voeding voor T-amp
Moderator: Beheerdersteam
Heb dit ook al tegen Juul gezegd ( denk ik toch ), je heb namelijk ook nood aan een 5V voeding ( in amp 1 en 2 ), op zich geen probleem, kan je simpel doen met een 7805 of Lm317 of consoorten, er is enkel 1 klein addertje, je moet je referentie ( massa ) nemen op je versterker bord en niet op je voedingssprint ( naja print , elcos
), zou je de massa nemen in je sterpunt van je elco's dan geraakt deze 5V vervuild door het spannignverschil dat je creerd in je massa van je amp en de massa tussen je elco's, daar loopt namelijk behoorlijk wat stroom tussen die twee punten en er valt dus ook wat spanning over, en die 5V moet namelijk behoorlijk zuiver zijn. Een oplossing daarvoor is gewoon met wat geisoleerd draad wat wikkelingen leggen over je ringkern ( hoeveel kan je zelf in de praktijk proberen ), een extra bruggetje, afvlakking en een stabbie, deze word dan gewoon direkt op de print aangesloten en mag nergens ( buiten de amp gerekend dan ) een verbinding maken met je mas van je elco's. Een inverstering van minder dan 3 euro, maar zen geld 10 keer meer waard.
Groetjes
Rudy
Groetjes
Rudy
puur uit nieuwsgierigheid: waar wordt die 5V voor gebruikt? Alleen voor wat digitale stuurelektronica, of ok elders in het front-end van de versterker (oscillator?). Is het in het eerste geval wel nodig on die spanning dan te -'superstabiliseren'? (afgezien van het feit dat het common-practice is om een regelaar te referen zo dicht mogelijk bij zijn verbruiker).
- voodooless
- Contacteer:
Wil je de discussie soms weer oprakelen?
Ik bouw gewoon het schema dat op Jan zijn website staat. Heb in de applicatie sheet gekeken en daarin geen aanleiding gezien dat het anders moet. Ook die stabilisator gewoon simpel houden. De ingangsspanning gewoon van de + afleiden via een 1 W 47 ohm weerstandje naar de 7805, wat ontkoppelen en de uitgangspanning en massa op het daarvoor aangeduide punt op de print aansluiten. Extra brug en toestanden met leidingen om de voedingstrafo winden lijkt me onnodig gecompliceerd.
Om HF te voorkomen zag ik op het forum van 41Hz.com de volgende aanbeveling van Jan:
- signal leads and low level (+5V) leads should be shielded as far as possible
- cables should lead away from the PCB and not be "wrapped" around the PCB.
- signal leads and +5V should stay clear of speaker outputs and power connections
Groet, Jeroen
Ik bouw gewoon het schema dat op Jan zijn website staat. Heb in de applicatie sheet gekeken en daarin geen aanleiding gezien dat het anders moet. Ook die stabilisator gewoon simpel houden. De ingangsspanning gewoon van de + afleiden via een 1 W 47 ohm weerstandje naar de 7805, wat ontkoppelen en de uitgangspanning en massa op het daarvoor aangeduide punt op de print aansluiten. Extra brug en toestanden met leidingen om de voedingstrafo winden lijkt me onnodig gecompliceerd.
Om HF te voorkomen zag ik op het forum van 41Hz.com de volgende aanbeveling van Jan:
- signal leads and low level (+5V) leads should be shielded as far as possible
- cables should lead away from the PCB and not be "wrapped" around the PCB.
- signal leads and +5V should stay clear of speaker outputs and power connections
Groet, Jeroen
Massa blijft zo nog steeds vervuild.
En zo word het niet aangeraden door tripath Jeroen, enkel door Jan.
Probleem zit hem nog steeds in het feit dat de hfnoise op je voeding door je regelator gaan ( daar ie te traag is, maar daar zit toch niet de oplossing ) , en dan worden deze opgevangen door die 100nF's en die 1000uF, op zich niet slecht maar door het opvangen van die stromen gaan er door ja massa ook stromen naar je bord, je referentie spanning van je stabbie word weer niet stabiel gehouden en reguleren zit er dan weer niet meer in.
En de spoel tussen powerground en signal ground maakt dat geheel er niet beter op. In tegendeel zelfs het houd de elco/stabbie tegen zen werk te doen.
Gewoon ter info.
Groetjes
Rudy
En zo word het niet aangeraden door tripath Jeroen, enkel door Jan.
