Marantz CD60 modificaties

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Marantz CD60 modificaties

Bericht door snooy47 »

Ik ben sinds het weekend de gelukkige eigenaar van een champagnekleurige CD60. Gekocht voor 65,-

Zitten bovenop aardig wat krassen, maar staat toch in een rack dus de bovenkant zie ik niet

Uiteraard DIRECT open geschroefd ... was niet klaar voor de binnenkant ... erg solide en netjes.

Heb vanavond de opamps vervangen voor betere, de mic uitgang en de variabele uitgang losgekoppeld.
Dat was eenvoudig maar erg nuttig. Klinkt allemaal erg mooi.

Nou lees ik overal dat de condensatoren na 20 jaar toch wel eens aan vervanging toe zijn ... geld dat voor allemaal ? En welke zijn nu echt bepalend voor het geluid ?

Ik neem aan dat de 4 condensatoren bij de opamps wel een goed begin zullen zijn om deze te vervangen voor betere ?

Kan iemand mij vertellen met welke deze te vervangen zijn ?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Nou Snooy47, bij deze kaap ik je topic :mrgreen:

Ook ik heb een Marantz CD-60 op de kop getikt. En wel voor €30,-. Ik was er zelf verbaasd van.

In tegenstelling tot Snooy47 vond ik de binnenkant wat tegenvallen. Maar goed... de vorige fabrieks cd-speler die ik had was een CD-80. En dat is andere koek.

Ik heb zelf nooit gesleuteld aan mijn CD-80 maar deze gaat voor de bijl. Als het lukt is dat mooi en zo niet, dan heb ik nog zo'n legendarisch loopwerk in de aanbieding. Hij is in ieder geval zeer eenvoudig te demonteren.


Ik heb het ding aangesloten en het eerste dat mijn bijzonder charmante echtgenote opmerkte was "Wat klinkt dat ding vlak..."
Nu heb ik op dit moment last van griep, hooikoorts en ik heb een fijne middenoorontsteking maar zelfs ik vond dat het zo plat als een dubbeltje klonk. Dat kan vast beter.

De voornemens:

Snelle gelijkrichtdiodes

Voeding condensatoren opleuken (Elna?)

De condensatoren aan de TDA1541A vervangen door iets beters. (iemand een voorstel welke te gebruiken?)

Misschien nog wat andere condensatoren die tussen de voeding/cd en de TDA1541A opleuken. (ook Elna)

En dan na de TDA1541A wilde ik een buizenuitgang fabrieken.

Buizenuitgang die ik op dit moment op het oog heb is te vinden op deze site:

http://www.lampizator.eu/

Ik heb lang geleden gezien dat Triode Dick op zijn site ook nog wat schrijft maar dat moet ik nog even opzoeken.

Mocht iemand nog waardevolle ideeën hebben dan hoor ik het graag :-)
Bijlagen
Bovenkant.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Nou... de upload wil niet geheel vlotten..
Nog een poging...
Bijlagen
Onderkant tda1541a.jpg
Onderkant.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Leeuwarden schreef:
De condensatoren aan de TDA1541A vervangen door iets beters. (iemand een voorstel welke te gebruiken?)
Volgens deze website link MKP van 220 nF
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Thanks Richard. al ik even verder lees zie ik dat ik het beste nog iets grotere Wima's kan nemen.

Ik zag ook dat je bij deze cd-speler makkelijk het filter kan by-passen en zodoende eens kijken Non Oversampling brengt. Misschien aardig om dat voor de buizen-uitgang eens te proberen...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Vandaag een poging gedaan om 470nF Wima's te scoren met lange pootjes... Dat bleek nog niet zo simpel. Als ze lange pootjes hebben komen ze van de rol... Er wordt nu even voor me gezocht of de plaatselijke Onderdelen Specialist ze nog ergens kan vinden...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Voor hen die een CD60 willen modificeren staat hier een stukje over hoe dat te doen: http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... post703377
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb vanmiddag zelf de eerste tweak uitgevoerd.

Na enige meditatie richting oosten heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de stekker op het "moederbord" van de variabele uitgang er uit getrokken. Ik had ergens gelezen dat dat een verbetering zou brengen. Ik stond daar echter wel wat sceptisch tegenover... Ik had het mis. Deze tweak is een aanrader. Mijn bijzonder charmante echtgenote kwam binnenlopen en brulde gelijk "Hé, hij klinkt een stuk sprankelender... Wat heb je gedaan?"
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ik vind het heel moeilijk me iets voor te stellen bij de combinatie 'brullen' en 'bijzonder charmant' :roll: :twisted: :D

De tread van Jeroen zijn CD80 bevat ook wel nuttige info vermoed ik..
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Paul schreef:
Ik vind het heel moeilijk me iets voor te stellen bij de combinatie 'brullen' en 'bijzonder charmant' :roll: :twisted: :D

De tread van Jeroen zijn CD80 bevat ook wel nuttige info vermoed ik..
Och.. het is een aardige combinatie :shock:

Draadje van Jeroen ken ik uiteraard. En eigenlijk heb ik ooit zelf ook een CD 80 gehad... Toen een loopwerkje van Steinmusic gekocht en die vond ik (toen) op mijn installatie net zo goed klinken dus heb ik mijn CD 80 verkocht...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Inmiddels de service manual gekocht bij http://www.nostatech.nl/
Kostte in mijn geval €5,- en was binnen een dag na betaling. Netjes!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Inmiddels is de tweede Marantz CD60 ook binnengekomen. Een Champagne kleurig model. Helaas in slechtere staat qua uiterlijk als de eerste (zwarte) CD60. Dat maakt dus dat de champagne-kleur CD60 het proefkonijn wordt.

