Goede electret capsules
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Goede electret capsules
Ik gebruik al enige tijd de Superlux ECM 999.
Prima micje, maar het kan beter.
Nu vroeg ik me oa af of er wat winst te halen is in een betere electret capsule.
Zo ben ik er al een aantal tegen gekomen
http://www.knowles.com/search/products/m_ecm.jsp
en deze zijn nog wat beter (wel smaller)
http://www.knowles.com/search/family.do ... b_cat_id=8
andere goede capsules:
http://www.jlielectronics.com/spec.htm
en bij Farnell
Nu vroeg ik me af of er nog meerdere zijn die wellicht nog wat beter presteren dan wat er standaard in de Superlux ECM 999 zit.
Prima micje, maar het kan beter.
Nu vroeg ik me oa af of er wat winst te halen is in een betere electret capsule.
Zo ben ik er al een aantal tegen gekomen
http://www.knowles.com/search/products/m_ecm.jsp
en deze zijn nog wat beter (wel smaller)
http://www.knowles.com/search/family.do ... b_cat_id=8
andere goede capsules:
http://www.jlielectronics.com/spec.htm
en bij Farnell
Nu vroeg ik me af of er nog meerdere zijn die wellicht nog wat beter presteren dan wat er standaard in de Superlux ECM 999 zit.
Laatst gewijzigd door b_force op do 01 okt 2009, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
jeetje 60 keer bekeken en geen reactie, ik stel geloof ik lastige vragen 
Inmiddels via via de WM-61A kunnen krijgen (zie foto, rechts. Links is de mic van de Superlux ECM 999)

Deze is volgens de datasheet vrij aardig, (sterker nog, hij loopt daar kaarsrecht), echter zie je toch bij sommige mics een bultje bij de 10Khz zitten.
Dit zou ergens problemen moeten leveren bij de 3,44 cm en ik kan bij die lengte niet echt verband vinden.
Iemand een verklaring ?
Ook ben ik van plan de aansturing aan te pakken.
Deze is ook op de foto te zien en lijkt sterk op het schema van de ECM8000.

Echter ben ik van plan deze te maken:

Echter heb ik daar wat vragen over die met (ook in de tekst van Linkwitz) niet helemaal duidelijk zijn.
nmlk:
1 - Is er nu fantoom spanning nodig voor deze schakeling ?
2 - Zou deze schakeling gevoed kunnen worden met fantoom spanning ?
3 - Zou de opa2134 kunnen vervangen worden door een andere opamp (bv de lm4562, daar heb ik er nog een paar van liggen of de opa134)
Inmiddels via via de WM-61A kunnen krijgen (zie foto, rechts. Links is de mic van de Superlux ECM 999)

Deze is volgens de datasheet vrij aardig, (sterker nog, hij loopt daar kaarsrecht), echter zie je toch bij sommige mics een bultje bij de 10Khz zitten.
Dit zou ergens problemen moeten leveren bij de 3,44 cm en ik kan bij die lengte niet echt verband vinden.
Iemand een verklaring ?
Ook ben ik van plan de aansturing aan te pakken.
Deze is ook op de foto te zien en lijkt sterk op het schema van de ECM8000.

Echter ben ik van plan deze te maken:

