Voor een project op school moeten we een Phono voorversterker ontwerpen met de volgende specs:
Inp. 2mVrms (MD element)
<100pF input capaciteit
47k input impedantie
Uitgang 1V bij 1Khz +/- 1dB
DC vrij <500uV
SNR >60dB
BW: 20Hz tot 20kHz met RIAA
Om me eens te verdiepen in de buizentechniek willen we het met een buis maken (ECC83). Ik heb al een boek gekocht over buizen die ik kan raadplegen via de Elektuur.
Na veel proberen zijn we tot een ontwerp gekomen en ook tot de conclusie gekomen dat we de versterking niet gaan halen met 1 buis er zit nameijk nog een RIAA correctie tussen(passief).
Het probleem is nu dat we de bandbreedte niet halen 20Hz - 20kHz. Het -3dB punt ligt bij ongeveer 14kHz. Het lijkt dus op een of andere laagdoorlaat filter.
Nu heb ik al een vermoeden dat het wat te maken had met het Miller Effect. Maar ik zie veel schema's die lijken op dit ontwerp.
Het mooie van het verhaal is als ik dit simuleer in SuperSpice en ik maak een AC analyse dat die wel de 20kHz haalt kwa bandbreedte...
Hoe komt het dat de versterking inzakt naarmate de hoge tonen toenmemen?
Christian
