Low budget 2-weg vloerstaander.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ik heb zo'n vermoeden dat Edo gisteravond (nacht) niet echt zin meer had om die tekeningen nog in te scannen.

Digidoo schreef:
Heb je toevallig geen zin er ook eentje voor mij te bouwen? Met dan ietsje luxere units? :)
Ik had ook al iets dergelijks gevraagd (ik bouw ze dan wel zelf) Het probleem is dan wel dat andere units andere specificaties hebben en er dus allemaal aanpassingen gedaan moeten worden.

Maar we zullen zien wat Edo te zeggen heeft.

Had ik trouwens al gezegd dat ik ze er erg mooi vind uitzien ?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

:cry: ....klopt.... Was erg laat vannacht en zit nu bij iemand even z'n computer te repareren...
Vanavond als ik thuis ben zal ik de maten nog even (alvast) posten en scan dit weekend de tekening even in. Komt goed.

Probleem met andere (luxere) units is dat er wel wat veranderd aan de kast en het filter....dus 1:1 nabouwen gaat niet lukken met andere drivers.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Een mooi alternatief voor de tweeter zou bv de Seas 19TFF of 27TFF kunnen zijn.
Beiden tussen de 20-25 euro.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zou ik zelf kiezen voor de 27TFF (ken ik goed en vind het een heerlijke tweeter)
Maar goed, hier de maten:

top tot (hart) tweeter: 105mm
top tot (hart) woofer: 275mm

(buitenkant kast gemeten)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Dat is dus deze ? : http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=3375 of deze : http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=3376
ik zie zo snel niet wat het verschil is, maar er zit wel 5 euro prijs verschil tussen.. de duurste is ongeveer 25 euro.

had je al een filter schema online gezet of heb ik er overheen gekeken?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

ray5150 schreef:
Dat is dus deze ? : http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=3375 of deze : http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=3376
ik zie zo snel niet wat het verschil is, maar er zit wel 5 euro prijs verschil tussen.. de duurste is ongeveer 25 euro.

had je al een filter schema online gezet of heb ik er overheen gekeken?
De eerste is degene die ik bedoel, de 27TFF dus.

Het filter heb ik nog niet online gezet want daar ben ik nog mee bezig.
Ik kan je wel het voorlopige filter tonen.....(zie hieronder)
Bijlagen
filter V5.JPG
Laatst gewijzigd door Edo op wo 14 mei 2008, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Hee, dat ziet er mooi uit. goed getekend,hoor.
wat zou er dan aangepast moeten worden voor die Seas 27TFF ?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ray5150 schreef:
Hee, dat ziet er mooi uit. goed getekend,hoor.
wat zou er dan aangepast moeten worden voor die Seas 27TFF ?
Is vrij lastig te zeggen.
Hoewel Edo maybe nog een meting heeft van die tweeters ?

Dan zul je wel wat kunnen simmuleren (de kast heeft veel minder invloed op tweeters nmlk)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

b_force schreef:
Hoewel Edo maybe nog een meting heeft van die tweeters ?
Helaas niet.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Dan zul je wel wat kunnen simmuleren (de kast heeft veel minder invloed op tweeters nmlk)
Dat weet ik, Mijn vraag was wat ongelukkig geformuleerd. Ik doelde op aanpassingen in het filter.

Een andere vraag : zou het ook mogelijk zijn om de geluidskwaliteit te verbeteren door het gebruik van betere/duurdere/hoogwaardige spoelen en condensatoren in het filter ?. zoals baklack of litzespoelen.

