Low budget 2-weg vloerstaander.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Edo schreef:
b_force schreef:
Nu zou ik die techniek voor de nerven toch van je willen leren :D
Ik zou zeggen, kom een keer langs. Maken we een proefstukje.
Lijkt me een prima plan, kan ik gelijk de tweeters op halen :wink:

Met dit mooie weer is het misschien ook wel te fietsen (moet ik wel eerst mijn achterband vervangen, want dat is inmiddels een slick band geworden :P )
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

ray5150 schreef:
Edo, zie jij een mogelijkheid om hier lijstje van de kosten van dit project neer te zetten?
Het lijkt wel of de speakers er met iedere foto beter uit gaan zien. mijn complimenten.

Maar waarom eigenlijk die Bi-wire aansluit terminal ?
Ehm, die Bi-wire terminal had ik nog liggen in een laatje.... :) ...vandaar... :D
En zelfs low-budget nog bi-wiren...leuk toch...haha.

Ik ga zoals ik al schreef nog een frontje knutselen denk ik, maar de vorm ben ik nog niet uit.

Verder qua kosten (per kast):

Tweeter: 14 euro
woofer: 22 euro
Vilt: 5 euro
MDF: 11 euro
Filter: 28 euro
Terminal: 8 euro
Demping (BAF): 2 euro
Demping (Pritex): 3 euro
Lijm: 10 euro
Lak: 10 euro
BR-pijp: 2 euro
Bedrading: 3 euro
Alu paaltje: 5 euro

Dus tot nu toe 123 euro per kast. Komt nog iets van doek bij dus zeg 130..135 euro per kast. Vond dat vrij netjes zo.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Edo,

Waar heb jij de onderdeeltjes gehaald ?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

BMM-electronics, de bouwmarkt en het vilt bij een tapijthandel.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Mischien een domme vraag, maar wat is het verschil tissen BAF en Pritex ?
Op de tekening staat een rij zaagtandjes afgebeeld. welke van de twee is dit ?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Pritex is grijs noppenschuim. BAF is wit spul.

Groeten Walter
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

:shock: Budget en toch nog 250 euro voor een setje. :lol: (ik heb vergelijkbaar spul voor 1/3 van de prijs, al is dat wel tweedehands).

Ik ben wel benieuwd hoe je een mooi frontje kan maken.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Vuurkat schreef:
:shock: Budget en toch nog 250 euro voor een setje. :lol: (ik heb vergelijkbaar spul voor 1/3 van de prijs, al is dat wel tweedehands).
Tuurlijk, als ik 2e hands koop ben ik ook goedkoper uit... :!:
Maar neem alles eens nieuw, en ben ik benieuwd wat dan de kosten zijn.

Wat betreft frontje denk ik iets vergelijkbaars als op pagina 1 van dit topic. En heb even gekeken naar rechthoekig (simpel dus), maar daar wordt de kast erg rechthoekig van. Denk dat het wel leuk is als het iets breekt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Frontje alleen over de speakers? Hoef je toch niet per se rechthoekig te maken dan.

Btw. nog aan gedacht om wat Baffetex of vergelijkbaar spul rond de tweeter te plakken? Stukje open schuimplastic in het frame van het frontje bevestigd kan ook.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Pjotr schreef:
Btw. nog aan gedacht om wat Baffetex of vergelijkbaar spul rond de tweeter te plakken? Stukje open schuimplastic in het frame van het frontje bevestigd kan ook.

Mmmm, laat ik dat spul nou nog net in de schuur hebben liggen.
Bedankt Peter, had ik nog niet aan gedacht, maar je hebt me wel op een idee gebracht.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Kijk nou!

Al een poosje niet meer op het forum geweest en meneer is weer -tig projecten verder, haha :)

Maar dit is wel een leuke hoor! Misschien een idee voor je frontjes: Ik zou de ronde contour van de twee units wat opdikken en uitzagen uit MDF. Een flauw schuin kantje rondom frezen en doek eroverheen.

Nogmaals de complimenten weer!

groetjes,

JJ
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jasper Joppe Geers schreef:
Kijk nou!

Al een poosje niet meer op het forum geweest en meneer is weer -tig projecten verder, haha :)
Ach ja, we gaan maar door he....

Maar kleine update.
Ik had via Weidok en Tony al wat gehoord over een ML-TL (mass loaded transmission line).
Goed, ik heb dus weinig kaas gegeten van TL technieken dus wat zitten napluizen en lezen her en der, o.a. het verhaal van Weidok hier op het forum. Zonder het eigenlijk te weten kom ik ongeveer (met de kast, plaatsing van de driver en poort) op een ML-TL uit.
Best grappig om op deze manier in de wereld van TL te stappen. Ik ga nog even wat meer lezen maar voor zover ik het nu begrijp wordt de BR-pijp iets korter (paar cm)
Deze poort heeft een
diameter van ca. 1/2 Sd en een lengte van ca. 1,5 diameter van de poort .


Nog een leuke Quote van Martin J.King:
Is this project a mass loaded transmission line design or a bass reflex design? I am not so sure, the differences are starting to get very fuzzy.
:D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

@Edo : nog bedankt voor het kostenplaatje. Ik heb nog een vraagje over de gebruikte demping. Op de voorgaande foto's is te zien dat je rondom vilt hebt geplakt. en op de tekening (waarvoor mijn dank) zie ik waar het pritex komt. maar waar en in welke hoeveelheden heb je de BAF demping geplaatst ?

