Projectje

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

WayKin

Projectje

Bericht door WayKin »

Ben ooit 7 jaar geleden is met het bouwen van speaker begonnen, wist er geen zak vanaf :D heb deze hobby weer opgepikt en dacht, nu zou ik het is met meer kennis moeten aanpakken.

Na een maand me in het onderwerp verdiepd te hebben ben ik begonnen met de bouw ( te enthousiast om nog meer te lezen en leren!)

hier een paar foto's van het proces (nog niet af)

Reacties altijd welkom
Bijlagen
voor zover
voor zover
Onderdelen in aanbouw
Onderdelen in aanbouw
Even maten checken
Even maten checken
Ribje zagen en frezen
Ribje zagen en frezen
Mid-kastje erbij
Mid-kastje erbij
Globale vormgeving
Globale vormgeving
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, da's een mooie binnenkomer zeg!

vertel eens wat meer over wat voor systeem t gaat worden (ja, 3 weg, maar wat voor units, filter, etc)
WayKin

wat gegevens

Bericht door WayKin »

Over het filter ben ik nog niet uit, ga eerst het systeem testen (voor evntuele demping en cut-off freq)

denk dat de rest voor zich spreekt

Nog even een foto met het speakers en collega
Bijlagen
F8 Bass-Midrange - technical data <br />Diameter x hoogte (mm) 217 x 106 <br />Nominal Impedance (Z) 8 ohm <br />Resonance Frequency (Fs) 36 Hz <br />Nominal Power Handling (Pnom) 60 watt <br />Max Power Handling (Pmax) 120 watt <br />Sensitivity (2.83v/1m) 87 dB <br />Weight (M) 2.9 kg <br />V
F8 Bass-Midrange - technical data
Diameter x hoogte (mm) 217 x 106
Nominal Impedance (Z) 8 ohm
Resonance Frequency (Fs) 36 Hz
Nominal Power Handling (Pnom) 60 watt
Max Power Handling (Pmax) 120 watt
Sensitivity (2.83v/1m) 87 dB
Weight (M) 2.9 kg
V
f8-img-vert.jpg (12.68 KiB) 2860 keer bekeken
F5 Bass-Midrange - technical data <br />Diameter x hoogte 154 x 89 mm <br />Nominal Impedance (Z) 8 ohm <br />Resonance Frequency (Fs) 52 Hz <br />Nominal Power Handling (Pnom) 35 watt <br />Max Power Handling (Pmax) 70 watt <br />Sensitivity (2.83v/1m) 86 dB <br />Weight (M) 1,6 kg <br />VC Di
F5 Bass-Midrange - technical data
Diameter x hoogte 154 x 89 mm
Nominal Impedance (Z) 8 ohm
Resonance Frequency (Fs) 52 Hz
Nominal Power Handling (Pnom) 35 watt
Max Power Handling (Pmax) 70 watt
Sensitivity (2.83v/1m) 86 dB
Weight (M) 1,6 kg
VC Di
f5-img.jpg (14.43 KiB) 2860 keer bekeken
SS1-II - High-end dome tweeter <br />diameter 102 mm <br />Nominal Impedance (Z) 5 Ohms <br />Resonance Frequency (Fs) 1300 Hz <br />Nominal Power Handling (Pnom) 15 Watt <br />Sensitivity (2.83v/1m) 91 dB <br />Weight (M) 0.6 Kg <br />VC Diameter (mm) 25  <br />DC (Re) 4.6 Ohm <br />VC Layers 2 <br />VC
SS1-II - High-end dome tweeter
diameter 102 mm
Nominal Impedance (Z) 5 Ohms
Resonance Frequency (Fs) 1300 Hz
Nominal Power Handling (Pnom) 15 Watt
Sensitivity (2.83v/1m) 91 dB
Weight (M) 0.6 Kg
VC Diameter (mm) 25
DC (Re) 4.6 Ohm
VC Layers 2
VC
ss1-2-img.jpg (9.88 KiB) 2860 keer bekeken
WayKin

even vergeten

Bericht door WayKin »

:D
Bijlagen
27052008100.jpg
rho

Bericht door rho »

Ziet er netjes uit. :)
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Is een beetje B&W-achtig, met die gele konussen. De kasten mooi mat zwart maken en genieten. :P :P :P

Groeten,
Mischa
WayKin

Bericht door WayKin »

rho schreef:
Ziet er netjes uit. :)
dank je wel!

Zoals ik al zei, ben er net mee begonnen en eigenlijk weet ik nog niet zoveel van filters (heb ik een beetje geblockt denk ik), heb gelukkig iemand die er verstand van heeft en de juiste apparatuur heeft om te meten.

