|BEGINNER| Zelfbouw budget pc speakers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

rptj schreef:
Ik ben van plan om die van henk jan te maken, maar kan ik de Ohmes audio 3.01 ook vervangen door een goedkoper alternatief ?

Anders red ik het niet met mijn budget.
Valt wel mee toch :?:

CODE: Selecteer alles

Prijs info Juoigâ:
Omnes Audio BB 3.01                    = eur 32,50

Prijs info Caps & Coils:
L1 0,39 mH 1mm                         = eur  4,50
*L2 0,05 mH lucht 0,71mm               = eur  2,60
*(van 0,1 mH spoel 194cm afgewikkeld)
 
C1 10 uF Elko                          = eur  0,65
C2 6,8 uF Elko                         = eur  0,65

R1 5,6 Ohm (5 of 10 watt)              = eur  0,86
R2 12 Ohm (5 of 10 watt)               = eur  0,86
                                           -------
Totaal                                 = eur 42,62
@Henkjan
Heb jij het bijgevoegde filter ook gebruikt :?:
Bijlagen
Filter CT222
Filter CT222
rptj
Berichten: 24
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 12:58

Bericht door rptj »

Dat is dan 85.25 voor 2 boxen incl. filter.

Waar koop ik dan best de overige dingen (zoals kabels, aansluitklemmen boxen ? etc ?)
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

+ hout ( 10,00) aansluit terminals (3,00) = kabel 1,00 eurp per meter
rptj
Berichten: 24
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 12:58

Bericht door rptj »

danielv schreef:
+ hout ( 10,00) aansluit terminals (3,00) = kabel 1,00 eurp per meter
Dat hout en die terminals is dat voor 1 luispreker of voor 2 ?
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

voor 2 luidsprekers
rptj
Berichten: 24
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 12:58

Bericht door rptj »

Die aansluitterminals+kabels waar koop ik die best ?


Bedoel je met kabel de kabel van versterker naar luidspreker ?

Welke kabel gebruik je om de filter te verbinden met de driver ?


M.v.g. Ruben.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Kabel is gratis, er is altijd wel ergens een 220 volt snoer los te knippen.
Hout kun je ook nog wel vinden en zelf zagen als je een beetje handig bent of iemend kent die dit is.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

rptj schreef:
Die aansluitterminals+kabels waar koop ik die best ?


Bedoel je met kabel de kabel van versterker naar luidspreker ?

Welke kabel gebruik je om de filter te verbinden met de driver ?


M.v.g. Ruben.
ik zou die kopen bij de elektronica winkel in de buurt. dat is het handigste. Wat de kabel betreft moet ik SARK geklijk geven maar ook ongelijk. er zijn 3 kabels 2 naar de versterker. en 1 voor het filter aante sluiten op de aansluitterminal en op de speaker. daar kun je dus gewoon ene restantje draadjes voor gebruiken
rptj
Berichten: 24
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 12:58

Bericht door rptj »

Dus ik moet nergens speciaal geïsoleerde kabel gebruiken ofzo ?
Gewoone VOB draad volstaat ?
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

van de versterker naar de luidsprekers zou ik wel doen, want dan klilnt het beter. dan kun je het beste 0.75 mm kabel kopen speciale luidspreker kabel, kun je ook kopen bij de elektronicawinkel, maar je hebt geen hele dikke kabel nodig max 1.50 mm
rptj
Berichten: 24
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 12:58

Bericht door rptj »

Dit staat klaar om besteld te worden.

