Extreem low budget 2-weg vloerstaander

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Extreem low budget 2-weg vloerstaander

Bericht door Geenius »

Ter aanvulling van mijn zoon's "My First Sony" receiver, hierbij het verslag van de bouw van zijn eerste "My First Tony". :lol:
Let op: het budget voor deze speakers is ZEER laag, dus er is gebruik gemaakt van zoveel mogelijk "afval".

De basis voor zijn speakers is een paar oude ML-TQWT proefkastjes die ik nog had staan.
Aangezien ik daar niets mee deed, mocht hij ze uiteraard gebruiken. Hij is zelf met een aantal spuitbussen aan de gang gegaan met dit als resultaat: 8)
Bijlagen
My First Tony_03.jpg
My First Tony_02.jpg
Laatst gewijzigd door Geenius op wo 14 mei 2008, 9:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

De drivers mochten natuurlijk ook niks kosten, dus vonden we bij de gemeentewerf in een container een paar Pioneer CS-E200 speakers (in productie geweest tussen 1970 - 1973). De woofers en tweeters deden het nog prima (waarom iemand zoiets bij het grofvuil zet weet ik niet), dus die hebben we eruit gehaald.

Het gaat om de Pioneer 16-705F-1 woofer, een ongecoat papieren konus opgehangen in een hele soepele textiel rand, blikken frame, redelijke magneet, een 4 ohm impedantie en een "muziekbelastbaarheid" van 20 watt. De tweeter is de Pioneer 52-701F eveneens 4 ohm en verder gewoon een goedkope konus tweeter met gesloten achterkant. Om de tweeter in het bestaande uitsparing in de kast te laten passen, heb ik een vulring van berken triplex gemaakt, past kwa kleur mooi bij de woofer.
Bijlagen
My First Tony_01.jpg
Laatst gewijzigd door Geenius op wo 14 mei 2008, 9:45, 1 keer totaal gewijzigd.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

Schitterend!

En, hoe klinken ze?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het filter moest natuurlijk ook zo goedkoop mogelijk worden uitgevoerd, zonder al te veel concessies te doen aan de kwaliteit - het moet tenslotte ook nog een beetje knap klinken! :wink:

Het bestaat uit een 1e-orde laagdoorlaat voor de woofer en een 2e-orde hoogdoorlaat voor de tweeter met twee weerstandjes om de tweeter op het nivo van de woofer te brengen. De spoel voor het laag is een 0,82mH luchtspoel met 1,0mm draad en een Rdc van 0,44 ohm. Kosten: EUR. 5,75 per stuk (de eerste uitgave tot nu toe! :D ). De spoel parallel aan de tweeter is een 0,47mH luchtspoel met 0,7mm draad en een Rdc van 0,57 ohm (kosten EUR. 3,40 per stuk - de tweede uitgave). De condensator en de weerstanden komen uit de "had ik nog liggen" doos. De condensator is een 3,3uF polycarbonaat van Philips.
Bijlagen
My First Tony_SPL.jpg
My First Tony_filter.jpg
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

pompebled schreef:
Schitterend!

En, hoe klinken ze?

Groeten, Jan.
De prijs/kwaliteitverhouding is enorm! :twisted:

Maar even serieus: ik sta er versteld van wat er uit komt - het laag is diep en vol, midden open en duidelijk, alleen het hoog is wat "rauw", daar merk je wel dat er een super-goedkope, oude tweeter in zit. Wel lekker helder en redelijk schoon maar er is ruimte voor een upgrade in de toekomst. :wink:

De piek bij 10kHz is volgens mij niet de oorzaak, dat geeft de oude konus-tweeter wat "lucht", het zit hem meer in de hele hoge Qts wat voor wat opslingering onderin zorgt. Ik heb een steiler filter geprobeerd, maar de ruimtelijkheid ging er toen op achteruit - luidsprekerbouw blijft compromissen.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

