frees kopen
Moderator: Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Gelijk heb je, en in een tijdperk waarin 18-jarigen in een Mercedes rijden, mag een bovenfrees van 400,- voor een 13-jarige beginner eigenlijk geen probleem zijn.DIY_peter schreef:Voor 400€ heb je er al eentje. Een koopje eigenlijk.
Maar Vuurkat kan natuurlijk ook een Ferm bovenfrees aanschaffen met 3 jaar garantie voor 31,95 (FBF-1050e) of voor 49,99 (FBF-1200). Zoals Interficior trouwens aangaf, zijn ze soms nog goedkoper te vinden. Geen topkwaliteit, maar wel in de buurt van de genoemde 25,- en bovendien is Ferm de wergwerp-kwaliteit á lá Kinzo tegenwoordig wel ontstegen. Veel stof? Heb ik met mijn Makita/Ryobi ook. Herrie? So what! Een audioliefhebber gebruikt toch oordopjes? Ergonomie? Jammer, maar niet beroerder dan bij de betere merken een aantal jaren geleden, en er valt best mee te werken. Lullig merk? Gewoon je gereedschap iets minder demonstratief bij je werkstuk leggen tijdens het fotograferen, of anders even een nieuw merkstickertje printen op je labtop (of die van je jongste zusje).
In het ongunstigste geval kan hij toch nog minimaal 3 jaar frezen, maar houdt hij wel 367,- op zak die hij extra kan besteden aan drivers.
@Vuurkat: als ik moest kiezen tussen een Festool bovenfrees en de goedkoopste drivers van Conrad, danwel een Ferm bovenfrees en drivers van Seas/Peerless/enz., dan zou ik het wel weten.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Ik zie intussen dat ik er overheen las dat je het budget van 25,- naar 125,- hebt verhoogd omdat je vader evt. meebetaalt. Dit plaatst e.e.a. in een iets ander daglicht, maar dan nog... voor 367,- extra kan je toch wel leuke drivers aanschaffen.Vuurkat schreef:Dat bedoelde ik.
Nu nog effe drivertjes uitzoeken voor 367 euro...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Daar sluit ik me volkomen bij aan.Marp schreef:Ik zie intussen dat ik er overheen las dat je het budget van 25,- naar 125,- hebt verhoogd omdat je vader evt. meebetaalt. Dit plaatst e.e.a. in een iets ander daglicht, maar dan nog... voor 367,- extra kan je toch wel leuke drivers aanschaffen.Vuurkat schreef:Dat bedoelde ik.
Nu nog effe drivertjes uitzoeken voor 367 euro...
Het is echt waanzin om direct giga duur spul te kopen.
Zeker dat je bedenkt dat je er net mee begint, maar ook dat zo'n dure frees waanzin is voor het meeste werk wat 90% van de zelfbouwers hier maken.
Dat mensen (met een wel betaalde baan) op een gegeven moment voor wat meer luxe gaan, kan ik me nog wel voorstellen, maar voor iemand die er net mee begint en geld van andere daarvoor moet krijgen, is het echt te zot voor woorden.
MDF is zo boterzacht dat het wel met elke frees kan.
Dat je echter iets moet kopen wat nog enigszins degelijk is, lijkt me duidelijk, maar een FERM, B&D, Einhell etc zijn dit nog prima.
Ik heb zelf een Einhell en daar is alles perfect mee te frezen, behalve echt snoei hard hardhout.
Is nauwkeurig genoeg voor elk werk en had zelfs nog prima werkende freesjes er bij.
Ik zie dus echt geen enkele reden waarom zoiets "fout" zou zijn, behalve dat er geen duur merkje op staat.
Het is zeker niet dat ik iets heb tegen Metabo, Bosch etc, in tegendeel de rest van mijn gereedschap heb of wil ik alleen hiervan.
Maar bij freeswerk (vooral in MDF) heb je dit simpelweg gewoon niet nodig.
Maargoed het is jou geld en jij mag zelf bepalen wat je er mee doet, ik zeg (ook) alleen dat je het dan beter kunt besteden aan een paar goede speakers.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
dat het jou keuze niet is, maakt het nog niet tot waanzin Bart. graag wat meer respect en op de inhoud letten van wat mensen die een andere keuze adviseren zeggen.b_force schreef:Het is echt waanzin om direct giga duur spul te kopen.
