frees kopen
Moderator: Beheerdersteam
Er zijn een paar dingen die je moet weten over frezen die niet direct evident zijn als niemand het je heeft uitgelegd. Wat er link is aan een decoupeerzaag of cirkelzaag is bij een eerste kennismaking veel duidelijker. Ik denk dat een bovenfrees gevaarlijker is dan een decoupeerzaag omdat ie je meer kan verrassen. Dingen als verkeerde richting op frezen, freesje wat los komt uit de spantang bij 25.000rpm.
Dat werkt zo niet bij een frees, je moet werken met het toerental dat past bij het materiaal en de maat van de frees. Bij de meeste goedkope freesmachines kun je het toerental ook niet regelen.Vuurkat schreef:Ik laat m'n vader de frees eerst wel uitproberen en als ik zelf begin met een laag toerental.
Een paar extra maatregelen zou je kunnen nemen; trek de stekker uit het stopcontact bij het verwisselen van de freesbeitels. Steek de beitels over de hele schachtlengte in de spantang en draai goed aan (niet overdrijven, vast is vast!). Gebruik de aanslag voor de freesdiepte. Zet eerst de machine op het werkstuk en houd de machine vast voor je de motor aanzet. Werk met het juiste toerental.
Draag oogbescherming voor losspattende stukjes hout,
draag adembescherming, houtstof en zeker MDF stof is niet gezond;
Draag gehoorbescherming, je wilt uiteindelijk van de muziek genieten en niet van de gehoorschade.
Er zijn vast wel meer zaken waar je op moet letten, maar bij de machine zit een handleiding met tips om veilig met de machine te werken.
Kijk, dat is nog eens een goede tip!teacher schreef:Ik heb de spantang met een touwtje bij de stekker vastgeknoopt. Ergo: de stekker moet altijd los bij het wisselen...richard schreef:trek de stekker uit het stopcontact bij het verwisselen van de freesbeitels.
iets met zelfbescherming enzo.
Verder:
oorkleppen
bril
stofmasker
oude kleren!
Dat doe ik met heel veel gereedschap, mijn klopboor ook.teacher schreef:Ik heb de spantang met een touwtje bij de stekker vastgeknoopt. Ergo: de stekker moet altijd los bij het wisselen...richard schreef:trek de stekker uit het stopcontact bij het verwisselen van de freesbeitels.
iets met zelfbescherming enzo.
Groeten Mark
Dan kun je de tang ook niet per ongeluk laten zitten tijdens het aanzetten van de machineteacher schreef:Ik heb de spantang met een touwtje bij de stekker vastgeknoopt. Ergo: de stekker moet altijd los bij het wisselen...
Een keer gezien toen ik nog op de LTS zat, daar had iemand net zijn werkstuk in de klem gezet en had de sleutel in de kop laten zitten (was zo'n grote vloerstaander) ... sleutel stak in de muur

Als ik een frees mag kopen (m'n ouders weten het nog niet), ga ik ook gelijk even een veiligheidsbril en een stofkapje kopen.
Sleutel met een touwtje aan de stekker is inderdaad een goede tip, ga ik ook doen
.
Lijkt het jullie verantwoord om mij (13) ermee om te laten gaan of niet (eventueel met m'n vader erbij, in ieder geval de eerste keren)?
Sleutel met een touwtje aan de stekker is inderdaad een goede tip, ga ik ook doen
Lijkt het jullie verantwoord om mij (13) ermee om te laten gaan of niet (eventueel met m'n vader erbij, in ieder geval de eerste keren)?
Ik heb vandaag naar de Hubo en de Multimate gegaan en daar verkopen ze alleen Bosch. Bij de Hubo zei een medewerker dat ze alleen producten verkochten waar ze 100% achterstaan. Die van Bosch dus. Ferm vond hij rommel.
Daarom is m'n budget nu wat hoger.
M'n vader wil misschien ook wel meebetalen als hij 'm ook mag gebruiken. We kunnen nu kiezen uit een Bosch (die van 1200W), een Black & Decker en een Metabo. M'n vader wil als hij meebetaalt het liefst de Metabo, dan Bosch en dan Black & Decker.
Welke denken jullie dat het beste is?
Edit: ik weet niet zeker of ze allemaal binnen het budget vallen (nu 125 euro). Ik dacht dat de Metabo ongeveer even duur was als de Bosch, maar ik weet het niet meer zeker. Ik ga maandag weer naar de Gamma om de prijzen te zien.
