Koppelcondensatoren

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Eer

Koppelcondensatoren

Bericht door Eer »

Onlangs heb ik dus een prachtige handgemaakte hybride eindversterker gekocht. Klinkt goed, vol en warm, zeer gedetailleerd in het midden en laag. Mijn oude eindbak was minder stabiel, maar gaf m.n. het hoog opener, sprankelender weer. Hierover mailde ik met de maker van mijn huidige eindbak en het volgende vertelde hij letterlijk;

'Dit ligt naar mijn idee aan de koppelcondensatoren. Dit zijn hoogwaardige ICEL MKP's zoals ook gebruikt wordt door vele Italiaanse audio fabrikanten. Een ClarityCap SA geeft bv. meer detail en betere ruimte oplossing (soundstage'.)

De sounstage mis ik ook inderdaad. Bepaalde muziek is strak en in het midden mooi, maar erg gescheiden in Links en Rechts, het lijkt soms mono-achtig.
Ik heb al op basis van een tip de stuurbuis (1 x 6n1p) vervangen voor een Sovtek E88CC. Het beeld in het midden/hoog is iets sprankelender geworden, maar ook wat onrustiger. Er zitten verder nog 2 x 6n3p in, waar ik nog niets mee gedaan heb. Doch de soundstage blijft wat achter.

Zijn er mensen die hier iets van weten? Zouden andere koppelcondensatoren een oplossing kunnen zijn? Even de boel vervangen geeft natuurlijk het antwoord, maar ik neus eerst wat rond voor ik aan die hele operatie begin. Heeft iemand tips? Als andere koppelcondensatoren soelaas zouden kunnen bieden, dan dienen ze wel weer een merk/type (3.3uF) te zijn, welk ik kwijt kan onder mijn printplaat. Ze zitten daar nu ook zitten en elders heb ik nl. geen plaats.

Groet, Eric
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Koppelcondensatoren doen niets hoorbaars, of je moet vervormende meuk hebben die eigenlijk sowieso in de kliko thuishoort. Je kunt ze zelfs vervangen door elco's zonder dat je het hoort.

Groet,
Jacco
telefunken

Bericht door telefunken »

dekkersj schreef:
Koppelcondensatoren doen niets hoorbaars, of je moet vervormende meuk hebben die eigenlijk sowieso in de kliko thuishoort. Je kunt ze zelfs vervangen door elco's zonder dat je het hoort.

Groet,
Jacco
met alle respect voor jou testen en probeersels om dingen te meten.
maar ik word soms zo moe van jou antwoorden.
er zijn zat zelfbouwers die hun installaties bouwen,en de keuses maken tussen verschillende koppel C's,dit op klank.
een andere koppel C proberen is net zoiets als peper en zout.
gervenja

Bericht door gervenja »

Hallo Erik,
er is zeker verschil te horen en veel ook, als ik het zelf niet gehoord had zou ik het wat overdreven gevonden hebben maar er zittten echt hele grote verschillen in de diversen merken. Kijk eens op deze link dan zie je dat ik niet de enige ben met deze bevindingen.
http://www.ae-europe.nl/open_dag_november_2007.htm

groeten John
Eer

Bericht door Eer »

gervenja schreef:
Hallo Erik,
er is zeker verschil te horen en veel ook, als ik het zelf niet gehoord had zou ik het wat overdreven gevonden hebben maar er zittten echt hele grote verschillen in de diversen merken. Kijk eens op deze link dan zie je dat ik niet de enige ben met deze bevindingen.
http://www.ae-europe.nl/open_dag_november_2007.htm

groeten John
Hallo John,

Bedankt voor je tip! Deze 2 Grootmeesters leggen zo te zien weer eens wat zaken bloot.

Groet,

Eric[/quote]
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

We kregen zelfs vragen of er vuige trucjes waren ingebouwd, vaker de zelfde condensatoren onder de schakelklikjes bijvoorbeeld, of 6 keer dezelfde condensator beluisterd werd, of zelfs een nepschakelaar met slechts een enkele condensator ingebouwd. Niets van dit alles, de test was er om verschillende condensatoren naast elkaar te kunnen beoordelen, niet om audiohobbisten pootje te haken
Toch wel jammer dat ze dat NIET gedaan hebben ;) Ze hadden op zijn minst twee keer de zelfde cap kunnen gebruiken, alleen al om de validiteit van de test aan te tonen. Krijg je niet twee keer de zelfde resultaten dan is het toch wel verdacht. Bovendien lijkt me 0.47 uF wel erg klein voor een koppelcap?