Zeker dat je bedenkt dat je er net mee begint, maar ook dat zo'n dure frees waanzin is voor het meeste werk wat 90% van de zelfbouwers hier maken.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Adviezen moet wel kloppen in het gehele plaatjes.
Daar hoort budget en ervaring ook bij.
Waar ik me enkel dood aan erger, is dat er enkele mensen zijn die daar niet meer op letten en enkel heel hard de duurste merken roepen.
Alles daaronder is toch troep.
Naar mijn mening geef je geen advies meer, maar gewoon je persoonlijke (luxe) keuze.
Nogmaals adviezen baseer je niet enkel op prestaties, maar verhouding tussen de kosten, prestaties en wat de persoon in kwestie wil en aan ervaring heeft.
Iemand die gitaar wilt spelen raad je ook geen dure Gibson Les Paul aan van 4000 euro.
Waarom niet ?
Simpelweg omdat het budget er vaak niet is, maar wat veel belangrijker is, is dat als je net ergens aan begint, je nog ervaring moet krijgen.
Je zult zien dat je na een tijdje toch naar iets anders verlangt, echter is dat per persoon heel verschillend.
De een vindt Makita het einde, de ander De Walt.
Daarbij komt ook nog vaak dat duurder helemaal niet beter hoeft te zijn.
Ik wil best respect tonen naar adviezen, maar dan moeten die adviezen ook respect tonen aan degene die deze raad nodig heeft.
En roepen dat enkel duur = goed, slaat dan echt volkomen nergens op.
(al helemaal met iemand die net begint en direct een flink bedrag moet lappen)
Waar ik me enkel dood aan erger, is dat er enkele mensen zijn die daar niet meer op letten en enkel heel hard de duurste merken roepen.
Alles daaronder is toch troep.
Naar mijn mening geef je geen advies meer, maar gewoon je persoonlijke (luxe) keuze.
Nogmaals adviezen baseer je niet enkel op prestaties, maar verhouding tussen de kosten, prestaties en wat de persoon in kwestie wil en aan ervaring heeft.
Iemand die gitaar wilt spelen raad je ook geen dure Gibson Les Paul aan van 4000 euro.
Waarom niet ?
Simpelweg omdat het budget er vaak niet is, maar wat veel belangrijker is, is dat als je net ergens aan begint, je nog ervaring moet krijgen.
Je zult zien dat je na een tijdje toch naar iets anders verlangt, echter is dat per persoon heel verschillend.
De een vindt Makita het einde, de ander De Walt.
Daarbij komt ook nog vaak dat duurder helemaal niet beter hoeft te zijn.
Ik wil best respect tonen naar adviezen, maar dan moeten die adviezen ook respect tonen aan degene die deze raad nodig heeft.
Sorry, maar ik raad Festool aan omdat dat volgens mij op lange termijn de beste keuze is.
In dit geval is duurder wel degelijk beter. Veeel beter zelfs.
Ik heb vroeger ook de fout gemaakt goedkopere dingen te kopen. Achteraf altijd spijt van. En dan koop je uiteindelijk toch dat kwaliteitspul en verlies je dus in totaal nog meer geld. Dat oude ding komt dan weer op de afvalberg terecht.
Al dat supergoedkoop spul uit china hangt me gewoon de keel uit. Iedereen koopt maar spullen omdat ze bijna niets kosten. Ze staan er gewoon niet bij stil dat ze er weinig mee gaan kunnen aanvangen en het na een korte tijd weer eens bij het afval terecht komt.
Natuurlijk maken merken zoals Dewalt, Bosh, makita, metabo... degelijke toestellen waar je jarenlang plezier van kan hebben. Maar als je dan toch al wat meer geld uitgeeft, loont het volgens mij dat beetje extra te betalen voor een Festool.
Gewoon langer sparen en dan iets degelijks kopen. Dat is mijn goeie raad.
