Terrasspeakers (was Pijpspeakers ??)

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Terrasspeakers (was Pijpspeakers ??)

Bericht door mischa72 »

Tsja, een prikkelende topictitel nodigt vaak wel uit tot lezen :D :D

Sinds kort hebben we achter ons huis een overkapping, waaronder het ook met dit weer goed toeven is. Het enige waaraan het mij daar nog ontbreekt is een aardig soundje. Ik was aan het denken om daarvoor rioleringspijp (daar komt de titel natuurlijk ook vandaan) te gebruiken met daarin een 8-10cm speaker. Dit kan een coax of een breedbander zijn, maar mag vooral niet teveel kosten (< 45 euro voor de speakers). Hoeft niet hard te gaan, dan zet ik de garagedeur wel open, maar meer voor op de achtergrond als je met wat bezoek buiten zit.

Ik dacht in eerste instantie zelf aan een setje autospeakers, maar die hebben vaak zo´n crappy geforceerde sound. Wie heeft er tips?

Ze komen op het hoogste punt te hangen, dus in een rioleringspijp, die dmv een 90 graden en een 45 graden bocht naar beneden gericht wordt.

Tips met betrekking tot de lengte van de pijp zijn zeer welkom.

Als nog iemand iets heeft liggen hoor ik dat natuurlijk ook graag, doe dan maar een aanbieding via een PB om de grens tussen info en handel niet te laten vertroebelen.

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op vr 16 mei 2008, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Zo, zelf al een beetje zitten rondneuzen op de site van Henkjan. Kom volgens mij toch uit op de Tangband W3-871SC of de Omnes Audio BB 3.01. De laatste heb ik gehoord en was behoorlijk onder de indruk. Deze is wel iets boven het gestelde budget, maar goed.

Zouden deze speakers beide geschikt zijn voor mijn toepassing? Het enige vocht dat er eventueel bij zou kunnen is het vocht dat in de buitenlucht zit.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de BB3.01 wordt ook in de auto toegepast (was een van de ontwerpdoelen) dus wat hogere luchtvochtigheid zal geen probleem zijn
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Welke zou de voorkeur hebben, de OA of de TB. Mij gaat het erom dat ze in een pijp het meeste laag hebben. Mag basreflex zijn, maar een Buis-TL mag ook, zoiets als dit:

Afbeelding


Maar dan een paar maatjes kleiner :D :D , EN een knik bovenin om de conus weer naar beneden te richten. Zou een afgeschuind einde aan de open kant ook nog wat opleveren?

Groeten,
Mischa
steks
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 25 feb 2005, 20:07
Locatie: Barendrecht

Bericht door steks »

Kijk hier eens voor inspiratie.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Leuke site, maar zover wilde ik er eigenlijk niet mee gaan. Ik dacht een stuk pijp aan de onderkant schuin af te zagen en aan de bovenkant te voorzien van een 90 en daarna een 45 graden bocht om de speakers weer naar beneden te richten. Moeten dus bovenin de hoeken komen te hangen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

misschien de lijn van de lancetta als basis gebruiken. en dan of accepteren dat er een flink TL gat zit, of dmv een Tstuk bij de W3 een IHA maken
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Damn, wel een beschrijving van de Needle, maar niet van de Lancetta :cry:

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

u roept, wij uploaden
Bijlagen
Lancetta_bouwplan.pdf
(350.4 KiB) 267 keer gedownload
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Heeft die nou 2 absorbers?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

mischa72 schreef:
Heeft die nou 2 absorbers?
Ziet er wel zo uit op tekening, dat hij er 2 heeft.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

idd 2 stuks
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hm, hoeft geen High-End te zijn. Is er een simulatie zonder deze absorbers? In een buis met 12cm diameter (geen standaardmaat he?) zou het toch ook moeten kunnen?

Het hoeft niet heel erg extreem goed hoor.

Als ik mij niet vergis dienen die absorbers ervoor om de negatieve effecten van die lange kast te compenseren toch?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hoe lang had je gedacht die 12cm pijp te maken in totaal? dan gooi ik 'm later van de week wel ff door mathcad. (of iemand met AJHorn moet me voor zijn)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Die 12cm komt van de berekening van de oppervlakte van de Lancetta. Als je toch gaat simuleren ben ik wel benieuwd naar een pijp van 10cm diameter en een lengte van 1m, eventueel met een schuin afgezaagd einde. Bovenop die meter komen dan nog de 90 en 45 graden bochten. Hier komt dus nog zo´n 20cm bij.

Ik ben wel benieuwd wat eruit komt.