Na enig geworstel met de ruimte eindelijk condensatoren gevonden die passen aan de onderkant van de TDA1541. Ze zijn besteld. Omdat de bestelling voor een aantal onderdelen voor de buizenuitgang ook onderweg is en mijn geduld een beetje op was heb ik de standaard opamps vervangen door OPA2134's. Het klinkt beter maar niet schrikbarend veel.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

En vandaag die condensatoren over de SMD condensatoren gesoldeerd...
Eén en ander klinkt nu een stuk helderder... In eerste instantie mis ik nu wat dynamiek...
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Waarom heb je de c's er overheen en niet de smd's verwijderd?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Stond op de site van www.lampizator.eu dat dat kon...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Met enige moeite alles in de kast geperst, laatste check.... Spanning erop....



Niets...



Hoogspanning gemeten en die is dik 50V te laag :shock:

Vraag: Weet iemand of er uberhaupt geluid uit hoort te komen als de HS dermate naar beneden afwijkt?

Het goede nieuws is dat ik verder niets gefrituurd heb :-)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Misschien ergens een verbindinkje losgeraakt?
Leeuwarden schreef:
Het goede nieuws is dat ik verder niets gefrituurd heb :-)
Hoezo, ben je op dieet? :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik vermoed zelf dat de lage hoogspanning (126V ipv 180V) of het verkeerd aansluiten van de DAC-sjip het probleem is.

Dieet? Nee, niet echt... na elk solderinkje even een handje borrelnoten 8)
ll0ll
Berichten: 8
Lid geworden op: di 18 dec 2007, 10:24

Bericht door ll0ll »

Leeuwarden schreef:
Ik vermoed zelf dat de lage hoogspanning (126V ipv 180V) of het verkeerd aansluiten van de DAC-sjip het probleem is.

Dieet? Nee, niet echt... na elk solderinkje even een handje borrelnoten 8)
Pas op dat je niet per ongeluk achteloos in het schaaltje condensatoren grijpt
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Met een te lage hoogspanning zou er tóch nog wel wat te horen moeten zijn.
Overigens vind ik 180V ook nog aan de lage kant, of gebruik je de ECC88 niet in SRPP? Kun je aangeven welk schema je gebruikt?

Die Lampizator site is heel leuk, maar er staan ook wel wat onwaarheden op. Onder meer over veiligheid, het is écht een fabeltje dat DC gevaarlijker is dan AC. Dat vond ik eigenlijk de grootste fout die erop stond.

Verder las ik ergens iets over het testen van een voeding van een versterker zonder de eindbuizen erin.... Nooit doen ! Het kan je een paar sissende voedingselco's opleveren -als je geluk hebt.

Ben wel benieuwd wat jouw bevindingen zijn. Ik heb zelf het schema van de site van TriodeDick nagebouwd met een paar 6072 buisjes, dat klinkt supergoed. Ik wil ooit ook nog eens zo'n Marantz speler ombouwen en er dan ook een Tentlabs klok bijzetten, dan moet het nóg mooier worden.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Even snelle reactie vanaf de werkplek: Ik gebruik geen ECC88 maar een 6H6P. :-)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Bedoel je deze:

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... 6/6H6P.pdf

Dat is een dubbele diode... daar komt niet veel muziek uit.... :roll:

Weet je zeker dat je deze buizen hebt?
Op de Lampizator site wordt de 6N1P aanbevolen. Die lijkt heel erg op de ECC88.

Blijft het feit dat ik in dit circuit de spanning wat aan de lage kant vind, maar het concept zal wel goed getest zijn.
Afbeelding

Even afgezien van het soort buizen, zie je de buizen gloeien als de boel aan staat? Dat is een eerste indicatie of alles goed is aangesloten.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Sorry, ik vergis me inderdaad. Ik gebruik een 6N6P.
Bijlagen
6N6Pdata.pdf
(68.3 KiB) 913 keer gedownload
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

oh ja: de buizen gloeien...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb inmiddels de HS op een dikke 170V. En nog steeds komt er geen drup geluid uit...

Heb ik mijn aansluitingen verkeerd? op bijgeleverde plaatje kijk ik toch van onder naar de buis? Dus rechtstreeks op de aansluitpennen? Dan klopt de becijfering op het schema naar mijn mening....
Bijlagen
Lampi schema.jpg
Plaats reactie