"duurder is niet altijd beter" is eigenlijk een uitspraak die maar af en toe klopt. Mijn ervaring is dat duurder bijna altijd gelijk is aan beter.
Ik heb vroeger ook de fout gemaakt goedkopere dingen te kopen. Achteraf altijd spijt van. En dan koop je uiteindelijk toch dat kwaliteitspul en verlies je dus in totaal nog meer geld. Dat oude ding komt dan weer op de afvalberg terecht.
Al dat supergoedkoop spul uit china hangt me gewoon de keel uit. Iedereen koopt maar spullen omdat ze bijna niets kosten. Ze staan er gewoon niet bij stil dat ze er weinig mee gaan kunnen aanvangen en het na een korte tijd weer eens bij het afval terecht komt.
Natuurlijk maken merken zoals Dewalt, Bosh, makita, metabo... degelijke toestellen waar je jarenlang plezier van kan hebben. Maar als je dan toch al wat meer geld uitgeeft, loont het volgens mij dat beetje extra te betalen voor een Festool.
"duurder is niet altijd beter" is eigenlijk een uitspraak die maar af en toe klopt. Mijn ervaring is dat duurder bijna altijd gelijk is aan beter.
Voordat je andere veroordeelt kan je misschien bij jezelf te rade gaan of je wel de aangewezen persoon bent om advies te geven. Je verwerpt de ervaring van vermoedelijk meer ervaren klussers, door alleen maar te herhalen dat jij de enige bent die snapt wat de TS wil. Ik denk dat je nu de TS tekort doet, die zal uiteindelijk zijn eigen keuze maken aan de hand van de gegeven adviezen.b_force schreef:Adviezen moet wel kloppen in het gehele plaatjes.
Nu mijn mening: Als je jong bent en je kan het veroorloven dan kan je beter goed gereedschap kopen dat kan jaren meegaan.
Ook als je 3 x per jaar de frees een kwartier gebruikt?DIY_peter schreef:Sorry, maar ik raad Festool aan omdat dat volgens mij op lange termijn de beste keuze is.
Jan
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Bart: de TS kwam zelf met Metabo aanzetten, waarop ik m'n positieve ervaringen daarmee heb herhaald en anderen hun ervaringen met andere kwaliteitsfrezen..... en van iedereen die betere spullen adviseerde was dat in de context: als je het kan betalen, ga dan in een keer voor iets goeds. niemand die riep "duurder is altijd beter" , dat zijn woorden die jij gebruikt hebt en niemand anders, probeer die dan ook niet in iemands mond te leggen.
ik heb met m'n B&D frees meerder stukken verziekt omdat de frees niet precies genoeg is, cirkels te groot, bevestiging van frees gammel waardoor motor scheef, waardeloze copieerhuls, freesdiepte op de gok instellen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. als je met een Metabo of andere kwaliteitsfrees wat verziekt, kan je niemand anders de schuld geven dan jezelf... ik spreek hier uit eigen ervaring, en anderen ook. begin dan niet te zieken of het alleen een merk-labeltje is. net zoals Scan Speak beter is dan Mivoc, is een Festool gewoon beter dan Ferm.
dus mijn advies is en blijft: koop het beste gereedschap dat je kan betalen. zelfs als je maar een paar keer per jaar freest, ook dan wil je toch fijn werken met een goed eind resultaat?
heb je die Needles met de Vifa breedbander goed bekeken in Breda? en gezien en gevoeld hoe prachtig die driver ingefreesd is? je voelt amper de overgang als je van hout naar unit gaat met je vinger. dat was dus never nooit gelukt met m'n B&D hoor. zowel in de X&Y als in de Z richting ruim binnen 0.1mm nauwkeurig... opmeten, 1 keer instellen en gaan....
ik heb met m'n B&D frees meerder stukken verziekt omdat de frees niet precies genoeg is, cirkels te groot, bevestiging van frees gammel waardoor motor scheef, waardeloze copieerhuls, freesdiepte op de gok instellen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. als je met een Metabo of andere kwaliteitsfrees wat verziekt, kan je niemand anders de schuld geven dan jezelf... ik spreek hier uit eigen ervaring, en anderen ook. begin dan niet te zieken of het alleen een merk-labeltje is. net zoals Scan Speak beter is dan Mivoc, is een Festool gewoon beter dan Ferm.
