6V6 buizen push pull versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sevenup

Bericht door sevenup »

Gister even weer aan de gang geweest met de versterker. Ik heb een printplaatje gemaakt dat onder het chassis is gemonteerd. Hierop staan de twee 220uF elco's door een rond gat in het chassis. Alle bouten en moeren die de print raken zijn geisoleerd, behalve eentje bij de voedingstrafo. Dit is dan het centrale aardpunt. Meteen ook wat extra eilandjes gecreeerd voor de hoogspanning en gloeispanning.

De voeding meet uitstekend. De frequentie teller meet 0 Hz, en de rimpel is eigenlijk niet te meten met mijn multimeter. Zal een paar millivolt zijn :D
Bijlagen
6V6_8.JPG
6V6_9.JPG
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

sevenup schreef:
De voeding meet uitstekend. De frequentie teller meet 0 Hz, en de rimpel is eigenlijk niet te meten met mijn multimeter. Zal een paar millivolt zijn :D
Misschien zelfs 0 mV: de zaak is onbelast! Heb je wel voor de veiligheid bleeders (weerstandjes van 150K-220K) over de elco's gezet? Anders staat er nu nog spanning op waarschijnlijk.. Geeft wel een leuk effect als je dan gaat solderen of de zaak, perongeluk aanraakt :twisted:

Kees
sevenup

Bericht door sevenup »

audiomanics schreef:
sevenup schreef:
Misschien zelfs 0 mV: de zaak is onbelast! Heb je wel voor de veiligheid bleeders (weerstandjes van 150K-220K) over de elco's gezet? Anders staat er nu nog spanning op waarschijnlijk.. Geeft wel een leuk effect als je dan gaat solderen of de zaak, perongeluk aanraakt :twisted:

Kees
Is idd onbelast. Heb een bleeder over de eerste elco gezet. Na ongeveer 2 minuten is de spanning er af.
audiomanics
Contacteer:

Ik had ook eigenlijk niet anders verwacht dan dat je daar wel aan gedacht zou hebben :wink:

Kees
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

leuk hé die buisjes
nog veel suc6
mvg
audioot :D
sevenup

Bericht door sevenup »

audiomanics schreef:
Ik had ook eigenlijk niet anders verwacht dan dat je daar wel aan gedacht zou hebben :wink:

Kees
Tja, wie heeft er niet een keer aan de hoogspanning gevoeld :oops: . Ik wel een keer en was geen pretje. Maar ja, leer je wel van, zal niet snel nog een keer gebeuren. Ik gebruik altijd nog even een multimeter om het zeker te weten, soort van automatisme.
sevenup

Bericht door sevenup »

Is het ook mogelijk om 2 AZ1 buizen parallel te zetten? Heb 2 mooie AZ1's gekregen en staat natuurlijk wel mooi, 1 gelijkrichterbuis per kant.

Moet er nog iets speciaals gedaan worden, of kunnen ze gewoon aan elkaar?
audiomanics
Contacteer:

Als dat je goal is... ruilen voor een paar enkelzijdige gelijkrichters als de 6D22S bijv.. Vergeet niet: twee buizen.. dubbele gloeistroom..

Kees
sevenup

Bericht door sevenup »

Gister nog een leuke bestelling gedaan. Een mooie behuizing voor de versterker (280mm diep). Met 10mm massief alu front :D

http://www.modushop.biz/ecommerce/cat088_l2.php?n=1

Afbeelding
sterremuur
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Grappig! Je zou zeggen: daar past geen buizenversterker in. Maar je zet het er natuurlijk bovenop! ;)

Er zijn daar mooie kasten te krijgen. Ik denk zelf aan een grote Galaxy maar dan bedoeld voor een transistorversterker.
sevenup

Bericht door sevenup »

sterremuur schreef:
Grappig! Je zou zeggen: daar past geen buizenversterker in. Maar je zet het er natuurlijk bovenop! ;)

Er zijn daar mooie kasten te krijgen. Ik denk zelf aan een grote Galaxy maar dan bedoeld voor een transistorversterker.
Alles komt er idd bovenop.

Prijzen zijn trouwens ex btw. Totaal was iets meer dan 60 euro inclusief verzendkosten ( gedeeld met iemand anders die er ook wat heeft gekocht )
sevenup

Bericht door sevenup »

In afwachting van de kast maar vast wat gespeeld met de indeling. Tekening is op schaal, past allemaal wel mooi :D

Ik wil trouwens alle trafo's liggend monteren. Gaat het goed zoals op de tekening ivm. storingen? De UGTs zijn wel een kwart slag gedraaid, maar liggen wel in hetzelfde vlak. Als je ze namelijk rechtop monteerd en een kwart slag draait, staan de velden echt haaks op elkaar. :?:
Bijlagen
6V6_layout.jpg
sevenup

Bericht door sevenup »

Deze week komt de kast binnen :D
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Leuk project.

