Inleiding
Ik heb al twee jaar lang een paar Vifa korrekt XT speakers spelen. Ze klinken fantastisch maar ik wil toch iets anders. Vooral iets (veel) kleiners. Omdat ik erg tevreden ben over de units in de korrekt heb ik maar besloten om in iedergeval de tweeter te gebruiken in deze mini's. Ook mede omdat ik nog studeer en niet heel veel te besteden heb.
De mini's moeten ook echt mini blijven, ik zat in eerste instantie te denk aan een maximaal volume (inwendig) van 5 liter. Daarnaast was het voor mij belangrijk dat ze tot ongeveer de 80 Hz kunnen halen. Mijn NAD L70 heeft voor de 5 surround uitgangen een actief filter met vaste crossover frequentie, en die is 80Hz. Daarnaast moet het er natuurlijk een beetje "sexy"uitzien.
Unit keuze
Tweeter:
Hierboven al uitgelegd, wil ik de xt25 tweeter opnieuw gaan gebruiken, ze bevallen met zeer goed. Onder de 2 KHz begint de vervorming aardig op te lopen (bron: Zaph|Audio), ik wil hem dus redelijk hoog gaan crossen. Ik zit te denken aan ergens tussen de 2.5 tot 3.5 KHz.

Woofertje:
Het woofertje moet tot 80Hz kunnen spelen in een klein volume (Op basis van TS parameters van tangband en zaph). Na veel wikken en wegen heb ik gekozen voor de Tangband 1337SA. Hij speelt strak tot 80 Hz in een BR-boxje van 3.4 liter. Precies wat ik wil. Deze Tangband kun je ook nog is "heel" hoog crossen (bron: Zaph|Audio). Ook voldoet deze driver geheel aan de eis dat hij "sexy" moet zijn. Klein nadeeltje is dat de kleur van het frame een beetje slechte imitatie titanium verf is.

Kast
Hier kan ik nog niet zoveel over zeggen, dat is werk in uitvoering. Het moet een beetje hierop gaan lijken. Omdat de woofer veel kleiner is hoeft er niet zo'n rare kronkel in te zitten. De construcite zal waarschijnlijk gewoon uit lagen zijn. De binnenkant van alle lagen ga ik dan mooi cosinusvormig zagen. Zal hier spoedig een cad-tekening van maken.

X-over
Hier weet ik nog eigenlijk niks over. Ik wil eigenlijk een filter dat langzaam afvalt/opkomt.
Ik overweeg de volgende 3 opties:
2de orde LR
3de orde BW
4de orde LR (als 2de orde voor mij niet haalbaar blijkt)
Het is voor mij op dit moment nog redelijk onduidelijk hoe ik dit precies moet gaan aanpakken, daar kan ik best wat hulp en advies gebruiken.
Stappenplan
Ik zie aardig wat beren op de weg als ik naar dit project kijk, dus eerst maar een basis stappenplan maken. Daar ga ik dus aan beginnen