Echter heb ik daar wat vragen over die met (ook in de tekst van Linkwitz) niet helemaal duidelijk zijn.
nmlk:
1 - Is er nu fantoom spanning nodig voor deze schakeling ?
2 - Zou deze schakeling gevoed kunnen worden met fantoom spanning ?
3 - Zou de opa2134 kunnen vervangen worden door een andere opamp (bv de lm4562, daar heb ik er nog een paar van liggen of de opa134)
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Nee, want die twee 9V blokjes vormen de fantoom spanningb_force schreef:nmlk:
1 - Is er nu fantoom spanning nodig voor deze schakeling ?
Lijkt me geen probleem. opa134 kan zeker aangezien dat de single versie is van de 21343 - Zou de opa2134 kunnen vervangen worden door een andere opamp (bv de lm4562, daar heb ik er nog een paar van liggen of de opa134)
Hallo Bart,
Je kunt 2 dingen dien: Of je laat de hele elektronica mik-mak weg uit de microfoon en sluit het aan volgens het schema van Linkwitz. Of je modificeert het kapseltje a la Linkwtz en sluit dat aan op het mic ampje (is eigenlijk meer een buffer want het versterkt niet) wat al in de behuizing van de mic zit. In dat laatste geval heb je alsnog een mic versterker met phantom voeding nodig maar heb je wel een veel groter dynamisch bereik. Heb daar wel een schema van als je wilt.
Pas wel op met het modificeren van het kapseltje. Het aluminium er van is erg dun en er zit zo een deuk in.
Je kunt 2 dingen dien: Of je laat de hele elektronica mik-mak weg uit de microfoon en sluit het aan volgens het schema van Linkwitz. Of je modificeert het kapseltje a la Linkwtz en sluit dat aan op het mic ampje (is eigenlijk meer een buffer want het versterkt niet) wat al in de behuizing van de mic zit. In dat laatste geval heb je alsnog een mic versterker met phantom voeding nodig maar heb je wel een veel groter dynamisch bereik. Heb daar wel een schema van als je wilt.
Pas wel op met het modificeren van het kapseltje. Het aluminium er van is erg dun en er zit zo een deuk in.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
De linkwitz mod was ik sowieso al van plan.
Echter ben ik niet geheel tevreden met hoe de superlux op dit moment presteert, vandaar dat ik op zoek ben naar verbeter punten.
Opzich bevalt het (preamp) schema van linkwitz me wel, je hebt alleen een externe voeding nodig.
Daarentegen kan je hem volgens mij wel direct op je geluidskaart aansluiten en heb je dus niks te maken met een pre-amp voor fantoom spanning en de hele mikmak er bij.
Scheelt dus weer een hoop ergernis en toestanden.
Aan de andere kant, kan je bv niet zomaar je mic laten kalibreren, omdat je altijd deze specifieke schakeling nodig hebt.
Daarom zit ik een beetje in dubio.
Naast dit probleem zoek ik nog steeds waar de 10-15Khz bult vandaan komt, omdat deze niet in de datasheet van de WM-61A voorkomt.
Datasheet
Echter ben ik niet geheel tevreden met hoe de superlux op dit moment presteert, vandaar dat ik op zoek ben naar verbeter punten.
Opzich bevalt het (preamp) schema van linkwitz me wel, je hebt alleen een externe voeding nodig.
Daarentegen kan je hem volgens mij wel direct op je geluidskaart aansluiten en heb je dus niks te maken met een pre-amp voor fantoom spanning en de hele mikmak er bij.
Scheelt dus weer een hoop ergernis en toestanden.
Aan de andere kant, kan je bv niet zomaar je mic laten kalibreren, omdat je altijd deze specifieke schakeling nodig hebt.
Daarom zit ik een beetje in dubio.
Naast dit probleem zoek ik nog steeds waar de 10-15Khz bult vandaan komt, omdat deze niet in de datasheet van de WM-61A voorkomt.
Datasheet
Ik zou lekker dat kapselte in een stukje alu buis van 6 mm X 7 mm stoppen, verkrijgbaar bij Quartel in Pijnacker. En er een goede low noise mic kabel aan knopen.
Heb je iets vergelijkbaars als de IBF mic.
Die bult kan te maken hebben met de diameter van het huis. Je krijgt bij microfoons net zo goed iets wat lijkt op het "baffle step" effect. Wdb is hoe dunner het huis hoe beter.
Heb je iets vergelijkbaars als de IBF mic.
Die bult kan te maken hebben met de diameter van het huis. Je krijgt bij microfoons net zo goed iets wat lijkt op het "baffle step" effect. Wdb is hoe dunner het huis hoe beter.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Alsof je direct met me meedenkt.
Net even de diameter van het brede stuk opgemten.
Die is zo'n 21mm.
dit zou een bult moeten geven van 16Khz en lijkt wel redelijk te kloppen.
Het dunne stuk (waar uiteindelijk de capsule achter zit) is zo;n 13mm en er zou dus een piekje moeten ontstaan bij 26Khz.
Echter verklaart dit niet helemaal waarom hij al vanaf 6Khz begint op te lopen.
Dit kan echter ook een fout zijn in het capsuletje van de Superlux. (ik heb er een aantal bekeken bij Farnell en er zijn er die van zichzelf al oplopen).
Welllicht bied Edge uitkomst, eens wat simuleren
Wat ik alleen nog niet helemaal snap, is dat het dikke gedeelte zich al zo'n 10cm achter het dunnere gedeelte bevind. Zou dit dan nog zoveel invloed hebben ?
Goede afgeschermde kabel heb ik toevallig laatst besteld bij Farnell, dus dat komt wel goed.
Net even de diameter van het brede stuk opgemten.
Die is zo'n 21mm.
dit zou een bult moeten geven van 16Khz en lijkt wel redelijk te kloppen.
Het dunne stuk (waar uiteindelijk de capsule achter zit) is zo;n 13mm en er zou dus een piekje moeten ontstaan bij 26Khz.
Echter verklaart dit niet helemaal waarom hij al vanaf 6Khz begint op te lopen.
Dit kan echter ook een fout zijn in het capsuletje van de Superlux. (ik heb er een aantal bekeken bij Farnell en er zijn er die van zichzelf al oplopen).
Welllicht bied Edge uitkomst, eens wat simuleren
Wat ik alleen nog niet helemaal snap, is dat het dikke gedeelte zich al zo'n 10cm achter het dunnere gedeelte bevind. Zou dit dan nog zoveel invloed hebben ?
Goede afgeschermde kabel heb ik toevallig laatst besteld bij Farnell, dus dat komt wel goed.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Zou dus idd de onnauwkeurigheid kunnen zijn.
Die is dan echt flink.
Dit is overigens de simulatie van Edge, echter direct op zo'n grote baffle (ronde baffle diameter van 21mm)
Ik vraag me af of het uitmaakt dat deze zich dus eigenlijk 10 cm achter de mic bevindt.
Het lijkt wel een beetje te kloppen met het oplopen van mijn mic (de superlux dus)