Daarom is m'n budget nu wat hoger.
M'n vader wil misschien ook wel meebetalen als hij 'm ook mag gebruiken. We kunnen nu kiezen uit een Bosch (die van 1200W), een Black & Decker en een Metabo. M'n vader wil als hij meebetaalt het liefst de Metabo, dan Bosch en dan Black & Decker.
Welke denken jullie dat het beste is?
Edit: ik weet niet zeker of ze allemaal binnen het budget vallen (nu 125 euro). Ik dacht dat de Metabo ongeveer even duur was als de Bosch, maar ik weet het niet meer zeker. Ik ga maandag weer naar de Gamma om de prijzen te zien.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op zo 25 mei 2008, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf heb ik gereedschap van Bosch en Metabo en een DeWalt bovenfrees. Metabo is wel wat duurder dan een Bosch, maar is vast ook wel wat degelijker.Vuurkat schreef:Zijn de freesjes die er standaard bij zitten meestal slecht?
Trouwens, kost zo'n Metabo eigenlijk (ik had bij de Gamma niet op de prijzen gelet)?
Maar misschien wil je vader het verschil wel bijbetalen, zeker omdat hij ook een voorkeur heeft voor Metabo.
Maar ik denk dat je met een Bosch ook goed werk kan maken, het is geen rommel.
Black&Decker ken ik niet, daar kan ik niet veel over vertellen.
Voor het frezen van MDF zou ik niet al te dure freesjes kopen. Mijn ervaring is dat hele dure het nauwelijks langer uithouden dan goedkope, en dan is de prijs-kwaliteitsverhouding van de goedkope veel gunstiger.
Ik heb er slechte ervaringen mee. Had heel vroeger een B&D freesmachien met bijgeleverde feesjes. Gewoon vurenhout ging bij een freesdiepte van ca 2 á 3mm al roken. Uiteindelijk was dat ook de oorzaak van een verbrande machiene. Te hete frees ongeacht de freesdiepte.Zijn de freesjes die er standaard bij zitten meestal slecht?
Nu een Metabo en de frezen koop ik los. Kosten me dan wel zo tussen de 30 en 40 euro per stuk. Hardmetaal frezen. Maar die blijven het tenminste doen, ook als ik 10mm diep frees.
Sinds ik kleine kinderen heb, heb ik mij aangeleerd om van alle electrieke gereedschap de stekker uit het stopcontact te trekken op het moment dat ik het neerleg. Als het geen stekker heeft, klik ik de batterij er uit.
En inderdaad: altijd gehoorbescherming, stofkapje, beschermbril bij frezen en zagen.
En inderdaad: altijd gehoorbescherming, stofkapje, beschermbril bij frezen en zagen.
Misschien te ver boven je budget, maar ik raad iedereen aan een Festool te kopen.
Is toch nog een heel stuk beter dan de zgn. topmerken als metabo. En ook een stuk veiliger om mee te werken.
Als je er dan nog een stofzuiger op aansluit kan je frezen zonder stof. Ik had vroeger een metabo en dat stof was echt wel vervelend. Het zit gewoon in de weg en dan moet je weer stoppen met frezen om het te verwijderen.
Makita is bvb. mechanisch nog een trapje hoger dan Metabo, maar toch is het een minder goed uitgedacht toestel dan de Festool. Ook de stofafzuiging is niet zo goed bij de Makita.
Het is duur gereedschap, maar gelet op de kwaliteit is het eigenlijk niet te duur. Het is gewoon super. Eens je ermee gewerkt hebt, wil je niets anders meer.
Is toch nog een heel stuk beter dan de zgn. topmerken als metabo. En ook een stuk veiliger om mee te werken.
Als je er dan nog een stofzuiger op aansluit kan je frezen zonder stof. Ik had vroeger een metabo en dat stof was echt wel vervelend. Het zit gewoon in de weg en dan moet je weer stoppen met frezen om het te verwijderen.
Makita is bvb. mechanisch nog een trapje hoger dan Metabo, maar toch is het een minder goed uitgedacht toestel dan de Festool. Ook de stofafzuiging is niet zo goed bij de Makita.
Het is duur gereedschap, maar gelet op de kwaliteit is het eigenlijk niet te duur. Het is gewoon super. Eens je ermee gewerkt hebt, wil je niets anders meer.

