Ik bouw een stereo versterkertje "Kuiken", zie http://www.buizenversterker.nu.
De eindbuis (inderdaad, ééntje!) is een 832, een dubbel zendtetrode. De driver een 5670 (dubbel triode). Gewoon voor de lol in een ongewoon kastje/kistje/bakje.
Dat zal geen HIFI zijn en het ontwerp staat of valt met kleine UGTtjes. Helaas bieden de huidige kwaliteitswikkelaars alleen grote zware trafo's voor 10 tot 80.000 Hz. Hoe kom ik aan kleine dingetjes voor zowat 4 Watt bij 4500 Ohm van pakweg 40 tot 25000 Hz?
Geen HIFI maar wel leuk
Moderator: Beheerdersteam
Ziet er erg leuk uit. Ik hou wel van dat minimalistische. Dat zou juist moeten zorgen dat het wèl echt hifi wordt.
Ik ben het trouwens niet met je eens dat de 5670 geen goed buisje voor audio zou zijn. Ik heb er diverse van (RCA, GE en CBS) en ze klinken heel erg goed. Ze zitten bij mij èn in de cd-speler èn in de versterker.
Ik denk dat het knelpunt de veel te kleine UGT-tjes is. Ik heb een klein KT88 versterkertje waarvan de UGT's al erg klein zijn naar mijn idee (5^3 cm) maar daar komt wel een volwassen geluid uit.
Ik vind het een heel erg interessant ontwerpje, en er moet echt iets high-endigs mee te maken zijn.
edit: zijn de koppelcondensators trouwens niet wat erg klein? (0.1uF?). Dat zou de bas ook wat kunnen beperken.
Ik ben het trouwens niet met je eens dat de 5670 geen goed buisje voor audio zou zijn. Ik heb er diverse van (RCA, GE en CBS) en ze klinken heel erg goed. Ze zitten bij mij èn in de cd-speler èn in de versterker.
Ik denk dat het knelpunt de veel te kleine UGT-tjes is. Ik heb een klein KT88 versterkertje waarvan de UGT's al erg klein zijn naar mijn idee (5^3 cm) maar daar komt wel een volwassen geluid uit.
Ik vind het een heel erg interessant ontwerpje, en er moet echt iets high-endigs mee te maken zijn.
edit: zijn de koppelcondensators trouwens niet wat erg klein? (0.1uF?). Dat zou de bas ook wat kunnen beperken.
UGT
Ik ben blij met de positieve antwoorden en de waarderingen voor het Kuikentje, al had ik die liever in het gastenboek op de site.
Maar nou heb ik nog steeds geen merken of adressen voor kleine UGT's. Kent iemand bijvoorbeeld nog een oude stereo buizenradio met stevige ugt-tjes? Al zou ik maar die 800 Ohm speakers kunnen vervangen.
Overigens is de kantelfreq. met .1 mu koppelc ongeveer 30 Hz. en dat is de enige c in het ontwerp.
Maar nou heb ik nog steeds geen merken of adressen voor kleine UGT's. Kent iemand bijvoorbeeld nog een oude stereo buizenradio met stevige ugt-tjes? Al zou ik maar die 800 Ohm speakers kunnen vervangen.
Overigens is de kantelfreq. met .1 mu koppelc ongeveer 30 Hz. en dat is de enige c in het ontwerp.
Re: UGT
Wellicht de UGT-jes uit de Philips AG9016 (hopelijk heb ik het typenummer correct), die kleine EL95 SE?HansV schreef:Ik ben blij met de positieve antwoorden en de waarderingen voor het Kuikentje, al had ik die liever in het gastenboek op de site.