signaaltje om fase te kunnen testen

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Raymond

signaaltje om fase te kunnen testen

Bericht door Raymond »

Ik heb het vermoeden dat ik per ongeluk in mijn auto mijn composetje (gescheiden woofer en tweeter met filter) niet helemaal goed heb aangesloten. Ik denk dat ik één van beide woofers uit fase heb aangesloten. Maar dat kan op 3 plekken verkeerd zijn gegaan en het is best veel werk om alle verbindingen te controleren.

Dus ik zoek een testgeluidje wat ik kan afspelen en waarmee ik duidelijk kan horen of de woofers in fase of uit fase zijn aangesloten. Heeft iemand een suggestie wat ik daarvoor kan gebruiken?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Een 2Hz signaaltje genereren en op een CD branden..
Kun je goed zien of de woofers gelijktijdig in de zelfde richting gaan..
Zie:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 3049888680

Kees
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Indien je slechts bij 1 woofer twijfelt, en je van de andere weet dat hij goed zit aangesloten, kan je het eventueel ook op het gehoor vaststellen met muziek waar een stevige bas in zit. Zijn de luidsprekers gelijkpolig aangesloten, dan klinkt namelijk het laag tussen de luidsprekers aanmerkelijk steviger dan wanneer je een van de twee ompoolt. Dit is het duidelijkst waarneembaar als beide woofers hetzelfde mono signaal ontvangen.
Raymond

Bericht door Raymond »

ik ben erachter :)

Ik heb vandaag de stekkertjes voor de iso-connector binnengekregen en heb die gemonteerd. Ik zag dat ik bij mijn tijdelijke oplossing de draden die met zo'n zwarte streep waren gemarkeerd aan elkaar had gekoppeld. Dat klinkt logisch, maar bij de nieuwe luidsprekersnoeren stond dit voor +, maar bij de snoertjes van de iso-connector stond het juist voor - .

Ik had blijkbaar mijn beide woofers uit fase ten opzichte van de tweeters aangesloten. Dat is nu gecorrigeerd en het maakt een wereld van verschil. Ik heb nu geen zangeressen met heel in de verte op de achtergrond een bandje meer, maar alle instrumenten klinken nu even duidelijk.

Op zich slordig dat ik niet goed heb opgelet met het aansluiten, maar ik ben wel een beetje trots op mezelf dat ik het daadwerkelijk kon horen :P
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Raymond schreef:
Ik zag dat ik bij mijn tijdelijke oplossing de draden die met zo'n zwarte streep waren gemarkeerd aan elkaar had gekoppeld. Dat klinkt logisch, maar bij de nieuwe luidsprekersnoeren stond dit voor +, maar bij de snoertjes van de iso-connector stond het juist voor - .
Het blijft altijd lastig dat de een de gemarkeerde draadjes als plus beschouwd (zoals het volgens mij hoort) en de ander als min. Bij draden met een vierkante en ronde draad (isolatie) zie je dat ook wel. Weinig aan de hand als je zelf goed oplet, maar van fabrikanten verwacht je toch eigenlijk beter.
Raymond schreef:
..., maar ik ben wel een beetje trots op mezelf dat ik het daadwerkelijk kon horen :P
:D

Des te beter dat het is opgelost.
Plaats reactie