Die is dan echt flink.
Dit is overigens de simulatie van Edge, echter direct op zo'n grote baffle (ronde baffle diameter van 21mm)
Ik vraag me af of het uitmaakt dat deze zich dus eigenlijk 10 cm achter de mic bevindt.
Het lijkt wel een beetje te kloppen met het oplopen van mijn mic (de superlux dus)

Laatst gewijzigd door b_force op di 06 mei 2008, 21:21, 2 keer totaal gewijzigd.
check deze preamp eens. Die levert 4V fantoom voor een elektret-capsule. Kan wellicht nog wat aangepast worden dmv wat weerstanden aanpassen.
Electret-capsules kun je overigens ook hier krijgen. Helaas lijkt hij geen mic-preamp meer te verkopen. Ik heb bij hem ooit een kitje gekocht voor bovenstaande preamp.
edit: effe gechecked; ibf buisje is 8mm
Electret-capsules kun je overigens ook hier krijgen. Helaas lijkt hij geen mic-preamp meer te verkopen. Ik heb bij hem ooit een kitje gekocht voor bovenstaande preamp.
edit: effe gechecked; ibf buisje is 8mm
Laatst gewijzigd door daniel op di 06 mei 2008, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Zo'n panasonic capsule heb ik dus net aldaniel schreef:check deze preamp eens. Die levert 4V fantoom voor een elektret-capsule. Kan wellicht nog wat aangepast worden dmv wat weerstanden aanpassen.
Electret-capsules kun je overigens ook hier krijgen. Helaas lijkt hij geen mic-preamp meer te verkopen. Ik heb bij hem ooit een kitje gekocht voor bovenstaande preamp.
En het schema van Linkwitz vind ik persoonlijk wat mooier.
Of ik ga voor het geen wat er al in zit, en verbeter dat nog hier en daar.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Hier trouwens de bafflestep van het dunnen gedeelte.
Overigens zitten daar normaal nog gleuven in (die zijn schuin).
Ik weet niet precies wat de invloed daarvan zal zijn.

Even mijn oude mini kalibratie meting erbij:
(klopt niet helemaal, maar geeft een redelijke indicatie, de rechte lijn is trouwens van een ECM8000)

En ook in 50db schaal om beter te kunnen vergelijken (helaas kan ik hem niet vergroten)

Het lijkt er op dat je idd iets terug ziet van de bafflestep + oplopen van de mic zelf.
Aan de andere kant is de piek minder groot (max 5dB tov max 9dB)
Overigens zitten daar normaal nog gleuven in (die zijn schuin).
Ik weet niet precies wat de invloed daarvan zal zijn.