dus mijn advies is en blijft: koop het beste gereedschap dat je kan betalen. zelfs als je maar een paar keer per jaar freest, ook dan wil je toch fijn werken met een goed eind resultaat?
heb je die Needles met de Vifa breedbander goed bekeken in Breda? en gezien en gevoeld hoe prachtig die driver ingefreesd is? je voelt amper de overgang als je van hout naar unit gaat met je vinger. dat was dus never nooit gelukt met m'n B&D hoor. zowel in de X&Y als in de Z richting ruim binnen 0.1mm nauwkeurig... opmeten, 1 keer instellen en gaan....
Metabo blijkt te duur te zijn, ik was vergeten dat er niet de frezen bij zitten die ik nodig heb (hoppa, weer dertig euro meer).
Op 0.1mm afstellen hoeft niet, maar als het moet kan het ook handmatig met een lineaal.
(klinkt misschien een beetje respectloos, zo is het niet bedoeld, maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen)
Ja, maar ik heb nog nooit gefreesd dus misschien overbelast ik de frees.Henkjan schreef:dus mijn advies is en blijft: koop het beste gereedschap dat je kan betalen. zelfs als je maar een paar keer per jaar freest, ook dan wil je toch fijn werken met een goed eind resultaat?
Op 0.1mm afstellen hoeft niet, maar als het moet kan het ook handmatig met een lineaal.
(klinkt misschien een beetje respectloos, zo is het niet bedoeld, maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen)
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Volgens mij kwam de TS met een frees van rond de 25 euro, staat althans wel in de eerste post.
En het feit dat ik "onervaren zou zijn" (wat er niet exact staat, maar wel heel sterk naar suggereerd), slaat volkomen nergens op.
Ik heb nooit beweerd dat de mensen die bv Festool aanraden niet ervaren zijn, maar nogmaals, adviezen moet je wel in de juiste context plaatsen.
Als iemand net wel beginnen met speakerbouw, raad je ook niet direct Scanspeak aan.
Waar niet ?
Puur omdat die persoon er in moet groeien. Kijk eerst maar of het bevalt (ik ken mensen die alles laten zagen, omdat ze frezen teveel zooi vinden geven of er simpelweg niet mee kunnen werken)
Ik zeg ook totaal niet dat duurdere apparatuur onzinnig is, in tegendeel.
Hoewel ik wel van mening ben dat je in feite met elke frees prima kan frezen (en ik heb echt al gigantisch veel dingen gefreest als het zonodig over ervaring moet gaan ), je moet alleen je hoofd er bij houden.
Een duurdere frees is gewoon een stuk sterker, is vaak gamakkelijker in bediening, is nauwkeuriger en ergonomisch beter.
Ik heb ook al een aantal keren gewerkt met een mooie Metabo en ik kan idd vertellen dat het fijner werkt dan mijn Einhell.
Aangezien ik geen geld boom in de tuin heb zoals anderen hier, kan ik helaas zo'n ding niet veroorloven en moet ik het dus verder doen met mijn eigen frees.
Alles gaat er prima mee, echter kost het iets meer concentratie en controle, maar daar is prima mee te leven.
Zo draai je het verhaal natuurlijk wel om.
Iemand heeft een budget (met eventueel een beetje rek erin) en wat is in dat budget het beste wat je kan krijgen.
Uiteraard is er altijd beter, maar met het standaard spul valt alles prima te klussen (al kost het misschien wat meer moeite)
Maargoed wellicht blijft deze discussie eeuwig bestaan. De TS weet wat er is, weet zijn geld en weet de ervaringen.
Veel succes met de koop en veel plezier er mee
hopelijk zien we binnekort wat leuke resultaten.
En het feit dat ik "onervaren zou zijn" (wat er niet exact staat, maar wel heel sterk naar suggereerd), slaat volkomen nergens op.
Ik heb nooit beweerd dat de mensen die bv Festool aanraden niet ervaren zijn, maar nogmaals, adviezen moet je wel in de juiste context plaatsen.
