6V6 buizen push pull versterker
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Contacteer:
Dat is heel netjes.
Even aangenomen dat je voedingsspanning op de anode nog altijd 310V is dan is de dissipatie per 6V6 zo'n 9,5 à 10 Watt.
De spanning op de kathode is 66 mA * 270 Ohm = 17,2V
De spanning over de 6V6 is 310 - 17,2 = 292,8V
Dus de dissipatie per buis is 292,8V * 33mA = 9,66 Watt.

Het mag 12Watt zijn, dus in theorie kun je de gemeenschappelijke weerstand nog iets verkleinen. In jouw schema staat ook 250 Ohm.
Er zijn veel liefhebbers die zweren bij een gemeenschappelijke kathodeweerstand, in verband met de klank. Ik houd liever twee aparte kathodeweerstanden aan. Als de buizen niet precies gematched zijn is dat minder van invloed en ik vind het geluid juist lekkerder met twee losse kathodeweerstanden - zoals jij al zei: meer dynamiek.
Als je de spullen en de tijd hebt zou ik gaan voor een kathodeweerstand van 470 Ohm per buis. Zet daar wel een lekkere elco overheen van 220uF ofzo. Niet te klein nemen die elco, dat kost je je laagweergave.
Even aangenomen dat je voedingsspanning op de anode nog altijd 310V is dan is de dissipatie per 6V6 zo'n 9,5 à 10 Watt.

Het mag 12Watt zijn, dus in theorie kun je de gemeenschappelijke weerstand nog iets verkleinen. In jouw schema staat ook 250 Ohm.
Er zijn veel liefhebbers die zweren bij een gemeenschappelijke kathodeweerstand, in verband met de klank. Ik houd liever twee aparte kathodeweerstanden aan. Als de buizen niet precies gematched zijn is dat minder van invloed en ik vind het geluid juist lekkerder met twee losse kathodeweerstanden - zoals jij al zei: meer dynamiek.
Als je de spullen en de tijd hebt zou ik gaan voor een kathodeweerstand van 470 Ohm per buis. Zet daar wel een lekkere elco overheen van 220uF ofzo. Niet te klein nemen die elco, dat kost je je laagweergave.
Goed gerekendRobertD schreef:Dat is heel netjes.
De waarden die je aangaf kloppen precies. Ik meet 310V uit de voeding, 295V op de anode.
Ik heb nu 100uF over de kathodeweerstand. Zal ook eens proberen met 220uF. Deze week zal ik nog wel even testen met 2x470 Ohm weerstanden
In afwachting van de kasst ben ik maar een beetje gaan luisteren naar de versterker op mijn "Needles" luidsprekers. In vergelijking tot mijn transistor versterker is vooral het midhoog beter. Veel detail en rust. Met mijn gewone versterker klinkt alles wat platter/vlakker.
Het laag van de buizenversterker is nog iets teveel aangezet. Beetje vettige bas. Mag van mij nog wel iets strakker. Iemand een idee hoe ik dit nog zou kunnen veranderen/verbeteren?
Verder is het gewoon een prettige versterker
Het laag van de buizenversterker is nog iets teveel aangezet. Beetje vettige bas. Mag van mij nog wel iets strakker. Iemand een idee hoe ik dit nog zou kunnen veranderen/verbeteren?
Verder is het gewoon een prettige versterker
- RobertD
- Contacteer:
Ik zou eerst het andere kanaal ook in elkaar zetten. Dan pas kun je echt goed luisteren.
Als de bassen niet goed gecontroleerd klinken kun je wat meer tegenkoppeling toepassen. (Is jouw versterker tegengekoppeld?)
Wat je ook kun proberen is de 6V6 buizen in triode te schakelen.
Je midhoog wordt dan nog mooier en de uitgangsimpedantie van de versterker neemt af waardoor je de bassen beter controleert.
Als de bassen niet goed gecontroleerd klinken kun je wat meer tegenkoppeling toepassen. (Is jouw versterker tegengekoppeld?)
Je midhoog wordt dan nog mooier en de uitgangsimpedantie van de versterker neemt af waardoor je de bassen beter controleert.
Zat zelf ook aan tegenkoppeling te denken. Nu is het zonder tegenkoppeling. Waar moet ik de terugkoppeling toevoeren aan de ECC82?RobertD schreef:Ik zou eerst het andere kanaal ook in elkaar zetten. Dan pas kun je echt goed luisteren.