Even mijn oude mini kalibratie meting erbij:
(klopt niet helemaal, maar geeft een redelijke indicatie, de rechte lijn is trouwens van een ECM8000)

En ook in 50db schaal om beter te kunnen vergelijken (helaas kan ik hem niet vergroten)

Het lijkt er op dat je idd iets terug ziet van de bafflestep + oplopen van de mic zelf.
Aan de andere kant is de piek minder groot (max 5dB tov max 9dB)
Laatst gewijzigd door b_force op di 06 mei 2008, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Is inderdaad mooier als je de Linkwitz-mod toe wilt passen. Wil je dat niet (vind je het echt nodig?) dan biedt het ampje van Wallin natuurlijk een simpeler voeding (1 blokje ipv 2), een geregelde voedingsspanning voor je capseltje, instelbare gain en een clippingindicator. Is wellicht iets gecompliceerder om te bouwen, maar je krijgt er wel wat voor terugb_force schreef:Zo'n panasonic capsule heb ik dus net aldaniel schreef:check deze preamp eens. Die levert 4V fantoom voor een elektret-capsule. Kan wellicht nog wat aangepast worden dmv wat weerstanden aanpassen.
Electret-capsules kun je overigens ook hier krijgen. Helaas lijkt hij geen mic-preamp meer te verkopen. Ik heb bij hem ooit een kitje gekocht voor bovenstaande preamp.
En het schema van Linkwitz vind ik persoonlijk wat mooier.
Of ik ga voor het geen wat er al in zit, en verbeter dat nog hier en daar.
Zie het als een tip voor mensen die hier meelezen.
Overigens lijkt de respons die je met de edge voor de Superlux berekend wel erg veel op wat ik in de praktijk ook ben tegengekomen (metingen vergeleken met datasheets).
Ik zal binnenkort een twee metingen met mijn Superlux en de IBF vergelijken.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Als je dat zou kunnen doen, dan maak je mij echt ontzettend blijdaniel schreef:Overigens lijkt de respons die je met de edge voor de Superlux berekend wel erg veel op wat ik in de praktijk ook ben tegengekomen (metingen vergeleken met datasheets).
Ik zal binnenkort een twee metingen met mijn Superlux en de IBF vergelijken.
Waar ik met dit verhaal heen wil, is een mic ontwerpen die eigenlijk zo min mogelijk correctie nodig heeft.
wat dat betreft is het artikel dat een jaar of twee geleden in een der Duitse zelfbouwbladen heeft gestaan ook wel interessant. Daar stond bijvoorbeeld ook de spreiding in tussen een groot aantal kapsules van dezelfde soort.
En bijvoorbeeld ook dat de Monacor-versie van het Panasonic capseltje toch iets mindere specs had dacht ik
Kan even duren hoor, die meting. Daar moet ik een boel voor versjouwen.
En bijvoorbeeld ook dat de Monacor-versie van het Panasonic capseltje toch iets mindere specs had dacht ik
Kan even duren hoor, die meting. Daar moet ik een boel voor versjouwen.
Zou leuk zijn als je dat artikel boven water kunt halen Daniel.
Overigens Bart, voor een op-ampje voor een mic versterker, kijk eens naar de LME49721. Ben bezig daar een mic ampje mee te knutselen voor de IBF mic icm met het Transist kaartje. De Transit komt vaak toch aardig wat gain te kort. Het ampje wordt dan uit de 5V van de USB gevoed.
Overigens Bart, voor een op-ampje voor een mic versterker, kijk eens naar de LME49721. Ben bezig daar een mic ampje mee te knutselen voor de IBF mic icm met het Transist kaartje. De Transit komt vaak toch aardig wat gain te kort. Het ampje wordt dan uit de 5V van de USB gevoed.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 06 mei 2008, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Nouja, ik zal er naar kijken
(tis idd een heel erg mooi opampje
)
Het zou trouwens wel mooi zijn om te meten met een sample rate van 96000Hz, aangezien je dan tot zo'n 45kHz kan meten.
dan ben ik wel benieuwd of je dan nog een flink dip + piek terug vindt
hoeveel stroom kan eigenlijk een fantoom voeding "leveren" (max)
Het zou trouwens wel mooi zijn om te meten met een sample rate van 96000Hz, aangezien je dan tot zo'n 45kHz kan meten.
dan ben ik wel benieuwd of je dan nog een flink dip + piek terug vindt
hoeveel stroom kan eigenlijk een fantoom voeding "leveren" (max)
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Ok, het idee wordt dus om te gaan kijken of we de gehele schakeling met bv de LME49721 kunnen voeden met de fantoom spanning.
De fantoom voeding kan theoretisch 2 maal 7mA leveren en moet voldoende zijn op de opamp + mic (en de rest) te kunnen voeden.
Deze opamp is ook in smd te verkrijgen en de gehele schakeling moet naar mijn idee prima in de behuizing van de mic passen.
Ook wil gaan kijken of er twee systemen mogelijk zijn.
een dus gevoed dmv fantoom spanning, de andere met een externe voeding, zodat de mic direct op de geluidskaart aangesloten kan worden.
De fantoom voeding kan theoretisch 2 maal 7mA leveren en moet voldoende zijn op de opamp + mic (en de rest) te kunnen voeden.
Deze opamp is ook in smd te verkrijgen en de gehele schakeling moet naar mijn idee prima in de behuizing van de mic passen.
Ook wil gaan kijken of er twee systemen mogelijk zijn.
een dus gevoed dmv fantoom spanning, de andere met een externe voeding, zodat de mic direct op de geluidskaart aangesloten kan worden.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
We brainstormen lekker verder.
Ik ben er nog steeds niet helemaal uit hoe het werkt met fantoom spanning + geluidssignaal bij elkaar.
Ook ben ik aan het kijken hoe ik gemakkelijk van 48V 9fantoom spanning) naar ongeveer 4-5V kan.
De standaard 78L05 kan dit helaas niet, wel heeft maxim een paar leuke spanning regelaars
zie hier:
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/5217/t/do
iemand anders nog suggesties ?
simpeler met een paar transistors mag natuurlijk ook
zoiets als http://www.satcure-focus.com/tutor/page5.htm
Hoeveel input spanning kan deze max hebben ?
(de berekeningen op die site komen nogal uit de lucht vallen
)
Ik ben er nog steeds niet helemaal uit hoe het werkt met fantoom spanning + geluidssignaal bij elkaar.
Ook ben ik aan het kijken hoe ik gemakkelijk van 48V 9fantoom spanning) naar ongeveer 4-5V kan.
De standaard 78L05 kan dit helaas niet, wel heeft maxim een paar leuke spanning regelaars
zie hier:
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/5217/t/do
iemand anders nog suggesties ?
simpeler met een paar transistors mag natuurlijk ook
zoiets als http://www.satcure-focus.com/tutor/page5.htm
Hoeveel input spanning kan deze max hebben ?
(de berekeningen op die site komen nogal uit de lucht vallen
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
updateje
(wat moet ik ook toch zonder mijn vertrouwde multisim
)
Lijkt dit wat ?
(is basis schema, moet nog geoptimaliseerd worden)

