Vandaag wat weinig tijd vanwege verjaardag dochter morgen, maar nog wel even kunnen luisteren naar muziek. Moet zeggen dat mijn andere speakers nog wat gedetaileerder zijn, maar deze low-budget misstaan zeker niet. Het hoog is nog wat aanwezig en kan wat rustiger. Het mid is wel lekker detailrijk en het laag is nog wat magertjes. Nog maar een paar daagjes laten spelen.
Thanks, nog wat bijschaven aan het filter en er komt nog een grappig frontje voor.
Maar al met al voor een low-budget speakertje zeker te doen dacht ik zo.
Denk inderdaad dat het dat gaat worden Peter. Goedkoop en makkelijk te krijgen. (metingen hierover volgen dus nog).
Wel paar kleine aanpassingen gedaan. En DLSA maar weer eens aangesloten. Hieronder de resultaten. De waterval spreekt voorzich. Best netjes zonder al teveel kastresonanties. En dat voor een 18mm MDF kast zonder bitumen. Andere grafiek laat zien dat alles wat naar beneden loopt. Dit klinkt een stuk beter dan compleet recht. (bij deze combinatie dan) De tweeter was wat aan de harde kant en met alles wat naar beneden te laten lopen klinkt het zeker niet dof, maar met meer rust.
De bultjes etc die je zijt bij een 0 graden meting komen uit de kast. Nog her en der wat reflecties denk ik. Bij 30 graden is het een stuk beter (met natuurlijk wel wat hoogafval).
Best goed. Beter geluid dan je zou verwachten met die prijs...
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik zulke projecten ook altijd uitdagender vindt dan als je super high-end top units gebruikt.
Vooral omdat je verwachtingen vrij laag zijn en je dus een hoop uit de kast kan halen om het te verbeteren.
Puur gevoelsmatig (zit idd in mijn hoofd) heb ik altijd het idee bij duurdere units dat het toch wel goed klinkt
(uiteraard is dit in praktijk totaal niet zo, ik heb zat dure units gehoord die echt naar niks klonken )
Het verrassings effect is zegmaar vele malen groter.
Zeker. Ik ken ook peperdure systemen waar ik deze dingen graag naast zou willen zetten. En met (het later nog te maken) frontje zie je niets meer wat erin zit. Dus helemaal leuk.
Eerlijheidhlve moet ik wel toegeven dat mijn kleine monitors met Seas drivers of m'n kleine monitors met Visaton AL130 en Seas tweeter beter klinken dan dit. Maar totaalprijs is daarvan ook een stuk hoger.
Dus alle waar naar z'n geld misschien. Maar voor een beginnend iemand (of in dit geval een student) misstaat dit zeker niet.
prima soundje, lage kosten, zelfbouw en best chique uitstraling.
Zo'n kegeltje kun je denk het beste maken door een trechtertje vol te gieten met gips (wel het tuitje dicht maken dan hè )
Denk dat het niet zoveel uitmaakt gezien de golflengte waarbij de poort werkt. Maar misschien scheelt het in de reflecties terug de poort in zoals al gemeld.