Maar misschien even de achtergrond. Ik werk op de vakgroep elektronica en informatiesystemen bij de unief van gent. In onze vakgroep zijn dus heel wat experts rond analoge en digitale elektronica aanwezig. Ik heb vroeger al even met een van de proffen gesproken om een versterker te ontwerpen, maar ik wil het eerst even wat eenvoudiger (alhoewel?) houden...
Ik zou dus in het kader van een eindwerk (thesis) een opdracht willen formuleren om een zo ideaal mogelijk stekkerblok te ontwerpen.
Op onze vakgroep is alle mogelijke meetapparatuur en expertise aanwezig, plus het is in een onderzoeksomgeving, dus ideaal om zoiets te doen. Bovendien is het mijn bedoeling het eindresultaat 1) te laten beoordelen door mensen met betere, getraindere oren dan mezelf en 2) beschikbaar te stellen aan iedereen.
Er zijn echter een aantal zaken die problemen kunnen opleveren (lees eerst even door, alvorens te willen antwoorden Smiley):
1) het zijn ingenieurs. Geen audiofiele ingenieurs, geen muziekminded ingenieurs, neen, pure ingenieurs. Met andere woorden, tijdens het opstellen van de opdracht, het bijsturen van het ontwerp, het aangeven van mogelijke hypothesen dient een verklaring gegeven te worden, of dient er een meetbaar gevolg of verschil te zijn.
2) voor mezelf zou ik een spanningsbron ideaal vinden als deze een nagenoeg rimpelloze, zeer stabiele 50Hz levert, ongeacht de belasting op het net, ongeacht wat voor het stopcontact gebeurt. Het doel is dus de gegevens waar we geen invloed op hebben (leverancier, belasting op het net buiten je huis,...) geen gevolgen te hebben in wat uit ons stekkerblok komt. Hierbij rijst de vraag: "is dat wel een goed uitgangspunt". Audiofiel gezien soms niet, aangezien er misschien wel meer voorstanders zijn van ongefilterde netblokken dan filtering. Zie ook punt 1!
3) er dient een onderzoeksaspect in te zijn. In die zin dat de opdracht voldoende ruimte aan de student moet geven om hypothesen af te tasten, zaken uit te proberen
Het zou dus in dit project mijn bedoeling zijn om
a) op basis van een objectiveerbaar doel (helaas is: het beste klinken te vaag en te subjectief voor een semi-onderzoeksproject)
b) gebruik makend van objectieve, geijkte meetapparatuur en hoogwaardige kennis
c) na te gaan of we op basis van deze gegevens, en dus louter objectieve zaken, een stekkerblok kunnen ontwikkelen dat audiofiel een erg hoge klasse bereikt zonder daarover een audiofiele kost neer te zetten.
Maw kunnen we op een wetenschappelijke manier over spanning nadenken, met als doel een zo goed mogelijke audio-weergave te bekomen, met enkel objectieve gegevens als input?
Het moeilijkste wordt punt 1 denk ik. En daarover wil ik een discussie starten. Welke objectief vaststelbare vereisten (en ik wil daar zeer ver in gaan, niet enkel over rimpel, stabiliteit, maar ik denk aan inductanties,...) moet een stekkerblok hebben om audiofiel verantwoord te zijn?
Ik zou in het topic dus graag doelen of objectieve maatstaven willen vastleggen waaraan zo een stekkerblok idealiter zou moeten voldoen.
Wat ik dus niet zoek is
a) een discussie of audiofiele eigenschappen al dan niet meetbaar zijn. Ik hoop dat jullie deze kans aangrijpen om hoogwaardig onderzoeksmateriaal (en tijd, die zeer kostbaar is) te gebruiken om een stekkerblok te ontwerpen. De objectieve gegevens zijn ons uitgansdoel.
b) een discussie rond of die verschillen hoorbaar zijn
Voila, ga jullie gang, ik heb hoop in jullie
(ook gepost op htforum)