Edit
Deze is niet helemaal goed. Ik begin eindelijk het idee van R1 te begrijpen (staat nogal heel cryptisch in de tekst)
Met R1 is de stabiliteit te bepalen van de gehele schakeling.
Helaas moet ik de waarde ervan vrij hoog kiezen, aangezien ik niet meer dan 7mA mag hebben.
(wat moet ik ook toch zonder mijn vertrouwde multisim
Lijkt dit wat ?
(is basis schema, moet nog geoptimaliseerd worden)

Edit
Deze is niet helemaal goed. Ik begin eindelijk het idee van R1 te begrijpen (staat nogal heel cryptisch in de tekst)
Met R1 is de stabiliteit te bepalen van de gehele schakeling.
Helaas moet ik de waarde ervan vrij hoog kiezen, aangezien ik niet meer dan 7mA mag hebben.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Ow, het is nu even nog puur schematisch.
Om dus van 48V naar 5V te geraken.
De rest volgt later
Het schema kan naar mijn idee simpeler.

Verschil tussen min load (laten we zeggen 1mA) en max load (14mA), is zo'm 0,08V
Samen met nog wat elco's om af te vlakken lijkt me dat prima om het geheel te voeden ?
Om dus van 48V naar 5V te geraken.
De rest volgt later
Het schema kan naar mijn idee simpeler.

Verschil tussen min load (laten we zeggen 1mA) en max load (14mA), is zo'm 0,08V
Samen met nog wat elco's om af te vlakken lijkt me dat prima om het geheel te voeden ?
