Het past weliswaar niet helemaal in dit topic, maar om nu een tweede draad te openen lijkt mij wat overbodig.
Het idee is uitgebreid naar een discreet opgebouwde phono trap. Dat komt niet uit de lucht vallen overigens en hier op het forum is de stroom-spanning omzetter als ouder broertje reeds ter sprake geweest in de draad over de CD80 modificatie van Jeroen. Sander Sassen heeft daar toen ook veel aan bijgedragen. Daarbovenop wil ik wat verder experimenteren met een discrete voeding en alles bij elkaar genomen, convergeert het dan naar het volgende project: de spanning-spanning omzetter ofwel ordinaire OpAmp, maar dan met torren.
De ruisarme voeding valt me namelijk ietwat tegen. Nu ben ik een andere topologie voor de stroomvoorziening aan het beproeven en ik hoop daar meer resultaat uit te krijgen. Ter info, ik heb reeds een proef-layout gedaan en gemeten. De inzichten daaruit neem ik mee in het komend ontwerp wat een verdere verbetering zou moeten zijn qua ruis. (als ik de simulator mag geloven zou ik een ruisspectrum van 280 pV/sqrt(Hz) moeten krijgen en dat probeer ik graag uit)
Maar voordat het zover is, de vertserkertrap waar het eigenlijk om draait: de spanning-spanning omzetter als phono pre. De bedoeling is om 2 nagenoeg identieke schakelingen achter elkaar te zetten, waarbij de eerste "OpAmp" de RIAA correctie voor zijn rekening neemt. De 2de trap is een lineaire trap die de rest van de versterking doet.
Het schema ziet er zo uit:

(is klikbaar en de pdf die eronder zit is de meest actuele)
Uitgangspunt is dat er een spanning opgewekt wordt door inductie (-dPhi/dt) en dat houdt in dat de meeste informatie te halen is uit spannings-overdracht. De versterker dient dus een spannings-ingang te hebben, hoogohmig dus. Het is een verschiltrap met jfet's geworden die gepaard op 1 substraat zitten. Het signaal wordt mbv een hoge steilheid (gm) omgezet in een stroom en die wordt met stroomspiegels doorgezet naar een hoog-impedante buffer. Deze buffer is een gevouwen Darlington. De ruststroom wordt verzorgd door een eenvoudige band-gap stroom referentie (U49 - U54). Deze is nog voor verbetering vatbaar, maar ik wil verder met de realisatie.
Een tweede trap is noodzakelijk omdat de versterking van deze trap vast ligt bij keuze van R1.
Hier is te zien hoe dat in zijn werk gaat. Bij R1=18 Ohm is de versterkingsfactor 27,5dB en heb je nog zo'n 20dB nodig voor de meeste MM en sommige MC elementen. Tussen de 2 trappen kan een hoogdoorlaatfilter geplaatst worden om rumble te onderdrukken.
In het zonnetje heb ik van het weekend een lay-out gefabriekt, nog zonder de power supplies overigens. Die hoop ik er van de week bij te plaatsen en dan kunnen de Gerbers de hort op. Zo ziet het er ongeveer uit:

(zie:
http://amorgignitamorem.nl/Audio/Platen ... belXL).pdf, dan krijg je de 3D-pdf die je kan roteren ed.)
Eea is nog niet in de laatste fase dus veranderingen zijn nu nog door te voeren. Dus: shoot met verbeteringen!
Groet,
Jacco