je geen plannen meer in deze richting?
maar je weet maar nooit....