jeroen_d schreef:Geeft geen bult, dat zie je aan de respons. Als er een bult zit komt dat door diffractie want je tweeter is zeer vlak van zichzelf.
Wat Marc zegt klopt, je ziet aan de curve die ik postte dat het weliswaar vlakker gaat lopen, maar dat de knik tussen spergebied en doorlaatgebied scherper wordt.
Als je de Q werkelijk wilt verlagen, dan biedt een extra spoel soelaas, na de cap van 15uF, zodat het een 4de orde filter wordt. Bij de juiste waarde heb je de sperkring dan niet eens meer nodig. Ik neem aan dat je dit verder zelf kunt uitvinden, ik heb de komende dagen geen tijd en anders helpt Marc vast wel.
Een vlakke response maken door een Q > 0.7 creeeren lijkt me inderdaad geen goed idee. Qua frequentie mag e.e.a. wel vlak ogen, maar wordt gecreeerd gebruik makende van resonant gedrag.
Onderstaand plaatje laat zien wat er gebeurd. De dikke curves zijn van het onderstaande circuit, de dunne curve van de tweeter (in dit geval de Thiel, maar het idee is hetzelfde) met alleen een 2.2 Ohm in serie (vanaf nu circuit REF genoemd). Je kan zien dat de response curve van het circuit BOVEN de response van REF komt. Dat komt door resonant (imaginair) gedrag van het circuit, want de reeele weerstand blijft namelijk identiek in beide circuits.
Je kan ook zien dat de impedantie van het circuit lager is dan die van circuit REF rondom het resonantie punt (als je in vectoren/omplexe getallen denkt is dat logisch. Door de resonantie is er een sterkere imaginaire component, waardoor de vector draait, en het geprojekteerde reeele deel van de impedantie kleiner wordt; kijk maar naar de sterke fase verschuiving weergegeven met de stippellijn in de impedantie curve).
Afijn, moraal van het verhaal, oppassen met alleen ontwerpen op basis van een (ogenschijnlijk vlakke) response curve. Kijk ook naar de Q van je circuit kijken.
Je kan de Q overigens niet verlagen met een extra spoel, je zal meer demping in je circuit moeten aanbrengen, maar dat zal ook de response curves minder steil maken.
M.