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op di 13 mei 2008, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ik dacht dat 110 wel een standaard is, misschien dat je daar een montageflens voor kunt maken.


Groeten Mark
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Dat zou inderdaad kunnen, maar 10cm heeft een wat hogere WAF. :D

Ik: Tsja, nu is de overkapping klaar, nu wil ik ook eigenlijk wel speakers buiten hangen.
Zij: WAAAAAAAT ?????
Ik: Ja, ik wil toch wel een beetje muziek buiten hebben, is veel gezelliger.
Zij: Dan laat je de garagedeur toch openstaan, dan heb je muziek zat.
Ik: Ja, maar dan zit het bezoek steeds tegen mijn autoproject aan te kijken en dat is ook niet gezellig.
Zij: Dan maak je de deur toch dicht.
Ik: En jij wil alleen maar OEMF OEMF OEMF horen?
Zij: Hoe had je dan gedacht dat te gaan maken? :D :D :D
Ik: Yes, gaat goedkomen.

Ik denk dat deze conversatie voor veel mensen herkenbaar is. :oops: :oops:

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hier wat plaatjes...

(de blauwe lijn is de infinite baffle respons van de driver, rood van de TL in far filed)
Bijlagen
1200mm_120mm_pijp_W3_2matSonofil_demping.png
1200mm_120mm_pijp_W3_2matSonofil_demping.png (4.4 KiB) 2626 keer bekeken
1200mm_120mm_pijp_W3_1matSonofil_demping.png
1200mm_120mm_pijp_W3_1matSonofil_demping.png (4.65 KiB) 2626 keer bekeken
1200mm_100mm_pijp_W3_1matSonofil_demping.png
1200mm_100mm_pijp_W3_1matSonofil_demping.png (4.58 KiB) 2626 keer bekeken
1200mm_100mm_pijp_W3_weinig_demping.png
1200mm_100mm_pijp_W3_weinig_demping.png (4.72 KiB) 2626 keer bekeken
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

mischa72 schreef:
Hm, hoeft geen High-End te zijn. Is er een simulatie zonder deze absorbers? In een buis met 12cm diameter (geen standaardmaat he?)
125 mm is een standaardmaat PVC, bij klasse SN8 (klasse 34) wordt dat 117,6 mm inwendig, bij SN4 (klasse 41) 118,2 mm.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Pfffff, als ik dat zo zie wordt dat niet veel met mijn manier van "bouwen".

Dan maar eens wat anders proberen. Ik zit met vrij lastige maten en heb er wel een beetje spijt van dat ik de wand-TL´s van Jan (met de BB3.01) niet getest heb. Die zouden misschien ook nog wel kunnen, ook al was het niet echt ideaal. Kan zoiets ook met de TB?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hahaha, tja, ik heb je nog zo gezegd....

De kasten zijn ondertussen weg, dus een herhaling zit er helaas niet meer in. vergeet overigens niet dat je BUITEN zit. Dwz, geen reflecties die het volume een beetje hoog houden, al het geluid verdwijnt gewoon in de ruimte. een beetje output is daarom denk ik wel wenselijk....

Jan
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Op zich valt het wel mee. Ik hoef geen hoog volume te hebben, in dat geval pak ik de Sony's (3055 of zoiets) met hun 12" woofer er wel bij. Het gaat gewoon om wat achtergrondmuziek voor als we buiten zitten.

Daarom ook dat het niet super-high-end hoeft. Volgens mij heeft iemand hier op het forum nog wel een paar kleine Fostexen liggen, al is dat misschien weer zonde om die buiten te gaan gebruiken, ook al hangen ze onder de overkapping.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

moeten die pijpen zo lang worden? mischien is een ML-TL wel de oplossing.... dus een sterke verjonging aan t eind
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hey, ik stel hier de vragen :D :D :D :oops: :oops: :oops: .

Goeie tips zijn altijd welkom, ook om een pijp korter te maken. Alleen had ik gedacht ze van PVC-pijp te maken, dat verwerkt gemakkelijk en geverfd ziet het er ook afgewerkt uit.

Maar goed, doe eens een voorstel?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik zou gewoon eens wat proberen met een Visaton FRS-8 en een stuk PVC. Die speakertjes kosten hooguit een tientje en een stuk PVC haal je even op bij de Gamma ofzo.

Lekker experimenteren in de "open" lucht. Leuk, leuk, leuk !

Ik zou niets simuleren, maar gewoon lekker prutsen en luisteren. De geluiden van buiten verstoren de muziek toch wel.
Plaats reactie