Ik heb zelf een push pull EL84 versterker met UGT's van Loewe. Klinkt heerlijk. De 6V6 zal ongetwijfeld net zo lekker klinken.

Wat betreft jouw vraag over de AZ1: In de buis zitten eigenlijk twee diodes. Zet deze per buis parallel en gebruik dan elke buis als aparte diode. Het schijnt de klank ook ten goede te komen omdat de elektronen in de glaskolf allemaal dezelfde kant uitgaan. Dus pen 5 en 8 van één AZ1 aan elkaar vast maken.
DHTRob ( www.dhtrob.com ) gebruikt deze methode wel vaker.

Het schema van mijn versterker komt ook van de site van DHTRob. Jij zou ook het schema van de EL84 push-pull versterker van zijn site kunnen gebruiken. De stuurtrap / fasedraaier is veel mooier, bevat minder condensatoren in de signaalweg.
Die eerste condensator in jouw schema, vlak na de ingang, zou ik sowieso weglaten. Er staat toch geen DC op het rooster van die eerste buis.
Bijlagen
Dit is mijn EL84 push-pull bakkie.
Dit is mijn EL84 push-pull bakkie.
sevenup

Bericht door sevenup »

Zo, net even aan de slag gegaan. Kon niet wachten op de behuizing, dus even 1 kanaal gebouwd op mijn oude chassisplaat.

Het schema is wel iets anders geworden.

Fasedraaier is een ECC82. Ik heb de fasedraaier uit dit schema gebruikt:
Afbeelding

Eindbuizen zijn zoals in dit schema gebouwd, alleen dan met 2 kathode weerstanden en kondensatoren.
Afbeelding

Zal morgen even een foto plaatsen. Hij draait al leuk, met behoorlijk wat power :D
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

hoi,
goed te horen dat je al zoetgevooisde klanken hebt
even een punt(je) van mij
als je hoogspanning op de anodes van de 6v6 jes niet hoger dan 310 volt is mag je de gemeenschappelijke schermroosterweerstand naar 470ohm brengen.dat geeft een paar wattjes meer vermogen(of je het hoortis een andere zaak)mss een beetje meer dynamiek
en voor de gelijkrichterbuis is een gz34/5ar4 uitstekend geschikt
die gebruik ik voor mijn voortrappen in mijn se845
je hebt dan ook nog het voordeel van het traag opkomen van de HS daar het een indirekt verhitte buis is
nog veel succes
mvg
audioot 8)
sevenup

Bericht door sevenup »

audioot schreef:
hoi,
goed te horen dat je al zoetgevooisde klanken hebt
even een punt(je) van mij
als je hoogspanning op de anodes van de 6v6 jes niet hoger dan 310 volt is mag je de gemeenschappelijke schermroosterweerstand naar 470ohm brengen.dat geeft een paar wattjes meer vermogen(of je het hoortis een andere zaak)mss een beetje meer dynamiek
en voor de gelijkrichterbuis is een gz34/5ar4 uitstekend geschikt
die gebruik ik voor mijn voortrappen in mijn se845
je hebt dan ook nog het voordeel van het traag opkomen van de HS daar het een indirekt verhitte buis is
nog veel succes
mvg
audioot 8)
Bedankt voor de reaktie. Ik heb nu rond de 260V op het schermrooster staan. Dit kan dus nog wat hoger?

Als gelijkrichter heb ik een AZ4. Ik heb namelijk een trafo met 4V wikkeling.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Leuk ontwerp !

Let op dat je de spanning op de anodes even moet meten.
(Die zal hoger zijn dan 260V)

Wanneer je de kathode weerstanden van de eindbuizen gaat verkleinen gaat er wel meer stroom doorheen lopen. Let er op dat je AZ4 dit wel moet kunnen leveren. Het kleine beetje meer vermogen heb je misschien niet nodig. Maar je loopt kans dat de klankwinst die je haalt doordat de eindbuizen iets lekkerder ingesteld staan weer teniet wordt gedaan doordat je geen "headroom" meer hebt in de voeding. De AZ4 zal erg op zijn tenen moeten lopen.

Ben benieuwd naar de foto en naar jouw luisterervaringen.
sevenup

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
Leuk ontwerp !