.........en dan moeten die filters natuurlijk wel in elkaar gezet worden. Jong geleerd, oud gedaan zal ik maar zeggen. :)

Wel met zilversoldeer natuurlijk! :D
Bijlagen
My First Tony_06.jpg
My First Tony_05.jpg
My First Tony_04.jpg
Laatst gewijzigd door Geenius op wo 14 mei 2008, 9:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Knap stukje werk. Leuk projectje.
Zoonlief tevreden?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Edo schreef:
Knap stukje werk. Leuk projectje.
Zoonlief tevreden?
Heel tevreden! We hebben tot nu toe alleen geluisterd met het filter provisorisch op de grond met krokodillenklemmen maar hij is nu al heel blij. Vandaag dus het filter gesoldeerd en morgen gaan de filters in de kasten. Dan kunnen ze naar boven naar zijn kamer. :roll:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Vintage rules Afbeelding Ben zelf ook heel erg vintage :oops:
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Ik vind die kasten echt gaaf gespoten :D
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Mooi gespoten hoor ! Lekker creatief.. keep up the spririt !
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Dat spuiten is creatief 8) .

Het filter kan nog iets goedkoper door een enkele C te gebruiken voor de tweeter en die dan om te polen. Zo heeft Sony het gedaan met een budget speaker.
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Bericht door riktw »

ik vind dat spuitwerk erg mooi.
wil het zelf ook wel doen alleen als ik dat doe krijg ik:
A: ruzie met mijn ouders
B: een foeilelijke kast want ik kan het niet.
en C: een hele vloekende kamer kwa kleuren waardoor we weer bij A terecht komen
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zo, heheh, das idd een leuk projectje geworden :D

Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik al zo jong bezig was met een soldeerpook in mijn handen 8) :wink:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Vuurkat schreef:
Dat spuiten is creatief 8) .

Het filter kan nog iets goedkoper door een enkele C te gebruiken voor de tweeter en die dan om te polen. Zo heeft Sony het gedaan met een budget speaker.
Ik zal alle complimenten over het spuitwerk doorgeven aan mijn zoon. :)

Wat betreft het filter: het was ook mijn eerste uitgangspunt, 1e orde op de tweeter, maar dat voegde toch iets minder mooi, dus dan maar een spoeltje erbij. We blijven kritisch!
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Van het weekend de filters in de kasten gemonteerd. Ik moest alleen even helpen met het solderen van de dikkere bekabeling, dat vond ie nog lastig. :)
Bijlagen
My First Tony_07.jpg
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het eindresultaat op de uiteindelijke plek van bestemming. 8)
Bijlagen
My First Tony_09.jpg
My First Tony_08.jpg
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Mooi project! Afgezien van het filter is het zelfs een no-budget tweeweg vloerstaander ;), of niet?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ronkel schreef:
Mooi project! Afgezien van het filter is het zelfs een no-budget tweeweg vloerstaander ;), of niet?
Alleen de spoelen zijn nieuw gekocht, de rest is ge-recycled. :D
Gebruikersavatar
allintojazz
Berichten: 133
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 22:02
Locatie: sliedrecht

Bericht door allintojazz »

Volgens mij zijn we met z'n allen zo ooit begonnen, mijn complimenten !!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

allintojazz schreef:
Volgens mij zijn we met z'n allen zo ooit begonnen, mijn complimenten !!
Ja, maar niet ZO vroeg 8)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Vet cool!!!
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

prachtig vind ik dat
en terug een dhz-man in wording denk
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het grappige is dat mijn zoon dit allemaal zo vanzelfsprekend vindt, speakers bouwen doe je toch gewoon zelf! Voor hem is het de normaalste zaak van de wereld.
Zijn kleine broertje van 4 kan niet wachten tot hij ook 6 is! :lol:
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Zijn kleine broertje van 4 kan niet wachten tot hij ook 6 is!
Minimum zelfbouwleeftijd is 6 ? 8)
Gesloten