Als iemand net wel beginnen met speakerbouw, raad je ook niet direct Scanspeak aan.
Waar niet ?
Puur omdat die persoon er in moet groeien. Kijk eerst maar of het bevalt (ik ken mensen die alles laten zagen, omdat ze frezen teveel zooi vinden geven of er simpelweg niet mee kunnen werken)
Ik zeg ook totaal niet dat duurdere apparatuur onzinnig is, in tegendeel.
Hoewel ik wel van mening ben dat je in feite met elke frees prima kan frezen (en ik heb echt al gigantisch veel dingen gefreest als het zonodig over ervaring moet gaan ), je moet alleen je hoofd er bij houden.
Een duurdere frees is gewoon een stuk sterker, is vaak gamakkelijker in bediening, is nauwkeuriger en ergonomisch beter.
Ik heb ook al een aantal keren gewerkt met een mooie Metabo en ik kan idd vertellen dat het fijner werkt dan mijn Einhell.
Aangezien ik geen geld boom in de tuin heb zoals anderen hier, kan ik helaas zo'n ding niet veroorloven en moet ik het dus verder doen met mijn eigen frees.
Alles gaat er prima mee, echter kost het iets meer concentratie en controle, maar daar is prima mee te leven.
Dat is nu precies waar ik heen wil, maar echter komen enkel nog de duurdere namen voor en moet de TS geld vragen bij zijn vader.dus mijn advies is en blijft: koop het beste gereedschap dat je kan betalen. zelfs als je maar een paar keer per jaar freest, ook dan wil je toch fijn werken met een goed eind resultaat?
Zo draai je het verhaal natuurlijk wel om.
Iemand heeft een budget (met eventueel een beetje rek erin) en wat is in dat budget het beste wat je kan krijgen.
Uiteraard is er altijd beter, maar met het standaard spul valt alles prima te klussen (al kost het misschien wat meer moeite)
Maargoed wellicht blijft deze discussie eeuwig bestaan. De TS weet wat er is, weet zijn geld en weet de ervaringen.
Veel succes met de koop en veel plezier er mee
hopelijk zien we binnekort wat leuke resultaten.
Wat dacht je van een niet te missen stukje gereedschap als een Stanleymes? Waarom speciaal houtbewerking? Kom eens met je vinger onder een vlakschaar!Wowly schreef:Echt, als je geen gezond boerenverstand of enige ervaring hebt is ieder apparaat voor houtbewerking gevaarlijk......En je vader heeft daar het meest verstand van, mits je moeder geen bijzonder handige vrouw is.....En als je vader zegt dat het te gevaarlijk is ben je verstandig er NIET aan te beginnen. Laat het hem voor je doen.
Jan
Overigens is de laatste raad de beste: gewoon een ander voor je laten werken, liefst vrijwillig.
-
Juriaan
- Ook commercieel actief
hier wil ik toch ook even op reageren .
ik maak 4 a 5 projecten per jaar dus gebruik heel wat gereedschap.
ik ben ook zeker een groot fan van goed gereedschap maar wil er wel een kanttekening bij zetten .
als je er over nadenkt is denk ik zeker als beginner de goedkope ferm ea de betere keus , je kunt er zeker van zijn dat wanneer je ze bovenfrees veel gaat gebruiken deze geen 3 jaar overleeft MDF-stof gaat overal tussenin zitten en ook al maak je je bovenfrees regelmatig schoon zal deze toch extra hard slijten en een aanslag op de koolborsteltjes zijn .
mijn advies luid dus , koop een goedkope bovenfrees , maar dan niet in de reclame , gaat ie kapot krijg je een nieuwe en heb je er twee voor de prijs van een euro of 25 ... kun je wennen aan het mateiaal en er mee leren omgaan . zelfde geld voor de freesjes , koop die setjes van 15 euro van de hornbach / cranenbroek de voldoen zeker en ben je niet zo zuur van als je er een sloopt (ipv een enkele frees van e40,-)
een dure frees kun je altijd nog kopen en dan heb je je goedkope frees over om in of aan een gekocht / zelfgemaakt hulpstuk gemonteerd te laten zitten of an een freestafel te monteren
ik maak 4 a 5 projecten per jaar dus gebruik heel wat gereedschap.