Probleem zit hem nog steeds in het feit dat de hfnoise op je voeding door je regelator gaan ( daar ie te traag is, maar daar zit toch niet de oplossing ) , en dan worden deze opgevangen door die 100nF's en die 1000uF, op zich niet slecht maar door het opvangen van die stromen gaan er door ja massa ook stromen naar je bord, je referentie spanning van je stabbie word weer niet stabiel gehouden en reguleren zit er dan weer niet meer in.
En de spoel tussen powerground en signal ground maakt dat geheel er niet beter op. In tegendeel zelfs het houd de elco/stabbie tegen zen werk te doen.
Gewoon ter info.
Groetjes
Rudy
Die HF noise wordt toch al opgevangen door de low pass die de 47 ohm en 100 nF vormen?
Anyway, als ik problemen krijg dan kan ik jouw manier alsnog proberen. Hieronder de onderdeeltjes van de voeding van de AMP1-B, inclusief schakelaar in- en uitgangen etc. Moet alleen nog een mooi aluminium kastje vinden. Alles bij elkaar toch weer duurder dan je wilt, ik ga toch niet beneden die 150 euro blijven
Maar goed dat kan bruintje wel trekken.
Plaatje is natuurlijk overbodig maar ik vind het altijd leuk zo'n verzameling elektronica

Groet, Jeroen
Anyway, als ik problemen krijg dan kan ik jouw manier alsnog proberen. Hieronder de onderdeeltjes van de voeding van de AMP1-B, inclusief schakelaar in- en uitgangen etc. Moet alleen nog een mooi aluminium kastje vinden. Alles bij elkaar toch weer duurder dan je wilt, ik ga toch niet beneden die 150 euro blijven
Plaatje is natuurlijk overbodig maar ik vind het altijd leuk zo'n verzameling elektronica

Groet, Jeroen
Eigenlijk niet, omdat er in serie met heel de stabbie/elcos/cap een spoel in serie staat. Namelijk die tussen de signaalgrond en de powergrond, en je neemd de supply van je power dus het returnpad van je stroom gaat recht door die spoel, welke die hf niet doorlaat, en dus zowel op je +5V als de signaalgrond zal deze hfnoise terug tevinden zijn.
Die spoel staat er trouwens om stromen tussen de twee te voorkomen.
Als je er kan aangeraken zijn kastjes van monacor best intressant, als ze groot genoeg zijn, tussen maten tussen dit en 19" racks zijn er niet, alhoewel ik gewoonlijk een wit alu 19" rack neem en dan de panelen kleinder maak, en de hoeken afrond.
http://www.monacor.de/int/en/produkt_au ... ALL&suche=
Groetjes
Rudy
Die spoel staat er trouwens om stromen tussen de twee te voorkomen.
Als je er kan aangeraken zijn kastjes van monacor best intressant, als ze groot genoeg zijn, tussen maten tussen dit en 19" racks zijn er niet, alhoewel ik gewoonlijk een wit alu 19" rack neem en dan de panelen kleinder maak, en de hoeken afrond.
http://www.monacor.de/int/en/produkt_au ... ALL&suche=
Groetjes
Rudy
Bedankt voor de tip van de kastjes.
Verhaal over die spoel klopt niet. Doet er niet toe dat hij HF weert. De werking van de RC is er nog steeds, die zorgt dat de HF noise tussen massa en ingang van de stabilisator verdwenen is. Standaard filtertheorie lijkt me. Het is zelfs zo, dat die spoel het nog beter maakt. Het gaat om de spanning die er over de condensator blijft staan. De spoel maakt er dus een 2de orde laagdoorlaatfilter van.
Groetjes, Jeroen
Verhaal over die spoel klopt niet. Doet er niet toe dat hij HF weert. De werking van de RC is er nog steeds, die zorgt dat de HF noise tussen massa en ingang van de stabilisator verdwenen is. Standaard filtertheorie lijkt me. Het is zelfs zo, dat die spoel het nog beter maakt. Het gaat om de spanning die er over de condensator blijft staan. De spoel maakt er dus een 2de orde laagdoorlaatfilter van.
Groetjes, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 28 mei 2005, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen, als je een cap los laat hangen aan 1 kant ( wat in HF het geval is ) , laat ie dan nog op ? neen , zo simpel is dat.
Het leuek daaraan is, dat die stabbie dan ook niet in de problemen komt, want uiteindelijk staat dan dezelfde noise aan de referentiepin als aan de ingang, en ook de uitgang. Die doet daar dus niets aan.