Ik ben het grofweg met Jacco eens dat het niet waanzinnig veel uitmaakt, maar ik zou toch geen elko nemen. In het versterkerboek van Douglas Self staat dat ook duidelijk. Elko's kunnen namelijk in het laag flink vervormen. Dat zal vast niet met alle types het geval zijn natuurlijk, maar zou voor mij rede zat zijn te vermeiden.

Het beste dat je kunt doen is gewoon zelf uitproberen :)
tubejack
Ook commercieel actief

Re: Koppelcondensatoren

Bericht door tubejack »

Eer schreef:
Onlangs heb ik dus een prachtige handgemaakte hybride eindversterker gekocht. Klinkt goed, vol en warm, zeer gedetailleerd in het midden en laag. Mijn oude eindbak was minder stabiel, maar gaf m.n. het hoog opener, sprankelender weer. Hierover mailde ik met de maker van mijn huidige eindbak en het volgende vertelde hij letterlijk;

'Dit ligt naar mijn idee aan de koppelcondensatoren. Dit zijn hoogwaardige ICEL MKP's zoals ook gebruikt wordt door vele Italiaanse audio fabrikanten. Een ClarityCap SA geeft bv. meer detail en betere ruimte oplossing (soundstage'.)

De sounstage mis ik ook inderdaad. Bepaalde muziek is strak en in het midden mooi, maar erg gescheiden in Links en Rechts, het lijkt soms mono-achtig.
Ik heb al op basis van een tip de stuurbuis (1 x 6n1p) vervangen voor een Sovtek E88CC. Het beeld in het midden/hoog is iets sprankelender geworden, maar ook wat onrustiger. Er zitten verder nog 2 x 6n3p in, waar ik nog niets mee gedaan heb. Doch de soundstage blijft wat achter.

Zijn er mensen die hier iets van weten? Zouden andere koppelcondensatoren een oplossing kunnen zijn? Even de boel vervangen geeft natuurlijk het antwoord, maar ik neus eerst wat rond voor ik aan die hele operatie begin. Heeft iemand tips? Als andere koppelcondensatoren soelaas zouden kunnen bieden, dan dienen ze wel weer een merk/type (3.3uF) te zijn, welk ik kwijt kan onder mijn printplaat. Ze zitten daar nu ook zitten en elders heb ik nl. geen plaats.

Groet, Eric
Hallo Eric,

Beetje late reactie, maar zo lang zit ik nog niet op dit forum.
Dat buizen van een type b.v. ECC88 achtigen ietsje anders klinken komt
door het verschil van de inwendige weerstand (RI) van de buis.

Dat het geluid minder "los" komt van je weergevers, kan te maken hebben met het feit dat (meer) tegenkoppeling is gebruikt dan met je
oude versterker. Waarschijnlijk is de bas dan nu strakker.

Wat die koppelcondensator betreft die zou ik gewoon laten
zitten, beetje zonde van je versterker om nu al modificaties aan
te brengen terwijl hij nauwelijks is ingespeeld? Een heel oude truuk die
b.v. al jaren terug werd gebruikt in de Hybride versterker van de Elektuur is hem met een heel klein condensatortje van zeg 10nF overbruggen.

Ik heb een tijd terug zelfs die schakeling gratis kunnen downloaden
kijk maar eens op hun site.

Vriendelijke groet,

Jack
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

hallo allemaal. Ik ben het al een tijdje aan het volgen hier hier (dankzij de tip van Roland), maar vanwege de plannen (...) toch maar eens aangemeld.

Koppelcondensatoren maken wel degelijk verschil. Ze zitten in de signaalweg en het is dus onmogelijk dat ze geen verschil maken. Je kunt alleen twisten over hoeveel verschil, maar niet dàt ze verschil maken. Ik heb al een paar buizenversterkers voorzien van andere koppelcondensatoren en het is ongeveer hetzelfde verschil als buizen wisselen.

