Montana schreef:
Dat oplopende hoog 3-8kHz is bij de concave toch goed in de meting te zien en dus verklaarbaar? Even dat hoog dempen en klaar?
Als die laatste grafiek de respons op 1 meter is dan lijkt me dat hoog nog zeker 2a3dB te hard trouwens..
kijk, daar heb ik al meerdere nachten van wakker gelegen.
Gewoon de vraag of dit al of niet in de opname zit of daadwerkelijk door de speakers komt.
Jaja, de ene zegt zus en de andere zegt zo.
Ik geloof niets zonder ik zelf het bewijs zie.
Ik ben van mening dat het huidige filter niet 'fout' is, ik bedoel dat het filter op zich niets 'bijcrëerd'. Dat meet ik vandaag voor alle zekerheid nog eens na.
Met de tweeter zelf geloof ik ook niet dat er iets fout zit. Hij wordt gebruikt in vele gerenomeerde speakers in de hogere prijsklasse. Vooraleer hier een discussie op gang komt, 'nee, dat is geen garantie', maar echt fout kan het met die Scan Speak niet zitten!
De electronica, die heb ik op verschillende manieren al vervangen en het euvel blijft bestaan. Ik ga er daarom even vanuit dat hier niets fundamenteels fout is.
Dan de omgeving, kamer, kastwand (diffractie), meetopstelling. Aangezien de verschillende tweeters die ik heb getest allemaal zowat hetzelfde meetfout patroon geven ga ik ervan uit dat het peakerige gedrag rond de 8 khz een gevolg is van meting, diffractie, kamer of iets eigen aan dit type (1" dome) tweeter.
Blijft nog over de opname zelf. Ik was gisteren een uur in gesprek met een interimconsulente. Doordat ik al enkele weken aan dit SSS'en probleem zit te werken is mijn gehoor daar momenteel supergevoelig voor. Nu, dat gesprek was een marteling voor mijn oren. Ik heb in mijn leven nog nooit zoveel gesis gehoord!
Nu stel ik me volgende vraag: als ze dat gesprek hadden opgenomen, welke 100% natuurgetrouw weergevende set dit gaat reproduceren, zonder sissen!
De ringradiator heeft een enorm hoog bereik, draait feilloos op toptechnology en geeft precies dat weer wat hij krijgt. Is zijn perfectie daardoor nu zijn grootste handicap geworden?
Ed.