ik ben ook zeker een groot fan van goed gereedschap maar wil er wel een kanttekening bij zetten .
als je er over nadenkt is denk ik zeker als beginner de goedkope ferm ea de betere keus , je kunt er zeker van zijn dat wanneer je ze bovenfrees veel gaat gebruiken deze geen 3 jaar overleeft MDF-stof gaat overal tussenin zitten en ook al maak je je bovenfrees regelmatig schoon zal deze toch extra hard slijten en een aanslag op de koolborsteltjes zijn .
mijn advies luid dus , koop een goedkope bovenfrees , maar dan niet in de reclame , gaat ie kapot krijg je een nieuwe en heb je er twee voor de prijs van een euro of 25 ... kun je wennen aan het mateiaal en er mee leren omgaan . zelfde geld voor de freesjes , koop die setjes van 15 euro van de hornbach / cranenbroek de voldoen zeker en ben je niet zo zuur van als je er een sloopt (ipv een enkele frees van e40,-)
een dure frees kun je altijd nog kopen en dan heb je je goedkope frees over om in of aan een gekocht / zelfgemaakt hulpstuk gemonteerd te laten zitten of an een freestafel te monteren
Dat doe ik ook met m'n soldeerbout: na drie maanden intensief gebruik was hij doorgebrand, maar ik kreeg voor de garantie een nieuwe
.
Ik maak binnenkort nog een afspraak om samen met de buurman te gaan frezen (hij heeft een bovenfrees en een tafelfrees).
Maar in ieder geval bedankt voor alle reacties
.
Ik maak binnenkort nog een afspraak om samen met de buurman te gaan frezen (hij heeft een bovenfrees en een tafelfrees).
Maar in ieder geval bedankt voor alle reacties
Tsja, dat is wel "consumptiemaatschappij" ten top. Het is denk ik geen goed idee om voor 25 euro een bovenfrees te kopen die toch kapot gaat na 2 jaar, zodat je hem weer kunt ruilen voor een nieuwe.....koop dan een betere die het over 10 jaar nog doet.
Overigens, een bandschuurmachine van de HEMA voldoet zéér goed hoor! Gebruiken wij al jaren zonder enig probleem. Net zo goed als de B&D daarvoor. En ik kan je vertellen dat er bij ons thuis ERG veel met hout word gewerkt...
Wil je hobby-en: investeer in goede materialen (Festool? zelf geen ervaring mee), wil je speakers, koop dan een goedkope degelijke. Hiermee wil ik aangeven dat je je eigen doelen duidelijk moet hebben. Ik hou van het hobby-en, daarom werk ik graag met nauwkeurige betrouwbare machine's (voorzover mijn budget dat toelaat) De TS wil duidelijk een speaker bouwen: koop de goedkope degelijke en spendeer je geld aan goede unit's
Wowly
Overigens, een bandschuurmachine van de HEMA voldoet zéér goed hoor! Gebruiken wij al jaren zonder enig probleem. Net zo goed als de B&D daarvoor. En ik kan je vertellen dat er bij ons thuis ERG veel met hout word gewerkt...
Wil je hobby-en: investeer in goede materialen (Festool? zelf geen ervaring mee), wil je speakers, koop dan een goedkope degelijke. Hiermee wil ik aangeven dat je je eigen doelen duidelijk moet hebben. Ik hou van het hobby-en, daarom werk ik graag met nauwkeurige betrouwbare machine's (voorzover mijn budget dat toelaat) De TS wil duidelijk een speaker bouwen: koop de goedkope degelijke en spendeer je geld aan goede unit's
Wowly
Dat is alleen om te kijken hoe gevaarlijk het is.SARK schreef:Komt 'ie nu mee aankakkenVuurkat schreef:Ik maak binnenkort nog een afspraak om samen met de buurman te gaan frezen (hij heeft een bovenfrees en een tafelfrees).... "Een goede buur is beter dan een verre vriend" (en zeker een met een freestafel
).