Groetjes
Rudy
Het leuek daaraan is, dat die stabbie dan ook niet in de problemen komt, want uiteindelijk staat dan dezelfde noise aan de referentiepin als aan de ingang, en ook de uitgang. Die doet daar dus niets aan.
Groetjes
Rudy
Even voor "my sake".
Ik wil dus 2x de amp3 gebruiken om actieve near field monitors te maken.
Het idee is "lean and mean".
Dit is mijn boodschappenlijstje tot nu toe:
//voeding:
2x 9V 50VA ringkern
2x 80V 7A gelijkrichter
2x 35V 10.000uF cap
Mijn plan is om aan de achterkant van de speaker een alu plaatje te maken waarop ik alle connectoren bevestig. Tevens wil ik daar dmv een U profiel oid ook een stukje koeling vandaan halen. Kan dat kwaad aangezien de tripath chip een koelgedeelte heeft wat aan de - van de voeding zit? Daar komen nl ook mijn cinch aansluitingen op. (ontkoppelen met warmtefolie?)
Ik wil dus 2x de amp3 gebruiken om actieve near field monitors te maken.
Het idee is "lean and mean".
Dit is mijn boodschappenlijstje tot nu toe:
//voeding:
2x 9V 50VA ringkern
2x 80V 7A gelijkrichter
2x 35V 10.000uF cap
Mijn plan is om aan de achterkant van de speaker een alu plaatje te maken waarop ik alle connectoren bevestig. Tevens wil ik daar dmv een U profiel oid ook een stukje koeling vandaan halen. Kan dat kwaad aangezien de tripath chip een koelgedeelte heeft wat aan de - van de voeding zit? Daar komen nl ook mijn cinch aansluitingen op. (ontkoppelen met warmtefolie?)
Laatst gewijzigd door teacher op zo 29 mei 2005, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy,Rudy schreef:Jeroen, als je een cap los laat hangen aan 1 kant ( wat in HF het geval is ) , laat ie dan nog op ? neen , zo simpel is dat.
Groetjes
Rudy
Je maakt een denkfout. Ik blijf bij mijn vorige post die ik nog wat heb aangepast voor de duidelijkheid. Geen commentaar verder, maar je vergist je echt.
@ teacher: je kunt ook cinch chassisdelen kopen die zelf al isolatie hebben. Zie mijn foto.
Groet, Jeroen
Dat is een plan! Ik was idd bang dat het chassis (ik keek naar xlr) ook een - of ground zou zijn. Ik denk dat ik alsnog een beetje folie ertussen plak, dat kan geen kwaad en het zit meteen vast.jeroen_d schreef:@ teacher: je kunt ook cinch chassisdelen kopen die zelf al isolatie hebben.
Mis ik nog iets, of kan ik hier een voeding mee maken? Tevens wil ik hem gebruiken voor mijn kant en klare BMM crossover.... ?
Ik heb ook een lijstje voor de AMP2 amp:
- 800VA trafo +/-30 Volt, wordt +/- 42 Volt na gelijkrichten
- 4x 10.000uF/63V caps
- 500V/35A gelijkrichter
-Koellichaam 0,9K/W
- Isolatie voor de MOSFETS, welke moet ik daarvoor nemen? (ik haal bij www.reichelt.de)
- 2x4mm^2 luidsprekerkabel voor een flinke sub.
- cinch aansluitingen, volume knop etc.
is dit wat?
Jeroen, ik zou gewoon in de praktijk meten en kijken wat het beste werkt
.
En Rudy, hoezo hangt een cap los bij hoogfrequent?? Dan vormt ie toch een kortsluiting??
/edit
O komt door de spoel, snap al
. Als de HF een spoel tegenkomt voordat hij bij de gnd komt, dan gaat het HF niet naar de ground lijkt me...
Maar goed, ik heb het schema niet, dus weinig zinnigs erover te zeggen
.
- 800VA trafo +/-30 Volt, wordt +/- 42 Volt na gelijkrichten
- 4x 10.000uF/63V caps
- 500V/35A gelijkrichter
-Koellichaam 0,9K/W
- Isolatie voor de MOSFETS, welke moet ik daarvoor nemen? (ik haal bij www.reichelt.de)
- 2x4mm^2 luidsprekerkabel voor een flinke sub.
- cinch aansluitingen, volume knop etc.
is dit wat?