Heb je ook een plaatje van de versterker? Of wat meer specs?

Ik heb al een tijdje een Yarland FV34A (degene die Roland op de VAD 2007 had staan) en het standaard was hij al erg goed (understatement). Hij speelde namelijk in alle opzichte mijn Audio Note eruit (ok, die heeft ws een paar verse buizen nodig) op 1 na: de bas. Dat wilde gewoon maar niet lekker vol en krachtig klinken. Ook niet na het tuberollen van de EL34>KT77 en 6N3p> NOS GE5670W.

Toen heb ik op aanraden van iemand op GoT de kopppelcondensatoren van Solen verwisseld voor ClarityCaps 1 maatje groter (0.47uF>0.67uF). En voila1! Bij Rammstein- Sonne ging nu echt de zon op! De versterker blijkt dus gewoon wel diepe bas te kunnen leveren. Roland levert hem nu trouwens standaard zo uit (toch?).
Ik heb ze onlangs geupgrade naar een stel Sprague Vitamin Q PiO en daar kan de CC helaas niet tegenop (wat wel? :P ).
Elke mod heeft mij verbetering van ruimtelijkheid gebracht, meer dynamiek, luchtiger hoog, meer detail. En het is perfect om hem echt op smaak te maken. Net peper en zout idd.

Ik weet niet waar je de 6n3p hebt zitten en wat voor merk, maar de GE5670 hebben mij duidelijk beter hoog gegeven, strakkere bas, meer lucht en veel meer ruimtelijkheid. Ook goede buisjes zijn RCA5670, CBS5670 WE396a en de beste Bendix5670 of 6385. De GE zitten imo flink boven het gemiddelde voor veel minder geld. Ik heb er dus maar een voorraadje van aangelegd (heb er evt wel over).
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

]eep schreef:
hallo allemaal. Ik ben het al een tijdje aan het volgen hier hier (dankzij de tip van Roland), maar vanwege de plannen (...) toch maar eens aangemeld.

Koppelcondensatoren maken wel degelijk verschil. Ze zitten in de signaalweg en het is dus onmogelijk dat ze geen verschil maken. Je kunt alleen twisten over hoeveel verschil, maar niet dàt ze verschil maken. [...]
De verschillen die geïntroduceerd worden zijn in de orde grootte -60 ... -40dBFS daar waar de amplitude fors is. Maw, deze kleine effecten worden gemaskeerd en zijn verder onhoorbaar.

De anodespanning 10V veranderen van een stuurbuis heeft veel grotere impact.

Groet,
Jacco
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Jeep,

Ai, Ai. Volgens mij ligt er nu hard wetenschappelijk bewijs op tafel dat je gek bent :shock: .

Maar anyway. De Volgende serie van de Yarland FV34AIII komt idd met ClarityCap SA's als koppel C. Ik kon zonder dat ik wist welke C welke was de ClarityCap er tussen uithalen op een diy luisterdag, als koppel c in een buizenversterker (wipschakelaar). Ik ben dus ook knettergek, bevalt goed hoor :D

Groet Roland
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Roland schreef:
Hoi Jeep,

Ai, Ai. Volgens mij ligt er nu hard wetenschappelijk bewijs op tafel dat je gek bent :shock: .

Maar anyway. De Volgende serie van de Yarland FV34AIII komt idd met ClarityCap SA's als koppel C. Ik kon zonder dat ik wist welke C welke was de ClarityCap er tussen uithalen op een diy luisterdag, als koppel c in een buizenversterker (wipschakelaar). Ik ben dus ook knettergek, bevalt goed hoor :D

Groet Roland
Hoeveel trials waren dat?

Groet,
Jacco
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Overschakelen midden in 1 stuk muziek... :) Knettergek, dat zeg ik je!

Een goedgekeurde ABX met twee verschillende koppel C's lijkt me een leuk idee voor een luisterdag. Een elco en een mkp kan je niet uit elkaar houden begrijp ik uit je posts. Dat dan maar ABX-en?