Ik denk dat je met een bosch POF1200-AE een prima bovenfrees in handen hebt. Die is in de lokale bouwmarkt voor 110 te koop en online al voor 87 ex verzenden.
Ikzelf heb machines van makita, festool en metabo. Ik doe dat omdat ik weinig klus en ik geen gehannes wil met tegenstrubbelende machines. Omdat ik gereedschap "cool spul" vind, ga ik ook regelmatig naar beurzen en open dagen. En de goede merken zit weinig verschil in kwaliteit, waarbij per machine een andere fabrikant een beter apparaat maakt. Zo heb ik in april tijdens een demo dag met afkortzagen van makita en festool gewerkt, waarbij ik de afkortzagen van makita duidelijk beter vond. Dit zie je ook terug in testen in magazines (duitse bladen vooral). Hèt grote voordeel van Festool boven alle andere merken is dat bij Festool alles op het systeem is gericht. Alles past op elkaar en hulpstukken zijn onderling uitwisselbaar enz. Alles is erop gericht om met zo weinig en zo licht mogelijk materiaal zo goed mogelijk op lokatie te kunnen werken.
Ikzelf heb machines van makita, festool en metabo. Ik doe dat omdat ik weinig klus en ik geen gehannes wil met tegenstrubbelende machines. Omdat ik gereedschap "cool spul" vind, ga ik ook regelmatig naar beurzen en open dagen. En de goede merken zit weinig verschil in kwaliteit, waarbij per machine een andere fabrikant een beter apparaat maakt. Zo heb ik in april tijdens een demo dag met afkortzagen van makita en festool gewerkt, waarbij ik de afkortzagen van makita duidelijk beter vond. Dit zie je ook terug in testen in magazines (duitse bladen vooral). Hèt grote voordeel van Festool boven alle andere merken is dat bij Festool alles op het systeem is gericht. Alles past op elkaar en hulpstukken zijn onderling uitwisselbaar enz. Alles is erop gericht om met zo weinig en zo licht mogelijk materiaal zo goed mogelijk op lokatie te kunnen werken.
Na alle posts in dit topic en gerelateerde topics gelezen te hebben heb ik net de Bosch POF 1200 AE aangeschaft bij de praxis ( lekker 15% stickers plakken
)
Eigelijk ben ik niet zo van de 'middenweg' en geloof ik ook in goed gereedschap maar aangezien de frees gebruikt gaat worden voor mijn eerste zelfbouw project was het budget-technisch niet echt verantwoord om een Makita/deWalt/Metabo oid te kopen. Dit aangezien er ook nog een decoupeerzaag enzo bij moet en je dan al gauw weer 750.- kwijt bent voor topspul....niet echt in verhouding voor mijn eerste uitprobeerseltje. Als het zelf bouwen aanslaat en de bosch is aan vervanging toe kan ik die altijd nog kopen.
Zal later nog melden hoe die bevalt
Eigelijk ben ik niet zo van de 'middenweg' en geloof ik ook in goed gereedschap maar aangezien de frees gebruikt gaat worden voor mijn eerste zelfbouw project was het budget-technisch niet echt verantwoord om een Makita/deWalt/Metabo oid te kopen. Dit aangezien er ook nog een decoupeerzaag enzo bij moet en je dan al gauw weer 750.- kwijt bent voor topspul....niet echt in verhouding voor mijn eerste uitprobeerseltje. Als het zelf bouwen aanslaat en de bosch is aan vervanging toe kan ik die altijd nog kopen.
Zal later nog melden hoe die bevalt
Ik mis eigenlijk 1 ding in de hele discussie over frezen. Er zijn nog steeds freesmachines te koop met een aansluiting voor 6 mm. in plaats van de gangbare 8 mm.
Deze machines wzie je soms nog wel eens voor een erg zachte prijs...
Mocht je van plan zijn zo'n 6 mm. machine te kopen moet je je goed realiseren dat het erg lastig is om daar aanvullende frezen voor te kopen.
Deze machines wzie je soms nog wel eens voor een erg zachte prijs...
Mocht je van plan zijn zo'n 6 mm. machine te kopen moet je je goed realiseren dat het erg lastig is om daar aanvullende frezen voor te kopen.