Als ik iets meer begrijp van het hele concept zal ik dit waarschijnlijk zelf gaan bereken en meten,

wat ik wil zeggen is dat alle tips en adviezen welkom zijn.

mocht er eem keuze in drivers zijn gemaakt die niet voor optimale geluidkwaliteit zorgen hoor ik dat graag (ben nog lerende)

dacht dat dit visiueel wel mooi zou staan, verder ben ik alleen van kast volume uitgegaan + diameter en lengte van het bass pijpje, die mij is geadviseerd ( 30,198 L voor de woofer, 3,213 L voor de mid en 19 cm lengte op 7 cm diameter voor de BR)

Ik houdt je op de hoogte van het productie proces
WayKin

Bericht door WayKin »

mischa72 schreef:
Is een beetje B&W-achtig, met die gele konussen. De kasten mooi mat zwart maken en genieten. :P :P :P

Groeten,
Mischa
Heb om eerlijk te zijn geen idee wat de styl van B&W is, probeer me eigen draai aan het ontwerp te geven!

Maar de vergelijking zegt me dat ik wat orgineler moet zijn in het volgende ontwerp.

Thanks voor de info!!
WayKin

Bericht door WayKin »

mischa72 schreef:

Groeten,
Mischa
oja, waarschijnlijk word het zijdeglans zwart met een clearcote ( denk aan en hoogglans transparante laag over het zijde glans zwart)
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

WayKin schreef:
eigenlijk weet ik nog niet zoveel van filters (heb ik een beetje geblockt denk ik),
Geen paniek. Er zijn hier mensen op het forum die 1 of 2 jaar bezig zijn om een filter te perfectioneren. Dat zijn mensen die verstand van zaken hebben, dus schroom niet. In mijn oogpunt zijn de filters het lastigste deel van het hele speakerontwerp.

Met de hulp van de leden hier en eventuele bekenden die je kunnen helpen met meten kom je er wel.

Welke units heb je eigenlijk voor je project?

Groeten,
Mischa
Godtoh

Bericht door Godtoh »

WayKin schreef:
mischa72 schreef:

Groeten,
Mischa
oja, waarschijnlijk word het zijdeglans zwart met een clearcote ( denk aan en hoogglans transparante laag over het zijde glans zwart)
Dat is wel netjes, nog 1 dingetje, weet niet tot in hoever het bijdraagt of nog mogelijk is.

Kan je nog een verticale bracing maken tussen de bracing die je al hebt?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

WayKin schreef:
Maar de vergelijking zegt me dat ik wat orgineler moet zijn in het volgende ontwerp.
B&W maakt gebruik van gele kevlar konussen voor hun woofers en mids, da´s alles.

Als dit ontwerp jou bevalt, moet je dat lekker zo maken en je van niemand iets aantrekken. JIJ moet ernaar luisteren, maar ook naar kijken, dus wie kan het beste bepalen wat jij mooi vindt? Juist dat ben je zelf, dus laat je niet teveel beïnvloeden door vergelijkingen. Als je goed genoeg zoekt vind je voor elk zelfbouwontwerp wel ergens een seriespeaker die erop lijkt.

Groeten,
Mischa
WayKin

Bericht door WayKin »

Godtoh schreef:
WayKin schreef:
mischa72 schreef:

Groeten,
Mischa
Dat is wel netjes, nog 1 dingetje, weet niet tot in hoever het bijdraagt of nog mogelijk is.

Dan ben ik benieuwd in hoeverre dat zal uit maken, die bracing zit ongeveer zo'n 25 cm van elkaar af en alle panelen zijn minimaal 25 mm dik ( constructief is er altijd een optie, soms is ie alleen niet voor de hand liggend :) )
WayKin

Bericht door WayKin »

mischa72 schreef:
WayKin schreef:
B&W maakt gebruik van gele kevlar konussen voor hun woofers en mids, da´s alles.

Als dit ontwerp jou bevalt, moet je dat lekker zo maken en je van niemand iets aantrekken. JIJ moet ernaar luisteren, maar ook naar kijken, dus wie kan het beste bepalen wat jij mooi vindt? Juist dat ben je zelf, dus laat je niet teveel beïnvloeden door vergelijkingen. Als je goed genoeg zoekt vind je voor elk zelfbouwontwerp wel ergens een seriespeaker die erop lijkt.