Ze staan nu inderdaad nog niet in triode. Kan het schermrooster rechtstreeks aan de anode, of moet er nog een klein weestandje tussen?
Mijn schema ziet er nu zo uit...
Laatst gewijzigd door sevenup op za 24 mei 2008, 9:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- RobertD
- Contacteer:
De tegenkoppeling voer je in op de kathode van de bovenste helft van de ECC82 in jouw schema.
Je haalt het signaal van de plus kant van je luidspreker aansluiting.
Kwestie van een paar waarden uitproberen, of misschien een kleine potmeter toepassen om een waarde te bepalen.
Ik heb niet echt een goed idee welke waarde je moet nemen. Begin eens met 47k of 15k ofzo.
Je kunt de 6V6 in triode zetten door het schermrooster met de anode te verbinden. Zet daar inderdaad wel een weerstand tussen, want 305V op het schermrooster is wat veel. Schermdissipatie mag maximaal 2 Watt zijn. Pakweg 7mA door het scherm bij 260V...
305 - 260 = 45 volt.
45 V / 7mA = 6k4.
Pak een weerstandje van 6k8 of nog een stapje groter. Neem minimaal een 1 Watt exemplaar. 2 Watt is misschien nog beter.
Succes !
Kwestie van een paar waarden uitproberen, of misschien een kleine potmeter toepassen om een waarde te bepalen.
Ik heb niet echt een goed idee welke waarde je moet nemen. Begin eens met 47k of 15k ofzo.
Je kunt de 6V6 in triode zetten door het schermrooster met de anode te verbinden. Zet daar inderdaad wel een weerstand tussen, want 305V op het schermrooster is wat veel. Schermdissipatie mag maximaal 2 Watt zijn. Pakweg 7mA door het scherm bij 260V...
305 - 260 = 45 volt.
45 V / 7mA = 6k4.
Pak een weerstandje van 6k8 of nog een stapje groter. Neem minimaal een 1 Watt exemplaar. 2 Watt is misschien nog beter.
Succes !
Thanks, dat is het mooie van buizenversterkers. Lekker experimenteren, en tweaken totdat het helemaal goed is voor jezelf.RobertD schreef:De tegenkoppeling voer je in op de kathode van de bovenste helft van de ECC82 in jouw schema.
305 - 260 = 45 volt.
45 V / 7mA = 6k4.
Succes !
Zo leer ik elke keer wat bij dankzij jullie
Nog een kleine update van het schema. Ik heb een potmeter toegevoegd waarmee onbalans weggeregeld kan worden. Dit geldt dan voor de complete schakeling ( voor- en eindbuizen samen )
Zal dit zo werken? volgens mij zou het zo goed moeten gaan
Zal dit zo werken? volgens mij zou het zo goed moeten gaan
Laatst gewijzigd door sevenup op za 24 mei 2008, 9:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Is dit misschien iets.....Ik heb nu 2 oude 6V6 buizen en een AZ1. Ik ga moet nog een kwartet 6V6 (en een AZ4) kopen...
http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... H-6V6.html
of deze...
http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... ching.html
(gebruik ik zelf ook, zijn goed!)
Meer....
http://www.tonefactory.nl/shop2/product ... ts_id=2242
of....
http://www.tonefactory.nl/shop2/product ... ts_id=1840
Jazeker, nog meer....
http://www.baco-army-goods.nl/product_952.html
Tja, zo'n AZ4 vergt even iets meer zoekwerk.
Succes !
Bedankt voor de linksHoMeR schreef:Is dit misschien iets.....Ik heb nu 2 oude 6V6 buizen en een AZ1. Ik ga moet nog een kwartet 6V6 (en een AZ4) kopen...
http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... H-6V6.html
of deze...
http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... ching.html
(gebruik ik zelf ook, zijn goed!)
Meer....
http://www.tonefactory.nl/shop2/product ... ts_id=2242
of....
http://www.tonefactory.nl/shop2/product ... ts_id=1840
Jazeker, nog meer....
http://www.baco-army-goods.nl/product_952.html
Tja, zo'n AZ4 vergt even iets meer zoekwerk.
Succes !
Ik had zelf deze winkel gevonden.
6V6 http://www.jukebox-revival.nl/catalog/p ... ts_id/3061
AZ4 http://www.jukebox-revival.nl/catalog/p ... ts_id/3039
Deze week de bestelling maar eens doen...
Heb nu de aanpassing gemaakt met de potmeter. Dit werkt erg leuk. De balans is mooi af te regelen. Ik heb het ook even getest met een ECC82 die de 2 buishelften niet helemaal gelijk had. Dit is ook mooi weg te regelen.