Groet Roland
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Roland schreef:
Hoi,

Overschakelen midden in 1 stuk muziek... :) Knettergek, dat zeg ik je!

Een goedgekeurde ABX met twee verschillende koppel C's lijkt me een leuk idee voor een luisterdag. Een elco en een mkp kan je niet uit elkaar houden begrijp ik uit je posts. Dat dan maar ABX-en?

Groet Roland
Ik vind het prima. Voor dat doel heb ik een mooie schakelkast reeds ter beschikking.

Groet,
Jacco
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Roland schreef:
Hoi Jeep,

Groet Roland
Waar blijft jouw reactie op mijn condensatorvergelijk?
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Roland schreef:
Hoi Jeep,

Ik ben niet gek. :evil: Ik ben een auto.

Ik hoor het direct. Maarja. Zie boven...

groet,
Jeroen
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Jeroen,

Sorry. Daar heb ik nog geen tijd voor gehad. Mijn stereo is nog niet eens weer aangesloten sinds ik terug ben uit Munchen.... Ik begrijp graag dat je van MIJ hoort dat er geen enkel verschil is gehoormatig tussen een elco en een mkp...

Beweer ik op dit forum gouden oren te bezitten? Dan doe ik toch wat fout denk ik. Bovenbeschreven koppel C verschil was voor mij wel heel duidelijk hoorbaar. Verder sta ik op dit forum toch hopelijk niet bekend om mijn wilde claims over werelden van verschil en spreekwoordelijke gordijnen die weg getrokken worden. Dan zou ik in de ene na de andere flame war belanden en daar is dit forum mij veel te lief voor. Ik mag hier graag blijven komen ondanks mijn commercielle activiteiten.

Volgende week is de presentatie van de paper van ClarityCap en ga ik uit eten met o.a Paul Dodds en David Parkison van Clarity die het onderzoek uitgevoerd hebben. Ik stel ze graag wat vragen over de opzet. En ga er voor het fatsoen maar vanuit dat je 100% achter de uitkomst van het onderzoek staat als ik geen reactie krijg...Oh nee dat is helemaal niet fatsoenlijk! Sorry hoor, ik ga mezelf maar eens even op een milkshake tracteren en het zonnetje in.

Groet Roland
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Toevallig heb ik een tijdje zitten spelen in multisim om een SE el34 bak te maken. (zie andere topic)

Ik moet even thuis kijken wat de resultaten waren, maar ik kan me herinneren dat bij de koppelcondensator(s) er nogal wat veranderde (aan de vervorming EN aan de totale SPL)

Ik zal dadelijk eens tussen de files zoeken :)
(en weer eens multisim installeren)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Roland schreef:
Hoi Jeroen,

Sorry. Daar heb ik nog geen tijd voor gehad. Mijn stereo is nog niet eens weer aangesloten sinds ik terug ben uit Munchen.... Ik begrijp graag dat je van MIJ hoort dat er geen enkel verschil is gehoormatig tussen een elco en een mkp...
Dat gehoormatige verschil is er juist wel en jij schijnt het te kunnen horen. Ik krijg geen reacties op mijn test en dat is jammer. Vandaar mijn vraag richting jou, ik weet dat je geïnteresseerd bent in dit soort onderzoek. Ik heb nu de verschillen zover mogelijk uit elkaar getrokken: originele wav, een goede kwaliteit MKP en een ruwe elco. Als daaruit geen nuttige testresultaten komen, heeft het geen zin voor mij om door te gaan en allerlei nieuwe opnames te maken waarbij de gehoormatige verschillen nog kleiner zullen zijn.

Wat ik van het ClarityCap onderzoek heb begrepen is, is dat salford university is afgeweken van de gebruikelijke ja/nee testen. Ze hebben de luisteraars in de blinde testen meer ruimte gegeven en de klank laten beschrijven. Ik heb daarom ook in mijn condensatorvergelijk gevraagd om luisterindrukken per PM te verstrekken.

