Verschil in opamps

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Verschil in opamps

Bericht door mischa72 »

Hallo,

Omdat ik nog niet weet of er een langere kabel tussen mijn JvE Attenuator en mijn UcD180 monoblokken komt, ben ik alvast aan het kijken welke opamp ik het beste als buffer ertussen zou kunnen zetten.

Ik liep in een ontwerp op een audiosite tegen de volgende Dual High Performance, High Fidelity Audio Opamps aan:

LME49720
LM4562

Als ik de specs vergelijk zijn deze vrijwel identiek. Is er een voorkeur voor een van beiden aan te geven of zijn er nog andere opamps die aan te bevelen zijn? De versterking hoeft niet groot te zijn, maar ik ben bang dat ik teveel verlies zal hebben als ik geen opamp tussen mijn pre en power zet. Hoe zijn jullie ervaringen hierin?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

heel toevallig dual en single?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nope, beide zijn dual.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Volgens mij zijn dat de zelfde opamps. De LM4562 heeft alleen een rename gehad. Kan zijn dat er wat kleine dingen anders zijn.
DerKammi
Berichten: 25
Lid geworden op: do 22 feb 2007, 8:52
Locatie: Dokkum
Contacteer:

Bericht door DerKammi »

De LME schijnt nog net iets beter te zijn, het is een redesign van de LM. Over de LM kan ik niet meer dan tevreden zijn, erg fijn spul.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Omdat ik nog niet weet of er een langere kabel tussen
Over hoeveel meter hebben we het dan?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Een metertje of 5-6 tussen de passieve volumeregeling en de monoblokken.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Het is dan zeer aan te raden om gebalanceerd te gaan.
In een kabel van 5 of 6 meter heb je geen noemenswaardig verlies, dat je hier een versterker voor nodig hebt.

Wel is het slim om een balanceer unit te bouwen.
Meestal is het beter om hier een speciale uitgangs trap voor te nemen (of een zeer goede trafo).
De weerstanden hiervan zijn laser getrimd en daardoor zijn de + en - uitgang exact het zelfde. Op die manier blijft je CMRR zo hoog mogelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”