Yulong dah1 een goede dac?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Yulong dah1 een goede dac?

Bericht door Dinobe »

Hallo iedereen,

Ik heb mij sinds kort een Squeezebox Duet aangeschaft aangezien al mijn muziek toch op mijn pc staat leek het mij wel handig om deze rechtstreeks op de hifi af te spelen. Nu de DAC in de Squeezebox Duet is er eentje van Wolfson en natuurlijk niet zo denderend van kwaliteit.

Nu dacht ik achter de Squeezebox Duet een externe DAC te hangen en vond deze op ebay:

http://cgi.ebay.nl/YULONG-DAH1-DAC-Head ... m153.l1262

Niet zo bijzonder duur maar ik heb totaal geen idee hoe goed deze DAC is.

Kan iemand mij zeggen aan de hand van de opgegeven specs of dit de moeite loont?

Met dank

[even voor de volledigheid]
- The heart of this DAC Amplifier lies in the main processing DAC chip which is AD1955
- A combination of DA1955 DAC and HEF188 headphone amp which controlled by CPU
- With built-in MCU and the flagship Digital Volume Controller (CS3310) from Cirrus Logic
•DAH01 technical specification
•Standard input connector: SPDIF, Coaxial, USB, analog input (RCA)
•Input Frequency: 44.1,48,96,192KHZ/16/24BIT auto-recognized
•SNR: >115db
•Dynamic Range: 110db
•THD+N: 1KHZ%0.0008
•Frequency response: 20-20KHz-0.1db
•DAC power:<20W
•Headphone’s out power: 300R/200mw
•Dimensions: 180*250*55mm
•Weight: 2kg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Yulong dah1 een goede dac?

Bericht door Pjotr »

Dinobe schreef:
Hallo iedereen,

Ik heb mij sinds kort een Squeezebox Duet aangeschaft aangezien al mijn muziek toch op mijn pc staat leek het mij wel handig om deze rechtstreeks op de hifi af te spelen. Nu de DAC in de Squeezebox Duet is er eentje van Wolfson en natuurlijk niet zo denderend van kwaliteit.
Waarop baseer je dat dat zo natuurlijk is? Heb je het typenummer opgezocht? Wolfson maakt velerlei soorten DAC chips, van goedkope tot erg goede.
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Waarop baseer je dat dat zo natuurlijk is
Laat ik het anders formuleren; het idee is om van deze duet mijn hoofdbron te maken en dan wil ik natuurlijk zo goed mogelijke kwaliteit.

De gewone Squeezebox 3 heeft een 24bit Burr-Brown. Deze opvolger, de Duet, heeft een 24bit Wolfson DAC die volgens verschillende bronnen minder van kwaliteit is dan de gewone Squeezebox 3. Daarmee zou ik er een andere DAC aanhangen...

Ik heb nog niet direct een type nummer kunnen vinden maar daar zoek ik nog wel eens op.

[edit]
Gevonden!
24-bit Wolfson WM8501 DAC
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Niemand die een mening heeft over deze DAC? :(
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Misschien kun je op www.diyaudio.com wat meer informatie vinden over de dac in je squeezebox of over die andere dac?
orbit
Berichten: 1
Lid geworden op: za 24 mei 2008, 11:46

Specs staan op de site van SqueezeBox

Bericht door orbit »

Als je even kijkt op de site van squeeze box dan zie je op de volgende url:

http://www.slimdevices.com/pi_duet.html

dat de Squeezebox duet slechts een SNR heeft van 90db (over 90db om precies te zijn).

terwijl de de classic op:

http://www.slimdevices.com/pi_squeezebox.html

Duidelijk een SNR heeft van 100db (over 100db om precies te zijn).

Mag ik er nog op wijzen dan een 24 bit DAC volgens mij geen steek houdt als je slechts 90db SNR hebt ...

That's shocking to me ...

Ik koop dan nog liever een classic en dan apart de aftstandsbediening!

http://www.slimdevices.com/pi_controller.html

:shock:

Orbit
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Mag ik er nog op wijzen dan een 24 bit DAC volgens mij geen steek houdt als je slechts 90db SNR hebt
Ik zie niet direct in wat de bitdiepte van een DAC te zien heeft met de SNR?

Heb hem nu thuis staan, en hij klinkt lang niet verkeerd. Helaas ga ik hem binnenkort inruilen wegens teveel problemen. :(
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Bericht door Nijn »

Dinobe schreef:
Mag ik er nog op wijzen dan een 24 bit DAC volgens mij geen steek houdt als je slechts 90db SNR hebt
Ik zie niet direct in wat de bitdiepte van een DAC te zien heeft met de SNR?
:(
SNR[ideaal] = 6.02 * bits + 1.76

ENOB = (SNR - 1.76) / 6.02
ENOB = (90 - 1.76) / 6.02 = 14.6 = 15 bits.

Oftewel, om een SNR van 90 dB te behalen heb je slechts 15 bits nodig.

Martin
Plaats reactie