Ik ga er nog steeds van uit dat het onderzoek van Dodds en Parkison goed is uitgevoerd, ondanks het oppervlakkige persbericht met bijbehorende publicatie. Ik ben nog steeds erg benieuwd naar de peer-reviewed wetenschappelijk publicatie. Voor ons is het ook erg handig om te weten hoe ze de luistertesten hebben uitgevoerd.
Eer

Specs

Bericht door Eer »

]eep schreef:

Koppelcondensatoren maken wel degelijk verschil. Ze zitten in de signaalweg en het is dus onmogelijk dat ze geen verschil maken. Je kunt alleen twisten over hoeveel verschil, maar niet dàt ze verschil maken. Ik heb al een paar buizenversterkers voorzien van andere koppelcondensatoren en het is ongeveer hetzelfde verschil als buizen wisselen.

Heb je ook een plaatje van de versterker? Of wat meer specs?

Ik heb al een tijdje een Yarland FV34A (degene die Roland op de VAD 2007 had staan) en het standaard was hij al erg goed (understatement). Hij speelde namelijk in alle opzichte mijn Audio Note eruit (ok, die heeft ws een paar verse buizen nodig) op 1 na: de bas. Dat wilde gewoon maar niet lekker vol en krachtig klinken. Ook niet na het tuberollen van de EL34>KT77 en 6N3p> NOS GE5670W.

Toen heb ik op aanraden van iemand op GoT de kopppelcondensatoren van Solen verwisseld voor ClarityCaps 1 maatje groter (0.47uF>0.67uF). En voila1! Bij Rammstein- Sonne ging nu echt de zon op! De versterker blijkt dus gewoon wel diepe bas te kunnen leveren. Roland levert hem nu trouwens standaard zo uit (toch?).
Ik heb ze onlangs geupgrade naar een stel Sprague Vitamin Q PiO en daar kan de CC helaas niet tegenop (wat wel? :P ).
Elke mod heeft mij verbetering van ruimtelijkheid gebracht, meer dynamiek, luchtiger hoog, meer detail. En het is perfect om hem echt op smaak te maken. Net peper en zout idd.

Ik weet niet waar je de 6n3p hebt zitten en wat voor merk, maar de GE5670 hebben mij duidelijk beter hoog gegeven, strakkere bas, meer lucht en veel meer ruimtelijkheid. Ook goede buisjes zijn RCA5670, CBS5670 WE396a en de beste Bendix5670 of 6385. De GE zitten imo flink boven het gemiddelde voor veel minder geld. Ik heb er dus maar een voorraadje van aangelegd (heb er evt wel over).

Hallo Jeep,

Bedankt voor je reactie, ben net terug van vakantie vandaar nu pas mijn respons.
Kijk bij de volgende linken en verder op die site. Het gaat hem dus om de opnieuw opgebouwde electrocopmpanietkast.

http://www.wimdehaan.nl/hybrid/nishiki/ ... index.html
http://www.wimdehaan.nl/hybrid/nishiki/ ... index.html

In dit/mijn ontwerp zitten de Icelcaps, in het Elektuur ontwerp is er juist voor de Clarity Caps gekozen. De bouwer suggereerde n.a.v. mijn verhaal en vragen om er (evt. de nieuwe versie van de) Clarity Caps in te plaatsen. Aangezien deze onder de buizen zitten, dus een flinke operatie is, informeer ik liever eerst wat rond.

Groet,

Eric
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Sorry Jeroen, ik blaas wat te hoog van de toren. Ik dacht in een bash de audiofiel topic beland te zijn. Dat is niet zo. Excuseer me!

Je insteek om de verschillen tussen caps zo groot mogelijk maken is juist erg nuttig. Niet iedereen kan het waarschijnlijk horen. En een beetje training helpt zeker.

Hier kunnen de audiofielen en de abx'ers elkaar helpen. Welke muziek is goed om verschillen te horen? En mischien hoor je het wel alleen s'ochtends vroeg? Als je oren ook net wakker zijn. Het viel mij tenminste laatst ook weer op dat ik de eerste twee uur van de dag het meest hoor. Daarna minder en minder. Voor mij werkt "takkeherie" goed. Of ook wel> iets met veel dynamiek, veel dingen tegelijk, zeg maar veel druk. Neurosis, Prong, zulk soort muziek. Dat is voor het impuls gedrag en of de boel vastloopt. Marc Heijligers gebruikt klassiek muziek. Daar kan je wat beter de natuurlijkheid mee vaststellen. Ik luister ook wel klassieke muziek, alleen ik kan niet zo goed uitleggen waarom dan het 1 wel ok klinkt en het ander niet. (toch knettergek dus :wink: ). Dat is meer een gevoel waar ik dan op let.