Ik wil hier geen welles/nietes discussie over uitlokken, Ik ben alleen nieuwsgierig. je gaat dan wel krijgen dat het filter duurder is dan de drivers of maakt dat niet uit ?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Kleine nuance-verschillen zul je wel gaan horen als je hier andere filtercomponenten gaat gebruiken, maar het is een beetje vergelijken van een Ferrari-motor in een eend bouwen denk ik.
Zonde van het geld.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Update:

De tekening. Geen High-end computermodel, maar gewoon ouderwets papier en potlood..... :)
Bijlagen
ontwerptekening.jpg
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zo, en nu het voetje.
Dit is 1 plank MDF en als je die kopse kanten gaat lakken, zuigt dat als een gek....en dan lukt het dus bijna niet meer om die strepen erop e krijgen. Dus heb ik dit anders aangepakt. Eerst alles schuren en een keer in de blanke lak gezet, weer schuren en weer in de blanke lak (en weer schuren). Resultaat: dicht van structuur en glad.
Toen de eerste kleurlaag erover op dezelfde manier als de kast. Ligt nu even te drogen in de zon en zometeen de volgende kleurlaag erover.
Bijlagen
P1000654.JPG
P1000653.JPG
Laatst gewijzigd door Edo op za 10 mei 2008, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Bedankt :)

Bracing achter de woofer zal dus nog moeten verhuizen... komt wel goed :)

ik heb tot hiertoe wel véél meer bracing toegepast :shock: ter compensatie 90cm binnenmaat genomen, en kast ook ietsje breder (171mm binnen) en dieper (250buiten).

fotos... volgende week mss.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En nog even de alu paaltjes onderhanden genomen met een schuurpapiertje.
Bijlagen
P1000655.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En nog wat plaatjes:
Bijlagen
P1000659.JPG
P1000662.JPG
P1000660.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zo dat ziet er ZEKER niet verkeerd uit !!! :shock: 8)


Nu zou ik die techniek voor de nerven toch van je willen leren :D
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

b_force schreef:
Nu zou ik die techniek voor de nerven toch van je willen leren :D
Ik zou zeggen, kom een keer langs. Maken we een proefstukje.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

dat ziet er weer gelikt uit 8)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Thanks, nu nog een frontje. Hoe of wat ben ik nog aan het uitbroeden.
Ze komen trouwens ook mee naar Breda... :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

het lijkt net fineer,zeer apart.

he edo,heb jij wel eens fineer ingekleurd met een concentraat van mahoniepoeder?(rood en bruin)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nee, nooit gedaan....maar wat niet is kan nog komen. Wel grappig idee om eens mee te gaan spelen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

moet ik een beetje voor je meenemen naar breda?
ik heb met de rode een testje gezet en kan nu eindelijk echt het diepe rood krijgen waar ik altijd al naar op zoek was 8)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

weidok schreef:
Edo schreef:
Paaltjes zijn 35mm hoog. De poort heb ik iets korter gelaten dan in de simulatie maar moet nog meten verder. De pijp is een Visaton BR15.34
Op dit ogenblik is hij 10 cm lang. Maar kan nog korter/langer worden als ik ga meten. Net nog even de eerste blanke laklaag erop gezet. Geloof dat het best wel grappig wordt zo.
1 nadeel....na het aanbrengen van de kleurlak komen natuurlijk de haartjes van het MDF omhoog....en schuren is wat lastig want daardoor gaat de structuur verloren. Dus na de blanke laklaag wordt er pas licht opgeschuurt om alles strak en glad te krijgen. Maar dit had ik ooit al eens getest en gaat goed.
Als je em nog korter maakt heb je met een poort van 34 cm2
en met zo'n 16 cm bassmid speaker ( op ca 1/3 van de lijn)
en een kast van ca. 90 cm hoog
met de poort helemaal op de bodem heel voorzichtig een
ML TL gebouwd.... ben erg nieuwsgierig naar de metingen :) :) :)
Inderdaad een ML-TL! Volgens de theorie zou de poortlengte circa 0,77x de lengte van een poort berekend volgens de gewone bas-reflex formules moeten zijn. Zo is althans de poort onderin de speaker van mijn zoontje geworden (vandaar dat die op 5 cm hoge pootjes staan).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Uhmm, Kan iemand mij mischien vertellen wat een ML-TL is ?
De zelfbouw dag in breda, is daar een apart topic over met data en adres ?

Edo, zie jij een mogelijkheid om hier lijstje van de kosten van dit project neer te zetten?
Het lijkt wel of de speakers er met iedere foto beter uit gaan zien. mijn complimenten.

Maar waarom eigenlijk die Bi-wire aansluit terminal ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”