Ik heb de anodes van de 2 eindbuizen op de scoop gezet, en ze precies hetzelfde afgeregeld. Dit scheelt heel wat vervorming op de uitgang.
Ik heb de anodes van de 2 eindbuizen op de scoop gezet, en ze precies hetzelfde afgeregeld. Dit scheelt heel wat vervorming op de uitgang.
- RobertD
- Contacteer:
Leuk!
Hoe zit het met de klank? De potmeter zit wel in de signaalweg, maakt dat nog verschil?
De verkleining van de vervorming zal wel meer goed doen dan het potmetertje kwaad kan, maar ik ben gewoon benieuwd.
Zijn de andere buizen al binnen? Ik ben ook zeer nieuwsgierig naar een stereo resultaat.
Binnenkort ga ik aan de slag met een versterker met 4 x ECL82, met zo'n zelfde schema. Misschien moet ik er ook maar een potmetertje inzetten, het is wel een mooi afregelpunt en mijn ECL82's zijn erg bejaard.
Hoe zit het met de klank? De potmeter zit wel in de signaalweg, maakt dat nog verschil?
De verkleining van de vervorming zal wel meer goed doen dan het potmetertje kwaad kan, maar ik ben gewoon benieuwd.
Zijn de andere buizen al binnen? Ik ben ook zeer nieuwsgierig naar een stereo resultaat.
Binnenkort ga ik aan de slag met een versterker met 4 x ECL82, met zo'n zelfde schema. Misschien moet ik er ook maar een potmetertje inzetten, het is wel een mooi afregelpunt en mijn ECL82's zijn erg bejaard.
Denk dat de goede instelling meer doet dan de potmeter. Goede versus slechte instelling is zeer goed te horen. Wat je ook kunt doen is instellen met de potmeter, en als hij goed staat de potmeter opmeten en een gewone weerstand met dezelfde waarde erin zettenRobertD schreef:Leuk!
ps. Check mijn website eens onder "Links"
- RobertD
- Contacteer:
Hoi,
Leuk die link op jouw site. Ik moet de mijne nodig eens aanpassen, maar ik heb geen "frontpage" op deze computer. Moet ik weer even regelen.
Die koptelefoonversterker wil ik binnenkort ook gaan bouwen. Ik heb wat Russische buisjes in bestelling daarvoor.
Hoe bevalt deze hoofdtelefoonversterker jou?
Je hebt er een mooie voeding bij gemaakt. Ik wil iets gestabiliseerds met buizen maken.
(Sorry voor deze Off-topic reactie)
Leuk die link op jouw site. Ik moet de mijne nodig eens aanpassen, maar ik heb geen "frontpage" op deze computer. Moet ik weer even regelen.
Die koptelefoonversterker wil ik binnenkort ook gaan bouwen. Ik heb wat Russische buisjes in bestelling daarvoor.
Je hebt er een mooie voeding bij gemaakt. Ik wil iets gestabiliseerds met buizen maken.
Die koptelefoonversterker is het best klinkende project dat ik tot nu toe heb gemaaktRobertD schreef:Hoi,
Vermogen is precies genoeg voor een gevoelige 32 Ohm hoofdtelefoon. In 600 Ohm levert hij veel meer vermogen.
Klank is in 1 woord geweldig. Ongelofelijk veel ruimte en lucht, veel detail en diep laag. Zeer groot verschil met de standaard koptelefoon uitgang van mijn cd speler.
Als je vragen over de bouw hebt, stel ze gerust. Ik help je graag. Je hebt mij tot nu toe ook goed geholpen...
- RobertD
- Contacteer:
Zodra ik eraan ga beginnen (kan ff duren) start ik er wel een topic over, lijkt me wel leuk.
Ik heb vandaag wat spullen besteld om mijn ECL82 balans versterker op te bouwen.
Chassis van Hammond, wat elco's en weerstanden.
Binnenkort nog een smoorspoel en een berg vrije tijd...
Dat wordt mijn eerstvolgende dingetje.
Ik heb vandaag wat spullen besteld om mijn ECL82 balans versterker op te bouwen.
Ik heb nog wel een smoorspoel liggen. 200mA bij volgens mij iets van 8H. Is alleen helemaal grijs gespoten ( wel orgineel )RobertD schreef:Zodra ik eraan ga beginnen (kan ff duren) start ik er wel een topic over, lijkt me wel leuk.