Zijn er nog opmerkingen ?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Berichten: 253
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 12:58
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Juoigâ »

ja :!:

filter zou ik het filter zoals ik dat voor de Needle met BB3.01 op m'n site heb staan pakken. en in D bestellen kost je 20 euri verzendkosten, niet echt lekker voor je budget. PM me ff, ik kan je alles wel leveren behalve een goedkope terminal (ik heb alleen poolklemmen liggen, en zoals je in t topic van m'n alter-ego hebt kunnen lezen zijn ook nog eens lastig in te bouwen (misschien heb ik nog wat in m'n rommeldoos liggen, van die klemdingen))
Bijlagen
needle_filter_bb301.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SARK schreef:
@Henkjan
Heb jij het bijgevoegde filter ook gebruikt :?:
alleen t deel C1L1R1, zonder dat extra deel klinkt die voor mijn oren ook prima. maar voor de rechtop variant is het filter voor de Needle beter geschikt lijkt me.
rptj
Berichten: 24
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 12:58

Bericht door rptj »

Na een lange stilte kan ik morgen eindelijk beginnen bouwen !

Zojuist heb ik de filters in elkaar gesoldeert en morgen ga ik naar een kennis om te beginnen met zagen en bouwen.

Ik had alleen nog enkele vragen;

1) Hoelang laten jullie de houtlijm drogen eer je de lijmklemmen loshaalt ?
2) Zet je de drivers alleen vast met 4 vijsjes ?
3) Hoe doe ik de afwerking: schuren, pollijsten, lak ?

alvast bedankt. 8)
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

rptj schreef:
Na een lange stilte kan ik morgen eindelijk beginnen bouwen !

Zojuist heb ik de filters in elkaar gesoldeert en morgen ga ik naar een kennis om te beginnen met zagen en bouwen.

Ik had alleen nog enkele vragen;

1) Hoelang laten jullie de houtlijm drogen eer je de lijmklemmen loshaalt ?
2) Zet je de drivers alleen vast met 4 vijsjes ?
3) Hoe doe ik de afwerking: schuren, pollijsten, lak ?

alvast bedankt. 8)
1) lijmklemmen er pas afhalen als de lijm echt droog is...een paar uurtjes dus ;) Duurt even wat langer, maar is wel wat fijner voor het resultaat

2) lijkt me voor de Omnes Audio niet zo'n probleem, tenzij je de unit er vaak van plan bent uit te gaan halen

3) tsja, dat is wat je zelf wilt. Voor een eerste projectje zou ik zeggen: goed in de (MDF-)grondverf (een laagje of twee 3), dat goed laten drogen. Dan een laag of twee leuke zijde-/hoogglansverf erop (eerst weer even wat opschuren uiteraard), hetzij door te rollen, hetzij door te gaan spuiten. En dan naar keuze nog een beschermende transparante laklaag eroverheen.

Als je met MDF werkt, kan je het best ook even in het forum gaan zoeken voor de beste manier om de zuiging van het MDF op te heffen...

En eh...succes!!! Altijd leuk en spannend, probeer alleen niet in 1 dag al alles klaar en spelend te willen hebben...

Edit: even wat typo'tjes opgelost
Laatst gewijzigd door mikekiwi op ma 04 aug 2008, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
rptj
Berichten: 24
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 12:58

Bericht door rptj »

Hehe bedankt voor de info, foto's volgen :)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Mits nog nodig....

Twee terminals, wil ik je wel schenken, alleen de zendkosten vergoeden dan. (en speakerdraad zal ik dan ook meegeven)

Onder 1 voorwaarde, dat we hier een heel mooi stel speakers zien verschijnen :D
rptj
Berichten: 24
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 12:58

Bericht door rptj »

bartsegers schreef:
Mits nog nodig....

Twee terminals, wil ik je wel schenken, alleen de zendkosten vergoeden dan. (en speakerdraad zal ik dan ook meegeven)

Onder 1 voorwaarde, dat we hier een heel mooi stel speakers zien verschijnen :D
Bedankt voor het aanbod maar henkjan heeft me er al een paar cadeau gedaan :p

Misschien voor een volgend paar :)
rptj
Berichten: 24
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 12:58

Bericht door rptj »

Ik had nog een vraagje: Moet je alle panelen met dempingsmateriaal bekleven ? of is het voldoende om de achter en zijkanten te bekleven ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

demping gelijkmatig in de aangegeven ruimtes aanbrengen
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”