Heb je ook al foto's van het filter of is dat nog in de testfase ?
En waar plaats je het filter in de kast eigenlijk ?

Is er ook een reden waarom de woofer niet ingefreesd is ?

Sorry voor alle vragen, maar ik wil graag alle details weten voordat ik (eventueel) begin met nabouwen.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hoi Ray,
Op de voorgaande foto's is te zien dat je rondom vilt hebt geplakt. en op de tekening (waarvoor mijn dank) zie ik waar het pritex komt. maar waar en in welke hoeveelheden heb je de BAF demping geplaatst ?
BAF zit een beetje achter de tweeter, en een klein plaatje achter de woofer. Verder niets.
Heb je ook al foto's van het filter of is dat nog in de testfase ?
En waar plaats je het filter in de kast eigenlijk ?
Onderdelen zijn in bestelling. Waar ik die ga plaatsten weet ik nog niet precies, maar misschien wel gewoon op de grond, naast de pijp. Moet ik nog even naar kijken.
Is er ook een reden waarom de woofer niet ingefreesd is?
Jazeker. De rand is maar ongeveer 1 mm dik, dus om nu 1mm te gaan freezen lijkt me niet echt nodig.

Hieronder zie je een voorbeeld hoe de korf eruit ziet....(is een andere woofer, maar vergelijkbare korf)


Afbeelding
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Edo, mag ik jou hartelijk danken voor al jouw antwoorden. grappig eigenlijk, je denkt "een paar goedkope drivers en wat MDF plankjes" en blijkt het toch nog 125 euro bij elkaar te kosten.

Ben je ook van menig dat zij net zo goed (of beter) klinken dan een set fabrieks speakers van 250 euro ?
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Ik ben echt ontzettend benieuwd naar deze kastjes op de DIY dag! :D

Ben je trouwens niet bang dat de tweeters eruit vallen? Met slechts 8 schroefjes?? :roll: :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

ray5150 schreef:
Edo, mag ik jou hartelijk danken voor al jouw antwoorden. grappig eigenlijk, je denkt "een paar goedkope drivers en wat MDF plankjes" en blijkt het toch nog 125 euro bij elkaar te kosten.

Ben je ook van menig dat zij net zo goed (of beter) klinken dan een set fabrieks speakers van 250 euro ?

Tsja, het is vaak meer dan dat je denkt. Men neemt vaak alleen drivers en filter mee in de berekening....maar vergeet lijm, schroefjes, lak, poort, terminal etc. En dan al die kleine dingetjes bij elkaar maakt het toch wel weer meer dan dat je denkt. Maar goed, het is best een betaalbaar dingetje en zal zeker niet misstaan naast wat duurdere fabrieksluidsprekers.
Laatst gewijzigd door Edo op wo 14 mei 2008, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Yannick schreef:
Ik ben echt ontzettend benieuwd naar deze kastjes op de DIY dag! :D

Ben je trouwens niet bang dat de tweeters eruit vallen? Met slechts 8 schroefjes?? :roll: :wink:
Ja, belachelijk zoveel schroeven. Ze waren zeker bang dat je de tweeter eruit blaast bij te hard volume. Ze komen inderdaad mee naar Breda.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zo, maar even wat opgesplitst.
Dit draadje ging over onderstaande versie.

Het model van Nils heb ik verplaatst naar http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=6630
Bijlagen
P1000659.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Zijn jouw exemplaren al naar de nieuwe eigenaar vertrokken?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

ray5150 schreef:
Zijn jouw exemplaren al naar de nieuwe eigenaar vertrokken?
Jazeker. Spelen erg lekker.
En heeft al aangegeven nadat hij hier thuis wat dingen gehoord had, dat als er geld is een wat "hoger", hij een meer high-end zultje zou willen hebben.... :)
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Edo schreef:
Maar kleine update.
Ik had via Weidok en Tony al wat gehoord over een ML-TL (mass loaded transmission line).

Nog een leuke Quote van Martin J.King:
Is this project a mass loaded transmission line design or a bass reflex design? I am not so sure, the differences are starting to get very fuzzy.
:D
Edo.... mijn opmerking over impendantiemeting staat
nu in het "tweelingdraadje" ...

Volgens mij is uit een impedantie meting wel op te maken
of het een br of een mltl is ??
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik heb deze speakers gehoord op de zb-dag en voor de mensen die de prijs bekritizeren kan ik maar dit zeggen:de afwerking is zeer mooi en ze klinken zomogelijk nog beter.ik denk dat je in de reguliere handel zéker meer dan het dubbele voor betaald(dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening)
knap werk edo maar tja dit zijn we van u zo stilaan gewoon geworden
mvg
audioot :wink:
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Edo,

Heb je de BR poort nog ingekort, of is deze nog steeds 10cm gebleven?

Nils
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

weidok schreef:
Edo.... mijn opmerking over impendantiemeting staat
nu in het "tweelingdraadje" ...

Volgens mij is uit een impedantie meting wel op te maken
of het een br of een mltl is ??
Hoi Weidok,

Hierbij de impedantie meting.
Bijlagen
low-budget-imp.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”