Let op dat je de spanning op de anodes even moet meten.
(Die zal hoger zijn dan 260V)

Wanneer je de kathode weerstanden van de eindbuizen gaat verkleinen gaat er wel meer stroom doorheen lopen. Let er op dat je AZ4 dit wel moet kunnen leveren. Het kleine beetje meer vermogen heb je misschien niet nodig. Maar je loopt kans dat de klankwinst die je haalt doordat de eindbuizen iets lekkerder ingesteld staan weer teniet wordt gedaan doordat je geen "headroom" meer hebt in de voeding. De AZ4 zal erg op zijn tenen moeten lopen.

Ben benieuwd naar de foto en naar jouw luisterervaringen.
De kathode weerstanden zijn nu 270 Ohm. De schermroosters zitten via een 2K2 weerstand aan de hoogspanning.
Op de anodes staat nu 305V, op het schermrooster 260V.

Denk dat ik het eerst zo laat. Eerste klankindruk is positief. Behoorlijk veel power, ook in het laag, en best clean en helder.

De UGT staat een beetje raar, maar moest hem tijdelijk even vastzetten aan een een paar boutjes van de smoorspoel die aan de onderkant zit.
Bijlagen
amp_1.JPG
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ah, je bouwt een mono blok. Dan heeft die AZ4 genoeg headroom.

Hoeveel spanning staat er over die kathodeweerstand van 270 Ohm?
Je kunt daarmee de stroom berekenen die door de eindbuis loopt.

Wanneer je in een schema van een push pull versterker een gemeenschappelijke kathode weerstand voor de eindbuizen ziet en je wilt in je eigen versterker (terecht) twee aparte kathodeweerstanden gebruiken, dan moet je deze grofweg de dubbele waarde geven - dus die 470 Ohm die al eerder werd genoemd is niet zo gek. Je hebt nu kans dat er heel veel stroom door je eindbuizen loopt. Die slijten dan erg snel. Als het echt erg veel is, dan zie je de anodes van je eindbuizen soms rood opgloeien. Controleer dat wel even, het is het behoud van je eindpitten.
Bij 310V anodespanning kun je mikken op zo'n 30mA per eindpit. 40mA kan misschien ook nog wel.

Ik waarschuw je wel vast voor de wet van behoud van ellende:
Zodra er minder stroom door die eindpitten loopt, zal de anodespanning waarschijnlijk toenemen. (de spanningsval in het voedingscircuit wordt minder als er minder stroom vloeit)
Je kunt de spanning naar beneden krijgen door direct achter je gelijkrichterbuis een kleinere condensator te gebruiken. De tweede C na de smoorspoel haalt de rimpel wel weg. Met die eerste kun je de voedingsspanning een beetje trimmen.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

ik denk dat dit wel snor zit daar ik vroeger met mijn se 6v6 ook altijd 270 ohm gebruikte bij 275/300 Va
maar als je tveden bent geniet eerst maar een beetje(nog tijd genoeg om te tweaken)
mvg
audioot
sevenup

Bericht door sevenup »

Ik heb even gemeten, en er ging 48 mA door de buizen heen. Toch iets teveel. Heb nu 1 gezamelijke kathode weerstand van 270 Ohm gedaan, en dat gaat inderdaad beter. Ze worden ook een stukje minder warm :D
sevenup

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
Ah, je bouwt een mono blok. Dan heeft die AZ4 genoeg headroom.
Het moet een stereo versterker worden. Een AZ4 kan 200mA leveren. Zou genoeg moeten zijn.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

sevenup schreef:
Ik heb even gemeten, en er ging 48 mA door de buizen heen. Toch iets teveel. Heb nu 1 gezamelijke kathode weerstand van 270 Ohm gedaan, en dat gaat inderdaad beter. Ze worden ook een stukje minder warm :D
Wat is de invloed hiervan op de klank?

Ik heb de hele thread nog eens gelezen, zie inderdaad dat je met stereo bezig bent. Ziet er leuk uit hoor.
Houdt inderdaad je stroom in de tang, anders krijgt je AZ4 het te zwaar. Zoals je het nu hebt gedaan moet het makkelijk lukken.
sevenup

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
sevenup schreef:
Wat is de invloed hiervan op de klank?

Ik heb de hele thread nog eens gelezen, zie inderdaad dat je met stereo bezig bent. Ziet er leuk uit hoor.
Houdt inderdaad je stroom in de tang, anders krijgt je AZ4 het te zwaar. Zoals je het nu hebt gedaan moet het makkelijk lukken.
Lijkt iets minder dynamisch, maar het verschil is erg klein.
Plaats reactie