Groeten,
Mischa
Geef ik je helemaal gelijk in, voor mij is het een prettige kast om naar te kijken ( en gelukkig kan er aan het geluid altijd wat getweakd worden :) )

ik plaats er denk ik nog een frame met speakerdoek voor om het allemaal wat te laten wegvallen.

maar toch, ik wil uiteindelijk een model ontwerpen wat je niet iedere dag tegenkomt!!!
Godtoh

Bericht door Godtoh »

WayKin schreef:
Godtoh schreef:
WayKin schreef:

Dan ben ik benieuwd in hoeverre dat zal uit maken, die bracing zit ongeveer zo'n 25 cm van elkaar af en alle panelen zijn minimaal 25 mm dik ( constructief is er altijd een optie, soms is ie alleen niet voor de hand liggend :) )
Tsjah dat wist ik dan weer niet :oops:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

WayKin schreef:

dacht dat dit visiueel wel mooi zou staan, verder ben ik alleen van kast volume uitgegaan + diameter en lengte van het bass pijpje, die mij is geadviseerd ( 30,198 L voor de woofer, 3,213 L voor de mid en 19 cm lengte op 7 cm diameter voor de BR)

Ik ben niet zo ervaren met het bouwen van speakers, maar als jij schrijft dat je 3,213 liter voor de mid nodig hebt, moet dat dan niet een afgesloten sectie in de kast zijn?

Ik vind je voor een "beginner" aardig uitpakken met die kast. Ziet er netjes uit hoor.
Godtoh

Bericht door Godtoh »

RobertD schreef:
WayKin schreef:

Ik ben niet zo ervaren met het bouwen van speakers, maar als jij schrijft dat je 3,213 liter voor de mid nodig hebt, moet dat dan niet een afgesloten sectie in de kast zijn?

Ik vind je voor een "beginner" aardig uitpakken met die kast. Ziet er netjes uit hoor.
Volgens mij zitten de mid en de tweet in het kleine kistje in de kast ;)
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Godtoh schreef:
:oops: Die ene kast staat natuurlijk gewoon op zijn kop op de foto....

Ik zei toch al dat ik niet zoveel ervaring heb met speakerkasten bouwen.
Godtoh

Bericht door Godtoh »

RobertD schreef:
Godtoh schreef:
:oops: Die ene kast staat natuurlijk gewoon op zijn kop op de foto....

Ik zei toch al dat ik niet zoveel ervaring heb met speakerkasten bouwen.
Enige reden dat ik het weet is dat ik er gewoon ook een half uur naar heb moeten kijken ;)
WayKin

Kleine update

Bericht door WayKin »

Heb vandaag wat tijd kunnen besteden aan de kast, dit is kast 1 constructief zonder afwerking.

Kast 2 staat in de klemmen maar duurt nog wel een weekje voor dat ie ook zover is ( steeds 3 mm klemmen gaat langzaam :( )

voor zover....
Bijlagen
kastje 2 in de klemmen
kastje 2 in de klemmen
even passen
even passen
30052008110.jpg
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Dit is serieus pas je eerste project ???

Zeer mooie speaker. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten,
Mischa
WayKin

Bericht door WayKin »

mischa72 schreef:
Dit is serieus pas je eerste project ???

Zeer mooie speaker. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten,
Mischa
yep, eerste project dat ik met kennis heb ondernomen, vroeger wel eens een speaker gebouwd maar wist er toen niks vanaf, was een leuk kastje bouwen en er wat speakers instoppen met een filter wat weer ergens vandaan kwam.

heb zo'n 3 maanden geleden deze gebouwd, dacht het ziet er leuk uit, maar toen ik thuis kwam klonk het werkelijk vreselijk, toen ben ik me er in gaan verdiepen.
Bijlagen
Leuk om te zien, klimkt Vreselijk
Leuk om te zien, klimkt Vreselijk
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ziet ik een heuse dynaudio tweetert??

Wat ga je ermee doen als je met je nieuwe kast klaar bent? (interesse...)

Wowly
WayKin

Bericht door WayKin »

Wowly schreef:
Ziet ik een heuse dynaudio tweetert??

Wat ga je ermee doen als je met je nieuwe kast klaar bent? (interesse...)

Wowly
heb geen idee, kan je me wat meer vertellen over dymaudio tweeters?

setje komt uit een stel 'visonik' boxen, vond het leuk om er wat mee te doen.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Dynaudio tweeters staan onder veel mensen bekend als de beste dometweeters ooit gemaakt. Vooral de Esotar versie. Nu levert Dynaudio niet meer voor DIY-doeleinden dus een Dynaudio-tweeter is niet iets dat je dagelijks langs ziet komen.

Als het echt niet klinkt zijn er ten eerste mensen die springen om zulke tweeters en ten tweede zit er dan wellicht iets niet helemaal puik in het filter?

Edit: 't Is geen Esotar zo te zien, maar het kan nog wel gewoon een Esotec zijn. Morel behoort ook nog tot de mogelijkheden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”