Jeroen, ik zou gewoon in de praktijk meten en kijken wat het beste werkt
En Rudy, hoezo hangt een cap los bij hoogfrequent?? Dan vormt ie toch een kortsluiting??
/edit
O komt door de spoel, snap al
Maar goed, ik heb het schema niet, dus weinig zinnigs erover te zeggen
- voodooless
- Contacteer:
Nou, volgens mij gaat dit topic over voedingen... en de cap multi, is ook een van de vele methoden om een voedin te maken.jeroen_d schreef:Wil je de discussie soms weer oprakelen?![]()
Reden zat om het anders te doen. Vergeet namelijk ff niet dat die 7805 over het algemeen meer vermogen zal dissiperen van de amp zelf (zo'n 4W). Je hebt daar dus nog wel een koelblokje voor nodig. Een extra wikkelingen zorgt ervoor dat de 7805 veel minder werk moet doen. Verder ga ik idd redelijk hetzelfed maken als het schema, heb echter nog wat wat kleine capjes erbij gezet. Ik zal straks eens wat picjes postenIk bouw gewoon het schema dat op Jan zijn website staat. Heb in de applicatie sheet gekeken en daarin geen aanleiding gezien dat het anders moet. Ook die stabilisator gewoon simpel houden. De ingangsspanning gewoon van de + afleiden via een 1 W 47 ohm weerstandje naar de 7805, wat ontkoppelen en de uitgangspanning en massa op het daarvoor aangeduide punt op de print aansluiten.
hoe laden de caps zich op in situatie HF ?
en niet opladen is niet filteren.
HF op de bufferelco ( eerste ) is net zo groot als op de aansluiting van de signaalmassa en de +5V, mocht de spoel eerst staan voor de elco's dan heb je gelijk Jeroen, maar dat is zo niet.
En als je wil wete of dit nou ionvloed heeft of niet, het verschil tussen powerground en signal ground gaat volledig naar je verschilversterker, dit dit word een deel van je terugkoppeling.
/edit, dit klopt niet violledig bij nader inzien, de spanning di eover de spoel komt word gewoon gesuperpisioneerd op de uitgang.
En als je bedoeld dat de 5V zuiverder is, dit heb ik al gezegd dat dat in die situatie een voordeel is.
Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op za 28 mei 2005, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Mooi dat ik dat tekeningetje niet hoef te maken en dan bedoel ik met name de bovenste want daarin kun je goed het 2de orde LC filter zien aan de ingang van de stabilisator. Het ondersteunt precies mijn verhaalRudy schreef:
hoe laden de caps zich op in situatie HF ?
en niet opladen is niet filteren.
HF op de bufferelco ( eerste ) is net zo groot als op de aansluiting van de signaalmassa en de +5V, mocht de spoel eerst staan voor de elco's dan heb je gelijk Jeroen, maar dat is zo niet.
En als je wil wete of dit nou ionvloed heeft of niet, het verschil tussen powerground en signal ground gaat volledig naar je verschilversterker, dit dit word een deel van je terugkoppeling.
/edit, dit klopt niet violledig bij nader inzien, de spanning di eover de spoel komt word gewoon gesuperpisioneerd op de uitgang.
En als je bedoeld dat de 5V zuiverder is, dit heb ik al gezegd dat dat in die situatie een voordeel is.
Groetjes
Rudy
De laatste twee zinnen van jou zijn correct en daar gaat het nu net om, dat willen we bereiken een zuivere 5V
Groetjes, Jeroen
- voodooless
- Contacteer:
Zit een koelelementje op, op die regelaar. Ik ben bang dat het eitje rauw blijft
Leuk dat printje.
Ik ga het gewoon hardwired doen, condensators op de behuizing geplakt en de stabilisator met onderdelen ook hardwired en direct op de versterkerprint gemonteerd.
Ik snap niet goed waarom je toch perse die extra condensators erop wil zetten, die zitten al op de print zoals Rudy zei. Maar kan natuurlijk geen kwaad.
Wat zijn die 4 kleine componentjes?
Jeroen
Leuk dat printje.
Ik ga het gewoon hardwired doen, condensators op de behuizing geplakt en de stabilisator met onderdelen ook hardwired en direct op de versterkerprint gemonteerd.
Ik snap niet goed waarom je toch perse die extra condensators erop wil zetten, die zitten al op de print zoals Rudy zei. Maar kan natuurlijk geen kwaad.
Wat zijn die 4 kleine componentjes?
Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 28 mei 2005, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.