Ik heb eigenlijk niet zoveel trek om met zulke soort ervaringen op de proppen te komen als het erin eindigt dat mijn bloederige scalpel op de ABX spiets eindigt. Wat ik zo her en der wel eens zie gebeuren. (understatement...)

Groet Roland
Laatst gewijzigd door Roland op za 10 mei 2008, 0:42, 3 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Geen probleem Roland, ik had al het idee dat je mijn vraag anders begreep dan ik hem bedoelde.

Ik heb ook gemerkt dat je juist 's ochtends het meest scherpe gehoor hebt. Later op de dag ga ik met het condensatorvergelijk ook de mist in. Toch bizar, als je bedenkt wat voor be(mis)handeling het signaal heeft ondergaan ten opzichte van het origineel.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Ik denk dat het helemaal niet zon maf idee is om langer en mischien zelfs wel ongecontreerder te luisteren naar verschillen in audio apparatuur.

De laatste stapjes in mijn luidspreker filters doe ik tenminste wel op die manier, 1 waarde veranderen en dan 1 week luisteren, dan weer terug, etc, etc. (tenzij het natuurlijk gelijk *** klinkt :)

Niet om nu de abx's methode te ondermijnen. En erg wetenschappelijk is het al helemaal niet. Maar toon je met een abx niet alleen maar aan dat die en die proefpersoon toen en toen onder die omstandigheden geen verschil hoorden? Om de kritiek op abx wat constructiever te maken, is abx "zelf" wel eens op ochtend en avond resultaat getest?

Als je je op verschillen overconcentreerd hoor je al snel niets meer. Hoe doen jullie dat eigenlijk? Of een tweeter op 2800 of 3000 Hz beter pakt kan je niet meten. Dat moet je toch echt luisteren miz. Ik ben daar tenminste zelf altijd erg lang mee bezig. Het hele stuk afluisteren waarin de overgang tussen mid en tweet ok klinkt. En dan stapje voor stapje zeta heen en weer laten gaan. Net zo lang tot het ok is.

Hoi, uhh, we zitten nu in twee topics over condensatoren te praten. Ik kom wel die kant op...kan het hier weer over koppel c's gaan.

Groet Roland
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Roland schreef:
Maar toon je met een abx niet alleen maar aan dat die en die proefpersoon toen en toen onder die omstandigheden geen verschil hoorden? Om de kritiek op abx wat constructiever te maken, is abx "zelf" wel eens op ochtend en avond resultaat getest?
ABX wordt vooral gebruikt om te bewijzen dat er een effect of een verschil is. Pas als keer op keer blijkt dat er geen bewijs van verschil te leveren is, mag je gaan concluderen dat er inderdaad geen verschil is. Het laatste is mij overkomen bij het testen van hoorbare verschillen tussen CD-spelers.

Wat betreft tunen van de speaker in je eigen luisterruimte ga ik zeer vergelijkbaar te werk met zoals jij dat doet. Het blijft echter noodzakelijk om te controleren met metingen, want testen op je eigen gehoor zonder verdere referentie is een open lus regelsysteem dat nogal van het rechte pad kan gaan afwijken. Zoals jij met die buis hebt ontdekt. :wink:
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

om nog maar even on-topic te antwoorden:
het gaat dus over 4 3.0uF/600V condensatoren. Dat kan nog wel eens lastig worden om goede PiO's te vinden van de juiste waarde. En die onder het board passen. Al kun je natuurlijk altijd een draadje leggen om ze naar een plek te leiden met meer ruimte.
ClarityCaps zijn altijd een goede keuze als je geen PiO's kunt vinden in de juiste waarde.
600V lijkt mij trouwens aardig wat veiligheidsmarge en de waarde 3uF zou ook nog wel eens vrij hoog kunnen zijn (wat je keuze nog meer beperkt).
Plaats reactie